انواع روکش چاپ (سلفون، لمینت، یووی و ورنی)

انواع پوشش چاپ در چاپ محصولاتی به مانند بروشور و کاتالوگ و... شامل انواع مختلفی است که شناخت آنان برای انتخاب هر یک حائز اهمیت است. این پوشش‌ها در حقیقت نوعی روکش هستند که برای انواع چاپ از جمله چاپ جعبه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سطوح وظایف خاصی را دارند که از جمله مهمترین آنان می‌توان به نقش حفاظتی آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این انواع روکش چاپ، جذابیت و ظاهری شیک را به محصول شما خواهد داد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد انواع روکش چاپ خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. 

 

پوشش در محصولات چاپی چیست؟

پوشش‌ها به دلیل اهمیت بالایی که دارند یکی از مراحل مهم قبل از چاپ و یا بعد از چاپ به شمار می‌روند. همان طور که در بخش مقدمه به آن اشاره کردیم؛ پوشش‌ها به دلایل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله مهمترین آنان می‌توان به زیبایی و نیز نقش حفاظتی آنان اشاره کرد. لازم به ذکر است که استفاده از انواع روکش چاپ، همیشه سلیقه‌ای نبوده و گاهی نیاز است که حتما از یک روکش برای محصول خود استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که از کاغذ گلاسه استفاده کنید، پیش از این که بخواهید آن را تا بزنید نیاز است که از روکش سلفونی برای آن استفاده کنید. 

امروزه شاهد انواع روکش چاپ در تمامی صنایع مختلف هستیم؛ که هر یک از این روکش‌ها دارای قیمت و نیز کیفیت متفاوتی با یکدیگر هستند. از رایج‌ترین انواع روکش چاپ می‌توان به روکش ورنی، سلفونی، UV و لمینیت اشاره کرد. هر یک از این روکش‌ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع روکش چاپ آشنا کنیم. 

انواع چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

روکش چاپی سلفونی

سلفون در حقیقت لایه بسیار نازکی است که قبل از این که اقدام به برش یک محصول شود، به وسیله دستگاه‌های سلفون کشی بر روی کاغذ قرار خواهد گرفت. این لایه نازک به واسطه دو روش ساده و یا حرارتی به محصولات می‌چسبد و از ترک خوردن و یا تکه تکه شدن آن در زمان برش جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که استفاده از روش حرارتی تاثیرات بیشتری را دارد. این نوع روکش برای محصولات کارتی مانند کارت ویزیت به صورت یک رو و یا دو رو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پوشش در مقایسه با سایر روش‌ها مانند روش لمینت، از انعطاف بیشتری برخورد دار است و از نظر قیمتی نیز به صرفه‌تر از سایر روکش‌ها می‌باشد.  پوشش سلفونی دارای دو نوع است که عبارتند از مات و براق که هر یک دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند؛ حال در ادامه به توضیح مفصل‌تری در مورد آنان خواهیم پرداخت.

انواع روکش سلفونی

  • سلفون مات

این نوع از سلفون دارای رنگی کدر است و در محیط‌های پر نور مشکلی از جهت خوانایی نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است که به دلیل رنگ کدری که دارد، ممکن است که کمی از شفافیت رنگ اصلی کم شود، اما به صورت کلی طرح اصلی به صورت با کیفیت‌تر ارائه خواهد شد. از طرفی نیز سلفون‌های مات در برابر رطوبت و پارگی بسیار مقاوم هستند و بازتاب نور کمی دارند. یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد این نوع روکش مقاومت بالای آن در برابر جذب اثر انگشت می‌باشد و برای کارت‌های با طراحی تیره و کلاسیک گزینه بسیار مناسبی هستند. 

  • سلفون براق

این نوع سلفون با مدل قبلی بسیار متفاوت است و شفافیت بیشتری دارد؛ که این مسئله به جذابیت طرح کمک بسیاری خواهد کرد. البته این روش از چاپ سلفونی معایبی نیز دارد که از جمله مهمترین آنان بازتاب نور می‌باشد که در محیط‌های پر نور خوانایی آن کم می‌شود. پس با توجه به این مسئله، توصیه ما به شما عزیزان این است که از این نوع سلفون در محیط‌های پر نور که نور به صورت مستقیم بر روی سطوح چاپی تابیده می‌شود استفاده نکنید. از این مدل روکش می‌توانید برای محصولاتی به مانند لوازم آرایشی و لیبل‌های نوشیدنی استفاده کنید.

برای این که بتوانید قیمت هر سلفون را محاسبه کنید، باید ابتدا قیمت هر سانت سلفون کشی را به دست آورید. توجه داشته باشید که گرماژ کاغذ اهمیت چندانی در قیمت سلفون ندارد، اما به صورت کلی برای سلفون کشی باید از کاغذ گلاسه 150 گزم استفاده کنید. روکش سلفونی علاوه بر مزیت‌های فراوانی که دارد معایبی نیز دارد که از جمله آنان می‌توان به امکان ایجاد حباب در سطوح چاپی اشاره کرد. 

روکش لمینت

یکی دیگر از انواع روکش چاپ که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد، روکش لمینت می‌باشد. به واسطه استفاده از روش لمینت می‌توانید مقاومت محصول خود را تا حد زیادی بالا ببرید. لمینت در حقیقت یک روکش پلاستیکی است که ضخامت نسبتا بالایی دارد و به صورت مستقیم بر روی محصولات چاپی قرار می‌گیرد.

لمینت‌ها بیشترین میزان استفاده را در کارت‌های ویزیت به صورت مات و براق دارند. لازم به ذکر است که ضخامت لمینت‌ها متفاوت است و از 50 تا 700 میکرون آن وجود دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قیمت لمینت بسیار بیشتر از سلفون است و در صورتی که از لمینت برای روکش محصول چاپی خود استفاده کنید، دیگر قادر به تا زدن آن نخواهید بود. برای همین نیز از چاپ لمینت برای مواردی که نیازی به تا زدن نیست استفاده می‌شود و در چاپ کاتالوگ و بروشور کاربرد چندانی ندارند. 

روکش لمینت به صورت کلی به دو صورت مات و براق به بازار عرضه می‌شود که نوع مات آن دارای قیمت به مراتب بیشتری است. لمینت کردن محصولات چاپی به دو صورت حرارتی و سرد انجام می‌شود که هر یک دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. 

ویژگی‌های روکش لمینت

روکش لمینت خصوصیات بارز بسیاری دارد که سبب شده است به یکی از رایج‌ترین انواع روکش تبدیل شود. از جمله این خصوصیات می‌توان به مقاوم بودن در برابر چربی‌ها و آسیب دیدن اشاره کرد. یکی دیگر از خصوصیات روکش لمینت این است که باعث افزایش کیفیت چاپ می‌شود و از تا شدن ورقه‌های چاپی جلوگیری خواهد کرد. روکش لمینت در برابر آب مقاوم است و در انواع اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف برای مصرف به بازار عرضه می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع لمینت بپردازیم.

  • لمینت حرارتی

یکی از روش‌های لمینت می‌باشد که در آن از آب، حرارت و پرس استفاده می‌شود. اول از همه باید کاغذ را در میان لمینت براق و یا مات قرار دهید و سپس آن را وارد دستگاه کنید. دستگاه لمینت پرس لمینت را گرم خواهد کرد و سپس روکش لمینت بر روی محصول چاپی قرار خواهد گرفت. یکی از مزیت‌هایی که این دستگاه دارد این است که می‌توانید نوع رومیزی آن را خریداری کنید و کارهای انفرادی خود را به واسطه آن انجام دهید. قیمت دستگاه رو میزی آن بسیار معقول و به صرفه است و برای کارهایی با تیراژ پایین بیشترین کاربرد را دارند. 

  • لمینت سرد

در این روش دیگر خبری از حرارت نخواهد بود و روکش بدون نیاز به حرارت به سطوح چاپ شده می‌چسبند. در این روش، روکش دقیقا به مانند سلفون می‌باشد و تنها نیاز است که به واسطه دستگاه بر روی سطوح چاپی پرس شود. از این روش معمولا برای کارهای بزرگ به مانند تولید کارت ویزیت استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌هایی که روش لمینت سرد نسبت به نوع قبلی دارد این است که از استحکام بیشتری برخوردار است. از این نوع لمینت در کارهای هنری نیز استفاده می‌شود. 

روکش UV

به صورت کلی از روکش‌های UV برای براق کردن سطوح چاپی استفاده می‌شود. هزینه روکش UV نسبت به سلفون نسبتا کمتر است و در بسیاری از مواقع که نیاز به براقیت بیشتر برای سطوح چاپی است، از این نوع روکش استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی که روکش‌های UV دارند این است که در کوتاه ترین زمان ممکن خشک می‌شوند و خصوصیت به بالا بردن راندمان تولید کمک بسیاری کرده است. روکش‌های UV به صورت کلی به دو شکل مات و براق تولید می‌شوند که نوع براق آن مصرف بیشتری دارد.

شاید برای برخی از شما عزیزان این سوال پیش آمده باشد که چرا به آن روکش UV گفته می‌شود؟ پوشش UV در حقیقت یکی از انواع روکش چاپ می‌باشد  که به واسطه چاپ افست بر روی کاغذ مرطوب صورت می‌گیرد و بعد سپس بلافاصله با نور فرابنفش و یا همان UV خشک می‌شود. برای همین نیز در اصطلاح به آن روکش UV گفته می‌شود. انواع مختلفی از ترکیبات برای پوشش UV مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنان می‌توان به پلی اتیلن، کربنات کلسیم و... اشاره کرد. روکش UV با توجه به تنوعی که دارد می‌تواند از نظر بازتابی و ضخامت متفاوت باشد. روکش‌های UV را می‌توان بر روی کل سطح و یا قسمت خاصی از محصول اعمال کرد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به مزیت‌ها و انواع آن بپردازیم. 

مزیت استفاده از روکش UV

روکش UV یکی از انواع روکش چاپ به شمار می‌رود که مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به خشک شدن سریع‎‌تر، امکان عملیات پس از چاپ، افزایش میزان پایداری و نیز افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد. به واسطه خصوصیت‌های بارزی که این نوع روکش در مقایسه با انواع روکش چاپ دارد، براقیت و کاهش قیمت چاپ جعبه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • UV سیلندری

در این نوع روکش کاغذ به صورت کامل در داخل مخزن قرار خواهد گرفت و بدون فیلتر می‌باشد. این مسئله سبب می‌شود که کل سطح چاپی را UV در بر بگیرد. برای همین نیز در این نوع UV تمامی سطح براق می‌شود. معمولا از این نوع UV برای کارهای ارزان قیمت به مانند چاپ کارت ویزیت و لیبل‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود. 

  • UV برجسته

UV برجسته و یا موضعی نوعی از UV است که ظاهری بسیار شیک و جذاب را به سطوح چاپی می‌دهد. در این نوع UV شما می‌توانید قسمت‌هایی که می‌خواهید را به صورت نقطه‌ای و یا همان موضعی براق کنید. به عنوان مثال فرض کنید که در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی قصد دارید قسمت خاصی به مانند لیبل و یا لوگو را براق کنید؛ در چنین شرایطی می‌توانید از UV موضعی استفاده کنید. برای این کار تنها نیاز است که تمام قسمت‌هایی که قصد UV کردن آن را دارید را مشکی کنید و فایل را به لیتوگرافی بدهید. وظیفه اصلی لیتوگرافی چاپ بر روی زینک‌های چاپی می‌باشد. البته از لیتوگرافی استفاده‌های دیگری نیز می‌شود که از جمله آنان می‌توان به تهیه فیلم برای قسمت‌های UV اشاره کرد.

انواع UVهای موضعی

نکته جالب توجه در مورد UV موضعی این است که این نوع دارای انواع مختلفی است . به عنوان مثال در این مدل ما UV موضعی برجسته را داریم که در آن نسبت برجستگی بیشتر از انواع دیگر می‌باشد. یکی دیگر از انواع روکش چاپ UV نوع شنی آن می‌باشد که در آن، قسمت‌هایی که مشخص می‌شود دارای تم شنی می‌شوند و ظاهری بسیار شیک را به خود می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که این مدل از انواع روکش چاپUV دارای قیمت‌های به مراتب بالاتری از UV عادی هستند. همچنین لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به صورت دستی مطلبی را به سطوح چاپی خود اضافه کنید، بهتر است که از UV موضعی استفاده نکنید. 

روکش ورنی

یکی دیگر از انواع روکش چاپ که به دیلیل قیمت پایینی که دارد طرفداران بسیاری دارد، روکش ورنی می‌باشد. به صورت کلی روکش ورنی سبب استحکام بیشتر متن می‌شود. اگر به سطوح چاپی مختلف نگاه کنید متوجه می‌شوید که بعد از مدت زمانی کیفیت اولیه متن خود را از دست می‌دهند. به واسطه استفاده از روکش ورنی می‌توانید از کیفیت متن به کار رفته در سطوح چاپی حفاظت کنید. البته روکش ورنی علاوه بر مزیت‌هایی که دارد معایبی را نیز دارد که از جمله آنان می‌توان به عدم ایجاد مقاومت در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد و برای همین نیز در دسته انواع روکش چاپ بدون استقامت می‌باشد. روکش‌های ورنی به دو صورت گرم و سرد بر روی سطوح چاپی قرار خواهند گرفت که در ادامه به بررسی آنان خواهیم پرداخت. 

انواع روکش ورنی

1. روکش ورنی سرد

در این نوع از چاپ، ورنی به نسبت معینی با مرکب ترکیب خواهد شد و به هنگام چاپ بر روی کاغذ قرار خواهد گرفت. این روش مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله مهمترین آنان تثبیت رنگ در چاپ افست می‌باشد. علاوه بر این اضافه کردن ورنی به استقامت بیشتر سطوح چاپی در برابر خط و خش نیز کمک بسیاری خواهد کرد و بیشتر در چاپ افست از این نوع روکش استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که این روش تنها در چاپ افست چنین کاربردهایی دارد و در چاپ‌های دیگر از جمله چاپ دیجیتالی چنین قابلیتی را ندارد. 

2. روکش ورنی به روش گرم

روکش ورنی گرم کاملا با روکش ورنی سرد متفاوت است و در این روش از فیلم لیتوگرافی استفاده می‌شود. در این روش ورنی را با توجه به فیلم ساده شده به محلی که باید روکش بر روی آن قرار گیرد منتقل می‌کنند و منجر به براق شدن سطوح چاپی می‌شود. با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که این روش از چاپ دارد از آن در چاپ کاتالوگ، بروشور و... استفاده می‌شود. به دلیل قیمت کمی که این روش از چاپ دارد می‌توان در صنایع دارویی کم خطر نیز از آن استفاده کرد و منجر به کاهش هزینه چاپ جعبه دارویی می‌گردد. 

از کجا بفهمیم یک کار سلفون خورده است یا UV ؟

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند از انواع روکش چاپ استفاده ‌کنند پیش آید این است که از کجا تفاوت میان روکش سلفون و UV را متوجه شوند. قبل از هر چیزی جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که شباهت UV و سلفون به قدری زیاد است که در نگاه اول ممکن است که نتوانید آنان را از یکدیگر تشخیص دهید. منظور از این سخن این است که هر دو به یک اندازه براق هستند. اما از چه راهکاری می‌توان برای شناسایی استفاده کرد؟
برای این که بتوانید انواع روکش چاپ سلفون و UV را از یکدیگر تشخیص دهید تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که قسمتی از روکش را پاره کنید. زمانی که یک روکش سلفونی را پاره کنید در برابر پاره شدن مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد و زمانی نیز که پاره شود سطح روکش به صورت کامل از روی سطوح چاپی بلند خواهد شد. اما در مورد روکش UV قضیه از این قرار نیست. در روکش UV مقاومت بالایی را در برابر پاره شدن نمی‌بینیم و می‌توان به راحتی اقدام به پاره کردن آنان کرد.

تفاوت روکش UV و روکش ورنی

همان طور که مشاهده کردید بسیاری از انواع روکش چاپ در برخی از خصوصیات مشابه یکدیگر هستند و این مسئله ممکن است که شما را دچار سردرگمی کند. روکش ورنی و UV نیز در برخی جهات با یکدیگر شباهت‌هایی را دارند. برای این که بتوانید تفاوت میان این دو نوع روکش را با یکدیگر شناسایی کنید تنها لازم است که به سطوح نگاه کنید. در نگاه اول متوجه خواهید شد که میزان براقیت در روکش ورنی خیلی زیاد نیست و بیشتر به تثبیت رنگ کمک می‌کند. اما در روش UV قضیه از این قرار نیست و در این روش براقیت بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. برای همین نیز به منظور براق کردن سطوح چاپی بیشتر از روکش‌های UV استفاده می‌شود. 
یکی دیگر از تفاوت‌های انواع روکش چاپ UV و ورنی در این است که روکش UV تنها برای کاغذ‌های گلاسه کاربرد دارد و برای کاغذهای غیر گلاسه استفاده نمی‌شود؛ اما در مورد ورنی اینگونه نیست و برای کاغذهای گلاسه با وزن کم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انواع پوشش های چاپی شرکت کیان مهر
نمونه پوشش های چاپی شرکت کیان مهر

سلفون و لمینت در چاپ دیجیتال

سلفون و لمینت یک پوشش بسیار نازک هستند که بیشتر در مجلات و کتاب‌ها شاهد استفاده از این نوع روکش هستیم. به واسطه استفاده از این نوع روکش‌ها زیبایی بیشتری را در آنان شاهد خواهیم بود و از طرفی نیز در برابر ضرباتی به مانند ناخون و مواردی از این دست مقاومت بیشتری را از خود نشان خواهند داد. لمینت کردن یکی از راحت‌ترین روش‌ها در میان انواع روکش چاپ است که می‌توان از آن برای محافظت از سطوح چاپی استفاده کرد. در این روش از چاپ همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، یک لایه نازک و شفاف از پلاستیک یک سمت و یا دو سمت یک سطح چاپی را در بر می‌گیرد و از آن در برابر عواملی به مانند رطوبت، آب و پارگی محافظت می‌کند. 

علاوه بر این به واسطه لمینت می‌توان رنگ‌ها را نیز تثبیت کرد و تصاویر چاپ شده را با کیفیت بهتری مشاهده کرد. به صورتی کلی روکشی که تصاویر را با کیفیت بهتری به نمایش بگذارد بهترین گزینه برای استفاده به شمار می‎رود. لمینت مانع از چروک شدن، لک شدن، رنگ پریدگی و مواردی از این دست می‌شود. حال در ادامه با ما همراه باشید تا سه نوع از دستگاه‌های مورد استفاده در روکش لمینت که اغلب در چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

1. لمینتور کیسه‌ای یا کتابچه‌ای

این نوع لمینت شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است که بر روی یکی از لایه‌ها چسب حرارتی نیز قرار گرفته است. دلیل استفاده از یک لایه چسب حرارتی نیز این است که دو قطعه فیلم حالت کیسه‌ای پیدا کند. بعد از این کار میبینیم که دو قطعه فیلم در کنار هم حالت یک کتابچه پیدا می‌کنند. حال می‌توان کار چاپی را درون آن قرارداد. البته در این روش یکسری نکات وجود دارد که باید رعایت کنید؛ به عنوان مثال ابعاد فیلم همواره باید بزرگتر از کار چاپی باشد. 
نکته جالب در مورد نوع لمینتور کیسه‌ای این است که می‌توان آن را به واسطه یک فیلم نیز انجام داد. در این حالت ابتدا یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط خط می‌زنند و سپس آن را تا می‌زنند و بعد از طی شدن این مراحل کار چاپ بر روی سطوح مورد نظر صورت می‌گیرد. 

2. لمینتورهای رول حرارتی

در این نوع لیمنتور از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می‌شود. یک طرف این فیلم دارای یک مدل چسب است که تنها در حضور حرارت فعال می‌شود. این چسب زمانی که سطوحی که نیاز به روکش دارند از دورن لمینتور فعال می‌شود و منجر به چسبیدن روکش به سطح می‌شوند. البته لازم به ذکر است که اگر کار به واسطه دستگاه دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی به موارد متعددی بستگی دارد که از جمله آنان می‌توان به نوع، جنس مدیا و نیروی چسبندگی به لایه حرارتی و لایه مرکب اشاره کرد. یکی از رول‌ها در بالای دستگاه قرار می‌گیرد و دیگری در قسمت زیرین ماشین قرار دارد. نحوه کار بدین صورت است که هر دو رول به صورت همزمان اقدام به لمینت کردن سطوح می‌کنند که به این فرآیند در اصطلاح کپسوله کردن می‌گویند. 

البته لازم به ذکر است که به واسطه این دستگاه می‌توان به صورت یک طرفه نیز عمل لمینت را انجام داد و همیشه نیاز نیست که دو طرفه یک سطح لمینت شود. برای لمینت به صورت یکطرفه می‌توانید از نوع هیبرید این دستگاه استفاده کنید. نوع هیبرید آن قابلیت لمینت کردن دو طرفه را ندارد و تنها قادر است که لمینت یک طرفه را انجام دهد. 

3. لمینتورهای رول سرد

این نوع لمینتورها که در اصطلاح به آنان لمینتورهای کیسه‌ای سرد نیز گفته می‌شود، برای ایجاد روکش بر روی سطوح نیازی به حرارت ندارند و بدون حرارت عمل روکش بندی را انجام می‌دهند. قسمت رویی فیلم در این نوع لمینت‌ها نسبت به فشار حساس می‌باشد. این مسئله منجر به این شده است که قسمت چسبناک فیلم به راحتی بتواند به سطوح چاپی بچسبد. این روش برای آن دسته از محصولاتی مناسب است که حرارت منجر به آسیب رسیدن به آنان می‌شود. به عنوان مثال در این روش می‌توان از مرکب‌های پایه مومی استفاده کرد که در اثر گرما ذوب می‌شوند. علاوه بر این می‌توان از چسب‌های حساس به فشار نیز استفاده کرد. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با انواع روکش چاپ و خصوصیات هر یک از آنان آشنا کنیم. همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، انواع روکش چاپ شامل روکش سلفونی، UV، ورنی و لمینت می‌باشد که هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال پوشش ورنی یکی از انواع روکش چاپ به شمار می‌رود که دارای قیمت کمتری از سایر روکش‌ها می‌باشد و به همین دلیل نیز برای موارد بسیاری از جمله چاپ کاتالوگ و بروشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که در برخی از صنعت‌های حساس مانند بهداشت و دارو، باید در انتخاب روکش دقت کافی داشته باشید؛ زیرا اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر جانی به همراه داشته باشد. 

در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که در نهایت استفاده از انواع روکش چاپ به هدف شما از بهره بردن از آنان می‌باشد. به عنوان مثال برخی از انواع روکش چاپ منجر به جذابیت و جلب مشتری می‌شوند و از طرفی نیز برخی از انواع روکش چاپ منجر به ایجاد استقامت و مقاومت در یک محصول می‌گردند. پس با توجه به این مسئله همواره سعی کنید بهترین گزینه را در میان انواع روکش چاپ برای محصول خود انتخاب کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.

سوالات متداول

انواع روکش چاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع روکش چاپ دارای طیف وسیعی از موارد می‌باشد که از جمله آنان می‌توان به روکش UV، ورنی، سلفونی و لمینت اشاره کنیم. هر یک از انواع روکش چاپ دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند و می‌توانید در موارد متناسب با محصول خود از آنان بهره ببرید. به عنوان مثال روکش‌های UV بیشتر برای مواردی استفاده می‌شوند که نیاز به براقیت بیشتر باشد و از طرفی نیز روکش‌های سلفونی برای مواردی استفاده می‌شوند که نیاز به مقاومت و استقامت باشد. پس با توجه به این مسئله می‌توانید روکش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در میان انواع روکش چاپ کدام یک به صرفه تر می‌باشد؟

در میان انواع روکش چاپ که در این مقاله به آنان اشاره شد، به صرفه ترین روکش، روکش ورنی می‌باشد. به واسطه هزینه کمتری که این نوع روکش به همراه دارد بسیاری از شرکت‌ها و برندها از این نوع روکش برای محصولات خود استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که در تمامی موارد نمی‌توانید از این نوع روکش استفاده کنید و در مواقعی نیاز است که از انواع روکش چاپ به مانند لمینت و سلفونی نیز استفاده کنید. از جمله این موارد می‌توان به سنعت دارو اشاره کرد. 

مزایا و معایب استفاده از انواع روکش چاپ براق چیست؟

روکش‌های چاپی براق فارغ از این که چه نوع روکشی مورد استفاده قرار گرفته است، مزیت‌هایی را به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به زیبایی ظاهری و کیفیت بیشتر در تصاویر اشاره کرد. البته روکش‌های براق معایبی را نیز به همراه دارند که یکی از مهمترین آنان بازتاب نور و اختلال در خوانایی متن چاپ شده می‌باشد. برای همین هم توصیه ما به شما عزیزان این است که از روکش‌های براق برای محصولاتی که قرار است در معرض نور مستقیم خورشید باشند، استفاده نکنید. 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر