دایکات

 

 

 

معنی واژه دایکات، برش در بسته بندی توسط ماشین آلات صنعتی است. در زبان ساده‌تر، همان قالب زنی است که به کمک تیغ و خط انجام می‌گیرد. عملیات دایکات از گروه خدمات تکمیلی بعد از چاپ به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توان طرح‌ها و نقش‌های مورد نظر را با قالب بر روی محصولات چاپی و بسته‌بندی اجرا کرد. برای تبدیل محصولاتی از قبیل کاغذ و مقوا به جعبه، بروشور، پوستر و دیگر محصولات چاپی باید از برش‌های ویژه‌ای استفاده کرد.

در این روش با استفاده از "برش قالبی" بخش‌های مورد نظر از ورق اصلی جدا می‌شوند. به این روش دایکات گفته می‌شود. به طور کلی قالب‌های دایکات مجموعه‌ای را از تیغ‌های برش، خط تا و پرفراژ تشکیل می‌دهند که به منظور تهیه‌ی  جعبه‌ی گسترده به کار گرفته می‌شوند. کار با دستگاه‌ دایکات بسیار آسان و سریع است. همچنین این دستگاه می‌تواند بر روی ورق‌ها، به صورت پشت سر هم و بدون مکث برش انجام دهد.

به طورکلی دستگاه دایکات به سه دسته‌ی اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی طبقه‌بندی می‌شوند که هرکدام در جایگاه خود، ویژگی‌های خاصی دارند. می‌توان گفت پیشرفته‌ترین دستگاه دایکات، نوع اتوماتیک آن است. چراکه تمامی مراحل به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی، با نهایت دقت و سرعت بالایی انجام می‌گیرد. دستگاه دایکات نیمه اتوماتیک نیازی به حضور دائمی اپراتور ندارد اما در برخی از مراحل کار باید برای انجام تنظیمات دستگاه حضور داشته باشد.

ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع دستگاه دایکات، نوع دستی است که اغلب برای مصارف خانگی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویندوپک، خط بریل، چاپ برجسته و...از جمله خدمات مجموعه‌ی کیان‌‌‌مهر است که با بهره‌گیری از مجهزترین دستگاه‌های دنیا به مشتریان ارائه می‌شود.      

جعبه ی چسبان

 

 

 

عملیات جعبه چسبان به این صورت انجام می‌گیرد که در آن یک سمت جعبه که باز است با چسب آغشته می‌شود تا بر لبه‌ی دیگر جعبه متصل شود. این فرایند به کمک دستگاه جعبه چسبانی انجام می‌شود. واحد جعبه‌ چسبان انتهای عملیات اجرایی ساخت و تکمیل جعبه‌ها است. هزینه اقتصادی، قابلیت سفارش سازی بالا و سهولت در استفاده از چنین جعبه‌هایی باعث شده است که در صنعت چاپ و بسته بندی، محبوبیت بالایی داشته باشند. فرایند جعبه چسبان شامل 4 مرحله‌ی طراحی جعبه، برش کاغذ یا کارتن، چاپ روی جعبه یا کارتن و خم کردن جعبه است. از مدل‌های مختلف جعبه چسبان می‌توان به جعبه چسبان ساده، لاگباتم، جعبه چسبانی به صورت چند نقطه‌ای و جعبه چسبان با چسب ام اشاره کرد.

از متداول‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تولید جعبه چسبان، نوع ساده‌ی آن است. لاگباتم نیز یک روش نوین است که برای کارخانه‌هایی که سرعت تولید برایشان اهمیت بالایی دارد، بسیار مفید است. اگر کار چاپی دارای پوشش یو وی یا سلفون باشد، بهتر است از چسب ام استفاده شود تا بعدا جعبه‌ها دچار خرابی نشوند.

نظر به اینکه اکثر کارخانجات تولیدی در خط بسته‌بندی از دستگاه‌های کارتنینگ استفاده می‌کنند و این دستگاه‌ها از حساسیت بالایی برخوردارند لذا ساخت جعبه مخصوصا عملیات تا زدن و چسباندن آن‌ها ‌باید با دقت بالا صورت پذیرد؛ به‌طوری که کوچکترین انحراف و اختلاف اندازه‌ای در سر و ته جعبه‌ها نباشد.

در غیر این صورت در دستگاه کارتنینگ مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از هرگونه بی‌دقتی و انحراف از حالت استاندارد نه تنها از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شده است؛ بلکه اپراتورهای فعال این عمل را در این واحد با استفاده از تخصص، مهارت و دقت بالای خود تسریع بخشیده‌اند.

 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر