آموزش طراحی گرافیک

آموزش طراحی گرافیک

طراحی گرافیک برای چاپ یکی از مشکلات بزرگ طراحان و گرافیست ها می باشد. آموزش طراحی گرافیک برای چاپ برای گرافیستانی که می خواهند به تازگی وارد مقوله چاپ شوند یک امر ضروی به شمار می رود . در بعضی موارد دیده شده که طراحان گرافیک نامی کشور هم با مشکل نداشتن مبانی چاپ مواجه هستند. آموزش چاپ برای طراحان گرافیک می تواند کمک بزرگی باشد و آنها را با موارد و مشکلاتی که در یک فایل گرافیکی تا چاپ پیش می آید آشنا می کند.

گام مؤثر در شروع طراحی گرافیک نیاز به عواملی دارد که از شروع ایده تا اجرای آن را دستخوش تغییر می کند. هر چند که سیستم گردش کار در این محیط خیلی سریع دچار تحول شده است، اما هنوز لزوم کاربری عوامل اولیه در تهیه طرح مناسب با فرآیند چاپ و تکثیر ضروری است. تمامی ایده هایی که در ذهن طراح نقش می بندد بر اساس محدودیت ها و امکانات تعریف شده در حیطه طراحی است. اما این حیطه با سئوالاتی که طراح آن را از مدیر پروژه یا سفارش دهنده می پرسد، روشن و مشخص می شود. از این جمله سوالات که طراحی گرافیک برای چاپ باید حتما برای آنها پاسخی داشته باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چه تیراژی برای کار در نظر گرفته شده است؟

خیلی از موارد ممکن است در تیراژ بالاتر ( مثلا چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا ) اشکال محسوب شود ، ولی در تیراژ پایین (حدود هزار عدد ) مورد توجه قرار نگیرد. تنها توجیه این مسئله میتواند تیراژ پایین باشد. از این دسته میتوان چاپ بروشور را نام برد که کارفرما در بعضی موارد برایش کیفیت کار مهم است و در بعضی موارد کمیت و قیمت چاپ بروشور تبلیغاتی .

مثلا باید به این نکته توجه کرد که در بعضی موارد پرت کار چاپی و زیاد می شود، این مورد در تیراژ پایین شاید مشکلی نداشته باشد ولی در تیراژ بالا هر سانت از کاغذ یا مقوا می تواند میلیون ها تومان ارزش داشته باشد.

در مثالا دیگر می توان انتخاب رنگ در چاپ ساک دستی آماده یا چاپ کارت ویزیت و دیگر اقلام چاپی اشاره کرد. اگر شما کاری را در تیراژ بالا نیاز دارید می توانید از رنگ های اختصاصی و پنتون برای چاپ اقلام چاپی خود استفاده کنید و لی این کار در تیراژ پایین چندان برای شما بصرفه نخواهد بود.

چه روشی متناسب با تیراژ قرار است برای چاپ در نظر گرفته شود؟

امکانات و ظرفیت های متفاوتی در هر کدام از شیوه های چاپ موجود است. استفاده همسوی این ظرفیت های موجود ، ارزش بیشتری را به مقوله دیزاین می بخشد. به عبارتی دیگر با استفاده صحیح از مواد و قابلیت های دستگاه های مختلف، پدیداری نقاط ضعف را می توان به حداقل رساند و حتی از آن به عنوان مثال چاپ سیلک برای چاپ ساک دستی کرافت تک رنگ ، در تیراژهای محدود ایدال است.

چه تعداد رنگ قرار است وجود داشته باشد؟

چاپ رنگی یا تک رنگ بودن یا چند رنگ تفکیکی داشتن، چنانچه در ابتدای کار مشخص نباشد، مشکلات فراوانی را در انتهای کار به پروژه تحمیل می کند. حد معمول کارهای چاپی 4 رنگ است و کم کردن تعداد رنگ شاید برای سفارش دهنده هزینه چاپ را پایین آورد. ولی مشکلات و انجام طراحی را کند تر می کند و با این محدودیت رسیدن به کار رزیباتر مسلما سخت تر خواهد بود.

چنانچه ناگریز از استفاده کاغذ گراماژ پایین باشیم مشکلاتی را به همراه خواهیم داشت و برای آن در روند رنگ آمیزی طراحی اقداماتی باید انجام دهیم. آشنایی کامل به ساختار کاغذ می تواند امکانات ذهنی بسیاری را در جهت خلق جلوه های جدید ، برای طراح میسر کند. از طرفی با ازدیاد گراماژ و از بین رفتن برخی مشکلات احتمالی، مسایلی دیگر ممکن است قابل تصور باشد. بهترین راه حل دیدن نمونه های مشابه است که نکاتی آموزنده برای تعیین چگونگی کار دارد.

چه قطعی در نظر گرفته شده است؟

انجام همه اقدامات اولیه نظیر اسکن عکس ها و تصویرسازی به معلوم بودن قطع کار وابسته است. در حقیقت طراح قبل از شروع کار، باید تمامی مراحل و محدودیت ها را سنجش کند و مسیر کار خود را مشخص کند.

 

واحد توسعه و تحقیق شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر