تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال، مزایا و معایب هریک

تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال، مزایا و معایب هریک

در حال حاضر چاپ جعبه دارویی را می‌توان به کمک روش‌های مختلف چاپی انجام داد. چاپ افست و چاپ دیجیتال از رایج‌ترین و آشناترین این روش‌ها است. اما به راستی چه تفاوتی میان این دو نوع چاپ وجود دارد؟ در ادامه به بررسی کامل چاپ افست و دیجیتال می‌پردازیم و درنهایت مزایا و معایب هریک را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

چاپ افست چیست؟

مراحل چاپ افست

انواع روش های چاپ افست

چاپ دیجیتال چیست؟

انواع روش های چاپ دیجیتال

تفاوت های چاپ افست با دیجیتال

چاپ افست چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت چاپ افست نوعی چاپ است که بطورمعمول تیراژ بسیار بالایی دارد و در رنگ‌های مختلف بر روی کاغذ انجام می‌گیرد. این نوع چاپ یکی از پرکاربردترین انواع چاپ در زندگی روزمره هریک از ما است که در چاپ کتاب‌ها، روزنامه‌ها، اسناد و مدارک، بسته‌بندی‌های غذایی، چاپ جعبه دارویی و... کاربرد دارد. البته خوب است بدانید که چاپ افست خود نیز انواع بسیاری دارد که برحسب نیاز می‌توان از مناسب‌ترین آن‌ها بهره گرفت.
در حال حاضر دو اصطلاح شیت عمومی و شیت اختصاصی در حوزه‌ی چاپ افست به فراوانی کاربرد دارند که در ادامه به بررسی دقیق و کامل مفهوم هریک می‌پردازیم.

چاپ و بسته بددی کیان مهر
نمونه کار چاپ و بسته بندی کیان مهر

منظور از شیت عمومی و شیت اختصاصی چیست؟

بطورکلی شیت عمومی نوعی از چاپ است که هزینه و کیفیت چاپ کمی دارد. اما در سمت دیگر شیت اختصاصی کیفیت چاپ بسیار بالایی دارد و سرعت چاپ آن نیز بسیار زیاد است. شایان ذکر است که شیت نوعی صفحه با ابعاد مشخص است که تمام فایل‌هایی که قرار است چاپ شوند در آن چینش می‌شوند. در یک شیت عمومی فایل‌های مشتریان مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و باهم چاپ می‌شوند. حال پس از پایان چاپ این فایل‌ها برش می‌خورند.

اما همانطور که از نام شیت اختصاصی مشخص است تنها به یک نفر اختصاص دارد و سفارش دیگر مشتریان در آن قرار داده نمی‌شود. لازم به ذکر است که بطورمعمول هزینه‌ی چاپ با شیت عمومی نسبت به شیت اختصاصی ارزان‌تر است. چراکه در شیت‌های اختصاصی بخشی از شیت خالی می‌ماند. اما شیت‌های عمومی با کارهای مختلف پر می‌شوند و هر مشتری تنها هزینه‌ی کارهای خود را پرداخت خواهد کرد.

مراحل چاپ افست

جهت انجام چاپ افست مراحل مختلفی را باید گذراند که بطورکلی عبارتند از:

  • طراحی
  • لیتوگرافی
  • زینک
  • رنگ آمیزی

اولین و مهم‌ترین مرحله چاپ افست، طراحی است. در این مرحله شما باید طرح موردنظر خود را جهت چاپ بطورکامل طراحی کنید. طرح نهایی‌شده حال به مرحله لیتوگرافی می‌رود و بر روی صفحات آلومینیومی به نام زینک قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که هر زینک به دور یک غلتک پیچیده شده است. هر غلتک حامل زینک نیز با دو غلتک دیگر در تماس است. در این شرایط غلتک اول آب و دومی جوهر است. درنتیجه این امر زینک ابتدا مرطوب و سپس جوهری می‌شود و درنهایت بر روی کاغذ پیدا خواهد شد.

چگونگی عمل کردن ماشین افست

ماشین‌های جدید چاپ افست از زینک فلزی، پوشش پلاستیکی، سیلندرهای افست و غلتک مرکبی تشکیل شده‌اند. جهت انجام چاپ افست و چاپ جعبه دارویی مرکب از غلتک‌های مرکبی خارج می‌شود و به زینک فلزی می‌رسد و درنهایت بر روی زینک پلاستیکی منتقل می‌شود. حال به کمک فشار دستگاه تصویر زینک پلاستیکی بر روی کاغذ چاپ می‌شود و درنهایت از ماشین چاپ خارج می‌شود.

لازم به ذکر است که در این مرحله کاغذ چاپی باید وارد گرمخانه شود تا تصویر به دست آمده خشک شود. تصویر پس از خشک‌شدن به غلتک‌های سرد منتقل می‌شود تا به این ترتیب هیچ‌گونه لکی بر روی آن ایجاد نشود. این نکته را در نظر داشته باشید که ماشین‌های افست به دلیل گنجایش بالا و سرعت بسیار زیاد بهترین و مناسب‌ترین گزینه جهت چاپ انبوه به شمار می‌آیند.

انواع روش‌های چاپ افست

در حال حاضر چاپ افست به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد که رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1-چاپ افست سنتی

این نوع چاپ افست بر پایه آب و روغن انجام می‌گیرد. به این معنا که قسمت‌هایی که قرار است چاپ شوند بر پایه مواد جاذب چربی و قسمت‌هایی که قرار نیست چاپ شوند از مواد جاذب آب تهیه می‌شوند.

2-چاپ افست مدرن

در این نوع چاپ کامپیوتر به سادگی رنگ‌های موردنیاز در طرح را بررسی می‌کند و سپس پلیت‌ها و زینک‌های مربوطه مشخص و آماده می‌شوند. درنهایت تیراژ محصول به سادگی و باکیفیت بالا افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب چاپ افست

چاپ افست همانند دیگر انواع چاپ مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای چاپ افست

بطورکلی مهم‌ترین مزایای چاپ افست عبارت است از:

  • کیفیت بالا تصاویر چاپی و ماندگاری

چاپ افست یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های چاپی از دیرباز تا به امروز است که در آن اپراتور چاپ جریان جوهر را کنترل می‌کند و کنتراست کافی را در تصاویر ایجاد می‌کند. درنتیجه این امر بر روی هر قطعه تصاویر واضح و تمیزی به وجود خواهد آمد.

  • ساختار سریع چاپی

چاپگرهای عادی در چرخه‌ی چاپ با کم‌شدن جوهر تصاویر کم‌رنگی ایجاد می‌کنند. اما با چاپ افست اپراتور چاپگر می‌تواند به سادگی جریان جوهر را کنترل کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت در چاپ افست شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در مدت زمان کم‌تری نسبت به چاپگر ساده مقادیر بسیار بیش‌تری از طرح چاپی دریافت کنید.

  • باطله‌ی کم‌تر

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروزی هر فرد تولید زباله کم‌تر و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی است. در این مورد چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپی یک قدم جلوتر است. چراکه می‌توان میزان مرکب موردنیاز آن را پیش از شروع چاپ به‌سادگی تنظیم کرد و درنهایت یک چاپ تمیز به همراه کم‌ترین‌ میزان باطله ایجاد کرد.

  • تنوع

همانطور که گفتیم در حال حاضر چاپ افست در امور مختلف و بسیاری کاربرد دارد و می‌توان برای هر نوع کاغذی از این چاپ استفاده کرد. بطورکلی جهت استفاده از چاپ افست هیچ محدودیتی وجود ندارد.

معایب چاپ افست

چاپ افست با وجود مزایای بسیار معایبی نیز دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

چاپ دیجیتال چیست؟

بطورکلی منظور از چاپ دیجیتال فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی است. در این نوع چاپ می‌توان به سادگی طرح و محتویات هر برگ را انتخاب کرد. لازم به ذکر است که چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع در تیراژ کم را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت چاپ دیجیتال نوعی چاپ است که به واسطه‌ی آن تصاویر موجودیت واقعی و فیزیکی پیدا می‌کنند.
چاپ دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی چاپ ازجمله چاپ افست هزینه بسیار کم‌تری دارد. چراکه در چاپ افست از وسیله هزینه‌بری به نام زینک استفاده می‌شود. در حال حاضر چاپ دیجیتال یکی از مناسب‌ترین و بهترین انواع چاپ جهت چاپ جعبه دارویی به شمار می‌آید.

انواع روش‌های چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال بر اساس نوع و فناوری دیجیتال مورد استفاده به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1-چاپ دیجیتال به روش جوهرافشان

این روش یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع بصورت مستقیم بر روی کاغذ می‌نشاند. اما با توجه به اینکه سرعت نسبتاً پایینی دارد امکان استفاده از آن در تیراژهای بالا وجود ندارد. خوب است بدانید که چاپگرهای جوهر افشان از جوهر واقعی استفاده می‌کنند. به همین جهت عکس‌های ایجاد شده توسط آن‌ها رنگی زنده و باکیفیت بالا دارند.

2-چاپ دیجیتال به روش حرارتی

در این شیوه چاپ دیجیتال از کاغذهای حساس به حرارت استفاده می‌شود. به این معنا که حرارت ناشی از لیزر بر روی سطح کاغذ رنگ و تصاویر باکیفیت ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که استفاده از چاپ حرارتی در دستگاه‌های تک‌رنگ ازجمله دستگاه فکس بسیار رایج و مرسوم است.

3-چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ

این نوع چاپ یکی‌دیگر از انواع چاپ دیجیتال است که سرعت و کیفیت بسیار مناسبی دارد. لازم به ذکر است که جهت انجام این نوع چاپ رنگ‌ها بر روی سلفون‌هایی قرار می‌گیرند که پرتوهای گوناگون نظیر؛ لیزر و یا ماتریس‌های حرارتی رنگ را بر روی نوار سلفون بخار و درنهایت بر روی کاغذ ثبت می‌کنند.

4-روش الکتروفتوگرافی

این نوع چاپ دیجیتال یک روش بسیار باکیفیت برای تیراژ بالا است که در آن از مرکب جامد پودری یا مایع استفاده می‌شود.

5-روش پودری (تونری)

این روش چاپ دیجیتال بر پایه باردارکردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر انجام می‌گیرد. به این معنا که به کمک مرکب‌های پودری که تونر نام دارند بر روی سطح کاغذ تصاویر مختلف ایجاد می‌شود.

6-مرکب مایع (چاپ دیجیتال مرکبی)

در این روش مرکب‌های رنگی جایگزین پودر رنگ یا همان تونر می‌شوند. شایان ذکر است که چاپ دیجیتال مرکبی تصاویر بسیار باکیفیتی ایجاد می‌کند و برای کارهای پرتیراژ کاملاً مناسب است.

7-مارکرهای لیزری

مارکرهای لیزری پرکاربردترین نوع چاپ دیجیتال در صنایع تولیدی است. در این روش اطلاعات مختلف به کمک دستگاه‌هایی بر روی خط تولید محصولات درج می‌شوند. لازم به ذکر است که در این روش چاپ دیجیتال اشعه لیزر از طریق سوزاندن و ایجاد حرارت تصاویر موردنظر را بر روی سطح چاپی ایجاد می‌کند.

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال نیز همانند چاپ افست مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

انواع چاپ جعبه دارویی کیان مهز
نمونه چاپ جعبه دارویی کیان مهر

مزایای چاپ دیجیتال

بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای چاپ دیجیتال عبارت است از:

  • سرعت چاپ بسیار بالا
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه در تیراژ پایین البته هزینه چاپ دیجیتال برای هر صفحه ثابت است و با افزایش تعداد تغییر نمی‌کند
  • سرعت چاپ بسیار بالا
  • امکان تغییر بخشی از داده‌ها
  • کار با دستگاه چاپ دیجیتال نیاز به توانایی و تجربه خاص ندارد
  • پرینتر بصورت مستقیم به رایانه متصل می‌شود و داده‌های مختلف را از آن دریافت می‌کند
  • امکان استفاده بر روی سطوح مختلف ازجمله کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، فوم برد، بوم، پارچه، چوب، شیشه، سنگ و...
  • و...

معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تفاوت‌های چاپ افست با چاپ دیجیتال

حال که با چاپ افست و دیجیتال بطورکامل آشنا شده‌اید و مزایا و معایب هریک را بیان کردیم به سراغ بیان تفاوت‌های میان آن‌ها می‌رویم.

چاپ دیجیتال نوعی چاپ بسیار سریع به شمار می‌آید و جهت چاپ کارت شناسایی و کارهای چاپی با فرصت اندک بسیار مناسب است. اما چاپ افست به دلیل تدارکات اولین بسیار کند است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر حجم کار چاپی اندک باشد، چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

یکی از فواید مهم و کلیدی چاپ دیجیتال نمونه‌گیری دقیق از کار چاپی است. این نمونه را می‌توان با سرعت و هزینه بسیار کم تهیه کرد. شایان ذکر است که با در دست‌داشتن این نمونه می‌توان آنچه را که در آخر چاپ می‌شود بطورکامل پیش‌بینی کرد.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های چاپ افست با چاپ دیجیتال این است که در چاپ دیجیتال مرکب بطورکامل جذب کاغذ چاپ نمی‌شود. به همین جهت ترک‌هایی در رنگ نزدیک لبه‌ها به چشم می‌خورد که در مرحله پایانی چاپ خود را نشان می‌دهند. درنهایت اگر کیفیت تصاویر در چاپ برای شما اولویت است بهترین و مناسب‌ترین روش چاپی، چاپ افست است. چاپ افست در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر بسیار باکیفیتی به افراد ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کامل و دقیق چاپ دیجیتال و افست پرداختیم و مزایا و معایب هریک را بیان کردیم. همانطور که گفتیم امروزه چاپ جعبه دارویی بطورمعمول به روش‌های دیجیتال و افست انجام می‌گیرد. همانطور که گفتیم چاپ افست نوعی چاپ است که بطورمعمول تیراژ بسیار بالایی دارد و در رنگ‌های مختلف بر روی کاغذ انجام می‌گیرد. این نوع چاپ یکی از پرکاربردترین انواع چاپ در زندگی روزمره هریک از ما است که در چاپ کتاب‌ها، روزنامه‌ها، اسناد و مدارک، بسته‌بندی‌های غذایی، چاپ جعبه دارویی و... کاربرد دارد.

در سمت دیگر منظور از چاپ دیجیتال فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی است. در این نوع چاپ می‌توان به سادگی طرح و محتویات هر برگ را انتخاب کرد. لازم به ذکر است که چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع در تیراژ کم را فراهم می‌کند.  هریک از چاپ‌های ذکرشده مزایا و معایب بسیاری دارند. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که هنگام چاپ جعبه دارویی و دیگر محصولات چاپی با توجه به نیاز خود و تیراژ موردنظر از مناسب‌ترین و بهترین آن‌ها بهره گیرید تا به این ترتیب بازدهی خوبی به دست آورید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر