با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو + کدام نوع بسته بندی قیمت مناسب تری دارد؟

داروها نقش بسیار مهمی در سلامت افراد جامعه دارند؛ زیرا با استفاده از داروهای مختلف می‌توان بیماری‌های مختلفی را درمان کرد. اگرچه کیفیت داروها باید بسیار بالا باشد؛ اما بسته بندی آن‌ها هم باید طبق استانداردهای بین‌المللی و ملی انجام شود. جعبه‌ها دارویی از آن جا که با داروها به طور مستقیم در ارتباط هستند دارای اهمیت بالایی هستند. این جعبه‌ها در انواع مختلفی برای بسته بندی در صنایع مختلف وجود دارند که یکی از بهترین جنس مناسب بسته بندی دارو جعبه‌های مقوایی هستند. و همچنین به عنوان با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو شناخته شده است. 

استفاده از این بسته بندی‌ها برای نگهداری از داروها، حمل و نقل و ... کاربردی خواهد بود و باعث می‌شود تا دارو همان کیفیت اولیه خود را حفظ کند. تمامی این موضوعات باعث می‌شوند تا شرکت‌های داروسازی نکات مختلف و مهمی را در تولید این جعبه‌ها در نظر بگیرند. استفاده از جعبه‌های مقوایی شکیل، زیبا و باکیفیت می‌تواند فروش داروها را بیشتر کند و به همین دلیل بصرفه خواهد بود. ما در این مقاله تمامی این موارد را بررسی کرده‌ایم و به این سؤال که آیا بسته بندی مقوایی با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو است یا خیر پاسخ داده‌ایم. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بسته بندی دارویی به چه منظوری انجام می‌شود؟

بسته بندی دارو جز جدایی‌ناپذیری از این صنعت به شمار می‌رود.  بسیاری از داروها و مواد در اثر ارتباط با اکسیژن آسیب می‌بینند و نمی‌توانند اثر بخشی خوبی از خود به جای بگذارند. این موضوع باعث می‌شود تا بسته بندی دارو دارای اهمیت بسیار زیادی باشد.

با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو در شرکت کیان مهر
نمونه با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو در شرکت کیان مهر

علاوه بر این عوامل بسیار بیشتری وجود دارند که می‌توانند آسیب‌های جدی به داروها وارد کنند. عواملی به مانند رطوبت و گرما می‌توانند به داروها آسیب وارد کنند. استفاده از بسته بندی دارویی و به خصوص استفاده از بسته بندی‌های مقوایی می‌تواند باعث محافظت از داروها شود.

از آن جا که جعبه با خود دارو در ارتباط است و می‌تواند بر کیفیت آن اثر بگذارد به همین دلیل دارای اهمیت بالایی است. هر گونه خطا در تولید و طراحی این جعبه‌ها می‌تواند بر روی دارو اثر بگذارد و به این ترتیب جان بیمار در خطر خواهد بود.
زمانی که نام بسته بندی به میان می‌آید هدف اصلی حفظ بهداشت داروها است. با انجام بسته بندی هیچ آلودگی و میکروب به داروها نخواهد رسید.

در بسیاری از موارد این مقواها پشت طوسی هستند و دارو با جعبه ارتباط مستقیمی ندارد. این مورد باعث می‌شود که دارو از نظر بهداشتی هم در سطح بالایی باشد و مشکلی نداشته باشد. 
علاوه بر این موضوع استفاده از جعبه باعث می‌شود تا داروها در برابر ضربه‌های وارد شده به آن‌ها مقاومت بالایی داشته باشند. همان گونه که می‌دانید جعبه داروها در بسیاری از موارد مسافت‌های طولانی را باید طی کنند تا به مقصد برسند.

استفاده از جعبه‌های بسته بندی مختلف باعث می‌شود تا در طول مسیر مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید و کیفیت دارو به خوبی حفظ شود.

با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو، جعبه مقوایی است یا خیر؟

امروزه بسیاری از شرکت‌های دارو سازی از بسته بندی‌های مقوایی برای داروهای خود استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع بسته بندی جعبه مزایا بسیار زیادی دارد و به همین دلیل بصرفه است.

در زیر به برخی از مزایای آن اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند استفاده آن‌ها به صرفه باشد:


•    این جعبه‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر تراوش هستند. این بسته بندی‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به داروها اجازه نمی‌دهند در بسته بندی نفوذ کنند. 


•    شرکت‌هایی که از جعبه مقوایی برای انجام بسته بندی داروها استفاده می‌کنند معمولاً بعد از عرضه هم تضمین می‌کنند که حفاظت از دارو به خوبی انجام می‌شود. این مورد باعث می‌شود که کیفیت محصولات پس از عرضه هم حفظ شود.
•    همان گونه مه می‌دانید شرکت‌های تولید کننده می‌توانند به راحتی اطلاعات مربوط به دارو را بر روی این جعبه‌های مقوایی درج نمایند. مشتریان با مطالعه این اطلاعات می‌توانند اطلاعات مورد نیاز در رابطه با دارو را اخذ نمایند. این اطلاعات شامل نام دارو تاریخ انقضا، میزان تجویز شده آن، میزان محتوای جعبه و ... خواهد بود.

•    استفاده از مقوا برای تولید جعبه‌ها می‌تواند هزینه‌های بسیار کمتری برای شرکت‌ها داشته باشد. همان گونه که می‌دانید معمولاً مقوا دارای قیمت کمتری به نسبت سایر مواد می‌باشد به همین دلیل به عنوان با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو شناخته شده است.
•    استفاده از بسته بندی مقوایی می‌تواند ذهنیت بسیار بهتری از برندها را برای مردم به وجود بیاورد. با استفاده از این بسته بندی‌ها روش مصرف داروها بسیار راحت‌تر می‌شود و خطا در میزان تجویز داروها هم کمتر خواهد شد.
•    یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از مقوا برای ایجاد بسته بندی در داروها این است که شرکت‌های تولید کننده می‌توانند به راحتی مقواها را برش بزنند و از آن‌ها اشکال مختلفی در سایزهای مختلف تولید و استفاده و استفاده نمایند.
•    از دیگر مزایای استفاده از مقوا این است که بعد از استفاده می‌توان به راحتی آن را بازیافت کرد. این موضوع هم باعث می‌شود که استفاده از جعبه مقوایی دارای صرفه اقتصادی بالایی باشد.
همان گونه که خواندید استفاده از جعبه‌های مقوایی دارای مزایای زیادی است به همین دلیل استفاده از آن هم بصرفه می‌باشد.

نکاتی که باید در با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو، بسته بندی مقوایی رعایت کرد؟

شرکت‌های دارو سازی در حین طراحی و تولید بسته بندی‌های مقوایی باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهند. به طور معمول طراحی جعبه‌های دارویی باید بر اساس استانداردهای جهانی و ملی باشد. در طراحی این محصول باید به درستی از رنگ‌های مختلف استفاده شود زیرا استفاده درست از رنگ بندی‌ها به مشتریان پیغام‌های جدی به مانند هشدار و یا هر پیغام دیگری را خواهند داد.
حتماً بهتر می‌دانید که بسیاری از مصرف کنندگان داروها ممکن است افراد نابینا باشند. آن‌ها نمی‌توانند اطلاعات درج شده بر روی جعبه را مطالعه کنند به همین دلیل باید از فونت بریل بر روی این جعبه‌ها استفاده کرد تا آن‌ها بتوانند اطلاعات لازم در رابطه با دارو را به دست بیاورند.

علاوه بر این موضوعات شرکت‌های دارو سازی در حین بسته بندی داروها باید از پلمب‌ها و یا برچسب‌های مختلف استفاده کنند تا بتوانند به مشتری اثبات کنند که داروی خریداری شده دارای اصالت کالا است.

آیا بسته بندی مقوایی برای دارو بصرفه است؟

مقواها هم دارای انواع مختلفی هستند که برای تولید بسته بندی باید از مقواهای ایندر برد استفاده کرد. دلیل استفاده از این مقواها هم این است که دارای استانداردهای جهانی می‌باشند و در بازار هم با نام مقواهای بهداشتی شناسایی می‌شوند.

البته این مقواها در شرکت‌های دیگری تولید در گرماژهای مختلفی تولید می‌شوند و بعد از تولید به شرکت‌های دارو سازی ارسال می‌شوند تا آن‌ها بتوانند بسته بندی داروهای خود را به خوبی و باب میل خود انجام دهند.

البته باید بدانید که بسیاری از شرکت‌های دارو سازی از جعبه‌های لمینتی برای بسته بندی داروها استفاده می‌کنند. وجود لایه‌های حفاظتی مختلف در این جعبه‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها  در برابر نور، رطوبت و هوا مقاومت بسیار بالاتری هم داشته باشند.

علاوه بر موضوعات گفته شده شرکت‌های دارو سازی باید بدانند که استفاده از جعبه‌های زیبا می‌تواند تمایل مشتریان نسبت به خرید این محصولات را بیشتر نماید.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا از جعبه‌های شکیل و زیبا استفاده کنند تا بتوانند فروش محصولات خود را بالاتر ببرند. ما به شرکت‌های دارو سازی توصیه می‌کنیم که وقت و هزینه بیشتری برای طراحی جعبه‌های مقوایی داروها اختصاص دهند زیرا با ایجاد ظرافت و زیبایی در طراحی جعبه‌ها، تمایل به خرید آن‌ها هم بیشتر از قبل خواهد شد و استفاده از آن‌ها هم بصرفه تر خواهد بود.


همان گونه که در بالا هم اشاره کردیم باید از رنگ‌های مناسب برای تولید جعبه‌ها استفاده شود. به‌عنوان مثال اگر مواد مرود نظر از دسته داروها، مواد آرایشی، شیر و ... هستند می‌توانید از این نوع رنگ بندی استفاده کنید.

داروهایی که معمولاً آسیب پذیری بیشتری در برابر رطوبت دارند را در جعبه‌های کاهی با رنگ قهوه‌ای قرار می‌دهند زیرا باعث می‌شود تا داروها از رطوبت در امان بمانند.

تفاوت جعبه‌های دارویی ایرانی و خارجی

همان طوری که گفتیم با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو ، مقوا است. حتماً تا کنون مشاهده کرده‌اید که بسیاری از مشتریان زمانی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند از داروخانه تقاضای داروهای خراجی می‌کنند. با بررسی‌های انجام شده بسیاری از کارشناسان حوزه غذا و دارو این اعتقاد را دارند که در بسیاری از موارد کیفیت داروهای ایرانی و خارجی برابر است.
این کارشناسان بر این باور هستند که بیشتر شرکت‌های داروسازی ایرانی از جعبه‌های دارویی با کیفیت پایین استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بر روی ذهنیت مردم اثر بگذارند و استقبال از این داروها در بازار کمتر شود. اما در عوض معمولاً داروهای خراجی در بسته بندی‌های زیبا و دارای کیفیت بالا عرضه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا این داروها نظر مردم را به خود جلب کنند و با استقبال بیشتری هم روبه‌رو شوند. مشتریان با دیدن جعبه‌ها با کیفیت این احساس را خواهد داشت که داروهای خارجی قطعاً دارای کیفیت بالاتری هستند.
شرکت‌های دارو سازی داخلی باید بدانند که باید برای بسته بندی داروهای خود وقت و هزینه بیشتری صرف کنند. مشاهدات نشان می‌دهند که هر چه کیفیت جعبه دارو بالاتر باشد این احساس به مشتری دست خواهد داد که داروی مورد نظر برای وی مؤثرتر خواهد بود. عرضه داروهای ایرانی در بسته بندی‌های ساده باعث شده است تا قیمت این داروها کمتر از نمونه‌های خارجی باشد.

در بسیاری از مواقع اگر جعبه‌ها را حذف کنید قیمت داروها یکسان خواهد بود. تمامی این موارد نشان می‌دهند که اگر یک شرکت داروسازی داخلی داروها را در جعبه‌های مقوایی و یا هر جعبه با کیفیت دیگری عرضه کند فروش آن دارو بیشتر از قبل خواهد شد. به همین دلیل این موضوع میس تواند کاملاً دارای صرفه اقتصادی برای شرکت‌های داروسازی باشد و مردم هم به داروهای داخلی و شرکت‌ها داروسازی داخلی اعتماد بیشتری خواهند کرد.

انواع مختلف جعبه مقوایی برای دارو کدام‌اند؟

طراحی با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو در شرکت کیان مهر
نمونه طراحی با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو در شرکت کیان مهر

همان گونه که بیان کردیم مواد مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان جعبه‌های دارویی را تولید کرد. به طور کلی جعبه‌هایی دارویی مقوایی را در دسته بندی‌های زیر قرار می‌دهند:


•    جعبه‌های یک رو یا پشت طوسی: این مقواها تنها دارای یک رو برای چاپ اطلاعات دارو یا تبلیغات می‌باشند. از این محصول برای داروهایی استفاده می‌شود که خودشان دارای یک پوشش محافظت کننده هستند استفاده می‌شود. اما داروهایی که خود پوشش محافظتی دیگری ندارند را نمی‌توان در این بسته بندی‌ها قرار داد زیرا از نظر بهداشتی مورد تأیید نمی‌باشد. البته این نوع مقوا برای بسته بندی انواع شیشه داروها، قرص‌های دارای روکش، کرم، پماد و ... به کار می‌رود.

•    مقوای دو رو یا ایندربرد: این مقوا در دو رو سفید می‌باشد و از نظر بهداشتی کیفیت بالاتری به نسبت نوع یک رو دارد. همچنین این نوع مقوا دارای زیبایی بیشتری هم می‌باشد. از این محصول و نوع یک رو برای بسته بندی داروهایی استفاده می‌شود که دارای حساسیت و شکنندگی بالایی نیستند استفاده می شود.


•    مقوای گلاسه: مقوای گلاسه نوعی دیگر از مقوا است که از آن برای تولید جعبه‌های دارویی استفاده می‌شود. این نوع مقوا معمولاً دارای ظاهری بسیار براق و جذاب می‌باشد. از این مقوا برای تولید جعبه داروهای کودکان، مواد آرایشی و بهداشتی و ... استفاده می‌شود. این مقوا خود دارای انواع مختلفی است و در انواع یک لایه، دو لایه و سه لایه تولید می‌شود. بر اساس حساسیت دارو از هر کدام از این محصولات استفاده می‌شود.


بر روی این مقواها می‌توان چاپ‌های مختلفی را انجام داد که دارای صرفه اقتصادی هم هستند. به طور معمول برای انجام عمل چاپ از چاپ‌های افست، دیجیتال و سیلک استفاده می‌شود. البته باید بدانید که در برخی از موارد از چاپ‌های باارزش‌تر استفاده می‌شود. بر روی برخی از جعبه‌ها چاپ طلاکوبی و یا نقره کوبی انجام می‌شود.

همچنین بر روی برخی از جعبه‌ها از چاپ‌های برجسته استفاده می‌شود. این موارد بیشتر برای تولید جعبه‌های مقوایی که حاوی مواد آرایشی و بهداشتی هستند استفاده می‌شوند.

مواد مورد استفاده در بسته بندی اولیه دارو ها شامل چه چیز هایی می باشند؟

شیشه

 شیشه به عنوان یک ماده بسته ‌بندی در صنعت داروسازی از ویژگی‌ها و مزایای بسیاری برخوردار است. در ادامه به بیشتر توضیح دادن ویژگی‌ها و مزایای شیشه به عنوان ماده بسته‌بندی داروها پرداخته می‌شود:

1.    محافظت از کیفیت دارو: شیشه به عنوان یک ماده غیرتغییرپذیر به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی داروها دخیل نمی‌شود. این ویژگی باعث محافظت از کیفیت و اثربخشی داروها می‌شود.
2.    شفافیت و قابلیت بازرسی: شیشه شفافیت بسیار بالایی دارد که این امکان را می‌دهد تا داخل ویال یا بطری به راحتی بازرسی شود. این امکان مهم است زمانی که داروها نیاز به دقت و کنترل بالا دارند.
3.    مقاومت در برابر مواد شیمیایی :شیشه مقاومت خوبی در برابر تأثیرات مواد شیمیایی دارد. این ویژگی می‌تواند از واکنش داروها با مواد بسته‌بندی جلوگیری کرده و ایمنی دارو را تضمین کند.
4.    قابلیت بازیافت: شیشه قابلیت بازیافت دارد و می‌تواند در فرآیند بازیافت و کاهش آلودگی محیط زیست نقش داشته باشد.
5.    استفاده در شرایط حرارتی متفاوت: شیشه مقاومت خوبی در برابر تغییرات حرارتی دارد و می‌تواند در شرایط حرارتی متفاوت برای حفظ داروها استفاده شود.
6.    امکان طراحی متنوع: شیشه به طراحان امکان ایجاد اشکال و طرح‌های متنوع برای بطری‌ها و ویال‌ها را می‌دهد که می‌تواند جذابیت بصری و تبلیغات برند را افزایش دهد.
با این ویژگی‌ها، شیشه به عنوان یک ماده بسته‌ بندی ارزشمند در حفظ کیفیت و ایمنی داروها محسوب می‌شود. هرچند که ممکن است هزینه بیشتری نسبت به مواد دیگر داشته باشد، اما مزایا و ایمنی که ارائه می‌دهد، این هزینه را توجیه می‌کند.

جمع بندی

ما در این مقاله برای شما مطالبی را بیان کردیم تا با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو را بهتر بشناسید.همچنین نکاتی را بیان کردیم که هر شرکت دارو سازی باید آن‌ها را مد نظر قرار دهد تا بتواند داروهایی با بسته بندی ایده آل در بازار عرضه کند.

در پایان باید به نکات دیگری هم اشاره کنیم که یک جعبه استاندارد باید داشته باشد تا مشتری از آن استقبال کند و از نظر اقتصادی برای شرکت‌ها بصرفه باشد. یک جعبه خوب باید به گونه‌ای طراحی شود که به آسانی باز و بسته شود. بسته بندی داروهای بزرگ سال و کودک باید با هم تفاوت‌هایی داشته باشد. علاوه بر این باید از فونت‌های استاندارد بر روی جعبه‌ها استفاده کرد تا مشتری بتواند به خوبی اطلاعات مربوطه را مطالعه کند.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر