مهندسی بسته بندی

 

 

 

همانطور که می‌دانید بسته بندی، پوششی است که محصول را دربرمی‌گیرد و آن را از آسیب‌های احتمالی که ممکن است در حمل و نقل، انبارداری، تقلب، دزدی اتفاق بیفتد و یا ناهنجاری‌های محیطی مثل رطوبت و نور حفظ می‌کند. درست است که اولین و مهم‌ترین هدف از بسته بندی، نگهداری محصولات مختلف در بهترین شرایط است اما امروزه مهندسی بسته بندی ‌در محصولات صنعتی و تجاری به جز این مورد، کاربرد دیگری هم دارد و آن، جلب توجه مشتریان است. بسته بندی‌ها باتوجه به نوع محصول متفاوت هستند.

مهندسی بسته بندی

بسته بندی‌های اولیه در تماس مستقیم محصول هستند. بنابراین باید یکسری ویژگی‌های خاصی داشته باشند. بسته بندی‌های ثانویه باعث جداسازی محصولات از هم می‌شود. در آخر بسته بندی نهایی انجام می‌گیرد که از استحکام بالایی برخوردار است. می‌توان گفت امروزه مهندسی بسته بندی به یک دانش و هنر ویژه تبدیل شده است. طراحی بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که با حداقل هزینه بتواند در بین رقبای خود بهترین فروش را داشته باشد و اطلاعات و پیام‌های کاملی به مخاطب خود بدهد. بنابراین باید دو جزء طراحی صنعتی و طراحی گرافیکی بسته بندی به نحو احسن انجام گیرد. بسته بندی یک محصول باید تک باشد و نباید از دیگر بسته بندی‌ها تقلید کند، چراکه در این صورت هویت محصول زیر سؤال می‌رود.

منتقل کردن اطلاعات کافی درباره محصول به مخاطب، خارج کردن محصول به راحتی از داخل بسته بندی، از بین رفتن پوشش بسته بندی بدون آسیب به محیط زیست از جمله مواردی است که می‌تواند باعث تمایز بسته بندی یک شرکت در بین رقبای خود شود. کامل‌تر بودن اطلاعات ارائه شده بر روی بسته بندی نشان از اعتبار بیشتر آن بسته بندی و محصول است. ایجاد گیرایی‌های بصری و جذابیت‌های فردی-عملکردی یکی از کارهایی است که در مهندسی بسته بندی انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که توجه مخاطبان به طور ناخودآگاه به آن‌ها جلب شود. درواقع طراحی هوشمندانه و جذاب بسته‌بندی‌ها نقش مهمی در بازار رقابتی امروز دارد و این تنها آغاز فرآیند ابداع در بسته‌بندی است. این مجموعه، ارزش افزوده‌ی بیشتری را با قابلیت‌های به‌روز و توانایی‌های متخصصان مجرب و با ارائه راهکارهای خلاقانه به سمت مشتریان سوق می‌دهد. تیم مهندسیِ محصول کیان‌مهر کلیه‌ی ریسک‌های موجود در طی چرخه‌ی تولید را با تحلیل ریسک‌های ساختاری و طراحی جعبه و درنظرگرفتن تمامی مراحل تولید، توزیع و مصرف به حداقل می رساند.
 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر