فرایند چاپ جعبه دارویی

فرایند چاپ جعبه دارویی

شرکت های دارویی نسبت به محصول و چاپ و بسته بندی جعبه دارویی خود بسیار آگاه هستند. شما نمی توانید جعبه های رنگارنگ و جذاب کاغذی را نادیده بگیرید. همه می خواهند جعبه های کاغذی سفارشی جذاب برای داروهای خود تهیه کنند. جعبه های مقوایی سفارشی باید دارای طراحی چشم نواز و مواد محکم باشند. برای انتقال اطلاعات مناسب و کامل چاپ در اکثر جعبه های بسته بندی مورد نیاز است زیرا آن­ها نیاز به اطلاعات مناسب برای مصرف کنندگان آن محصول دارند. در ادامه با چاپ جعبه دارویی بیشتر آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

نکات فنی چاپ جعبه دارویی

مزایای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

مراحل مناسب و استاندارد چاپ جعبه دارویی

انواع بسته بندی و چاپ جعبه دارویی و جنبه های مثبت آن

بهبود بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

قوانین بسنه بندی و چاپ جعبه دارویی

کلیت مفهوم بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی ، مهمترین نکته چاپ اطلاعات به صورت دقیق است. جعبه دارو می‌تواند دارای جزئیات قابل چاپ باشد اما همه اطلاعات مربوط به دارو به چاپ روی جعبه نیاز ندارد. باید به اندازه کافی باشد که تا مردم بدانند چه مقدار از دارو را استفاده کنند. برای چاپ جعبه دارویی سفارشی الزامات مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال چه اطلاعاتی باید روی این جعبه دارو چاپ شود؟ توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به جعبه های بسته بندی دارو به تولیدکنندگان دارو و شرکت های دارویی بستگی دارد. اما برخی از موارد ضروری برای رعایت کلیه جعبه های نگهداری دارو ضروری است. تا بتوان از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو جلوگیری کرد.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار چاپ و بسته بندی دارویی

نکات فنی چاپ جعبه دارویی

بهتر است در چاپ جعبه دارویی به جزئیات کامل دوزهای بزرگ­سالان و کودکان دقت شود.

واضح و بدیهی است که دوزهای مختلف برای داروهای مایع و همچنین قرص ها مورد نیاز است. به عنوان مثال، داروهایی وجود دارند که در 40 میلی گرم و در 100 میلی گرم هستند.

بنابراین، بهتر است مقدار آن را روی جعبه‌های دارویی نوشته شود تا تغییر در دوز نیز توسط مصرف کنندگان قابل مشخص باشد. ممکن است نام تمام مواد چاپ شده روی جعبه های دارو لازم نباشد، مگر اینکه پزشک یا داروساز تشخیص دهد.

اما در صورت نیاز به داروی جایگزین ضروری است. شما می توانید به دنبال همان مواد و مقدار آن باشید. با استفاده از موادی که روی جعبه داروی شما چاپ شده است، مصرف کنندگان شما شناخت کاملی از آن­چه که استفاده می کنند خواهند داشت. اگرچه بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت کنید.

اخطارها مهم­ترین بخش در چاپ جعبه دارویی هستند. پرینترها مسئولیتی در قبال خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ندارند، از این رو لازم است هشدارهایی مانند درجه حرارت مورد نیاز، ممنوعیت تماس و عکس العمل هایی که در صورت عدم رعایت دستورالعمل پزشک شما ایجاد می شود را ذکر کنید. بهتر است دستور العمل ها در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی با هرگونه عوارض جانبی نیز چاپ شود.

نکات فنی چاپ جعبه دارویی بسیار مهم است، برچسب ها باید مشخص باشد. متخصصان بهداشت و بیماران باید به راحتی بتوانند دارو را با برچسب شناسایی کنند. اگر محصول داروی کنترل شده ای است، باید از حروف CD در یک مثلث معکوس استفاده شود. تمام اطلاعات بسته بندی داروهای مجاز باید مستقیما روی بسته بندی چاپ شود. نباید از برچسب زدن بیش از حد استفاده شود. برای ثبت یک بسته مشترک (بسته ای که در بیش از 1 کشور عضو قابل تهیه است)، جزئیات مجوز محصول باید تقریبا یکسان باشد.

مزایای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

در تمام داروهای بدون نسخه به روشنی گفته می شود که قرار است روی بسته چه کاری انجام دهند. به عنوان مثال، یک ضد آفتاب می گوید باید از آن برای محافظت در برابر آفتاب استفاده شود، در حالی که قرص های ایبوپروفن به شما می گوید که چه نوع درد یا علائمی را می توانند تسکین دهند. فقط باید همیشه از این محصولات برای هدفی که نشان داده شده استفاده کنید. داروهای تجویزی هدف خود را روی جعبه چاپ نخواهند کرد، زیرا پزشک شما هدف آن­ها را برای شرایط خاص شما تعیین کرده است.

این بدان معنا نیست که می توانید از آن­ها برای اهداف دیگر استفاده کنید، دقیقا برعکس این واقعیت است. شما فقط باید از داروهای تجویزی برای هدفی که با پزشک خود در میان گذاشته استفاده کنید. همه داروها دستورالعمل استفاده را روی بسته بندی و یا در طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی گنجانده‌اند.  این دستورالعمل ها به شما می گویند که چند بار باید از دارو استفاده کنید، به عنوان مثال یک بار در روز مصرف کنید یا هر دو ساعت یکبار مصرف کنید، و حتی ممکن است زمان روز مصرف آن­ها را به شما بگویند. این ممکن است در میزان اثربخشی دارو تفاوت ایجاد کند، بنابراین مهم است که این دستورالعمل ها را انجام دهید. این دستورالعمل ها همچنین به شما می گویند که مقدار مصرف یا استفاده و مدت زمان ادامه دارو را به شما نشان می دهد. شما می توانید برخی از داروها را به صورت طولانی مدت استفاده کنید، در حالی که سایر داروها فقط می توانند برای چند روز در یک زمان استفاده شوند.

استفاده طولانی مدت از برخی از داروها می تواند به بدن شما آسیب برساند یا اثر آن­ها را کاهش دهد. اگرچه استفاده نکردن از داروهایی که تاریخ انقضا آن­ها گذشته است کار آسانی است، اما نگهداری آن­ها فکر بدی است. آن­ها نه تنها می توانند در درمان مشکل شما بی اثر باشند، بلکه می توانند عوارض جانبی ناخواسته و احتمالا خطرناکی ایجاد کنند. ذخیره مقدار زیادی دارو نیز می تواند منجر به گیجی شود.

به دنبال تاریخ انقضا بر روی بسته (زیر برچسب برچسب را بررسی کنید) ، در انتهای لوله ها یا زیر درب را جستجو کنید. بر روی جعبه دارویی چاپ شده است که بعضی از داروها به شما دستور می دهند که آن­ها را در یخچال نگه دارید، در حالی که بعضی دیگر باید در جای خشک یا درب محکم بسته نگهداری شوند. نگهداری صحیح داروها به دوام آن­ها کمک می کند تا از استفاده شما ایمن بمانند.

مراحل چاپ جعبه دارویی

 مراحل مناسب و استاندارد چاپ جعبه دارویی

نقش محصولات تولید شده در صنعت داروسازی حیاتی است. این امر به توجه و مراقبت شما و همچنین کنترل در مراحل تولید نیاز دارد. هر مرحله درگیر از مراحل تولید تا چاپ برچسب های دارویی نیاز به یک برنامه ریزی مناسب دارد.

عمده عملکردهای بسته بندی شامل، شناسایی محصول، بسته بندی به مصرف کنندگان کمک می کند تا محصولات را شناسایی کنند. حفاظت از محصول، بسته بندی از محتوای داخلی محصول در برابر شکستگی، نشت یا فساد محافظت می کند.

استفاده از محصول را تسهیل می کند، بسته بندی خوب باید به راحتی برای مصرف کنندگان باز شود. ارتقا محصول؛ از برچسب های سفارشی محصول برای تبلیغ و جلب توجه مردم هنگام خرید محصول استفاده می شود.

بطورکلی مراحل تولید و چاپ جعبه دارویی عبارت است از:
۱_ در گام اول برای چاپ جعبه دارویی، پیش از هرچیزی باید نوع و گراماژ مقوای جعبه بسته‌بندی را با توجه به وزن و اندازه‌ی دارو انتخاب کرد.
۲_طراحی تیغ جعبه و طراحی سه‌بعدی جعبه دارویی در این مرحله انجام می‌گیرد.
۳_ در گام سوم طرحی که قرار است برای چاپ جعبه دارویی استفاده شود را مطابق با استانداردها و قوانین وزارت بهداشت طراحی نمایید.
۴_ پس از اتمام فرآیند طراحی چاپ جعبه بر روی یک مقوای مناسب باید انجام گیرد.
۵_ در آخر تیغ‌زنی و جعبه‌چسبانی جعبه دارو انجام می‌گیرد و درنهایت آماده ارسال به کارخانه دارویی می‌شود.

انواع بسته بندی و چاپ جعبه دارویی و جنبه های مثبت آن

بسته بندی اولیه، ماده ای است که محصول را پوشانده و آن را نگه می دارد. به عنوان مثال، بسته بندی و چاپ جعبه دارویی، بطری برای نگهداری شربت و.... بسته بندی ثانویه، بسته بندی خارج از بسته بندی اولیه برای محافظت بیشتر از محصول است. بسته بندی ثانویه همچنین می تواند در گروه بسته های اولیه چندگانه با هم مانند کارتن و جعبه استفاده شود.

بسته بندی در صنایع مختلف باید مفهوم بازاریابی یکپارچه را تقویت کند. نام های تجاری نقش عمده ای در بازاریابی دارند که از طریق تبلیغات رایج می شود. اما یادآوری نام های تجاری و پذیرفتن مارک ها در نظر مشتری از طریق بسته بندی مناسب حاصل می شود. بنابراین بسته بندی باید هویت تجاری را که شرکت در تلاش برای ایجاد آن است پشتیبانی و تقویت کند.

به این ترتیب، بسته بندی مناسب تقاضا برای محصول ایجاد می کند و تولید و توزیع سود گسترده ای را به همراه دارد. دومین جنبه مهم بسته بندی جنبه محافظتی آن است كه به محصول می بخشد، بسته بندی مصرف كننده قصد دارد در استفاده و ذخیره سازی راحتی بهتری را به مصرف كنندگان ارائه دهد.

تخمین زده شده است که اگر بتوانیم بسته های خرده فروشی برای تعداد زیادی از اقلام قابل صادرات تولید شود، بسته بندی خوب، تحقق ارزش واحد را تقریبا سه برابر افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش محبوبیت محصول می شود. وظیفه اصلی بسته بندی حمل و نقل در بازاریابی بین المللی این است که اطمینان حاصل شود کالا با خیال راحت به دست مصرف کنندگان می رسد.

انواع بسته‌بندی دارویی

بطورکلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع بسته‌بندی عبارتند از:

1-ظروف شیشه‌ای

شیشه یکی از محبوب‌ترین متریال‌های مورداستفاده برای انواع دارو است که به دلیل استحکام بسیار بالای خود از مواد درون خود به خوبی در برابر رطوبت محافظت می‌کند. از دیگر مزایای ظروف شیشه‌ای می‌توان به سهولت در پرکردن، مقرون به صرفه‌بودن و... اشاره کرد. شایان ذکر است که شما می‌توانید برای حفاظت یک دارو از اشعه‌های خورشید از شیشه‌های رنگی بهره گیرید تا کیفیت اولیه آن‌ها هیچ تغییری نکند.

2-ظروف پلاستیکی

پلاستیک یکی‌دیگر از متریال‌های بسته‌بندی انواع دارو است که وزن بسیار سبک و کمی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با توجه به حجم و اندازه دارو موردنظر خود ظروف پلاستیکی مناسب را جهت بسته‌بندی سفارش دهید. لازم به ذکر است که ظروف پلاستیکی کاملاً نشکن هستند و افتادن از ارتفاع هیچ آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند.

3-ظروف فلزی

ظروف فلزی قدیمی‌ترین متریال بسته‌بندی انواع دارو هستند که ویژگی‌های مختلف و بسیاری نظیر؛ نفوذناپذیری، کاهش خطرات آلودگی و... دارند. این متریال از محتویات درون خود به خوبی در برابر ضربه و رطوبت محافظت می‌کند. از رایج‌ترین فلزات مورد استفاده در فرآیند بسته‌بندی داروهای مختلف می‌توان به قلع، آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم اشاره کرد. البته فراموش نکنید که مشکل اصلی فلزات واکنش شیمیایی آن‌ها است. به همین جهت باید تا حد امکان از فلزاتی که واکنش شیمیایی پایینی دارند نظیر قلع استفاده کرد.
 

چاپ و بسته بندی دارو
نمونه کار چاپ و بسته بندی دارو

بهبود بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

برای جلوگیری از خسارات در حمل و نقل به دلیل خطرات زیست محیطی، آب و هوا، رطوبت و.. و دستیابی به سرعت بیشتر در حمل و نقل و تحویل، به بهبود بسته بندی نیاز است.

مواد مورد استفاده در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی باید به گونه ای باشد که کالا را از اثرات سومانند رطوبت، گاز، نور، هوا و... محافظت کند تا کالاها بتوانند صفات، شکل، وزن، ثبات، شکنندگی، استحکام، پایان سطح و دوام آن را حفظ کنند.

بنابراین بسته بندی جعبه دارویی نقش مهمی در ذخیره سازی، نگهداری، حفاظت و توزیع دارد. نوع بسته بندی که تضمین می کند کالا در شرایط خوبی به خریدار خارجی تحویل داده می شود، بسته به عوامل مختلفی از جمله محصول، مقصد، طول سفر، آب و هوای محل تحویل و محل مقصد، نحوه حمل و نقل کالا و... در بسیاری از موارد، شرایط بسته بندی در خود قرارداد مشخص شده است و بنابراین نباید صادر کننده را اذیت کرد.

وی باید به شرایط مندرج در قرارداد پایبند باشد. حتی اگر وارد کننده شرط بسته بندی را تعیین نکرده باشد، بسته بندی حمل و نقل از نوعی وظیفه اصلی صادرات است که می تواند ورود ایمن محموله را در شرایط کالا تضمین کند و باید از فاکتورهای فوق پیروی کند.

 مقررات اجباری بسته بندی کالاهای وارداتی نیز تاثیر مهمی در بسته بندی کالاها دارد. اکثر کشورهای پیشرفته قانون جامعی در مورد انواع ظروف، اعم از عمده و مصرفی وضع کرده اند.

قوانین بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

قوانین کشورهای وارد کننده همچنین ممکن است الزامات برچسب گذاری را که در بسته های وارد شده نشان داده می شود، مشخص کند.با این حال، این قوانین ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

برای این قوانین لازم است که اطلاعاتی در برچسب نشان داده شود، نام و آدرس تولید کننده و وارد کننده، توصیف واضح از ترکیب محصول، وزن خالص یا اندازه گیری حجمی، طول عمر محصول، شرایط ذخیره سازی مورد نیاز پس از باز شدن بسته، دستورالعمل های سازنده برای استفاده یا تهیه، در صورت وجود. عواملی که برای طراحی بسته بندی در نظر گرفته می شوند. بسته بندی یک عنصر مهم در تنظیم برنامه بازاریابی برای یک محصول است.

در بسته‌بندی و چاپ جعبه دارویی چه اصولی باید رعایت شود؟

همانطور که گفتیم طراحی و تولید بسته بندی دارویی اعم از بسته بندی داروهای خاص و ... اهمیت بسیاری دارد و باید مطابق با برخی از استانداردها انجام گیرد. بطورکلی مهم‌ترین اصول بسته‌بندی و چاپ جعبه دارویی عبارتند از:

  • طراحی و چاپ جعبه دارویی باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام گیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید در طراحی جعبه دارویی باید تا حد امکان از طرح‌های ساده استفاده کرد. در این طراحی اطلاعات مختلف دارو نظیر؛ نوع دارو، نام دارو، دز دارو، مشخصات تکمیلی، هشدارها و...  نیز باید به سادگی توسط مصرف‌کننده قابل تشخیص باشند.

  • در طراحی جعبه دارو از رنگ‌های خاص جهت اعلام هشدار خطر باید به‌درستی استفاده کرد.

  • فونت و سایز عبارات روی جعبه باید کاملاً واضح باشند.

  • بر روی یک جعبه دارویی باید خط بریل بطورکامل وجود داشته باشد تا به این ترتیب افراد نابینا بتوانند داروها را با توجه به جعبه از یکدیگر تفکیک کنند.

  • سایز طراحی یک جعبه دارویی باید مطابق با استانداردهای اعلام‌شده باشد.

  • اشکال و علائم مشخص‌کننده دارو باید به‌درستی در طراحی جعبه دارویی استفاده شوند.

  • بسته‌بندی و چاپ جعبه‌‌ دارویی باید به گونه‌ای انجام گیرد که فرآیند انبارداری و چینش در قفسه‌های داروخانه را تسهیل بخشد.

  • بسته‌بندی داروها به‌ویژه داروهای خاص باید به گونه‌ای انجام گیرد که کودکان نتوانند به سادگی آن‌ها را استفاده نمایند.

  • فرآیند بسته‌بندی داروها باید کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام گیرد تا اصل بهداشتی‌بودن آن‌ها زیر سوال نرود.

  • جعبه برخی داروها باید پلمپ باشند. به همین جهت باید بر روی آن‌ها از  مواردی نظیر؛ برچسب اصالت کالا، برچسب‌های حرارتی و... استفاده کرد.

  • پس از اتمام فرآیند چاپ بصورت چشمی و با دقت بسیار بسته‌بندی موردنظر را بررسی کنید تا هیچ مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

  • مطابق با اصول طراحی بسته بندی دارو جلوی محصول باید جذب‌کننده مشتریان باشد  و قسمت پشتی آن اطلاعات مهم و مزایای رقابتی داشته باشد.

  • برای اینکه طراحی چاپ جعبه دارویی یک دارو موثر و کارگزار باشد باید با مخاطب ارتباط برقرار کرد و مطابق با خواسته و علاقه وی این امر را انجام داد. برای مثال اگر جامعه هدف یک دارو کودکان است، باید طراحی را مطابق با علایق آن‌ها انجام داد. پیشنهاد ما به شما این است که در اینگونه طراحی‌ها تا حد امکان از رنگ‌های مختلف استفاده نمایید.

  • و...

کلیت مفهوم چاپ و بسته بندی دارو

وظیفه اصلی بسته بندی محافظت و حفظ محتویات هنگام حمل و نقل از تولید کننده به مصرف کننده نهایی است. بیشترین آسیب در فرآیند استفاده به کار می رود. هرچه محصولات در فرایند توزیع بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، نیاز به حفاظت بیشتر است.

کالاهای آسیب دیده باید جایگزین شوند زیرا ممکن است باعث خسارت شود. بیشتر محصولات باید قبل از انتقال از مکانی به مکان دیگر، در آن موجود باشد. برای عملکرد موفقیت آمیز، بسته بندی باید حاوی محصول باشد.

این عملکرد مهار بسته بندی سهم بزرگی در محافظت از محیط زیست دارد. جنس مناسب بسته بندی دارو و کیفیت بالای آن به شما کمک می کند تا کیفیت محصول و قابلیت دسترسی محصول بدون ریختن در دست مصرف کننده حفظ شود. عملکرد اصلی بسته بندی ارتباطات محصول است. یک بسته باید آنچه را که می فروشد نشان دهد. این امر در برقراری ارتباط مناسب با مصرف کننده در مورد محصول، نحوه استفاده از آن و سایر اطلاعات مفید به شما کمک می کند.

بسته بندی از منافع مصرف کنندگان محافظت می کند. اطلاعات شامل مقدار، قیمت، سطح موجودی، تعداد، مسیرهای توزیع، اندازه و مدت زمان سپری شده از زمان بسته بندی و رنگ است. داروهایی با بسته بندی مناسب به فضای کمتری نیاز دارند.

بسته دارویی اقتصاد مختلفی را هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان فراهم می کند. بسته باید توانایی انجام بسیاری از کارهای فروش را داشته باشد. این باید توجهات را جلب کند، ویژگی های محصولات را توصیف کند، به مشتری اطمینان دهد و تاثیر کلی مطلوبی را ایجاد کند. اعتبار یک محصول با کمک بسته بندی مناسب حفظ می شود.

بسته بندی خوب توانایی تولید کیفیت های مختلف محصول و همچنین تولید کنندگان را دارد. نام های تجاری اکنون نقش اصلی را در بازاریابی دارند. نام های تجاری از طریق تبلیغات رایج می شوند اما یادآوری نام های تجاری و قابل قبول ساختن مارک ها از طریق بسته بندی حاصل می شود. بسته ها همچنین انواع مختلف و گسترده ای از عملکردهای فردی دیگر را انجام می دهند. بسته بندی مناسب دارو، استفاده مناسب و تصویر مثبتی از محصول ایجاد می کند.

 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر