کاربرد چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی

کاربرد چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی

شرکت چاپ و بسته بندی راه حل های بسته بندی را دیجیتالی می کند. از سال 2007، جهان با اولین معرفی قابل توجه تلفن های هوشمند به صورت آنلاین و آفلاین متحد شده است. از چاپ دیجیتال می توان برای تولید راه حل های بسته بندی که حاوی کد داده های دیجیتال هستند استفاده کرد. این یک علامت دیجیتال است که در تصویر چاپ شده برای چشم انسان قابل مشاهده نیست. این تاثیری بر تصویر چاپ شده ندارد.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

با استفاده از یک برنامه، چنین کدهای داده ای می توانند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. اطلاعات را می توان از طریق تلفن هوشمند یا رایانه لوحی مجهز به اینترنت اسکن کرد. بسته بندی دیجیتال بسته بندی است که با استفاده از فناوری دیجیتال، نرم افزار سه بعدی، الکترونیک چاپ شده و پروتکل های تولید کنترل دیجیتالی ساخته می شود. هر بسته بندی ای که از فناوری متصل شده از جمله کدهای QR، واقعیت افزوده، اسکن گوشی های هوشمند و... برخوردار است.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی دارویی کیان مهر

بسته بندی دیجیتال بسته بندی هوشمند است که پویایی مهمی در اکوسیستم قلمرو بازاریابی دیجیتال است. این تعامل با مصرف کنندگان را ترویج می کند و ممکن است اطلاعات مربوط به سفر خود را از تولید تا دفع جمع آوری کند.

بسته بندی دیجیتال تلاش می کند تا رابطه بین شرکت ها و مصرف کنندگان را افزایش دهد و از طریق فرایندهای تعامل با خریداران از جمله بازی سازی، آموزش، سرگرمی و سایر فعالیت های تعاملی محدود می شود.

چرا از بسته بندی دیجیتال استفاده کنیم؟

بسته بندی دیجیتال باعث ارتقا تجارب جسمی، روانی و خلاقیت با مصرف کنندگان می شود و آنها را به ارتباط پویاتر با محصولات، مارک ها و شرکت ها می کشاند. استفاده از بسته بندی دیجیتال در حین سفر خریداران، احساس شگفتی و هیجان را در زمینه تازگی ایجاد می کند و احتمال خرید محصول شما توسط مصرف کننده را افزایش می دهد.

بسته بندی دیجیتال از انواع مختلفی فرصت های گسترده و متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد، در حالی که بسته بندی دیجیتال مزایای عمده ای از تجربیات تعاملی و سرگرم کننده مانند آنچه در بالا نشان داده شده است، بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از ارائه ردیابی بهتر از طریق زنجیره تامین تا ارائه اطلاعات عمیق فراتر از آنچه روی برچسب نوشته می شود، بسته بندی دیجیتال امکان افزایش گسترده جمع آوری داده ها و کیفیت داده های جمع آوری شده را فراهم می کند.

یکی از پیشرفتهای عمده در بسته بندی دیجیتال، ظهور فناوری NFC یا ارتباطات نزدیک میدان است. از القای میدان مغناطیسی برد کوتاه برای اجازه دادن به دو یا چند دستگاه دیجیتال برای انتقال فوری داده ها هنگامی که با هم لمس می شوند یا فاصله آنها تقریبا یک اینچ است، استفاده می کند.

فناوری NFC را می توان در برنامه هایی مشاهده کرد که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا با یک ضربه ساده تلفن خود هزینه یک محصول را در پیشخوان پرداخت کنند. 

ویژگی بسته بندی دیجیتال

در حالی که بسته بندی دیجیتال مطمئنا پر کاربرد تر است که  گرانتر از لوازم بسته بندی سنتی است. هزینه تولید انیمیشن های واقعیت افزوده، ویدئو، وسایل الکترونیکی چاپی و بسته های پیچیده گرافیکی ممکن است برای بسیاری از شرکت ها بسیار گران باشد. یکی دیگر از نقاط ضعف احتمالی بسته بندی دیجیتال، تاثیرات زیست محیطی آن است.

لوازم بسته بندی که دارای تجهیزات الکترونیکی واقعی، صفحه نمایش فیلم یا طرح های پیچیده با انواع مختلفی از مواد و چسب ها هستند، بازیافت آنها آسان نیست و در برخی موارد بازیافت آنها تقریبا غیرممکن است. علی رغم چالش های موجود در زمینه بازیافت برای برخی از انواع بسته بندی های دیجیتالی، با ورود به دهه های 2020، همچنان به عنوان اصلی لوازم بسته بندی مدرن در خواهد آمد.

با سابقه اثبات شده در افزایش فروش و جذب مشتری در سطحی که قبلا دیده نشده بود، مطمئنا به یکی از داغ ترین روندها در سالهای آینده تبدیل خواهد شد. چه این واقعیت افزوده باشد، چه وسایل الکترونیکی چاپی، کدهای QR، تصاویر قابل اسکن یا برنامه های NFC، مطمئن باشید که با گذشت هر روز شاهد جلوه های بیشتری از بسته بندی دیجیتال خواهیم بود. 

کاربرد بسته بندی دیجیتال

بخش های خرده فروشی، رسانه ها و بانکداری نمونه هایی از صنایعی هستند که طی مدت زمان نسبتا کوتاهی تا حد زیادی متزلزل شده اند. به طور کلی، دیجیتال سازی فقط پیاده سازی فناوری های دیجیتال در معماری های موجود تجاری نیست.

این مسئله در مورد  منطق تجارت موجود با توجه به امکانات جدید ارائه شده توسط جدیدترین فن آوری های دیجیتال است. صنعت بسته بندی نیز در حال تحول عمیقی است که صاحبان برند زنجیره ارزش خود را متزلزل می کنند. آن­ها تحت فشار رقابت، انتظار بازار و مارک های جدید محلی برای کاهش زمان چرخه محصول جدید، از طراحی بسته بندی تا ورود به قفسه ها هستند.

کاهش اندازه های زیادی، رشد مداوم چاپ دیجیتال و نیاز به سازگاری رنگ بین نمایشگرهای فیزیکی و آنلاین محصولات، ابزارهای کارآمدتری برای گردش کار را می طلبد. رقابت نیز در داخل كارخانه های بسته بندی پیرامون محصولات و خدمات دیجیتالی شدت گرفته است. روندهای دیجیتالی پویایی را در زنجیره ارزش بسته بندی تغییر می دهند. همه ذینفعان، از دارندگان مارک و طراحان بسته بندی، چاپگرها و مبدل ها تا تولیدکنندگان ابزار و ماشین آلات، باید خود را منطبق کنند، در عین حال فرصت های بیشتری برای رشد پیدا می کنند.

چاپ دیجیتال

نقش چاپگرها در بسته بندی دیجیتال

 چاپگرهای دیجیتالی نسل بعدی و چاپگرهای برچسب دامنه کاربردهای بسته بندی را افزایش می دهند، بهره وری را افزایش می دهند و مزایای پایداری را ارائه می دهند. تجهیزات جدید همچنین کیفیت چاپ بهتر، کنترل  و ثبات رنگ را با هزینه مقرون به صرفه تر فراهم می کند.

چاپ دیجیتال که انعطاف پذیری تولید، شخصی سازی بسته بندی و زمان سریع برای بازاریابی را فراهم می کند به لطف انواع پیشرفت های تجهیزات، برای صاحبان برند و مبدل های بسته بندی جذاب تر می شود. تولیدکنندگان مدل های جوهر افشان دیجیتال و دستگاه های چاپ دیجیتال مبتنی بر تونر در تلاش هستند تا از برنامه های چاپی برچسب رنگی بر روی تقاضا تا چاپ مجدد تمام رنگی مستقیم روی کارتن ها پیشرفت کنند.

انواع جدیدی از رسانه ها را می توان با جدیدترین دستگاه های چاپ دیجیتال چاپ کرد و بسته بندی های تزئین کننده دیجیتالی با جلوه های ویژه نیز امکان پذیر است. در سطح عملیاتی، پیشرفت ها شامل توانایی ادغام پرس های دیجیتال در اتاق مطبوعات سنتی است، با یک جلوی دیجیتال که فن آوری های مختلف مطبوعات (آنالوگ و دیجیتال) را کنترل می کند و از گردش کار یکپارچه پشتیبانی می کند. اتصال به سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) و تجزیه و تحلیل اثربخشی کلی تجهیزات مبتنی بر ابر (OEE) نیز برای برخی از مطبوعات در دسترس است.  

چگونگی کارکرد چاپ دیجیتال در صنعت بسته بندی

 کاربرد چاپ دیجیتال برای بسته بندی نیاز به تامین تمام کیفیت ثابت و انتظارات کاربردی از فرآیندهای سنتی افست و فلکسو را دارد، البته انجام این کار در یک فرآیند چاپ بسیار متفاوت است. مبدل های بسته بندی علاوه بر دستیابی به این نیاز، از پرس های دیجیتال نیز انتظار دارند که همان اطمینان از زمان مصرف مطبوعات سنتی خود را داشته باشند.

مثالی از تفاوت مورد نیاز بین چاپ تجاری و چاپ بسته بندی این است که، در بسته بندی، وقتی کالایی در قفسه فروشگاه است، می توان کارتن را بلافاصله با کارتن کنار آن مقایسه کرد. رنگ و شکل ظاهری باید کاملا یکسان باشد که این مورد در چاپ تجاری بسیار کمتر است. ناظر گاه به گاه ممکن است چالش تامین این الزامات را با فشار دادن جوهر افشان دیجیتال یا پرس دیجیتال مبتنی بر تونر درک نکند.

خوشبختانه، به لطف 30 سال پیشرفت فناوری تحقیق و توسعه در دستگاه های چاپ رنگی دیجیتال توسط چندین تولید کننده، برنامه های بسته بندی را در مدت زمان کوتاه و طراحی بسته بندی محصولات شخصی را می توان با استفاده از جدیدترین دستگاه های پرس دیجیتال تولید کرد. دستگاه چاپ دیجیتال الکتروفوتوگرافیک مبتنی بر تونر (چه مایع و چه خشک) با فرایند چاپ ناپایدار ذاتی خود به چالش کشیده شده اند.

معنی این امر این است که توسعه تونر به ورق بستگی زیادی به پارامترهای سیستم ولتاژ، نوردهی و شرایط تونر دارد که همگی تحت تاثیر تغییر شرایط دستگاه، آلودگی و محیط قرار دارند. این چالش به طور تصاعدی با افزایش اندازه ورق ترکیب می شود. مزیت فناوری تونر این است که سازگاری بستر با همه چیز، از مقوا گرفته تا مواد فلزی و مصنوعی امکان پذیر است. پیشرفت های اخیر در سیستم های کنترل حلقه بسته برای رنگ و ثبت، که در مطبوعات دیجیتال ما دیده می شود، به مطبوعات مبتنی بر تونر این امکان را داده است تا از ثبات خروجی شگفت انگیزی برخوردار شوند.

مزیت بسته بندی دیجیتال

بسته بندی دیجیتال
نمونه کار بسته بندی داوریی

بسته بندی دیجیتال به استفاده از فن آوری های مدرن دیجیتال به عنوان بخشی اصلی از عناصر بسته بندی که برای چندین محصول بخصوص در صنعت کالاهای مصرفی استفاده می شود، اشاره دارد. این می تواند به معنای استفاده از عناصر چاپ شده روی بسته بندی باشد که کاربران یا مصرف کنندگان می توانند برای دسترسی به محتوای دیجیتال یا محصولات استفاده کنند.

در همان زمان، بسته بندی های دیجیتالی در مقیاس های بزرگ توسط شرکت های تولید کننده و سایر شرکت ها به منظور شناسایی سریع تر بسته ها و همچنین حفظ کارایی و ایمنی محصول، در مقیاس های بزرگ در حال استفاده است. به عنوان مثال، صنایع غذایی و آشامیدنی، به منظور افزایش سرعت حمل و نقل، پردازش و تحویل محصولات، بطور فزاینده ای از فناوری در بسته بندی استفاده می کنند، در حالی که علاوه بر این از فن آوری های اسکن سریع برای اطمینان از محافظت و تازه بودن محصولات حمل شده استفاده می کنند. 

بازار جهانی بسته بندی دیجیتال

ظهور اینترنت اشیا (IOT) منجر به این شده است که تولید کنندگان بسته بندی برای گسترش عملکرد بسته بندی، سنسورهای هوشمند را در راه حل های بسته بندی خود بگنجانند. سنسورهای هوشمند مورد استفاده در بازار بسته بندی دیجیتال توانایی ردیابی اطلاعات مربوط به دما، حرکت و فشار را دارند. حسگرهای هوشمند، برچسب های هوشمند و بارکد به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا محصولات موجود در زنجیره تامین و فرآیندهای تدارکاتی را ردیابی کنند.

صنایع استفاده نهایی مانند مواد غذایی، نوشیدنی ها و داروسازی به طور برجسته ای از استفاده از فناوری متصل برای اندازه گیری و ثبت اطلاعات مربوط به دما، جو داخلی، فشار و حرکت استفاده کرده اند. تولیدکنندگان و به ویژه مارک های مصرف کننده به بسته بندی به عنوان دروازه ای برای درک ادراکی در بین مصرف کنندگان نگاه می کنند.

استفاده از کدهای QR در بسته بندی، تولیدکنندگان کالاهای بسته بندی شده، مصرف کننده را قادر ساخته است تا مصرف کنندگان را به روش های ابتکاری درگیر کرده و فروش و رشد تجارت را پیش ببرند.

کدهای QR مارک های تجاری را قادر به ارائه تخفیف، جوایز، جمع آوری بازخورد یا تامین اطلاعات مربوط به محصول کرده اند. بازار بسته بندی دیجیتال به تدریج شامل قالب های سنتی بسته بندی است که برای ترکیب اصول بسته بندی دیجیتالی بازسازی می شود.

بطری های هوشمند برای ارائه قابلیت های پیشرفته مانند یادآوری های آبرسانی، یادآوری دوزهای پزشکی ، نشان دادن زمان و دما، ردیابی و ضبط کیفیت، و... با فناوری دیجیتال ترکیب شده است. بازار جهانی بسته بندی دیجیتال بر اساس نوع محصول، نوع فناوری و نوع برنامه تقسیم بندی شده است. چاپ دیجیتال بسته بندی های شخصی را برای مخاطبان خاص فراهم می کند تا هر بسته منحصر به فرد باشد.

این مسیر جدیدی را در زمینه بسته بندی ایجاد می کند که در آن تصاویر، متن یا کل محتوای قابل تنظیم برای افراد است. حتی می توانیم به نصب درگاه های آنلاین کمک کنیم تا مشتری نهایی بتواند بسته بندی خود را سفارشی کند. بسته های هدیه می توانند از این سرویس سفارشی به ارزش بالایی دست پیدا کنند.

بسته بندی همچنین می تواند برای گروه های هدف بهتر یا جغرافیایی با محتوای خاص نسخه مناسب تری برای آن گروه ارائه شود. این بدان معنی است که می توان از بسته بندی یکسان برای محصولات مختلف و همچنین چاپ واقعی استفاده کرد تا در جایی که از آثار هنری مختلف در یک دوره تولید یکسان استفاده می شود، پس انداز شود. 


واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر