کدام به صرفه تر است؟ جعبه مقوایی یا پلاستیکی؟

کدام به صرفه تر است؟ جعبه مقوایی یا پلاستیکی؟

 

دارو از موارد بسیار مهمی است که وظایف بسیار مهم و حیاتی را در دنیای امروز به دوش می‌کشد. دارو می‌تواند باعث درمان بیماری‌های مختلف و یا پیشگیری از بیماری‌ها شود و به طور کلی باید گفت در کنار سیل عظیم دارو‌هایی با خاصیت درمانی، داروهایی مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها و یا مشکلات فیزیکی نیز وجود دارد البته بخشی از داروها نیز تحت عنوان لوازم بهداشتی به فرو‌ش می‌رسند که هدف از تولید و استفاده از آن‌ها بهبود و ارتقا سطح زندگی و انجام سایر فعالیت‌ها است. 
هنگامی که می‌خواهیم از میان لیست بسیار گسترده داروهای موجود در هر زمینه دست به بررسی و انتخاب بزنیم، لازم است که معیارهای مختلفی را مد نظر قرار دهیم و از وجوه مختلفی به بررسی کیفیت دارو ها بپردازیم ؛ علاوه بر اینکه شما خود می‌توانید با بررسی برخی از معیارها داروی با کیفیت را شناسایی کنید، نهادها و سازمان‌های رسمی و فعال در این زمینه نیز خود با بررسی لیستی از معیار ها کیفیت و اثر گذاری محصول را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند به داروها مجوز تولید و عرضه نامحدود و گسترده و عمومی را بدهند.
 یکی از معیارهایی که می‌تواند هم طرز دید شما به کیفیت محصول را تغییر بدهد و هم اینکه بر روی مجوزها و استانداردهای صادر شده توسط وزارت بهداشت و سایر نهادهای درگیر اثر بگذارو، بسته بندی دارو است. بسته بندی دارو از مسائلی است که بررسی آن در کنار مباحث گفته شده تاثیر اقتصادی بسیاری را بر روی فعالیت‌های تولیدی نهادها تولید کننده دارو می‌گذارد. در ادامه این متن بیشتر در خصوص انواع بسته بندی‌های موجود برای دارو ها و همچنین نقاط ضعف و قوت هر یک صحبت خواهیم نمود. امید است که برای شما مورد استفاده واقع شود.


بسته بندی دارویی به چه معناست؟

 

شما به هر رشته‌ و هر تخصصی که وارد بشوید و بخواهید فعالیت‌ها و مسائل را از زاویه دید آن تخصص بررسی نمایید، متوجه می‌شوید که هر فرایند و هر اصطلاح می‌تواند تعریف اختصاصی خود را داشته باشد. این بدان معنا است که بسیاری از اصطلاحات و فرایندهای معمول مانند بسته بندی در هر فیلد می‌تواند شامل توضیحات و جزئیات اختصاصی باشد. برای بسته بندی محصولات دارویی و به طور کلی فرایندهایی که برای توزیع دارو ها انجام می‌شود، سلسله مراتب خاصی وجود خواهد داشت که باعث می‌شود، دارو با بالاترین کیفیت ممکن، در بهترین حالت ممکن به دست مصرف کنندگان برسد. این بسته بندی‌ها شامل 3 دسته بندی کلی می‌شوند که مسیر دارو از خط تولید تا داروخانه‌ها و سپس خانه‌های مردم را ‌شامل می‌شوند.
برای بسته بندی های دارویی ، رعایت مسائل بهداشتی و همین طور برقرار کردن شرایط بسته بندی ای که بتواند با شرایط نگهداری اغلب دارو ها هماهنگ باشد، بسیار حائز اهمیت هستند و حتی توسط افراد متخصص و با توجه به رفتارهای جامعه و افراد با دارو ها طراحی و ایده پردازی می‌شوند. بسته بندی دارو باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند در نهایت خطرهای احتمالی که ممکن است مورد توجه داروها باشند را برطرف سازد و از سوی دیگر قیمت نهایی دارو را چندان تحت تاثیر خود قرار ندهد و بتواند ضمن ایجاد صرفه اقتصادی برای تولید کننده و مصرف کننده، مورد استفاده و اعمال قرار بگیرد. با این حال باید بگوییم بسته بندی دارو مساله بسیار مهمی است که باید در زمان انتخاب نوع آن دقت بسیار زیادی داشته باشید.


انواع بسته بندی‌های اعمال شده برای دارو

 

از هنگام تولید داروها در انواع لابراتوارها و همچنین آزمایشگاه‌ها تا زمانی که افراد به عنوان مصرف کننده، برای خرید داروها اقدام کنند، چالش‌های زیادی وجود خواهند داشت که می‌توانند بر روی کیفیت و سلامت دارو تاثیر می گذارند. با توجه به این حقیقت باید بسته بندی‌ای را با توجه به نوع دارو و شکل عرضه آن انتخاب نمود که بتوانند این چالش‌ها را بدون هیچ مشکل جدی ای پشت سر بگذارند. با توجه به نوع دارو که می‌تواند قرص، شربت، آمپول ، شیاف و قطره و پماد بسته بندی آن نیز قطعا متفاوت است. ( شایع ترین اشکال تولید دارو در بازار، ممکن است مدل های دیگری نیز باشند که در این متن اشاره به آنها ضروریتی ندارد) بسته بندی خاصی بایستی مورد استفاده واقع شود. در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.
•    ورق‌های دارویی: شایع ترین و رایج‌ترین روشی که از آن‌ها برای بسته بندی قرص‌ها، شیاف‌ها و مواردی مشابه استفاده می‌شود و همه‌ی ما این نوع بسته بندی را از نزدیک دیده‌ایم، ورق‌های آلومینیومی و یا همان ورق‌های دارویی است. به کمک این ورق‌ها این امکان به وجود می‌آید تا داروها به شکل تک به تک اما در کنار یکدیگر بسته بندی شوند و بتوان شرایط حذف آلودگی‌ها را نیز فراهم نمود.
•    تیوپ‌ها و مکنده‌ها: این دسته از طراحی‌های بسته بندی برای پماد‌ها و یا قطره‌ها مورد استفاده واقع می‌شوند. به کمک این بسته بندی‌ها می‌توان به سادگی مواد سیال را در فضایی محفوظ با قابلیت انتقال و اعمال بالا نگهداری نمود. با توجه به نحوه مصرف این دست از داروها، قسمت سری بسته بندی آن‌ها به شیوه‌ای طراحی می‌شود که بتوان حجم مورد نظری از دارو را با توجه به نوع استفاده در هر بار مصرف خارج نمود.
•    بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی: این دست از بطری‌ها هم برای نگهداری شربت ها مناسب شمرده می‌شوند و هم برای انواع قرص‌ها مناسب هستند. در صورتی که از این بطری‌ها برای نگهداری شربت‌ها استفاده شود، قسمت درب آن‌ها کاملا باز طراحی می‌شود تا بتوان به سادگی محلول موجود را خالی کرد و از آن استفاده کرد ؛ اما بطری‌های اغلب پلاستیکی که برای نگهداری قرص‌ها استفاده می‌شود در قسمت دهانه خود به یک سوپاپ مجهز هستند که وجود این سوپاپ باعث می‌شود شما بتوانید به شکل تک تک قرص‌ها را از درون بطری خارج کنید.
•    آمپول‌ها: به طور کلی هر دارویی که به شکل تزریق مورد استفاده قرار بگیرد ؛ درون کپسول‌هایی شیشه ای قرار داده می‌شوند که می‌توان با شکستن سری آن‌ها به محلول درون آن‌ها دسترسی پیدا کرد. برای اینکه در اثر حمل و نقل آسیبی به این محفظه ها وارد نشود ؛ از قاب هایی پلاستیکی با شیار بندی‌ها استفاده می‌شود که باعث می‌شود هر کپسول شیشه ای در قسمت مشخصی قرار بگیرد.
این شیوه‌ها و ابزارهایی که برای بسته بندی دارو به آن‌ها اشاره شد . از مجموعه روش‌های ابتدایی هستند ؛ بدین معنی که دارو پس از تکمیل تولید در خط تولیدها با رعایت تمامی اصول بهداشتی با توجه به نوع خود با یکی از روش‌های گفته شده بسته بندی می‌شود. با دقت در اجرای کاملا با کیفیت و اصولی این بسته بندی‌ها نوبت این است که برای ارسال محصولات و همچنین توزیع آن‌ها در بسته بندی های کاربردی ، هوشمندانه و با صرفه اقتصادی تلاش شود.

جعبه پلاستیکی قرص

یک انتخاب اقتصادی

 

دارو ها با توجه به عملکردی که دارند و همین طور با توجه به موادی که در تولید آن‌ها به کار رفته است می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند و همین طور با توجه به طریقه مصرفی که برای آن ها در اغلب موارد ذکر می‌شود، می‌توان بسته بندی‌های گوناگونی را اعمال نمود . اگر بخواهیم صرف اقتصادی و همین طور کاربردی بودن بسته بندی دارو در تولید عمده را برای شرکت‌های تولید و توزیع کننده در نظر بگیریم، جعبه‌های مقوایی می‌توانند بهترین انتخاب‌های ممکن باشند. استفاده از این نوع بسته بندی می‌تواند برای فروش محصولات از کارخانه به داروخانه‌ها بسیار مناسب و کاربردی باشند. از سوی دیگر نوع خاصی از جعبه دارو نیز وجود دارد که برای توزیع محصول از داروخانه به دست افراد می‌تواند کاربردی دقیق‌تر داشته باشد. در ادامه به نمونه‌هایی  از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت این دست از جعبه های مقوایی برای بسته بندی دارو ها اشاره خواهیم نمود.
•    هماهنگ با هر برند و هر محصول: بسته بندی نهایی یک دارو باید بتواند معرف دارو باشد و بدون اینکه نیازی به باز کردن بسته بندی موجود باشد؛ بتوان تنها با بررسی آن به چیستی دارو و اصلاعات مربوط به آن دسترسی پیدا نمود. انوع جعبه های مقوایی این قابلیت را دارند تا با طراحی‌ها و تصاویر و نوشته‌های مختلف چاپ و آماده سازی شوند. با توجه به این نکته کارخانه ها و آزمایشگاه ها می‌توانند به سادگی با توجه به برند تولیدی خود، نوع دارویی مد نظر خود، اطلاعات و توضیحاتی که لازم می‌دانید برای هر محصول ذکر کنید، تاریخ‌های تولید و تاریخ‌های انقضا بسته بندی‌های مقوایی را چاپ نمایید. بنابراین شما بسته بندی‌هایی خواهید داشت که کاملا با توجه به محصول شما و خواسته شما شخصی سازی شده‌اند.
•    ساده و سریع: بسته بندی دارو با جعبه های مقوایی این ویژگی والا را درون خود جای داده است که بسیار سریع و ساده آماده می‌شود. این بسته بندی ها به کمک چاپ معمولی با توجه به موقعیت‌های مختلف آماده می‌شوند. شما می توانید در کمترین زمان ممکن طرح مورد نظر خود را به شکل نسخه کامپیوتری آماده کنید و سپس آن را برای چاپ و اجرا روی جعبه‌ها به چاپ خانه ها ارسال نمایید. این فرایند برای شما بدون هر گونه اتلاف وقت و یا چالش های بزرگ خواهد بود. از سوی دیگر شما می‌توانید یک طرح مشخص را برای چندین سری تولید دارو مورد استفاده واقع شود و این نکته تنها برای شما ضرر نخواهد داشت بلکه به بهبود کیفیت برند سازی شما برای عموم کمک خواهد کرد.
•    ارزان قیمت: نکته‌ای که می تواند در کنار سایر ویژگی‌ها کارآمدی و اقتصادی بودن این نوع را تضمین کند، ارزان بودن آن است. داشتن یک بسته بندی ارزان که سریع و آسان در تعدادهای بالا آماده می‌شود ‌سازی می شود باعث می شود شما هم در زمان صرفه جویی کنید و هم در هزینه ها که نوعی سود اقتصادی چشمگیر است. در صورتی که شما در تعداد بالا جعبه مقوایی سفارش بدهید، قیمت نهایی برای شما به مراتب کمتر و مناسب تر خواهد بود.
•    ابعاد انتخابی: با توجه به اینکه شما قصد دارید دارو های خود را در بسته های چند تایی به فروش برسانید و اینکه ابعاد داروی شما تا چه اندازه است، می‌توانید ابعاد مختلفی را برای جعبه‌ها بدون محدودیت انتخاب نمایید. تعیین ابعاد مورد نظر جعبه ها و حتی شکل آن ها می تواند کاملا با توجه به سلیقه، خواست و شرایط شما انجام شود که این خود نمونه دیگری از قابلیت های ویژه و اقتصادی این انتخاب است.

جعبه پلاستیکی قرص
وجود چنین دلایلی باعث می‌شود تا انتخاب جعبه مقوایی برای تولید و توزیع کنندگان اقتصادی و مناسب شناخته شود. این جعبه‌ها با توجه به مدل بسته شدن خود می‌توانند برای دسترسی کودکان محدودیت ایجاد کنند که این اقدام می تواند به افزایش امنیت و کاهش آسیب های وارده به کودکان در اثر خوردن دارو های خودسرانه کمک کند. در داروخانه‌ها با توجه به نیاز مصرفی شما نیز جعبه های اختصاصی هر برند همراه با برچسبی که حاوی اطلاعات چگونگی مصرف دارو است به شکل اختصاصی به شما عرضه می شود.
بنابراین در نهایت باید بگوییم، جعبه‌های پلاستیکی که برای بسته بندی دارو و نگهداری آن مورد استفاده واقع می‌شوند انتخاب‌های بسیار خوب و با کیفیت برای مصارف شخصی هستند و نه برای تولید های عمده و عمومی. جعبه های پلاستیکی کمک می‌کنند تا افراد وعده های دارویی خود و میزان مصرف هر دارو را به شکل مشخص برای خود از پیش آماده کنند. این بسته بندی‌ها در ابعاد بسیار متفاوت با طراحی های گوناگون به فروش می‌رسند که هر شخص می تواند با توجه به موقعیت خود آن ها را تهیه نماید. دقت در کیفیت بسته بندی های دارویی به شکل مقوایی و همین طور درج اطلاعات کامل در خصوص مواد تشکیل دهنده دارو، عوارض مصرف آن و از همه مهم تر محدودیت های مصرف آن می‌تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا با دقت بیشتری داروهای خود را مصرف کنند و حتی مسمومیت های دارویی با کاهش روبه رو شود. با این حال باید بگوییم نمی‌توان گفت کدام نوع بسته بندی بهتر است، بسته بندی را باید با توجه به نوع دارو جامد یا مایع بودن آن انتخاب کرد. همچنین باید به نحوی باشد که بتواند مانع از خراب شدن آن در برابر شرایط محیطی باشد. 
 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر