۵ مرحله اصلی در کاتالوگ مارکتینگ

یکی از اقداماتی که در صنایع و مشاغل مختلف به بازاریابی و معروف شدن برند کمک زیادی می‌کند کاتالوگ مارکتینگ است. داشتن استراتژی مناسب در طراحی کاتالوگ اهمیت زیادی در جذب مشتری و معرفی برند یا محصول خاصی دارد. به عنوان مثال در طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی باید اطلاعات مربوط به دارو و اینکه در چه مواردی مصرف می‌شود مدنظر قرار گیرد. کاتالوگ‌ها می‌توانند به صورت نوشتاری، تصویری و یا ترکیبی از آن‌ها طراحی شوند. شاید تصور کنید بازاریابی از طریق کاتالوگ‌ها منسوخ شده اما به طرز عجیبی در گسترش بازار و مشتری یابی تاثیر دارد.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

در حال حاضر کاتالوگ‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های متنوع طراحی می‌شوند و ساختار آن‌ها با کاتالوگ‌هایی که در زمان گذشته برای اولین بار توزیع شدند تفاوت دارد. اگر به دنبال روشی مقرون به صرفه هستید که اطلاعات لازم در رابطه با خدمات و محصولات خود را به مشتری ارائه دهید کاتالوگ مارکتینگ را انتخاب کنید. قالب‌های متنوعی برای طراحی کاتالوگ‌ها وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را به صورت تک یا چند صفحه‌ای، از جنس کاغذ یا مقوا، صحافی شده یا سیمی سفارش دهید. اما موردی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد داشتن اطلاعات کافی در مورد کاتالوگ است که در این مطلب به توضیح مراحل مهم در طراحی کاتالوگ خواهیم پرداخت.

مرحله 1 : اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید.

اولین قدم در طراحی کاتالوگ، مشخص کردن اهداف و برنامه ریزی بر طبق آن است. شما باید درک عمیقی از اهداف خود داشته باشید. میزان شفافیت و مشخص بودن اهداف در کاتالوگ مارکتینگ باعث می‌شود متناسب با نیازها و سلیقه مخاطبان پیش بروید. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با خواسته‌های مشتری در انتخاب محتوای مناسب برای کاتالوگ در قالب متن، تصویر، نوع جمله بندی، سبک گرافیکی و ترتیب چینش محتوا به شما کمک می‌کند. پس از اینکه هدف خود را از طراحی و انتشار کاتالوگ مشخص کردید باید به دنبال روش‌هایی باشید که شما را در مسیر رسیدن به این اهداف یاری کند. پرسیدن تعدادی سوال و فکر کردن به آن‌ها قبل از طراحی کاتالوگ به شما کمک می‌کند در کاتالوگ مارکتینگ موفق‌تر عمل کنید. به عنوان مثال برخی از این پرسش‌ها به شرح زیر است:

-    آیا محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید جزو محصولات پرفروش هستند و مخاطبان تقاضای دریافت خدمات شما را دارند؟
-    آیا خدمات ارائه شده توسط شما قابلیت جلب توجه و تمرکز مخاطبان را دارد؟
-    آیا درباره محصولی که به فروش می‌رسانید یا خدماتی که ارائه می‌دهید اطلاعات کافی دارید و نیاز بازار و مشتری را می‌شناسید؟
-    قصد دارید کاتالوگ‌ها را به چه صورتی توزیع کنید؟

مرحله 2 : نوع کاتالوگ خود را تعیین کنید.

کاتالوگ‌ها براساس ایده‌ها و اهداف تعیین شده در مرحله قبل، در انواع مختلفی طراحی می‌شوند. هر نوع کاتالوگ برای هدف خاصی مناسب است و برای اینکه در کاتالوگ مارکتینگ بهترین نتیجه را بگیرید لازم است با انواع کاتالوگ قابل طراحی آشنا باشید. در این قسمت تعدادی از کاتالوگ‌ها و مشخصات هرکدام را به طور مختصر شرح داده‌ایم.

•    کاتالوگ اطلاعاتی

طراحی این دسته از کاتالوگ‌ها معمولا به منظور ارائه اطلاعات و یا آموزش انجام می‌شود. کاتالوگ‌های اطلاعات محور بیشتر به صورت متنی هستند و هدف اصلی از طراحی آن‌ها برندسازی و اطلاع رسانی است. درواقع این کاتالوگ‌ها به طور مستقیم با فروش ارتباط ندارند و با ایجاد شخصیت خاص برای برند شما، ذهن مخاطب را برای انتخاب برند شما در آینده آماده می‌کند. 

•    کاتالوگ تبلیغاتی

این نوع کاتالوگ که با نام کاتالوگ محصولات نیز شناخته می‌شوند رایج‌ترین نوع کاتالوگ مارکتینگ است که با هدف تبلیغات، تشویق مخاطب به خرید، معرفی یک محصول جدید، افزایش فروش و مواردی از این قبیل طراحی می‌شود. با طراحی بروشور تبلیغاتی می‌توانید خدمات یا دسته‌ای از محصولات را به طور برجسته معرفی کنید. کاتالوگ تبلیغاتی به طور اختصاصی به معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برند شما می‌پردازد.

•    کاتالوگ موضوع محور

این کاتالوگ‌ها همانطور که از نامشان مشخص است در مورد قسمت خاصی از کسب و کار یا یک سری از محصولات خاص طراحی شده و پیام شما را به مخاطب انتقال می‌دهند. درواقع هدف از این نوع کاتالوگ مارکتینگ انعکاس بخشی از یک برند یا مارک تجاری است که به طور جداگانه دسته‌بندی شده است. به عنوان مثال یک برند لوازم خانگی می‌تواند یک کاتالوگ در رابطه با یخچال‌های تولید شده توسط این برند منتشر کند.

•    کاتالوگ خدماتی

این سبک از کاتالوگ‌ها که تخصصی‌تر هستند بیشتر روی معرفی مشاغل ارائه دهنده خدمات تمرکز دارند و کمتر برای محصولات طراحی می‌شوند. هدف اصلی از طراحی و انتشار این کاتالوگ‌ها ترغیب مخاطب به برقراری تماس با شما، مشاهده وب سایت معرفی شده، تعیین وقت برای مراجعه حضوری و یا دریافت پیشنهاد در رابطه با خدمات ارائه شده است.

•    کاتالوگ تمام خط یا جنرال

کاتالوگ مارکتینگ به روش جنرال زمانی که قصد دارید لیست محصول، خدمات و هر چیز دیگری را به مخاطب معرفی کنید شرایطی را فراهم می‌کند که مشتری برای اطلاع از قیمت یا مشخصات محصول دقیقا به همان بخش مراجعه کند. همچنین در این روش، بازاریاب می‌تواند فرم‌های الکترونیکی را به منظور ارسال سفارشات از طریق پست آماده کند.

مرحله 3 : قبل از تولید محتوا فکر کنید.

روند طراحی و تهیه محتوای متنی و تصویری مناسب در هر کاتالوگی متفاوت است و نسبت به نوع محصول و خدمات ارائه شده طراحی می‌شود. اما موردی که در بین همه نوع کاتالوگ مشترک است و به شما کمک می‌کند در کاتالوگ مارکتینگ عملکرد بهتری داشته باشید توجه به سه مورد زیر است:

-    محصولات یا خدمات

در ابتدا قبل از فکر کردن به نحوه فروش، شما باید از محصولی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید شناخت کافی داشته باشید. ایده فروش را می‌توانید با مطالعه در مورد محصول و فکر کردن به کارایی آن بعد از خرید در ذهن خود ایجاد کنید. در هر برندی تعدادی از محصولات بیشتر به فروش می‌رسند و جزو محصولات پرطرفدار و برجسته هستند. برای داشتن کاتالوگ مارکتینگ موثر، بهتر است این محصولات را در کاتالوگ قرار داده و باعث جلب توجه مشتری به سمت برند خود شوید. با این کار، مخاطب به مشاهده و بررسی سایر محصولات نیز ترغیب می‌شود.

-    مخاطبان و مشتریان

شما باید هنگام طراحی کاتالوگ در مورد مصرف کنندگان و مخاطبان خود آگاهی داشته باشید. برای کسب اطلاعات مورد نظر کافی است تعدادی سوال در ذهن خود مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ دهید. به عنوان مثال، افرادی که محصولات شما را خریداری کرده و یا از خدمات شما استفاده می‌کنند چه کسانی هستند؟ شما باید در کاتالوگ مارکتینگ بدانید مشتریان در رابطه با محصول و خدمات شما چه نظری دارند. کسب اطلاعات در مورد گروه سنی، علایق، درآمد و موقعیت جغرافیایی مخاطبان این امکان را به شما می‌دهد که طراحی کاتالوگ را در مسیر افزایش مخاطب و ترغیب آن‌ها برای خرید انجام دهید.

-    رقبا

معمولا هنگام تولید محتوا به دنبال مطالب و واژه‌هایی هستیم که توسط مخاطب دنبال می‌شود. اما بهتر است این را بدانید که برای رقابت بهتر در کاتالوگ مارکتینگ نیاز به محتوای منحصر به فرد و برجسته دارید که شما را از سایر رقبا متمایز کند. به عبارتی باید از نحوه تبلیغ رقبای خود اطلاع داشته باشید و متفاوت‌تر عمل کنید. شما باید در مواردی مثل نحوه معرفی محصول، قیمت گذاری، ارائه خدمات و ... نسبت به رقبای خود، مزایایی را در اختیار مخاطب و مشتری قرار دهید که برند شما را انتخاب کند.

مرحله 4 : روشی را انتخاب کنید که قابل اندازه‌گیری باشد.

یکی از مواردی که در کاتالوگ مارکتینگ اهمیت زیادی دارد آگاهی از میزان موفقیت بازاریابی است. برای این کار باید روشی را انتخاب کنید که از طریق آن بتوانید استقبال مشتریان و نتیجه کار را اندازه‌گیری کنید. ازجمله مواردی که در این مورد به شما کمک می‌کنند تا کاتالوگ بازاریابی خود را ردیابی کنید عبارتند از:

-    کد QR 

با درج این کد بر روی کاتالوگ‌ها این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کنید تا بتواند به راحتی به وب سایت یا برنامه شما دسترسی داشته و اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق کسب کند. همچنین مخاطب با استفاده از QR کد می‌تواند سفارش خود را ثبت کند. بکارگیری این روش ردیابی در کاتالوگ مارکتینگ در شناسایی سفارش‌های ثبت شده و میزان بازدید از سایت یا برنامه به شما کمک می‌کند.

-    کد تبلیغاتی

این کدها در ترغیب مخاطب برای خرید یا استفاده از خدمات برند شما تاثیر بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید کدهایی را روی کاتالوگ‌ها درج کنید که مخاطب به منظور دریافت تخفیف هنگام خرید، خدماتی مثل ارسال رایگان یا موارد این چنینی از آن استفاده کند. مشتری‌ها هنگام خرید از سایت یا برنامه می‌توانند کد را به صورت دیجیتال وارد کرده و یا در خرید حضوری آن را به متصدی نشان دهند. شما می‌توانید میزان فروش از طریق کاتالوگ مارکتینگ را اندازه‌گیری کنید.

-    فرم اینترنتی، تلفنی یا پستی

از دیگر روش‌های موثر در اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی از طریق کاتالوگ‌ها قرار دادن یک فرم نظرسنجی به صورت چاپ شده در انتهای کاتالوگ است. مخاطب بعد از پر کردن فرم، آن را از طریق پست برای شما ارسال می‌کند. یا حتی می‌توانید از فرم‌های دیجیتال استفاده کنید و برای ارسال آن یک آدرس اینترنتی در اختیار مخاطب قرار دهید. با این روش می‌توانید تعداد افراد جذب شده از طریق کاتالوگ‌ها را اندازه‌گیری کنید.

مرحله 5 : چاپخانه‌ای را انتخاب کنید که ضمن صرفه جویی در هزینه، بالاترین کیفیت چاپ را داشته باشد.

پس از اتمام طراحی زمان آن رسیده که کاتالوگ‌ها را منتشر کنید. درصورتی که کاتالوگ مارکتینگ را به صورت دیجیتال انجام دهید می‌توانید آن را از طریق ایمیل و برنامه‌های مشابه برای مخاطبان ارسال کنید. اما اگر قصد چاپ کاتالوگ‌ها را دارید باید این کار را به یک شرکت چاپ معتبر بسپارید. قیمت تمام شده برای چاپ کاتالوگ و کیفیت نهایی کار، جزو موارد مهم در انتخاب چاپخانه هستند. درصورتی که قیمت خیلی بالا باشد صرفه اقتصادی ندارد و پایین بودن بیش از حد قیمت، شما را در مورد کیفیت نهایی دچار تردید می‌کند.
ما در شرکت چاپ کیان مهر آماده همکاری با شما برای دریافت سفارش چاپ بروشور و کاتالوگ باکیفیت هستیم. سفارشات شما در رابطه با کاتالوگ مارکتینگ و سایر موارد در این مجموعه با هزینه‌ای عادلانه و منطقی دریافت می‌شود و کار نهایی را با کیفیت مطلوب و دلخواه شما تحویل می‌دهیم. از دیگر مواردی که مجموعه کیان مهر را به چاپخانه‌ای مناسب تبدیل کرده تحویل به موقع سفارشات است. شما می‌توانید برای راه‌اندازی کمپین بازاریابی از طریق انواع کاتالوگ‌ها و ثبت سفارش طراحی و چاپ، به شرکت چاپ کیان مهر مراجعه کنید.

جمع بندی

کاتالوگ مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی و فروش است که در حوزه‌های مختلفی برای فروش محصولات و ارائه خدمات متنوع می‌توان از آن استفاده کرد. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم کاتالوگ‌ها انواع مختلفی دارند و طراحی اصولی هر کاتالوگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این روش از بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با شناخت مشتریان و نیازهای آن‌ها بتوانید میزان فروش خود را افزایش دهید.
علاوه بر رعایت موارد گفته شده در کاتالوگ مارکتینگ لازم است هنگام طراحی از پیچیدگی و آشفته کردن ذهن مخاطب پرهیز کنید. ایجاد هارمونی، تولید محتوای متنی و تصویری مناسب، انتخاب کاغذ یا مقوا در ابعاد متناسب و چیدمان صحیح در کاتالوگ میزان موفقیت شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید طراحی کاتالوگ‌ها را خودتان انجام داده و یا این کار را به یک شرکت معتبر و کاربلد بسپارید. کیفیت کاتالوگ چاپ شده به اندازه رعایت اصول در طراحی آن اهمیت دارد. از این رو باید در انتخاب شرکت چاپ حساسیت بیشتری به خرج دهید.

سوالات متداول

1-    برای دریافت نتیجه مطلوب در کاتالوگ مارکتینگ باید به چه مواردی دقت کنیم؟

تعیین اهداف بازاریابی، انتخاب نوع کاتالوگ متناسب با هدف شما، تولید محتوا براساس توجه به محصولات، مشتریان و رقبا، قابلیت اندازه‌گیری سطح بازاریابی و انتخاب چاپخانه مناسب از موارد مهم در طراحی و انتشار کاتالوگ‌ها هستند.

2-    هزینه طراحی و چاپ کاتالوگ چقدر است؟

این مورد در هر شرکت نسبت به کیفیت کار و خدماتی که ارائه می‌دهد متفاوت است. چنانچه طراحی و چاپ را به یک مجموعه بسپارید طبیعتا هزینه بالاتری خواهد داشت. اما اگر طراحی را خودتان انجام داده و صرفا چاپ را به یک چاپخانه سفارش دهید هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

3-    چه مواردی در تولید محتوای کاتالوگ اهمیت دارند؟

هنگام تولید محتوا برای هر نوع کاتالوگی باید در قدم اول از محصول یا خدمات خود شناخت کافی داشته باشید و نیازها و سلایق مشتریان در رابطه با آن محصول را در نظر بگیرید. همچنین محتوایی که تولید می‌کنید باید حالت رقابتی داشته و با نحوه تبلیغ رقبای شما متفاوت باشد.

4-    بهترین راه برای سنجش موفقیت در کاتالوگ مارکتینگ چیست؟

برای این کار روش‌های اندازه‌گیری متفاوتی همچون QR کد، کدهای تبلیغاتی و فرم‌های چاپ شده یا دیجیتال وجود دارد و این به شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید.

واحد تحقیق و توسعه : شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر