تفاوت بین بسته بندی عمومی و بسته بندی سفارشی برای محصول

تفاوت بین بسته بندی عمومی و بسته بندی سفارشی برای محصول

بسته بندی اولین تعامل کاربران با محصول است. بهداشت، سهولت استفاده، ایمنی و مواد سازگار با محیط زیست از الزامات مهم هستند. طراحی بسته شما ممکن است روی همه چیز از میزان شکست در حمل و نقل تا اینکه آیا فروشگاه ها تمایل به خرید آن دارد، تاثیر بگذارد. تاریخچه بسته بندی به سال 1035 برمی گردد، زمانی که یک مسافر ایرانی، هنگام بازدید از بازارهای قاهره، خاطرنشان کرد که سبزیجات، ادویه ها و سخت افزارها پس از فروش برای مشتریان در کاغذ بسته بندی می شوند.

با گذشت زمان، سعی کردند از مواد طبیعی موجود مانند سبدهای نی، جعبه های چوبی، گلدان های سفالی، کیسه های بافته شده و... استفاده شود. با این حال، استفاده از کارتن های مقوایی برای اولین بار در قرن نوزدهم صورت گرفت. دانشگاه ایالتی میشیگان اولین کسی بود که دوره مهندسی بسته بندی  را ارائه داد. صنعت بسته بندی بیش از محتوا رونق گرفت، این بسته بندی است که توجه خریدار را به خود جلب می کند. در اوایل قرن بیستم انقلابی در بسته بندی به­ وجود آمد به دلیل چندین حالت بسته بندی مانند بسته بندی بطری ها، پوشاندن با سلفون و صفحات روی کارتن ها که باعث افزایش کارایی و بهبود ایمنی مواد غذایی شد.

با تولید مواد دیگری مانند آلومینیوم و چندین نوع پلاستیک، آن­ها برای بهبود عملکرد در بسته بندی ها گنجانده شدند. بسته بندی، هنر و فناوری محصور کردن یا محافظت از محصولات برای توزیع، ذخیره سازی، فروش و استفاده است. بسته بندی همچنین به روند طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها اشاره دارد. به طور خلاصه، بسته بندی را می توان به عنوان یک سیستم هماهنگ تهیه کالاها برای حمل و نقل، انبارداری، تدارکات، فروش و استفاده نهایی توصیف کرد. بسته بندی شامل، محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش است، در بسیاری از کشورها کاملا در استفاده های دولتی، تجاری و سازمانی، صنعتی و شخصی ادغام شده است. بسته بندی کالاها برای جذاب شدن محصول و همچنین ایمنی آن است، به عنوان مثال، نگه داشتن محتویات، محافظت از محصول هنگام عبور از کانال های توزیع و... بسته بندی مجدد به  کلیه فعالیت­های مربوط به طراحی و تولید ظرف پوشش برای یک محصول اشاره دارد.

 

بسته بندی عمومی و ویژگی های آن

 به طور کلی، بسته بندی عمومی محصول به بسته بندی کوچک خرده فروشی برای مصرف کننده و بسته بندی بزرگ برای حمل اشاره دارد. بسته بندی برای مصرف کننده  پیامدهای قابل توجهی در بازاریابی دارد در حالی که بسته بندی برای حمل و نقل از نظر کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. بسته بندی یک محصول را ایمن و قابل فروش نگه می دارد و به شناسایی، توصیف و تبلیغ محصول کمک می کند. انواع مختلف محصولات به انواع مختلف بسته بندی نیاز دارند، به عنوان مثال، محصولات مایع در بشکه ها و بطری ها بسته بندی می شوند. در حالی که، محصولات جامد بسته بندی و پیچیده می شوند. این سازمان ها از ظروف مخصوص محصولات شکننده مانند ظروف شیشه ای استفاده می کنند.

بسته بندی به معنای پوشاندن محصول است تا از آسیب، نشت، گرد و غبار، آلودگی  و... محافظت شود. بسته بندی به معنای قرار دادن همه بسته ها در یک جعبه بزرگ، ظرف، صندوق، جعبه و... برای اهداف ذخیره سازی، حمل و نقل و... است. علاوه بر این عملکرد بسته بندی، در شرایط فعلی فراتر از انتظارات اساسی محافظت از محصول است. بسته بندی قابلیتی است که می توانید محصولات خود را در کیسه ها، کیف ها یا جعبه ها قرار دهید تا بتوانید آن­ها را به جایی ببرید یا بفرستید.

بسته بندی به فرآیندهایی (مانند تمیز کردن، خشک کردن و نگهداری و موادی از قبیل شیشه، فلز، کاغذ یا مقوا، پلاستیک برای استفاده، نگهداری، محافظت و یا حمل و نقل یک ماده گفته می شود. نقش بسته بندی در حال گسترش است و ممکن است شامل عملکردهایی مانند جلب توجه، کمک به تبلیغ، ارائه شناسایی دستگاه (بارکد و غیره)، انتقال اطلاعات ضروری یا اضافی و کمک به استفاده از آن باشد. بسته بندی مواد بسته بندی شده در اطراف یک کالای مصرفی است که شامل، شناسایی، توصیف، محافظت، نمایش­­، تبلیغ و یا در غیر این­صورت محصول را به بازار عرضه می کند و آن را تمیز نگه می دارد. بسته بندی، محافظت از محصولات برای توزیع، ذخیره سازی، فروش و استفاده است. بسته بندی همچنین به روند طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها اشاره دارد. بسته بندی را می توان به عنوان یک سیستم هماهنگ تهیه کالاها برای حمل و نقل، انبارداری، تدارکات، فروش و استفاده نهایی توصیف کرد.

 

 

کاربرد بسته بندی و اهمیت آن

تا همین اواخر بسته بندی به­ عنوان یک عنصر جزئی در بازاریابی یک محصول در نظر گرفته شده بود. اما اکنون به بخشی جدایی ناپذیر از خود محصول تبدیل شده است. بسته ها به عنوان اصلی ترین وسیله برای محصول عمل می کنند. این یک ابزار فروش قدرت مند است. از این رو، به یک حوزه بسیار مهم تصمیمات مدیریتی تبدیل شده است. بسته بندی فرآیند پوشاندن، بسته بندی کالاها در یک بسته است. این کار به منظور تحویل محصول انجام می شود. بسته بندی شامل طراحی و تولید ظرف یا پوشش برای یک محصول است. ظرفیت های بسته بندی، اساسا در زمینه ایجاد تقاضا، اکنون به طور گسترده ای پذیرفته شده است. بسته بندی یک ابزار فروش موثر است.

 

بسته بندی اختصاصی محصول

امروزه بسیاری از مارک های ملی، واردکنندگان و خرده فروشان به عنوان راهی برای افزایش سهم بازار، به چاپ بسته بندی اختصاصی محصول روی آورده اند. این محصولات غالبا به عنوان گزینه های کم هزینه تر به مشتریان ارائه می شوند. به تازگی بسته بندی خصوصی  نیز به عنوان محصولات برتر معرفی شده اند تا نه تنها در قیمت بلکه در کیفیت رقابت کنند. خرده فروشان مفهوم بسته بندی خصوصی را به فروشگاه های تجاری برای ایجاد هویت و وفاداری به مصرف کنندگان گسترش داده اند. بسته بندی در این فضا نقش اساسی دارد. فقط با تغییر ظاهر و سبک بسته بندی یا برچسب می توان ارزش درک شده بالاتری ایجاد کنید. امروزه بسیاری از مارک های جدید با استفاده از کارتن های رنگارنگ که از لمینیت استفاده می کنند، طراحی شده اند.

 

ویژگی بسته بندی اختصاصی محصول

بسته بندی مناسب محصول سفارشی می تواند به عالی بودن محصول کمک کند. همچنین می تواند به برند رونق لازم را بدهد.  طراحی زیبا و نام تجاری درجه یک عنصر اصلی در هر بسته بندی محصول است.  بسته بندی محصول اختصاصی باید بتواند با سهولت و کمترین آسیب از نقطه A به نقطه B حرکت کند. برای بسته بندی داشتن یک طرح مهم است. اما جعبه های بسته بندی محصول نیز باید عملی باشند. شما باید هنگام بسته بندی محصول خود، بر روی موادی تمرکز کنید که به طور خاص برای مقاومت طراحی شده اند، اگر حجیم یا شکننده باشند.

اگر محصول شما قرار است روی یک قفسه خرده فروشی برود، باید تلاش بیشتری برای ظاهر بیرونی کنید. این­جاست که یک چاپ برتر مانند یک پوشش براق به کار شما بیاید. به طور معمول، هزینه تعویض کالاهای آسیب دیده بسیار بیشتر از پرداخت هزینه بسته بندی محافظتی مناسب است. بسته بندی هایی که به خوبی روی هم قرار می گیرند، مانند یک جعبه سفت و سخت دو تکه به کاهش آسیب کمک می کنند. برداشتن و قرار دادن یک جعبه سفت و سخت دو تکه در محفظه بار با سهولت انجام می شود. برای چیزی که کمی سنگین تر باشد، بسته بندی ساخته شده از مقوا محکم قابل استفاده است.

این ماده خاص پشتیبانی عالی را فراهم می کند. این نوع بسته بندی به راحتی نمایش داده می شود و می تواند از بین چند بار ضربه بین قفسه ها، دوام داشته باشد. بسته بندی محصول شما در چهار اندازه مختلف است. در واقع، بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی به طور فزاینده ای به این نوع بسته بندی محصول روی می آورند تا آن­چه را که مصرف کنندگان واقعا می خواهند، ارائه دهند. بسته بندی تک محصولات برای بسیاری از افرادی که به سختی مشغول تهیه غذای خود هستند، به گزینه ای تبدیل شده است. با توجه به اینکه مردم برای بخش­های زیادی از روز خود از خانه بیرون هستند، آسان­تر است که چیزی را در حین حرکت در اختیار داشته باشید. این امر به بسیاری از مارک ها فرصت طراحی بسته بندی محصول را با در نظر گرفتن این نوع مصرف کننده داده است. این ایده های جدیدی را برای طراحان برای ایجاد بسته بندی های بصری جذاب و عملی ارائه می دهد. همچنین باعث می شود طراحان از نحوه طراحی بسته بندی پایدار محصول برای تامین نیازهای بازار رو به رشد آگاه باشند.

 

 

بسته بندی مناسب

بسته بندی بدیهی است که ارتباط نزدیکی با برچسب گذاری و مارک تجاری دارد زیرا برچسب اغلب در بسته بندی نشان داده می شود و مارک تجاری نیز معمولا روی برچسب آن است. یک بسته فضایی را که یک محصول در آن قرار دارد تعریف می کند. محتویات بسته ممکن است از قبل اندازه گیری شده، از قبل وزن دار، از قبل ذخیره شده، از قبل مونتاژ شده و سپس در یک بسته بندی، جعبه، کارتن، قوطی، جعبه، بطری، شیشه، لوله، بشکه یا... طراحی شده قرار بگیرند. بسته بندی در اصل برای محافظت از محصول انجام می شود.  بسته بندی اشیا باعث می شود که از آن­ها در برابر لرزش، دما، ضربه، فشرده سازی، کاهش کیفیت و... محافظت شود.

بسته بندی همچنین از محصولات در برابر سرقت، نشت، انفجار، شکستگی، گرد و غبار، رطوبت، نور شدید و... محافظت می کند. بسته بندی نقش مهمی در بازاریابی دارد. بسته بندی خوب همراه با برچسب گذاری جذاب توسط فروشندگان برای تبلیغ محصولات به خریداران استفاده می شود. شکل، اندازه، رنگ، شکل ظاهری و... برای جلب توجه خریداران طراحی شده است.  اطلاعات زیادی در مورد محصول وجود دارد که تولید کننده مایل است آن را به کاربران کالا منتقل کند. اطلاعات مربوط به مواد اولیه مورد استفاده، نوع فرآیند تولید، دستورالعمل استفاده، استفاده بر اساس تاریخ و... بسیار مهم است و باید به کاربران منتقل شود. تولیدکنندگان چنین اطلاعاتی را روی بسته ها چاپ می کنند. بسته بندی همچنین به راحتی در کار، نمایش، باز کردن، توزیع، حمل و نقل، ذخیره سازی، فروش، استفاده، استفاده مجدد کمک می کند. بسته هایی با دستگیره های آسان برای حمل، لوله های فشرده نرم، ظروف فلزی، نازل هایی که به راحتی قرار گرفته اند و ... همه نمونه هایی از این موارد هستند. اشیا کوچک به دلایل کارایی و صرفه جویی معمولا در یک بسته قرار می گیرند. مایعات، پودره ، مواد دانه ای و... نیاز به بسته بندی مناسب دارند. در زمینه دارویی، مقدار دقیق محتوای آن برای کنترل مصرف مورد نیاز است.

قرص های دارویی به بسته هایی تقسیم می شوند که از اندازه مناسب تری برای استفاده فردی برخوردار هستند. همچنین به کنترل موجودی کالا کمک می کند.  بسته بندی محصول را قادر می سازد تا هویت خاص خود را داشته باشد. این کار با طراحی یک بسته منحصر به فرد و مشخص از طریق استفاده موثر از رنگ ها، شکل ها، گرافیک ها و... انجام می شود. از آن­جا که مصرف کنندگان تمایل دارند قیمت بالاتری برای کالاهای بسته بندی پرداخت کنند، سود بالاتری حاصل خواهد شد. علاوه بر این کالاهای بسته بندی شده هزینه های جابجایی، حمل و نقل، توزیع و... را کاهش می دهند و همچنین ضایعات را کاهش می دهند و در نتیجه سود را افزایش می دهند. روند فعلی در خرده فروشی نمایش موثر و فروش عمده است. محصولات برای فروش عمده به بسته بندی موثر نیاز دارند. بسته بندی جذاب به روشی مداوم و طولانی مدت باعث افزایش تصویر برند از محصول می شود. در تهیه برنامه بازاریابی برای یک محصول، در بازار بین المللی، بسته بندی یک عنصر مهم است. بسته بندی باید از جنبه های تبلیغاتی و محافظتی محصول حمایت کند. بسته بندی محصول نقش مهمی در ارتقا محصول در بازارهای بین المللی دارد.

با ظهور سرویس های فروش عمده و بازارهای فوق العاده، بسته بندی یک محصول به عنوان عامل مهمی عمل می کند. هنگامی که هیچ فروشنده ای برای تبلیغ محصول در فروشگاه ها وجود ندارد، بسته بندی که در قفسه نگهداری می شود باید توجه مصرف کننده را جلب کند، ویژگی های محصول و تولید کننده را توصیف کند و تاثیر کلی مطلوبی را ایجاد کند. بنابراین بسته بندی خوب منجر به بهبود پذیرش مصرف کننده می شود زیرا کیفیت های مختلف محصول و همچنین تولید کننده را حمل و تولید می کند.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت کیان مهر ( چاپ و بسته بندی )