چاپ و بسته بندی جعبه های دارویی

پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه ها تاثیرات خود را داشته که از جمله آنها، تاثیراتی است که بر روی صنعت بسته بندی و چاپ و بسته بندی جعبه دارویی گذاشته است. در زمان های گذشته برای بسته بندی یک محصول، هزینه و انرژی بسیار زیادی صرف می شد و همچنین محصول بدست آمده بسیار گران بود و از نظر اقتصادی برای استفاده از آن بابت کالاهایی که ارزش مادی زیادی نداشت، به صرفه نبود. بیشتر کالاها و اجناس به صورت فله‌ای حمل و نقل می شدند، ضمن این که این مسئله بسیار سخت و مشکل بود، به کالاهایی که بسته‌بندی مناسبی نداشتند، در زمان حمل و نقل و جابجایی صدمه های زیادی نیز وارد می شد. کم کم لزوم بهره گرفتن از بسته بندی های مختلف برای کالاهایی که ممکن بود در زمان جابجایی خسارت ببینند، احساس می شد.

 

بیشتر بخوانید:  در چاپ جعبه دارویی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

 

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

با پیشرفت های تکنولوژی تجار و تولید کنندگان توانستند بسته بندی های ارزان تری را برای کالاهای خود بسازند. در ابتدا چندان توجهی به شکل و شمایل بسته بندی نمی شد و تنها هدف از ساختن بسته بندی این بود که از کالای مورد نظر محافظت نمایند تا در زمان حمل و یا نگهداری در انبار خسارت نبینند. اما با رقابتی تر شدن صحنه تجارت، تبلیغات نقش اصلی را در فروش کالاهای مختلف برعهده گرفت. کارشناسان علم تجارت کم کم به تاثیر بسته بندی در جذب مشتری پی بردند.

مجتمع چاپ و بسته بندی جعبه دارویی شرکت کیان مهر
مجتمع چاپ و بسته بندی جعبه دارویی  کیان مهر

با اختراع دستگاه های چاپ پیشرفته، استفاده از طرح ها و نقشه هایی با رنگ های گوناگون و اشکال مختلف، می توانست مشتری‌های بیشتری را برای خرید آن کالای بخصوص جذب نماید. با صنعتی شدن جهان، صنعت چاپ و بسته بندی نیز به مرحله جدیدی وارد شده است و در حال حاضر بسته بندی از مراحل تبلیغات و بازاریابی به شمار می رود.

با تولید و چاپ یک بسته بندی مناسب که از طراحی مناسبی نیز برخوردار باشد، موجب افزایش میزان فروش محصول نیز خواهد شد و شرکت های بزرگ جهانی و برندهای معروف در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام داده‌اند و صنعت بسته بندی به یک صنعت بزرگ جهانی تبدیل شده است. در این میان بسته بندی دارویی، یکی از حساس ترین بخش های این صنعت است. زیرا مستقیما با سلامت افراد ارتباط دارد.

یک بسته بندی مناسب برای دارو

اگر بخواهیم به ویژگی های یک چاپ و بسته بندی جعبه دارویی خوب اشاره کنیم، باید بگوییم که یک بسته بندی خوب در ابتدا باید یک محافظ خوب برای داروی درون خود باشد. بسته بندی باید از حجم و فضای مناسب استفاده کند، به صورتی که داروی مورد نظر نباید درون بسته بندی تحت فشار قرار بگیرد، زیرا ممکن است که آسیب ببیند.

اگر هم درون بسته بندی جای خالی و فضای بیش از حد نسبت به اندازه کالا وجود داشته باشد، در زمان حمل و نقل درون وسیله نقلیه جای بیشتری را اشغال می کند و همین مسئله به خصوص در زمانی که به تعداد زیاد هستند، باعث بالا رفتن هزینه حمل و نقل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:  اقدامات اولیه برای چاپ جعبه دارویی چیست؟

 

مسئله دیگر استفاده از ساده بودن چاپ و بسته بندی جعبه دارویی است، چون اگر استفاده از بسته بندی مشکل باشد، کسی که یکبار از محصول شرکت مورد نظر استفاده کرده است، همیشه خاطره بدی از محصولات آن شرکت دارد و برعکس وقتی که بسته‌بندی به راحتی باز و دوباره بسته شود، خاطره خوبی در ذهن مشتری به جا می گذارد، حتی اگر کیفیت دو کالا یکسان باشد. بسته بندی هر کالا باید مطابق با کاربرد همان کالا باشد، یعنی کسانی که مسئول طراحی و چاپ بسته بندی هستند باید به کاربرد هر کالای مشخص توجه نمایند.

طراحان و تولیدکنندگان باید بسته‌بندی مناسب برای همان کالا طراحی و تولید نمایند. یک بسته بندی خوب باید کالای خود را در برابر عوامل محیطی مانند گرما، سرما و یا رطوبت حفظ نماید. دارو یک کالای خاص است و باید حساسیت های بهداشتی درباره آن رعایت شود. کاغذ و مقوایی که در ساختن جعبه دارویی استفاده می‌شود باید حتماً بهداشتی و استرلیزه شده باشد.

درچاپ و بسته بندی جعبه دارویی از مقوای پشت سفید و ایندربرد و در چاپ بروشور دارویی از کاغذ تحریر استفاده می‌شود. برای چاپ جعبه دارویی ابتدا مقوا جعبه با توجه به وزن و اندازه دارو انتخاب می‌شود، سپس طراحی سه بعدی جعبه روی آن چاپ می‌شود. این طرح باید بر اساس استانداردها و قوانین وزارت بهداشت باشد، سپس این طرح روی مقوای بهداشتی چاپ شده و در آخر هم تیغ زنی و جعبه چسبانی انجام می‌شود. در تمام این مراحل تمام نکات بهداشتی باید کاملاً رعایت گردد.

یک بسته بندی منحصر به فرد

 خصوصیاتی که در بالا ذکر شد تنها برای چاپ و بسته بندی جعبه دارویی معمولی است، اما اگر بخواهیم که یک بسته بندی به خصوص داشته باشیم باید ویژگی های خاصی هم داشته باشد. طراحان، از زمانی که از بسته بندی ها به عنوان عامل آگاهی دهنده هم استفاده می‌شود،  آن رویه قدیمی را کنار نگذاشته‌اند، یعنی بسته بندی های جدید، همان ویژگی های قدیمی را که برای حفظ و حفاظت داروها در هنگام حمل و نقل و یا در هنگامی که کالا درون انبار و یا در یخچال خانگی، نگهداری می‌شود، دارا هستند، اما ویژگی های جدیدی هم به آن بسته بندی ها اضافه کرده اند که بسته بندی را تبدیل به یک آگاه کننده برای داروهای درون خود می کند.افزایش فروش با طراحی و چاپ حرفه ای جعبه بسته بندی امکان پذیر است. این گونه بسته بندی ها ویژگی های خاصی را برای خود دارا می باشند که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم.

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی

 بسته بندی کالاها ضمن حفظ سادگی و رعایت مسائل بهداشتی، باید با بسته بندی های کالا که در گذشته چاپ و تولید شده است تفاوت داشته و به نوعی ساختارشکنانه باشد. ساختار شکنی یکی از ویژگی های مهم یک بسته بندی منحصر به فرد است. تازگی طراحی و تکراری نبودن بسته‌بندی، چشم هر مشتری را به خود جلب می کند.

 

بیشتر بخوانید:  کدام مدل چاپ برای بسته‌بندی دارو مناسب‌تر است؟

 

 یک چاپ و بسته بندی جعبه دارویی منحصر به فرد باید با توجه به کاربرد کالا ساخته شده باشد و طرحی که روی بسته بندی وجود دارد، به گونه‌ای، اشاره به کارایی و خصوصیات کالای درون بسته بندی داشته باشد. طراحان امروزه از نشانه های گرافیکی و رنگ های مخصوص برای این منظور استفاده می کنند.

 مواد اولیه در تولید و ساخت بسته بندی های دارو، اهمیت ویژه ای دارند. یک بسته بندی منحصر به فرد باید با استفاده از مواد گوناگون و مختلفی ساخته شود که از نظر بهداشتی مناسب باشد که در این زمینه باید از مقوای پشت سفید یا ایندربرد استفاده شود. سپس بسته بندی به معرفی کالای مورد نظر و همچنین حفظ و نگهداری بلند مدت آن کالا کمک کند. ضمن این که مواد اولیه‌ای که برای تولید مواد سازنده بسته بندی استفاده می‌شود، حتماً باید با محیط زیست سازگار باشد و باعث آلودگی محیط زیست نشود. اکنون در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، با بحران شدید زیست محیطی و آلودگی محیط زیست مواجه هستیم.

بسیاری از افراد عادی هم این امر را در نظر دارند، پس اگر در طراحی بسته بندی ها به مسائل زیست محیطی توجه خاصی شود و از موادی که برای محیط زیست کمترین خطر را داشته باشند، استفاده شود، این گونه افراد را هم که طرفدار محیط زیست هستند به مشتری کالا مورد نظر تبدیل می کند.

طراحی بسته بندی و فروش کالاهای دارویی

 یکی از مهمترین اهدافی که در طراحی چاپ و بسته بندی جعبه دارویی در نظر گرفته می‌شود، کمک به فروش بیشتر کالا است. اهمیت طراحی و چاپ حرفه ای جعبه در تجارت و بازاریابی بر همگان روشن است. کارشناسان طراحی، طرح روی بسته های کالا را آخرین مرحله تبلیغات و ماندگارترین بخش تبلیغات می‌دانند. بنابراین تعریف طراحی روی بسته بندی تاثیر زیادی روی فروش کالا دارد. یک طراح، برای طراحی یک بسته بندی خاص که فروش کالا را بیشتر کند، باید به مسائل مختلفی توجه نمایند. برخی از این مسائل را در پایین ذکر می کنیم:

در طراحی بسته بندی باید توجه داشت که افرادی که تصمیم به خرید این کالا می گیرند چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند و مهمتر از همه چه نیازهایی دارند. یک طراح می تواند به وسیله طراحی روی بسته نظر افراد تصمیم گیرنده را به سوی کالای بسته بندی شده نزدیک کند.

 مسئله دیگر آن است که کالای دارویی بسته بندی شده در چه جاهایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و وضعیت آن مناطق از نظر آب و هوایی چگونه است. آیا آب و هوای آن منطقه با جنس بسته بندی تطابق دارد یا نه و اگر تطابق ندارد باید جنس بسته بندی عوض شود.

 نوع طراحی برند محصول بر روی بسته بندی بسیار مهم است،  مسائلی که روی بسته بندی دارویی چاپ می‌شوند، باید مصرف کنندگان دارویی را از چگونگی مصرف دارو آگاه سازند. این آگاهی دهندگی و طرحی که روی بسته بندی دارو انجام می‌شود. باید بر اساس استانداردها و قوانین وزارت بهداشت کشور باشد.

زیرا خریداران نباید برند محصول را با برندهای دیگر اشتباه بگیرند. در طراحی برند کالا باید از رنگ های مشخص استفاده شود که اولاً به راحتی دیده شود و دوم این که با برندهای دیگر اشتباه گرفته نشود. طراحان بسته بندی های خاص، بازار هدف، یعنی خریداران کالای مورد نظر، از چه رنگ، فرم، شکل و طرحی بیشتر خوششان می آید و به آن بیشتر توجه می کنند. طراح بسته بندی با توجه به اطلاعاتی که به دست می آورد، این خصوصیات بسته بندی ها را مطابق با علاقه بازارهدف تغییرمی‌دهد.

 مسائلی که مطرح شد، شاید در ابتدا بسیار ساده و پیش پا افتاده و کم اهمیت به نظر برسد اما همین کارهای در ظاهر ساده در نهایت به افرایش فروش کالای بسته بندی شده می‌انجامد.

اطلاعات روی بسته

 همان‌طور که گفته شد طراحی بسته بندی دارو، یکی از مراحل مهم آگاهی دهندگی است. در این جا  باید خصوصیاتی که ممکن است نیاز مشتری را برطرف کند و داروی شما آن خصوصیات را دارا است، بیان شود. بنابراین یک بسته بندی خوب باید پاسخ سوالاتی را که ممکن است مصرف کننده درباره کالای مورد نظر دارد را روی بسته بیاورد. ممکن است مشتری با طراحی کلی، بسته بندی شما به طرف کالا جذب شود، اما نمی داند که آیا این دارو به درد او می‌خورد یا خیر. بنابراین توضیحاتی که روی بسته نوشته شود، کمک شایان توجهی به جلب اعتماد مشتری برای خرید کالا می کند. سوالاتی که معمولاً در ذهن مشتری می چرخد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. اما یک طراح خوب از کارشناسان فروش می خواهد که این سوالات را به همراه جواب هایشان به او بگویند تا او روی بسته بندی منعکس کند.

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی
نمونه چاپ و بسته بندی جعبه دارویی

تاثیر بسته بندی در برند سازی

چاپ حرفه ای بر روی جعبه بسته بندی کالاها، می‌تواند برای کالای خود شخصیت و پرستیژ خاصی ایجاد کند. کسانی که برای کالاهای خاص، بسته بندی های خاص، درست می کنند، باید توجه داشته باشند که آن کالا باید جعبه بسته بندی خاصی هم داشته باشد. در واقع یک جعبه بسته بندی خوب و حرفه ای باید معرفی نامه خوبی برای آن کالا باشد. جعبه بسته بندی خوب می تواند تا سال ها یک تبلیغ کننده توانا برای کالای بسته بندی شده باشد.

جمع بندی

طراحان و سازندگان چاپ و بسته بندی جعبه دارویی باید توجه داشته باشند که این بسته بندی ها باید با آحاد جامعه در سطح های مختلف رابطه برقرار کند. علامت هایی که بر روی جعبه چاپ می‌شود، باید برای همه قابل درک باشد و طبق قوانین وزارت بهداشت ساخته شود، در غیر این صورت ممکن است برای افرادی ایجاد سوء تفاهم نماید و یا آنها را به اشتباه بیندازد. نوشته هایی که بر روی بسته بندی جعبه دارو چاپ می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که هر کس با هر سطح سوادی که دارا است، آن را متوجه بشود. راهنمایی هایی که روی جعبه بسته بندی نوشته می‌شود، باید به زبان ساده باشد، اما نباید اطلاعاتی که بر روی جعبه بسته بندی نوشته شده است دارای غلط املایی یا انشایی باشد.

نباید درباره کالای درون جعبه بسته بندی اطلاعات غلط نوشته شود، زیرا مشتری طرز استفاده از دارو را از روی نوشته بسته بندی پیروی می کند و اگر اطلاعات غلط و نامناسبی روی جعبه نوشته شده باشد، مشتری گمراه می‌شود. نوع خطی هم که برای نوشتن اطلاعات روی جعبه بسته بندی استفاده می‌شود، باید به گونه‌ای انتخاب شود که خوانا باشد و همگان بتوانند آن را به راحتی ببینند و مطالعه کنند.  شکل و ظاهر جعبه بسته بندی نیز باید به راحتی قابل حمل و نقل باشد و در جابجایی ها صدمه ای به کالای مورد نظر وارد نشود و کالا تا رسیدن به دست مشتری صحیح و سالم بماند. استفاده از جعبه باید برای همگان ساده باشد و باز و بسته کردن آن پیچیدگی نداشته باشد. شکل و شمایل جعبه در جلب نظر مشتریان نقش بسیار مهمی دارد.

به همین منظور طراحان، از اشکالی استفاده می کنند که برای مشتری جذابیت و تازگی دارد. نشانه هایی که بر روی جعبه چاپ می‌شود، بهتر است که با فرهنگ مردم در بازار هدف هماهنگی داشته باشد، زیرا این امر یک آشنایی قدیمی در ذهن مشتری ایجاد می کند که در فروش کالا تاثیر بسیار زیادی دارد. چاپ و بسته بندی جعبه دارویی یکی از مهم ترین مراحل تبلیغات برای کالا است، بنابراین باید حساسیت و ظرافت خاصی را در طراحی و چاپ جعبه بسته بندی در نظر گرفت.  

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر