در طراحی جعبه زعفران به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در طراحی جعبه زعفران به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بسته ‌بندی زعفران یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی این محصول است. طراحی جعبه زعفران اگر به خوبی انجام گیرد، جذابیت محصول را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب افزایش تمایل افراد به خرید محصول می‌شود. در ادامه به بررسی نکات مهم جهت طراحی جعبه زعفران می‌پردازیم و بسته‌ بندی محصول را بطور کامل بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

اهمیت بسته ‌بندی زعفران در چیست؟

همانطور که بدون شک می‌دانید بسته‌بندی یک محصول تجاری مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش ارتباط واحدهای تولیدی با مشتریان و خریداران است. به همین جهت امروزه بسته ‌بندی محصولات تولیدی را به ‌عنوان فروشنده خاموش معرفی می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که مشتری محصول و بسته‌بندی آن را مشاهده می‌کند و سپس نسبت به خرید آن اقدام می‌نماید.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی محصولات

طراحی جعبه زعفران چگونه باید باشد؟

به طور کلی یک محصول تجاری سبک و کم‌ وزن نظیر زعفران باید با ظرافت خاصی انجام گیرد.

لازم به ذکر است که این طراحی علاوه بر ایجاد یک پوشش محافظتی در اطراف محصول باید امکان مشاهده زعفران را نیز برای مصرف ‌کننده فراهم نماید و یک فضای مناسب جهت مندرجات ضروری داشته باشد.

در نتیجه این امر بسته‌ بندی زعفران به شکل‌های مختلف انجام می‌گیرد.

چه مندرجات ضروری‌ای باید روی بسته‌بندی باشد؟

همانطور که گفتیم بسته ‌بندی تنها با هدف پوشش و محافظت از یک کالا انجام نمی‌گیرد. بلکه اطلاعات موردنیاز در رابطه با یک کالای خاص را نیز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که این اطلاعات علاوه بر برند محصول شامل تاریخ تولید، انقضا، نام کارخانه و یا واحد تولیدی، آدرس، محتویات تشکیل دهنده کالای درونی جعبه، شماره تلفن تماس با بخش مشتریان و دیگر موارد مشابه است.

البته لازم به ذکر است که بسته ‌بندی زعفران علاوه بر این مندرجات باید شامل توضیحات دیگر نظیر چگونگی نگهداری، حمل‌ونقل یا استفاده از محصول نیز باشد.

انواع بسته‌بندی زعفران

زعفران که امروزه با نام طلای سرخ‌رنگ معرفی و شناخته می‌شود یک گیاه با گلبرگ‌های بنفش‌ رنگ است که خواص غذایی و دارویی بسیاری دارد.

این گیاه در ایران بطور معمول در استان‌های خراسان و فارس کشت می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر بسته‌بندی زعفران در ظروف پلی‌کریستال، فلزی، چپبی، کاغذی و مقوایی و پاکت‌ها انجام می‌گیرد. هریک از مدل‌های ذکر شده مزایای منحصربه‌فردی دارند.

ظروف پلی کریستال بسته ‌بندی زعفران

این نوع بسته‌ بندی مقاومت بسیار بالایی دارد و از رشته‌های زعفران درون خود به خوبی در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این نوع بسته ‌بندی می‌توان به وزن کم و پایین، شفافیت و... اشاره کرد. جالب است بدانید که ظروف پلی کریستال عالی‌ترین و اقتصادی‌ترین مدل بسته‌ بندی زعفران به شمار می‌آیند. این ظروف در حجم‌های مختلف و بسیاری تولید و عرضه می‌شوند. البته این ظروف معایبی نظیر قیمت بالا و گران ‌بودن نیز دارند.

ویژگی‌های ظروف کریستالی بسته‌بندی زعفران

ظروف کریستال بسته ‌بندی زعفران ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    شفافیت بسیار بالا نسبت به ظروف پلاستیکی موجود در بازار
•    حفظ کیفیت زعفران به دلیل ایزوله بدون محفظه
•    کاربری بالای محصول در نمایش خیره‌کننده محصول
•    و...

ظروف شیشه‌ای زعفران

ظروف شیشه‌ای یکی‌ دیگر از انواع بسته‌ بندی است که رشته‌های درون خود را به خوبی به نمایش می‌گذارند. این نوع ظروف محبوبیت بسیار بالایی در میان مصرف‌کنندگان دارند اما مواردی نظیر؛ وزن بالا و شکنندگی ضعف‌های بزرگی برای این ظروف به شمار می‌آیند.
در حال حاضر ظروف شیشه‌ای زعفران در مدل‌های مختلف با درب‌های آلومینیومی، چوب پنبه و بامبو در بازار موجود هستند و شما می‌توانید با توجه به به نیاز و علاقه خود مناسب‌ترین آن‌ها را خریداری نمایید.

مزایای ظروف پلی‌کریستال در قیاس با ظروف شیشه‌ای

ظروف پلی‌کریستال در حال حاضر نوعی جایگزین برای ظروف شیشه‌ای به شمار می‌آیند. به این معنا که این ظروف در عین حال که زیبایی ظروف شیشه‌ای را دارند معایب آن‌ها را بطورکامل بهبود می‌بخشند.

ظروف پلی‌کریستال زعفران نسبت به ظروف شیشه‌ای مزایای مختلف و بسیاری دارند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    وزن کم‌تر
•    شکنندگی کم‌تر
•    قابلیت بسته‌ بندی ثانویه ساده‌تر
•    سهولت بیش‌تر در حمل‌ و نقل
•     قیمت ارزان‌تر
•    سهولت چاپ
•    و...

ظروف فلزی

یکی از بهترین و مناسب‌ترین متریال‌ها جهت نگهداری زعفران، ظروف فلزی است. این ظروف از رشته‌های گران‌بها زعفران به خوبی در برابر نور و فشار محافظت می‌کنند.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های ظروف فلزی می‌توان به مقاومت در برابر ضربه و نفوذ نور و بو، قابلیت استفاده مجدد و بازیافت‌پذیری و... اشاره کرد.

خوب است بدانید که ظروف فلزی یکی از بهترین و پرکاربردترین ظروف جهت بسته‌بندی زعفران صادراتی نیز به شمار می‌آیند.

طراحی جعبه دارویی

بسته‌بندی پاکتی زعفران

این نوع بسته ‌بندی یکی از مناسب‌ترین و بهترین انواع بسته‌ بندی برای مصارف خانگی زعفران است. در این نوع بسته‌ بندی مقداری زعفران سرگل درون سلفون با وزن‌های مختلف قرار می‌گیرد و درنهایت این سلفون با پاکت‌های کاغذی پوشانده می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع بسته‌بندی برای صادرات یک گزینه خوب و مناسب به شمار نمی‌آید، چراکه در اثر فشار ممکن است رشته‌های درون آن آسیب ببینند.

بسته‌بندی جعبه‌ای زعفران

یکی‌دیگر از انواع بسته‌ بندی زعفران، بسته ‌بندی جعبه‌ای آن است. در این نوع بسته ‌بندی یک جعبه مادر داریم که پاکت‌های مقوایی درون آن قرار می‌گیرند‌. البته می‌توان از این جعبه‌ها به‌ عنوان یک پوشش برای ظروف شیشه‌ای و فلزی نیز استفاده کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که در بسته ‌بندی جعبه‌ای زعفران پیش از طراحی جعبه ابتدا ابعاد و جنس درون آن بطورکامل مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به این ترتیب بتوان یک جعبه متناسب و کاربردی طراحی و تولید کرد.

جعبه زعفران چوبی

همانطور که می‌دانید چوب نوعی متریال کم‌یاب و بسیار گران است. درنتیجه این امر بهترین و مناسب‌ترین گزینه جهت بسته‌بندی زعفران تبلیغاتی و کادویی به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید جعبه زعفران چوبی خود را با مخمل ترکیب نمایید و به این ترتیب یک محصول ایده‌آل ارائه دهید.

بسته‌بندی هاردباکس

این نوع بسته ‌بندی یکی‌ دیگر از بسته ‌بندی‌های مناسب زعفران جهت هدیه ‌دادن است. البته می‌توان از آن جهت تبلیغات و افزایش فروش نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که بسته ‌بندی هاردباکس درست مشابه با جعبه شکلات است و استحکام و زیبایی بسیار بالایی دارد.

ویژگی‌های بسته‌بندی حرفه‌ای زعفران

طراحی جعبه زعفران و بسته ‌بندی حرفه‌ای زعفران ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

استفاده از رنگ‌های زعفران در طراحی بسته‌بندی زعفران

همانطور که می‌دانید زعفران یک محصول بسیار با ارزش است که نیاز به طراحی جعبه و بسته ‌بندی بسیار شکیل و باارزش دارد. در بسته ‌بندی زعفران شما باید از رنگ‌هایی استفاده نمایید که توجه مخاطب را به خوبی به خود جلب نماید و به این ترتیب بدون لحظه‌ای توقف هویت محصول مورد نظر را دریابید. 
در حال حاضر اغلب مردم جهان زعفران را با رنگ قرمز می‌شناسند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر قرمزی نمی‌تواند سمبل زعفران باشد. در نتیجه این امر شما می‌توانید به کمک رنگ‌های دیگر برندسازی را انجام دهید.
بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی جعبه زعفران تا حد ممکن از رنگ‌های زعفران استفاده نمایید تا به این ترتیب علاوه بر فروش بیش‌تر نام برند شما در ذهن مخاطب نیز حک شود. 

رعایت اصول نگهداری و حمل بسته‌بندی زعفران

در هنگام بسته ‌بندی زعفران این نکته را در نظر داشته باشید که هدف اصلی این امر این است که در عین سادگی بیش‌ترین توجه را به خود جلب نماید و به این ترتیب فروش را افزایش دهد.

شایان ذکر است که بسته ‌بندی مناسب‌ زعفران باید هزینه‌های نگهداری و جابه‌جایی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

در هنگام طراحی جعبه و بسته‌بندی زعفران به فاصله‌گذاری‌های طراحی از لبه‌های کار، اندازه‌گیری خطوط برش و خطوط نیم‌برش حتماً دقت نمایید تا به این ترتیب یک خروجی بسیار باکیفیت و دقیق حاصل شود.

قسمتی شفاف در بسته‌بندی محصول قرار گیرد.

در هنگام طراحی جعبه زعفران بر روی محصول قسمتی از محصول را به نمایش بگذارید تا به این ترتیب مخاطبان پس از آشنایی کامل با محصول نسبت به خرید آن اقدام نمایند. البته اگر قصد انجام این امر را دارید پیشنهاد ما به شما این است که حتماً بسته‌بندی موردنظر را از اشعه‌های مستقیم خورشید در امان نگه دارید.

بسته‌بندی زعفران باید ارزشمند باشد

همانطور که گفتیم طراحی جعبه زعفران و هر محصول دیگر در فروش آن بسیار موثر است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که تأثیر بسته‌بندی تنها زمانی احساس می‌شود که بر قیمت محصول بیافزاید و به این ترتیب آن را ارزشمند نشان دهد.

شایان ذکر است که اگر قصد دارید مشتریان بالقوه شما قیمت بالای یک محصول را در نظر نگیرند یا از آن چشم‌پوشی کنید، باید پیش از هرچیزی ارزش محصول خود را به آن‌ها اثبات نمایید.

به همین جهت می‌توان گفت در هنگام بسته‌بندی زعفران یک جعبه و بسته ارزان تنها نشان‌دهنده ارزش پایین زعفران است.

لازم به ذکر است که امروزه هر شغل و صنف نیاز به یک طراح یا سفارش‌گیرنده جهت طراحی اصولی و پربازده بسته‌بندی محصولات دارد تا به این ترتیب با جلب توجه مخاطب موجب افزایش فروش محصول شود.

بهرامن یکی از آشناترین و پرفروش‌ترین برندهای تولید و عرضه انواع زعفران است که محصولات خود را به کمک بهترین و استانداردترین متریال‌های موجود در بازار بسته‌بندی می‌کند. طراحی محصولات این شرکت نیز توسط ماهرترین کارشناسان طراحی انجام می‌گیرد و کیفیت بسیار بالایی دارند.

طراحی جعبه محصولات
نمونه کار بسته بندی محصولات

در طراحی جعبه زعفران به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هنگام طراحی جعبه زعفران باید نکات مختلف و بسیاری را در نظر داشت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سادگی و جذابیت

در حال حاضر سادگی یکی از مهم‌ترین پارامترهای طراحی بسته ‌بندی هر محصول است. این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع هیچ لزومی مبنی بر طراحی منحصر به ‌فرد و ایده‌پردازی وجود ندارد و جهت جذب مشتری تنها کافی است که محصولات مورد نظر سالم و بی‌نقص به دست مشتری برسند.

بکاربردن لوگوی شرکت بر روی جعبه

در هنگام طراحی جعبه زعفران حتماً لوگو شرکت یا کارخانه خود را بر روی آن درج نمایید، چراکه لوگو هویت کارخانه شما را به مشتری می‌شناسد و به این ترتیب موجب جذب مشتری می‌شود.

اطلاعات ضروری را فراموش نکنید

بر روی جعبه زعفران مورد نظر خود حتماً اطلاعات ضروری نظیر؛ نام محصول، نام برند، عوارض احتمالی، گروه سنی مجاز به استفاده، تاریخ تولید و تاریخ انقضا را درج نمایید. اگر نمی‌دانید که چطور تمام اطلاعات ذکر شده را بدون آسیب‌ رساندن به ظاهر بسته ‌بندی درج نمایید از کارشناسان ما در کیان مهر می‌توانید مشورت گیرید.

انتخاب رنگ و فونت

انتخاب رنگ و فونت مورد نظر با محصول نقش مهم و بسیار موثری در افزایش جذابیت آن دارد. در هنگام انتخاب فونت این نکته را در نظر داشته باشید که نوشته‌های شما باید به سادگی قابل خواندن باشند.

شایان ذکر است که تفاوت رنگ متن و تصویر زمینه نقش موثری در خوانا بودن نوشته‌ها دارد. برای مثال خواندن نوشته‌های نارنجی ‌رنگ بر روی پس ‌زمینه قرمز بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

استفاده مناسب از رنگ‌ها

همانطور که بدون شک می‌دانید هر رنگ می‌تواند احساسات مختلفی در افراد ایجاد کند. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی جعبه زعفران با استفاده از رنگ‌های مختلف افراد را به خرید محصول خود ترغیب نمایید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات جهت طراحی جعبه زعفران پرداختیم. همانطور که گفتیم بسته ‌بندی زعفران یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی این محصول است. طراحی جعبه زعفران اگر به خوبی انجام گیرد، جذابیت محصول را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب افزایش تمایل افراد به خرید محصول می‌شود.

در هنگام طراحی جعبه زعفران باید نکات مختلف و بسیاری را در نظر داشت که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به سادگی و جذابیت، بکاربردن لوگوی شرکت بر روی جعبه، درج اطلاعات ضروری، انتخاب رنگ و فونت مناسب، استفاده مناسب و کاربردی از رنگ‌ها و... اشاره کرد.

طراحی جعبه زعفران یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی این محصول است که اگر به درستی انجام گیرد توجه افراد بسیاری را به خود جلب می‌کند و به این ترتیب موجب افزایش فروش محصول می‌شود.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر