پوشش های چاپی

 

 

 

امروزه یکی از نکاتی که در چاپ محصولاتی همچون جعبه، بروشور، کاتالوگ، پوستر و دیگر محصولات چاپی حائز اهمیت است قراردادن نوعی پوشش بر روی سطوح آن‌ها است. درواقع به یک لایه نازک از مواد محافظ که با هدف افزایش کیفیت چاپ بر روی سطح چاپی اعمال می‌شود، پوشش چاپی می‌گویند. در بسیاری از موارد این پوشش هم به دلیل محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی همچون پوسیدگی، ساییدگی، رنگ‌پریدگی و همچنین ایجاد جذابیت و زیبایی بیشتر در محصول نهایی استفاده می‌شود.

پوشش های چاپی

امروزه طیف وسیعی از مواد به عنوان پوشش در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع پرکاربرد پوشش چاپی می‌توان به سلفون، ورنی، یو وی و لمینت اشاره کرد. سلفون که یک لایه نازک از پلاستیک است، می‌تواند به دو صورت مات و یا براق بر روی کار چاپی اعمال شود. سلفون مات نسبت به نوع براق آن کمی کدرتر است و در محیط‌های پرنور بهتر دیده می‌شود. در عوض سلفون براق شفافیت بالایی دارد ولی در نور مستقیم، بازتاب نوری ایجاد می‌کند. به یک لایه نازک از رزین، ورنی می‌گویند که می‌تواند به سه حالت مات، براق و نیمه براق بر روی محصول چاپی اعمال شود. یکی از ویژگی‌های خوب ورنی این است که در برابر خراشیدگی و رنگ پریدگی مقاوم است و باعث می‌شود ظاهر و ماندگاری محصول چاپی بهبود پیدا کند.

uv نیز یک لایه نازک از رزین است که توسط اشعه ماورابنفش خشک می‌شود. محافظت محصول چاپی در برابر آب، خراشیدگی و رنگ پریدگی از مزایای پوشش یو وی است. لمینت لایه‌ای نازک و شفاف از پلاستیک است که شباهت زیادی به طلق دارد. مقاومت بالا در برابر نفوذ مواد شیمیایی و رطوبت از ویژگی‌های خاص این پوشش است. مجموعه‌ی کیان مهر با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز دنیا توانایی ارائه خدماتی همچون پوشش‌های U.V،  سلفون مات و براق، ورنی، طلاکوب و نقره کوب و... دارد. اینکه چه پوششی انتخاب شود، به نوع محصول چاپی، کاربرد آن و همچنین بودجه مشتری بستگی دارد. برای مثال کاتالوگ‌ها و بروشورها باید پوششی داشته باشند که در برابر خراش و رنگ پریدگی حفظ شوند. یا پوشش پوسترها و بنرها باید نسبت به آب و رطوبت مقاوم باشد. طبیعتا پوشش چاپی محصولی که در محیط باز قرار دارد، متفاوت‌تر از پوشش چاپی محصولی است که در فضای بسته قرار دارد. 
 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر