صفر تا صد بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

بسته بندی و چاپ جعبه دارویی یکی از مهم‌ترین مراحل در توزیع دارو به شمار می‌رود. از آنجایی که بسته بندی دارو کاری بسیار حساسی است و به صورت مستقیم بر روی جان بسیاری از افراد تاثیر گذار است؛ در طراحی و انتخاب نوع آن باید همواره به استانداردهای لازم توجه داشته باشید و به صورت کاملا اصولی انجام گیرد. در حال حاضر نیز شرکت های بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
دلیل این سخن نیز این است که جعبه دارویی یکی از پرفروش‌ترین و کاربردی ترین انواع چاپ به شمار می‌رود. از آنجایی که رعایت اصول بهداشتی نقش بسیار مهمی نیز در جلب توجه مشتری دارد؛ چاپ جعبه دارویی باید مطابق با استانداردهای بهداشتی صورت گیرد. از این رو برای هر یک از اقلام دارویی باید از بسته بندی مناسب آن استفاده کنید. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در این خصوص خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

بسته بندی جعبه دارویی

بسته بندی و چاپ جعبه دارویی شامل کلیه اقداماتی است که جهت توزیع دارو و به مصرف رسیدن آن انجام می‌شود. امروزه انتظار می‌رود که بسته بندی دارو به صورت نوآورانه و مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد. به عنوان مثال جنس مقوای مورد استفاده برای بسته بندی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که برای محیط زیست ضرری را به همراه نداشته باشد و به نوعی دوستدار محیط زیست باشد. در ادامه به انواع بسته بندی دارویی اشاره خواهیم کرد. 

انواع روش‌های بسته بندی دارو

شرکت‌های بسته بندی از جمله شرکت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی کیان مهر، بسته‌ بندی‌های متنوعی را تولید می‌کنند. بسته بندی دارو به صورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از بسته بندی اولیه، ثانویه و ثالث که در ادامه به برخی از انواع رایج بسته بندی دارو اشاره خواهیم کرد.

بسته بندی آمپول

این نوع از بسته بندی از نوع بسته بندی اولیه است و برای بسته بندی موارد کمی از مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بسته‌بندی در مقایسه با سایر بسته بندی‌های دارویی اندازه کوچکتری دارد و بیشتر برای داروهای تک دوز استفاده می‌شود. این بسته بندی‌ها از جنس‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به پلاستیک و شیشه اشاره کرد. 

بسته بندی ویال دارو

ظرف ویال نیز یکی دیگر از روش‌های بسته بندی دارویی است که از جنس پلاستیک می باشد. این نوع بسته بندی از بسته بندی آمپول کمی بزرگتر است. از این ظرف‌ها برای نگهداری داروهای جامد و یا پودری استفاده می‌شود. این نوع ظرف از نظر ظرفیت نیز در مقایسه با بسته بندی‌های دیگر عملکرد بهتری داشت. 

بسته بندی بلیستر برای دارو

این نوع از بسته بندی بیشتر برای قرص و کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بسته بندی دارای جنس پلاستیک ترموفرم است و بر روی بسته بندی حفره‌های کوچکی نیز وجود دارد. داروها به صورت قرص و یا کپسول در داخل این حفره‌ها نگه داری می‌شوند و بر روی آن نیز یک پوشش پلاستیکی قرار خواهد گرفت. به واسطه استفاده از این نوع بسته بندی، استفاده از قرص و دارو به مراتب راحت‌تر شده است. 

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

جعبه‌های مقوایی دارویی

بسته بندی‌های مقوایی از نظر بسته بندی، در دسته ثانویه قرار می‌گیرند. این نوع از بسته بندی برای حمل بطری و یا ظرف‌های پلاستیکی مانند قرص و کپسول استفاده می‌شوند. این نوع از بسته بندی متناسب با دارویی که قرار است در داخل آن قرار گیرد، طراحی می‌شوند. لازم است توجه داشته باشید که برای تولید مقوای آن ، مجوز وزارت بهداشت لازم است. هم اکنون بهترین جنس برای جعبه‌های مقوایی؛ مقوای ایندربورد می‌باشد. به صورت معمول در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی نام و لوگوی شرکت تولید کننده و نیز آدرس و شماره تماس درج خواهد شد.

کارتن بسته بندی دارو

کارتن جز بسته بندی‌های دارویی ثانویه به شمار می‌رود. برای حمل و نقل بسته بندی‌های دارویی از آن استفاده می‌شود. در حالت کلی از کارتن‌ها برای انبار و توزیع محصولات استفاده می‌شود. این کارتن‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و برای بسته‌ بندی‌ داروهای مختلف می‌توانید از آنان استفاده کنید. 

بسته بندی بطری

بسته بندی دارویی بطری شکل، بیشتر برای داروهای مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر موارد برای ساخت بسته بندی بطری از جنس شیشه استفاده می‌شود. شیشه مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که بتواند از دارو در برابر عوامل محیطی مانند نور به خوبی محفاظت کند. در برخی از موارد بسته بندی بطری از جنس پلاستیک است.

بسته بندی ساشه

این نوع از بسته بندی یکبار مصرف می‌باشد و به واسطه دستگاه‌های صنعتی، دارو در داخل آنان قرار خواهد گرفت. مقدار دارو در هر یک از این ساشه‌ها بسته به نوع دارو متفاوت می‌باشد. این نوع بسته بسیار مقاوم است و از دارو در برابر عوامل محیطی به خوبی محافظت خواهد کرد. از این نوع بسته بندی در داروهای زیادی استفاده می‌شود.

برای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی از چه کاغذهایی استفاده می‌شود؟

به دلیل حساسیت بالایی که اقلام دارویی دارند، برای بسته بندی دارو باید از کاغذ و مقوای بهداشتی استفاده شود. در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی از مقوای پشت سفید و یا سیاه استفاده می‌شود. همان طوری که گفتیم بهترین مقوایی که در حال حاضر برای چاپ جعبه دارویی استفاده می‌شود، مقوای ایندربرد می‌باشد. این نوع مقوا خصوصیات منحصر به فردی دارد که از جمله آنان می‌توان به نداشتن خطر برای محیط زیست اشاره کرد. 

بسته بندی مقوایی برای دارو بهتر است یا پلاستیکی؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با اطمینان نمی‌توان گفت که بهترین جنس برای بسته بندی کدام بسته بندی است، مقوا یا پلاستیک؟ دلیل این سخن نیز این است که هر یک از این جنس‌ها دارای خواص منحصر به فردی هستند که با یکدیگر قابل قیاس نیستند. مسئله دیگری نیز که در مورد بسته بندی و چاپ جعبه دارویی باید به آن توجه شود، این است که نمی‌توان تمامی اقلام دارویی را به واسطه یکی از این جنس‌ها بسته بندی کرد. 
برای همین نیز در هنگام بسته بندی و چاپ جعبه دارویی ابتدا بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا که بهترین جنس برای بسته بندی در نظر گرفته شود. در صورتی که جنس مورد نظر برای بسته بندی برای اقلام دارویی مناسب نباشد خطراتی را به همراه خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین آنان می‌توان به سمی شدن دارو و عدم حفاظت از دارو اشاره کرد. به همین دلیل نیز باید همواره از بسته بندی مناسب و مطابق با ماهیت دارو استفاده شود. 

مراحل بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

وقتی یک دارو برای اولین بار کشف می‌شود، در ابتدا باید تمامی موارد مربوط به آن اعم از نقاط ضعف و قوت، ضعف مولکولی و شرایط ترجیحی آن مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت تمام این کارهای به این دلیل صورت می‌گیرد که کمک بسیاری به حفظ و نگهداری دارو، در زمان بسته بندی خواهد کرد. برای همین نیز این فرآیند اولین مرحله از بسته بندی و چاپ جعبه دارویی می‌باشد. 
در مرحله بعدی پس از تثبیت و تایید مواد اولیه دارو، آزمایشات بالینی صورت خواهد گرفت و محققان در این مرحله به ثبات شیمیایی دارو خواهند پرداخت تا که بتوانند فرمولاسیون اصلی دارو را شناسایی کنند و بهترین بسته بندی و چاپ جعبه دارویی را برای جا به جایی و مقاومت به سرما و گرمای آن تعیین کنند. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که در این مرحله همچنان تمامی اطلاعات به صورت غیررسمی باقی خواهد ماند. 
در این مرحله بعد از انجام شدن آزمایش‌های بالینی بر روی انسان و حیوان دارو وارد فاز جدیدی خواهد شد که به آن تولید انبوه گفته می‌شود. در این مرحله دارو از نظرهای مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که از جمله آنان می‌توان به تاثیر دارو بر روی غلظت خون و نیز میزان اثر دارو بر روی بدن اشاره کرد. 
یکی از مهم‎ترین موارد قابل توجه در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی این است که باید ظروف در بسته و متناسب با دارو انتخاب شود. بسته بندی و چاپ جعبه دارویی باید به گونه‌ای صورت گیرد که بتواند به صورت طولانی مدت از دارو در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند. زمانی که دارو به تایید برسد؛ ظرف و بسته بندی آن مشخص خواهد شد. بعد از این مرحله و در مرحله آخر نیز بسته بندی و چاپ جعبه دارویی در راستای تولید انبوه شروع خواهد شد. لازم به ذکر است که گاهی مراحلی که به آن اشاره کردیم ممکن است طولانی و یا کوتاه شود. اما به صورت کلی تمامی مراحل باید مطابق با استانداردهای جهانی انجام گیرد و تمامی اصول بهداشتی در آن باید رعایت شود.

آشنایی با دستگاه بسته بندی قرص و کپسول
 دستگاه بسته بندی قرص و کپسول

چه نکاتی باید در تولید، بسته بندی و چاپ جعبه دارویی رعایت شود؟

خطاهایی که در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی انجام می‌شود ممکن است گاهی حتی منجر به مرگ بیمار شود. این مسئله کاملا درست است که در حال حاضر شرایط بسته بندی و چاپ جعبه دارویی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، اما باز هم شاهد اشتباهاتی در این صنعت هستیم. برای چاپ و بسته بندی دارو به صورت صحیح نیاز است که به نکاتی توجه داشته باشید. در بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه مشخص شده است که بیشترین اشتباه در صنعت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی در قسمت برچسب گذاری صورت گرفته است. 
برای جلوگیری از این رخ داد چندین نفر بر روی فرآیند بسته بندی و چاپ جعبه دارویی نظارت دارند. برای برچسب گذاری باید از جنسی استفاده شود که در برابر گرما و سرما از کیفیت و مقاومت بالایی برخورد دار باشد. همچنین برچسب مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که با ترکیبات شیمیایی دارو ترکیب نشود و واکنش نداشته باشد. 
برای همین نیز بهترین محل برای قرارگیری برچسب، بر روی بسته بندی می‌باشد. البته در زمینه بسته بندی و چاپ جعبه دارویی نکات دیگری نیز وجود دارد که از جمله مهم‎ترین آنان می‌توان به درک دستورالعمل‌ها، برچسب گذاری صحیح و شناسایی ماده موثره اشاره کرد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از نکات مهم دیگر بپردازیم.

استفاده از مواد بسته بندی ایمن: 

مواد بسته بندی باید از نظر بهداشت و ایمنی مطابق با استانداردهای روز باشند و گونه ضرری را برای فرد استفاده کننده به همراه نداشته باشند. 

سادگی و کارایی در استفاده: 

بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که مصرف آن برای بیماران آسان باشد. از جمله این موارد می‌توان استفاده از قطره گیرها و قرص‌های جداپذیر را نام برد. 

افزایش طول عمر: 

بسته بندی های دارو باید به گونه‌ای باشند که طول عمر داروی مورد نظر را افزیش دهند و از آن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنند. به عنوان مثال در برخی موارد یک دارو ممکن است که تا مدت‌ نسبتا طولانی در داخل قفسه‌های داروخانه باقی بماند؛ برای همین نیز لازم است که بسته بندی‌ آن به گونه‌ای باشد که از نظر کیفیت و ساختار دچار تغییر و تحول نگردد. 

استفاده از فونت بریل: 

همان طور که می‌دانید داروها یکی از اقلامی به شمار می‌روند که بسیاری از اقشار جامعه همواره با آن در ارتباط هستند؛ از جمله این اقشار می‌توان به افراد نابینا و یا کم بینا اشاره کرد. بر روی بسته بندی دارویی باید از فونت بریل نیز استفاده شود، تا که این قبیل افراد نیز بتوانند اطلاعات کافی را در مورد داروی خود به دست آورند. 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع روش‌های بسته بندی و چاپ جعبه دارویی و نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، اشاره کنیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، جعبه دارو یکی از مهم‌ترین مراحل در توزیع دارو به شمار می‌رود. از آنجایی که جعبه دارو تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و ساختار دارو دارد و آن را از عوامل محیطی حفظ خواهد کرد، باید در انتخاب آن همواره از بهترین کیفیت‌ها بهره برد. 
از آنجا که در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، همه روزه شاهد افزایش کیفیت در صنعت چاپ جعبه‌های دارویی هستیم. به عنوان مثال یکی از بهترین شرکت‌هایی که در حال حاضر در این زمینه مشغول به فعالیت است، شرکت کیان مهر می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی خود به سایت رسمی این شرکت مراجعه کنید و سفارش خود را با بهترین قیمت و کیفیت دریافت کنید
 

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر