نکات طراحی بروشور که فروش شما را بیشتر می کند

یکی از مهم‌ترین کارهایی که امروزه تمامی کسب و کارها در پی توسعه و گسترش آن هستند، تبلیغات است. چراکه مشتریان مجذوب تبلیغات جذاب می‌شوند و از این طریق هم تعامل و ارتباط بیشتری با مشتریان برقرار می‌شود و هم فروش محصولات و خدمات آن شرکت به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. یکی از بهترین روش‌هایی که برای تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی کاتالوگ بروشور است. امروزه تقریبا می‌توان گفت هر کسب و کاری برای بازاریابی از بروشور و کاتالوگ استفاده می‌کند اما چه چیزی باعث تفاوت میان این بروشورها و محبوبیت بیشتر بعضی از آن‌ها می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دقت به نکات طراحی بروشور باعث این تفاوت‌ها می‌شود. بدیهی است که هرچقدر توجه مخاطب به محصولات و خدمات موجود در بروشور، بیشتر جلب شود، کسب و کار مورد نظر هم رونق و پیشرفت بیشتری خواهد داشت. با ما همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

مهم‌ترین نکات طراحی بروشور

برای رسیدن به یک طرح زیبا و موفق نیاز به یک برنامه ریزی دقیقی است و باید هدفمند کار کرد. به این صورت که همه خواسته‌ها و امکانات موجود را در نظر گرفته و شکل ظاهری بروشور، تصاویر و طرح‌های مورد استفاده در آن را بررسی و مورد تفکر قرار داد. با رعایت نکات طراحی بروشور، نه تنها طراحی بروشور آسان می‌شود بلکه نتیجه بسیار مطلوبی هم به دست می‌آید. در ادامه این نکات به طور مفصلی توضیح داده خواهند شد. 

1-    ایجاد طرح و نقشه کلی

با اینکه بروشورها از نظر محتوا و طول، با یکدیگر تفاوت دارند اما اکثر آن‌ها دارای یک قالب استاندارد هستند. به این صورت که صفحه جلو مخصوص لگو و عنوان شرکت است. در لت‌ها داخلی، حقایق و جزئیات پشتیبانی یک محصول و یا خدمتی آورده می‌شود. لت نهایی نیز به اطلاعات تماس اختصاص داده می‌شود. با رعایت این نکات طراحی بروشور، کسب و کار موفق‌تری خواهید داشت.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

2-    مشخص کردن هدف از طراحی بروشور

شما باید قبل از طراحی بروشور، هدف خود را از طراحی آن مشخص کرده و این موضوع را با کارفرما یا مشتری خود، در میان بگذارید. طرح سوالاتی نظیر چرا به این بروشور نیاز است و یا طرح بروشور چه سودی برای مشتریان خواهند داشت، می‌تواند در ایجاد طرح کلی بروشور به شما کمک کند. یکی از مهم‌ترین نکات طراحی بروشور، این است که علاوه بر بررسی و ارزیابی نوع فعالیت و خدمات سفارش دهنده، باید خواسته‌ها و نوع مخاطبان هم مشخص شوند.

3-    ایجاد یک عنوان جذاب

طبیعتا مشتری زمانی برای خواندن کامل بروشور، اشتیاق خواهد داشت که در همان صفحات اول، با موضوع و عناوین جذابی مواجه شود. تعیین کردن عنوان بروشور، یا باعث می‌شود مخاطب به خواندن بروشور ادامه دهد و یا آن را کنار بگذارد. عناوین برگزیده نباید شامل اطلاعاتی درباره محتوای بروشور باشد. یکی از نکات طراحی بروشور، انتخاب عنوانی است که بدون ایجاد ابهام، حس کنجکاوی را در مخاطب برانگیزد. استفاده از کلاماتی نظیر رایگان، سریع، آسان، نتایج، انحصاری، اثبات شده و ... می‌تواند در این مورد کمک کننده باشند.

4-    خلاقانه عمل کردن

تقلید کردن از ایده‌های دیگران، نه تنها کار شما را منحصر به فرد نمی‌کند بلکه توجه مخاطب هم به اندازه کافی جلب نخواهد شد. بنابراین سعی کنید با الهام گرفتن از منابع مختلف و ایجاد طرح‌های خلاقانه، بروشوری کاملا جدید و متفاوت خلق کنید. 

5-    مختصر و مفید بودن مطالب موجود در بروشور

از مهم‌ترین نکات طراحی بروشور، مختصر بودن مطالب و استفاده از یک زبان ساده و قابل فهم است. برای یک بروشور سه لت، حدودا 350-450 کلمه نیاز است. از همین رو، باید محتوای خود را نوعی ویرایش کنید که علاوه بر کوتاه کردن جملات و پاراگراف‌ها، اطلاعات مهم و مرتبط باقی بمانند تا برای تصاویر و فضای سفید هم جای کافی وجود داشته باشد. جملات بلند، خسته کننده و حوصله بر هستند. برای جلب توجه مخاطب، می‌توانید بعد از دو پاراگراف، از زیرعنوان، لیست نقاط و یا تصاویر هم استفاده کنید تا بروشور از یکنواختی خارج شود.

6-    وجود ریتم در بروشور

از دیگر نکات طراحی بروشور این است که همه عناصر مورد استفاده در بروشور، یکپارچه و مرتبط باشند تا توجه مخاطب هم فقط بر روی موضوع اصلی متمرکز شود.

7-    محدود کردن فونت بروشور

فونت انتخابی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب به موارد مبهم و غیر قابل تشخیصی برخورد نکند. با توجه به قابلیت خواندن، سایز قلم، فاصله و رنگ نوشته‌ها را انتخاب کنید.

8-    ارائه اطلاعات مفید دیگر به مشتریان

از دیگر نکات طراحی بروشور این است که خواننده علاقه‌ای به دور انداختن بروشور بعد از خواندن آن، نداشته باشد. برای این کار، می‌توانید از مطالب مفید دیگری نظیر نقشه‌ای از یک شهر با جاذبه‌های گردشگری زیبا، نمودار وزن طبیعی بدن، لیستی از بورسیه دانشگاه‌های مختلف و ... استفاده کنید. 

9-    استفاده از برند و لوگو در جایگاه درست

محل قرار دادن برند و لوگو در بروشور می‌تواند متفاوت باشد اما چند نکته اساسی وجود دارد که بهتر است مورد توجه قرار گیرند. درست است که لوگو و برند در بروشور، جایگاه مهم و ویژه‌ای دارند اما نباید بی مورد تکرار شوند. مثلا در یک بروشور تک برگی 3 لت، کافی است لوگو را در لت رو و پشتی جای داد. 

10-    فراخوان برای اقدام خاصی از طرف خوانندگان بروشور

هدف شما از طراحی بروشور، ترغیب مخاطبان برای انجام کار خاصی است. از همین رو باید در آخرین صفحه بروشور، اطلاعات تماس وجود داشته باشد. می‌توانید برای تشویق مخاطبان برای ایجاد برقراری با شما از کد تبلیغاتی و کالای رایگان، یا جملاتی نظیر برای مشاوره رایگان تماس بگیرید، برای شانس پیروزی وارد برنامه شوید و ... استفاده کنید.

11-    رعایت اصول نگارشی

وجود خطاهای نگارشی و برخی ناهماهنگی‌ها در ادبیات چاپی طبیعی است اما شما باید همه‌ی این موارد را تصحیح کنید تا اعتبارتان خدشه دار نشود. 

12-    استفاده از تصاویر مناسب و جذاب

از مهم‌ترین نکات طراحی بروشور، استفاده از تصاویر است که مهم‌ترین عوامل جذب کننده توجه مخاطب هستند. بنابراین باید با کیفیت و ترجیحا اختصاصی باشند. تصاویر مورد استفاده یا مستقیم هستند و یا غیر مستقیم. دسته اول شامل عکس‌های اصلی محصولات و یا خدمات معرفی شده است و دسته دوم به عنوان تصاویر کمکی به کار می‌روند که می‌توانند مرتبط و یا کاملا غیر مرتبط باشند.

13-    به کار بردن جزئیات مهم در بروشور

به کار بردن جزئیاتی نظیر اطلاعات خرید، بازدید کننده، حقوقی در بروشور که شامل مواردی نظیر نحوه سفارش، ضمانت‌ها و بازپرداخت‌ها، ساعت کار و اوقات فصلی، حق چاپ و علائم تجاری است، بسیار مهم و ارزشمند است. 

14-    سازماندهی متن‌های مورد استفاده

همانطور که گفته شد، استفاده از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری و مهم از جمله مهم‌ترین نکات طراحی بروشور است. سعی کنید فونت‌های مورد استفاده را به 2 یا 3 نوع محدود کنید و تیترها را در یک ضخامت و ابعاد خاص طراحی کنید تا محتوای بروشور برای خواننده، کسل کننده نباشد.

15-    استفاده از آیکون‌ها و ریز نقش‌ها

استفاده از آیکن‌ها و عناصر ریز نقش گرافیکی می‌تواند تاثیر بسزایی در جذاب‌تر شدن بروشور شما داشته باشد. چرا که به محتوای شما، شخصیت پویا و ویژه‌ای اعطا می‌کند.

16-     بهره گرفتن از تکنیک‌های چاپی

از دیگر نکات طراحی بروشور می‌توان به آشنا بودن به تکنیک‌های چاپی و اجرا کردن آن‌ها در طراحی بروشور اشاره کرد. به کار بردن تکنیک‌های طلا کوب و یا نقره کوب، چاپ رنگ‌های اسپات، انواع روکش‌های برجسته و براق از جمله مورادی است که می‌تواند باعث جذابیت کار شما شود. 

چاپ بروشور دارویی در شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ بروشور دارویی شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر

17-     متناسب بودن نوع بروشور با کسب و کار مورد نظر

همانطور که گفته شد، مشخص کردن هدف طراحی بروشور، از نکات طراحی بروشور است که باید به طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. شما بعد از این مرحله باید به این سوال هم پاسخ دهید که این بروشور برای چه کسب و کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین به خوبی درباره حوزه فعالیت خود اندیشه کرده و نمونه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید تا در نهایت بتوانید یک بروشور تبلیغاتی خاص و جدید ایجاد کنید.

18-    انتخاب سایز درست برای بروشور

بروشورها می‌توانند در سایزهای متفاوتی طراحی شوند اما چند سایز استاندارد وجود دارد که کاربرد بیشتری نسبت به ابعاد دیگر دارند. این سایزها، A4، A5، LD و Legal هستند. یکی از مزیت‌های بروشورهایی که در سایز LD طراحی می‌شوند، این است که می‌توانند در پاکت‌های اداری قرار گیرند. اینکه شما کدام سایز را انتخاب کنید، از دیگر نکات طراحی بروشور است که باید با توجه و دقت زیادی انجام گیرد. 

19-    انتخاب کاغذ مناسب و با کیفیت

هرچقدر متریال مورد استفاده در بروشور با کیفیت و جذاب باشد، توجه مشتری بیشتر جلب خواهد شد؛ چرا که حس ارزشمندی به او القا می‌شود. یکی از بهترین کاغذهایی که برای چاپ بروشور استفاده می‌شود، کاغذ گلاسه است. در صورتی که بودجه کمتری دارید، می‌توانید از کاغذ تحریر هم استفاده کنید. بنابراین می‌توان گفت انتخاب کاغذ با کیفیت نیز از دیگر نکات طراحی بروشور است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

20-    استفاده از نوع مناسب بروشور

بروشورها از لحاظ تا زدن، انواع جنس و گرماژ، سایز و ابعاد، روکش و تعداد لت با هم متفاوت هستند. اینکه شما کدام مورد را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، به دقت زیادی نیاز دارد. شما باید همه جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که بهترین هماهنگی را با کسب و کار شما داشته باشد و بتواند به طور کامل، هم نیاز شما را برطرف کند و هم توجه مشتری و خواننده را جلب کند.

21-    مشتری مردار بودن بروشور

اگر می‌خواهید یک بروشور حرفه‌ای طراحی کنید، علاوه بر رعایت کردن نکات طراحی بروشور، باید مواردی نظیر مشتری مداری و کیفیت را هم در بروشور خود لحاظ کنید. این کار باعث می‌شود حس خوبی به خواننده منتقل شود. هرچقدر مخاطب حس احترام و ارزشمندی بیشتری کند، هم توجه و علاقه‌اش هم به خواندن بروشور بیشتر می‌شود و هم به خرید محصول و یا گرفتن خدمت معرفی شده در بروشور ترغیب خواهد شد.

22-    طراحی بروشور با در نظر گرفتن مخاطبان آن

قبل از نوشتن محتوای بروشور، باید شخصیت هدف که شامل مواردی نظیر سن، جنس، محل، نقش، درآمد، علایق و چالش‌ها است را مشخص کنید. توجه به این اطلاعات، لحن، زبان و محتوای بروشور شما را با توجه به مخاطب هدف‌تان، راهنمایی می‌کند. بدیهی است که انسان‌ها در سنین مختلف و با شغل‌های متنوع، نیازهای متفاوتی دارند و توجه‌شان به موارد خاصی جلب می‌شود. همچنین از دیگر نکات طراحی بروشور این است که باید دقت کنید که افراد هدف شما چه جایگاهی در چرخه خرید دارند. برای مثال اگر مخاطبان، قبلا تجارتی با شما داشته‌اند، دیگر لازم نیست که فضایی از بروشور را برای تاریخ سازمان و شرکت خود، هدر دهید. در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان، باعث موفق‌تر بودن بروشور و در نتیجه توسعه آن کسب و کار می‌شود.

انتخاب بروشور برای بازاریابی، یک انتخاب هوشمندانه

همانطور که گفته شد روش‌های گوناگونی برای تبلغیات یک محصول و خدمت وجود دارد اما همه‌ی این روش‌ها جالب و تاثیرگذار نیستند. طراحی بروشور یکی از مواردی است که بیشترین استفاده و بیشترین تاثیر مثبت را در تبلیغات و بازاریابی دارد به شرطی که تمامی نکات طراحی بروشور مورد توجه قرار گیرند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا بروشور از جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی برخوردار است و چه چیزی آن را متفاوت از دیگر روش‌های تبلغیات می‌کند.

برای پاسخ به این سوال باید گفت که بروشور ارزان است اما در تیراژ بالا چاپ می‌شود، همه گیر و در دسترس است، به راحتی می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند، زمان مطالعه کوتاهی نیاز دارد، دارای توضیحات کامل و جامع است، پخش و توزیع آسانی دارد، به راحتی اعتماد مشتریان را به دست می‌آورد و می‌تواند برای هر برندی، اختصاصی طراحی شود. البته در صورتی این ابزار تبلیغاتی موثر عمل خواهد کرد که نکات طراحی بروشور رعایت شود.

سخن پایانی

امروزه بازاریابی دیجیتال بسیار گسترش پیدا کرده است و دیگر کسی از ابزارهای تبلغیاتی چاپی استفاده نمی‌کند. اما یک مورد استثنا وجود دارد و آن هم چیزی نیست به جز بروشور. بروشور و کاتالوگ یکی از مهم‌ترین ابزار چاپی مورد استفاده در تبلیغات و بازاریابی است که به خاطر مزایا و ویژگی‌های بسیار مثبتی که دارد، می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش فروش داشته باشد. رعایت نکات طراحی بروشور، باعث می‌شود که شما بتوانید یک بروشور حرفه‌ای طراحی کرده و در نمایشگاه‌های تجاری مختلف توزیع کنید.  

واحد تحقیق و توسعه : شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر