بخش برش شرکت کیان مهر

 

 

 

دستگاه برش کاغذ همیشه جزء لاینفک تجهیزات و عملیات‌های مهم صنعت چاپ بوده است. برش باید با بالاترین کیفیت انجام گیرد تا بعدا در صحافی مشکلی به وجود نیاید. تکنولوژی در حوزه چاپ باعث شد که در زمینه برش هم تغییراتی حاصل شود. برای مثال در گذشته برش به صورت دستی و به کمک نیروی فیزیکی قوی افراد انجام می‌گرفت ولی امروزه دستگاه‌های مجهز و پیشرفته‌ای طراحی شده‌اند که به صورت اتوماتیک عملیات برش را انجام می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌توان به حافظه هوشمند، سیستم باد در صفحه برش و سیستم‌های برنامه ریزی اشاره کرد. دستگاه برش همواره مورد نیاز چاپخانه‌های افست و دیجیتال بوده و در عملیات پس از چاپ و دفاتر صحافی کاربرد دارد. برش در چاپ به این صورت است که ابتدا بخش‌هایی از کار چاپی توسط تیغی تیز برش داده می‌شود تا به ابعاد استاندارد برسد. فرایند برش در چاپ به قدری حساس است که ممکن است به خاطر یک برش اشتباه، کل کار چاپی از بین برود. یکی از نکات مهمی که باید در فرایند برش در چاپ رعایت شود، محدوده طراحی است. معمولا از هر طرف 3 میلی‌متر خالی می‌گذارند و رنگ را تا انتهای زمینه ادامه می‌دهند تا بعد از برش، عناصر مهم دچار آسیب نشود و لبه‌های محصول چاپی بدون رنگ نباشد. مورد دیگر این است که باید طراحی‌ها اندازه درستی داشته باشند تا در عملیات برش دچار اختلال نشوند.

 

 

 

صحافی به عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خدمات پس از چاپ به مجموعه کارهای تا زنی، ترتیب دادن به صفحات تا شده در کنار هم، متصل کردن صفحات به هم، جلد کردن و برش دادن جلد آماده شده گفته می‌شود. نوع صحافی معمولاً براساس نوع کار چاپی، تعداد صفحات آن و بودجه‌ی چاپ انتخاب می‌شود. این واحد از مجموعه‌ی کیان مهر با استفاده از توانایی خود قادر به انجام صحافی انواع مجله، نشریه، پمفلت، تقویم و بروشورهای تبلیغاتی از نوع سیمی، چسبی و مفتولی می‌باشد.
به طورکلی صحافی شامل سه مرحله است. مرحله اول، ترکیب بندی است.

در این مرحله صفحات کتاب را براساس شماره در کنار هم قرار می‌دهند. مرحله ترکیب بندی خود شامل چهار عمل تا کردن، لت گذاشتن، مرتب کردن و دوختن است. مرحله دوم، شکل بندی است که خود شامل چهار عمل کوبیدن، چسب زدن، لب بریدن و گردسازی، پشت کوبی و آستربندی است. 

در صحافی دستی شیرازه‌ها به عطف دوخته می‌شوند ولی در صحافی ماشینی شیرازه‌ها را فقط برای زیبایی به دو سر عطف می چسبانند. مرحله سوم جلدبندی است که در سه مرحله جلدسازی، چاپ جلد و جلدگذاری انجام می‌گیرد. درنهایت کتاب‌ها را چند ساعت تحت پرس قرار می‌دهند تا خشک شوند.
 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر