پنج ایده برای داشتن بسته بندی خلاقانه

پنج ایده برای داشتن بسته بندی خلاقانه

در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با چند ایده خلاقانه و جذاب برای بسته بندی آشنا کنیم که به واسطه آن قادر خواهید بود مشتریان زیادی را به محصولات خود جلب کنید. اگر به دنبال جلب توجه مشتری برای محصولات خود هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا راه کارهای مناسبی را برای این موضوع به شما عزیزان ارائه دهیم.

بدون شک تا به امروز این ضرب المثل معروف به گوشتان خورده است که هیچ گاه یک کتاب را از روی جلد و ظاهر آن مورد قضاوت قرار ندهید، اما انسان‌ها همیشه در نگاه اول جذب ظاهر می‌شوند و از عقل و خرد خود پیروی نخواهند کرد و تصمیمات خود را اغلب از روی احساسات خواهند گرفت.

احتمالا شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که تا به امروز بارها و بارها یک کالا را فقط از روی ظاهر آن خریداری کرده باشید. این یک حقیقت است که اکثر ما وقتی در یک فروشگاه در حال قدم زدن هستیم بیشتر جذب محصولاتی خواهیم شد که دارای بسته بندی خاص و ویژه‌ای هستند. پس با توجه به این مسئله بسته بندی در ارائه و فروش یک محصول نقش بسیار مهمی را خواهد داشت.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)


بسته بندی در هر شکل، اندازه و ماده‌ای وجود دارد و این به این معنی است که در بسته بندی تنوع‌ بسیاری وجود دارد. بسته بندی در حقیقت اولین برداشتی است که ما در نگاه اول از یک محصول خواهیم داشت و علاوه بر این مسئله نمایانگر کل برند یک محصول می‌باشد.

بسته بندی یک محصول همان گونه که می‌تواند به عنوان عامل سقوط یک محصول شناسایی شود، می‌تواند با ظاهری جذاب و خاص سبب افزایش فروش در یک محصول نیز گردد. به بیان ساده در هنگام خرید به صورت حضوری بیشترین چیزی که جلب توجه خواهد کرد بسته بندی یک محصول می‌باشد. 

مسئله بسته بندی محصولات به قدری دارای اهمیت می‌باشد که در شبکه‌های اجتماعی به مانند یوتیوب و آپارات به صورت مفصل به آنان پرداخته می‌شود و مخاطبان بسیاری را نیز به خود جذب کرده است.

طراحی بسته بندی خلاقانه محصولات با شرکت کیان مهر
نمونه کار طراحی و بسته بندی خلاقانه محصولات

از سویی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک بسته بندی خوب باید به گونه‌ای باشد که بتواند یک کالا را برای مدت حداقل یک الی دو ماه حفظ کند، زیرا ممکن است که یک محصول برای مدت طولانی در قفسه فروشگاه باقی بماند.

از این رو در طراحی یک بسته بندی باید بسیار هنرمندانه و البته با کیفیت بسیار بالا عمل کرد و بسته بندی را یک موضوع بی اهمیت در نظر نگرفت.


بسیاری از کسب و کارها برای این که محصولات خود را به فروش برسانند تمامی تلاش خود را در تمامی زمینه‌ها به کار می‌گیرند تا که بتوانند یک عرضه بی نقص داشته باشند، اما به بسته بندی محصول اهمیت چندانی نمی‌دهند، اما مسئله مهم این است که در گام اول به تنها چیزی که باید توجه شود بسته بندی یک محصول است.

البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که یک بسته بندی خلاقانه همیشه به بسته بندی خود محصول محدود نخواهد شد و به موارد دیگری همچون ظاهر جذاب، اطلاعات محصول روی بسته بندی و خلاقیت در بسته بندی و نیز دوام یک بسته بندی باید توجه کافی گردد.


امروزه کسب و کارها برای ارائه محصول خود از عناصر و مواد جدید جایگزین برای پلاستیک استفاده می‌کنند، اما همچنان به دنبال ایده‌های جدید و نو آورانه برای بسته بندی هستند،

دلیل این اتفاق نیز این است که یک بسته بندی خلاقانه و متمایز نسبت به دیگر محصولات می‌تواند مخاطبین بسیاری را به خود جلب کند و با توجه به این امر فروش آن محصول به میزان چشمگیری بالا خواهد رفت. 


همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که مشتریان در نگاه اول هیچ گاه داخل محصول شما را نخواهند دید و در وهله اول این بسته بندی محصول شما است که دیده و لمس خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که خلاقیت در بسته بندی یک امر مهم در بازاریابی به شمار خواهد آمد.

حال اگر به دنبال ایده‌های جذاب و خلاقانه برای بسته بندی محصولات خود هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا 5 ایده خلاقانه را برای کسب و کار شما عزیزان معرفی کنیم.

 

استفاده از لوگو در طراحی بسته بندی

شما عزیزان قادر خواهید بود با طراحی چند طرح ساده و رنگ‌های دلنشین و جذاب بر روی بسته بندی خود یک طرح جذاب را ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از طراحی وینتیج نیز بهره ببرید. از سالیان دور تا به امروز این روش در بسته بندی یکی از روش‌های موثر و خلاقانه بوده است.

این عمل به شما عزیزان کمک خواهد کرد که محصول خود را یک محصول برجسته نشان دهید و به نوعی اعتبار خوبی را به محصول شما خواهد بخشید.

البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که در طراحی یک لوگو باید به مسائلی از جمله فونت، حروف، الگوهای رنگی و طرح‌های دیگر نیز توجه کافی داشته باشید، و با طراحی خود ظاهر و نیز احساسات متفاوت و متمایزی را به مشتریان خود منتقل نمایید.

شفافیت در بسته بندی

یکی از روش‌های مناسب برای بسته بندی که امروزه زیاد به کار برده می‌شود این است که محصولات را به صورت شفاف و واضح به مشتری نشان دهیم. در حقیقت در این روش از بسته بندی محصول برای مشتری نمایان می‌باشد.

این نوع از بسته بندی خلاقانه سبب خواهد شد که شما به راحتی قاور باشید پیام خود را در خصوص کیفیت محصول خود به مشتری انتقال دهید و آنان با این عمل شما دیگر دچار سردرگمی نخواهند شد.

در حقیقت تمامی کسب و کارها باید به این مسئله واقف باشند که مشتری همیشه به دنبال این نیست که برچسب و یا اطلاعات روی برچسب را بخواند، بلکه در برخی از محصولات لازم است که مشتری محصول را نیز نظاره کند، دلیل این اتفاق نیز این است که مشتریان دوست دارند قبل از خرید تازگی و تراوت یک محصول را به چشم ببینند.


البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که استفاده از بسته بندی شفاف بیشتری برای محصولات خوراکی مناسب است و بیشتر در این صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طراحان این نوع از بسته بندی در بسته بندی‌های خود از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که مخاطب و یا مشتری را به وجد آورد و حس خوبی را به آنان منتقل کند.

بسته بندی خلاقانه محصولات

رویکرد مینیمال برای بسته بندی خلاقانه محصول

مینیمالیسم یکی از روش‌های بسته بندی می‌باشد که با وجود انواع بسته بندی مختلف و نوآورانه هنوز هم در صدر شیوه‌های بسته بندی دیده می‌شود.

همان گونه که می‌دانید بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ دنیا نیز هنوز هم از این روش برای انواع بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند، دلیل این پایبندی به این روش این است که این روش از بسته بندی زیبایی بصری خاصی را دارد.

در این روش از بسته بندی باید عناصر اضافی به کار رفته بر روی بسته بندی حذف شوند و تنها مواردی بر روی بسته بندی ذکر شوند که ضروری هستند و مشتری به دانستن آن اطلاعات نیاز دارد.

در حقیقت در این روش از بسته بندی تمرکز اصلی بر روی فونت و رنگ به کار رفته در بسته بندی خواهد بود. پس با توجه به این مسئله همه طرح‌ها در این شیوه باید به کمترین مقدار خود برسند

.
یکی از انواع روش‌های بسته بندی خلاقانه در این روش این است که روی بسته بندی از طرح‌های مفهومی و مختصر استفاده شود.

البته همیشه لازم نیست که یک طرح ساده و مختصر برای محصول خود به کار ببرید. به عنوان نمونه در طرح محصولات لوازم آرایشی به راحتی می‌توان با استفاده از خطوط چهره و دیگر گزینه‌ها روی بسته بندی محصول اطلاعات کافی را در اختیار مشتری قرار داد.


طراحی سیاه و سفید برای بسته بندی خلاقانه

یکی دیگر از روش‌های خلاقانه برای بسته بندی استفاده از رنگ‌های متضاد با یکدیگر می‌باشد. سیاه و سفید در حقیقت دو عنصر مقابل یکدیگر هستند که در حال حاضر به عنوان ترند طراحی روز دنیا برای بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دو رنگ دارای قدرتی هستند که قادر خواهند بود به خوبی اعتبار و حرفه‌ای بودن را به نمایش بگذارند. استفاده از این دو رنگ حالت پویا و خوبی را به بسته بندی شما خواهد داد. علاوه بر این مسئله برندهایی که از این روش برای محصولات خود استفاده می‌کنند، معمولا برندهای متمایز و خاصی می‌باشند. 


در ارتباط با کسب و کار خانگی خوراکی طعم‌ها نیز قادر خواهند بود به تصویر در آیند. طعم‌های ترش و تند نیز از جمله طعم‌هایی هستند که وقتی فرد از آنان می‌خورد مینیک صورت آن دچار تغییر خواهد شد.

طعم شیرین نیز غالبا ظاهر فرد را به حالت دلچسبی نشان خواهد داد. پس با توجه به این مسئله اگر محصولات شما دارای طعم خاص و ویژه‌ای می‌باشد شما عزیزان قادر خواهید بود بسته بندی محصول خود را در غالب یک چهره به نمایش درآورید و این خود سبب خواهد شد که مشتری به محصول شما جذب شود و علاوه بر این مسئله اطلاعات کافی را نیز از محصول شما دریافت خواهد کرد.

استفاده از طرح‌های فان و سرگرم کننده

گاهی اوقات برای برخی از محصولات، یکی از راه کارهای مناسب برای بسته بندی استفاده از طرح‌های فان و شاد می‌باشد. برای این کار باید ابتدا گروه غالب خریداران محصولات خود را شناسایی کنید و بسته به آن گروه طرح‌های فان خود را طراحی نمایید.

البته جا دارد این مسئله را نیز خدمت شما عزیزان بگوییم که این روش تنها برای برخی از محصولات مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برای همه محصولات نمی‌توان از این روش استفاده کرد. به عنوان نمونه برای محصولاتی از جمله تنقلات و هله هوله‌ها شما قادر خواهید بود با شناسایی گروه هدف خود اقدام به طراحی طرح‌های فان کنید. 

طراحی بسته بندی خلاقانه
نمونه کار بسته بندی خلاقانه


بسته بندی‌های جالب و قان اغلب بر روی بافت بسته بندی تمرکز دارد. در حقیقت شما به عنوان یک فروشنده باید گروه هدف خود را شناسایی کنید و بسته به آن گروه هدف اقدام به طراحی طرح‌های فان و جالب کنید.

استفاده از بافت و جنس‌های متفاوت در بسته بندی سبب خواهد شد که مشتریان تجربه جدید را از خرید خود کسب کنند و به محصولات شما جذب شوند.

آیا با بسته بندی خلاق، شما دارای اعتبار تجاری خواهید شد؟

برند مورد علاقه خودتان را در نظر بگیرید. بدون شک به یاد ماندنی بودن یک اصل مهم و مشترک در میان تمامی محصولات می‌باشد. اگر متوجه شده باشید بسیاری از برندهای بزرگ و معروف در طول سالیان متمادی تغییرات بسیار جزیی را در طراحی بسته بندی جعبه خود ایجاد کرده‌اند و ظاهر اولیه خود را حفظ کرده‌اند.

پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که یک بسته بندی خوب و دائمی نشانه اصالت و نیز اعتبار محصول شما خواهد بود.
 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم 5 راه کار مناسب و خوب را برای یک بسته بندی خلاقانه خدمت شما عزیزان همراه معرفی کنیم.

همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره شد بسته بندی یکی از موارد مهم و حیاتی در جذب مشتری برای محصول می‌باشد، زیرا بسته بندی اولین چیزی است که در گام ابتدایی مورد توجه مشتری قرار خواهد گرفت.

از این رو دارندگان کسب و کار با ارئه یک بسته بندی خوب و با کیفیت می‌توانند گام ابتدایی را برای جذب مشتری به خوبی طی کنند. علاوه بر این مسئله شما عزیزان باید به این مسئله توجه داشته باشید که همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره شد،

یک بسته بندی خوب، آن بسته بندی است که در طول سالیان متمادی تغییرات جزیی و کمی را در بسته بندی خود ایجاد کند، زیرا بسته بندی نشانه اعتبار و اصالت یک محصول می‌باشد و تغییرات زیاد در آن از دیدگاه مشتریان جالب نخواهد بود.

البته در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که بسته بندی علاوه بر این که باید بتواند یک ظاهر خوب از محصولات شما را به نمایش بگذارد،

باید کیفیت خوبی را نیز دارا باشد تا که بتواند یک محصول را تا مدت زمان زیادی با کیفیت اولیه خود نگه دارد، دلیل این سخن نیز این است که ممکن است یک محصول برای مدت زیادی در داخل قفسه‌های فروشگاه باقی بماند.

 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر