اقدامات اولیه برای چاپ جعبه دارویی چیست؟

همان طور که می‌دانید چاپ جعبه دارویی یکی از مهمترین ارکان یک دارو می‌باشد و اطلاعات بسیاری بر روی آن درج خواهد شد که به مشتری در زمان خرید و همچنین زمان استفاده کمک خواهد کرد. حال سوال این است که در زمان چاپ جعبه دارویی باید چه نکاتی را رعایت کنیم و چه مواردی را بر روی آن درج کنیم؟ اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی چیست؟ اگر شما عزیزان نیز به دنبال پاسخ این سؤال هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با اقدامات و فرآیند چاپ جعبه دارویی بیشتر آشنا کنیم. 

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هرعنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

 

 

نکات فنی چاپ جعبه دارویی

یکی از اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی این است که چاپ جعبه دارویی را برای با جزئیات کامل ذکر کنید و دز مصرف را برای بزرگسالان و کودکان بر روی آن ذکر کنید. علاوه بر این، از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از داروها به شکل قرص و یا شربت هستند، بهتر است که دوز دارو را نیز بر روی آن درج کنید. اخطارها یکی از حیاتی ترین بخش‌های یک دارو می‌باشند که باید به آن توجه کافی کنید.

اقدامات اولیه برای چاپ جعبه دارویی کیان مهر
نمونه اقدامات اولیه برای چاپ جعبه دارویی کیان مهر

برای همین نیز لازم است که هر گونه عوارض و یا منع مصرف را بر روی جعبه دارو درج کنید تا که صرف کنندگان از آن آگاهی کامل داشته باشند. نکات فنی در چاپ جعبه دارویی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. نکات ذکر شده باید به گونه‌ای باشد که افراد متخصص و بیماری به راحتی بتوانند آن را بخوانند و شناسایی کنند. البته توجه داشته بشید که استفاده از برچسب بیش از حد در چاپ جعبه دارویی توصیه نمی‌شود.

مزایای چاپ و بسته بندی جعبه دارویی

در صورتی که بیمار به خرید بدون نسخه یک دارو بپردازد، به واسطه برچسب‌های درج شده بر روی آن به خوبی می‌تواند نحوه استفاده از آن را یاد بگیرد. به عنوان نمونه بر روی جعبه یک ضد آفتاب ذکر شده است که باید در برابر نور خورشید از آن استفاده شود و نحوه استفاده از آن به چه صورت می‌باشد.

پس شما عزیزان باید از تمامی داروها برای اهدافی که برای آنان تعیین شده است استفاده کنید. البته این موضوع به این معنی نیست که شما می‌توانید تمام داروهای خود را بدون مراجعه به پزشک و تنها به واسطه خواندن برچسب از داروخانه تهیه کنید؛ بلکه شما باید به پزشک مراحعه کنید و دارویی که پزشک برای هدف درمان شما مشخص خواهد کرد را تهیه و مصرف کنید.

دستورالعمل‍‌‌های چاپ شده بر روی جعبه دارویی نیز کمک بسیار به افراد خواهد کرد. این دستورالعمل‌ها به فرد می‌گوید که یک دارو را چند بار در روز مصرف کند و به چه میزان از آن استفاده کند. همیشه سعی کنید به این دستورالعمل‌ها توجه کنید تا که روند بهبودی شما سریع‌تر تکمیل شود.

به عنوان مثال شما می‌توانید برخی از داروها را برای یک مدت بسیار طولانی استفاده کنید، اما در مورد برخی از داروها شما باید در یک دوره کوتاه مدت آنان را مصرف کنید و این موارد همگی بر روی جعبه دارو درج شده است.

در اینجا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که بهتر است که از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید، زیرا نه تنها به عنوان یک فرآیند درمانی به شما کمک نخواهند کرد، بلکه عوارضی را نیز برای شما به همراه خواهند داشت.

مراحل چاپ جعبه دارویی

نقش محصولات و داروهای تولید شده در صنعت دارویی بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ از این رو حفاظت از آن یک امر بسیار مهم محسوب می‌شود. برای همین نیز تمامی مراحل بسته بندی و قوانین چاپ جعبه دارویی باید با برنامه ریزی قبلی و بدون هیچگونه ایرادی صورت گیرد.

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، بسته بندی به مشتریان کمک خواهد کرد که بتوانند به راحتی یک محصول را تشخیص دهند و نحوه استفاده از آن را بیاموزند. علاوه بر این، جعبه دارویی خواص دیگری را نیز به همراه خواهد داشت که از جمله آنان می‌توان به، محافظت از محصولات شکستنی و محافظت در برابر تغییرات دما اشاره کرد. به صورت کلی فرآیند چاپ جعبه دارویی دارای چند مرحله است که در ادامه به آنان اشاره خواهیم کرد.

1. در گام اول  اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی، باید نوع و گراماژ مقوای بسته بندی را با توجه به ابعاد داروی مورد نظر انتخاب کنیم.

2. در این محله طراحی چاپ و بسته بندی جعبه دارویی صورت خواهد گرفت.

3. در مرحله سوم اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی طراحی که صورت گرفته است، بر روی جعبه دارو چاپ خواهد شد.

4. در مرحله آخر نیز تیغ زنی و جعبه چسبانی صورت خواهد گرفت و به کارخانه دارویی ارسال خواهد شد.

همان طور که مشاهده کردید برای تولید یک جعبه دارویی نیاز به 4 مرحله خواهد بود. البته لازم به ذکر است که تمامی این مراحل زیر نظر سازمان وظارت بهداشت صورت خواهد گرفت و در صورت هر گونه تخلف از انبوه سازی آن جلوگیری خواهد شد.

انواع چاپ جعبه دارویی و جنبه‌های مثبت آن

بسته بندی اولیه به نوعی از بسته بندی گفته می‌شود که محصول را در خود جای خواهد داد و آن را نگه داری خواهد کرد. به عنوان مثال بطری دارو یک بسته بندی اولیه محسوب می‌شود. بسته بندی ثانویه به نوعی از بسته بندی گفته می‌شود که به عنوان کارتن و یا جعبه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. یک بسته بندی خوب باید بتواند مطابق با نیازهای بازار تولید شود و به صورت یکپارچه به کار خود ادامه دهد. به عنوان مثال یک نام تجاری، می‌تواند در بازاریابی کمک بسیاری کند. به واسطه تولید یک بسته بندی مناسب، تقاضا برای استفاده از آن به مراتب بالاتر خواهد رفت و به واسطه این امر سود خوبی را برای تولید کننده به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت بسته بندی دارویی، محافظت از داروی مورد نظر خواهد بود. بسته بندی ارائه شده باید به گونه‌ای باشد که بتواند نقش حفاظتی خوبی را برای داروی مورد نظر ایفا کند. بسیاری از کارشناسان این زمینه بر این باور هستند که در صورتی که در  اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی از کیفیت بیشتری استفاده شود، منجر به افزایش محبوبیت محصول مورد نظر خواهد شد.

یکی از وظایف اصلی که بسته بندی دارو بر عده دارد، راحتی حمل و نقل دارو به واسطه آن می‌باشد. بسته بندی دارو باید به حدی کیفیت داشت هباشد که در بازاریابی بین‌الملل نیز بتوان به راحتی از آن استفاده کرد و محصول به صورت سالم به دست مشتری رسانده شود.

بهبود چاپ جعبه دارویی

برای آسیب کمتر به محیط زیست، آب و هوا، حمل و نقل و افزایش سرعت در انتقال نیز به بهبود در صنعت بسته بندی دارویی می‎‌باشد. چاپ جعبه دارویی باید به گونه‌ای انجام شود که در صورت مواجهه با شرایط نا مسائد محیطی بتواند به خوبی از داروی مورد نظر حفاظت کنید و استحکام و دوام بالایی را داشته باشد. پس با توجه به این موضوع می‌توان پی برد که بسته بندی دارو نقش بسیار مهمی را در حفظ و نگه داری دارو بر عهده خواهد داشت.

به بیان ساده این نوع بسته بندی است که تضمین خواهد کرد که آیا یک دارو به دست مشتری خارجی خواهد رسید یا خیر. در حال حاضر برای بسته بندی قراردادهای مشخصی تعیین شده است که طبق آن، تولید کننده باید به آن پایبند باشد و صادر کننده از نظر بسته بندی دغدغه‌ای نداشته باشد. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، مقررات اجباری بسته بندی کالای واردتای نیز از جمله مواردی است که تاثیر بسیار مهمی را در نوع بسته بندی ایفا خواهد کرد. به عنوان مثال در حال حاضر اکثر کشورهای پیشرفته قانون جامع و کلی در خصوص انواع ظروف بسته بندی وضع شده است.

در چاپ و بسته بندی مواد دارویی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی
نمونه اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، بسته بندی و چاپ جعبه دارویی یکی از مهمترین و با اهمیت‌ ترین تولیدات بسته بندی است و باید مطابق با استانداردها صورت گیرد. از جمله مهم ترین مواردی که در چاپ جعبه دارویی باید به آن توجه داشته باشیم می‌توان به، طراحی جعبه دارو اشاره کرد که باید مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی صورت گیرد.

نکته مهی که در اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی باید به آن توجه داشته باشیم این است که در طراحی بسته بندی دارو باید از طرح‌های نسبتا ساده استفاده کنیم. در طراحی مورد نظر باید مواردی از جمله نام دارو، دوز مصرف دارو و هشدارهای لازم ذکر شوند. همچنین یکی از نکات چاپ جعبه دارویی باید علائم هشدار به واسطه یک رنگ متفاوت با سایر رنگ‌های به کار رفته در جعبه استفاده شود.

علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم موارد دیگر نیز هستند که باید به آنان توجه کافی داشته باشید؛ از جمله این موارد می‌توان به فونت به کار رفته روی جعبه دارو، اشکال و علائم به کار رفته روی جعبه دارو، شکل بسته بندی جعبه دارو و... اشاره کرد. بهترین نوع بسته بندی دارو، بسته بندی است که در آن تمامی فرآیندهای تولید به صورت اتوماتیک صورت گیرد و هیچ گونه دخالت دستی در آن نباشد.

برای این که طرح و بسته بندی یک دارو تاثیرگذار واقع شود، باید با مخاطب ارتباط برقرار شود و تنها مواردی که مخاطب به آن نیاز دارد بر روی دارو ذکر شود. به عنوان مثال در صورتی که جامعه هدف ما کودکان هستند باید طراحی و چاپ جعبه دارویی به گونه‌ای انجام شود که مطابق با علایق این قشر از جامعه باشد. پیشنهاد ما این است که برای داروی کودکان تا جای که ممکن است از رنگ‌های گوناگون استفاده کنید.

کلیت مفهوم چاپ و بسته بندی دارو

همان طور که اشاره کردیم، چاپ جعبه دارویی یکی از مهمترین مراحل در توزیع یک دارو به شمار می‌رود و باید اهمیت زیادی به آن داده شود. بسته بندی با کیفیت به ما کمک خواهد کرد تا که بتوانید محصول با کیفیتی را به مشتری ارائه کنید. یک بسته بندی باید محتویات داخل خود را به نمایش بگذارد و با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار کند. از جمله اطلاعاتی که نیاز است بر روی بسته بندی درج شود می‌توان به نام محصول و نحوه استفاده از آن اشاره کرد.

یک بسته بندی خوب توانایی تولید کیفیت محصول خود را نیز به تدریج بالا خواهد برد. در حال حاضر نام‌های تجاری در بازار حرف اول را می‌زنند. اما این را به یاد داشته باشید که این چاپ جعبه دارویی است که به یادآوری نام تجاری کمک خواهد کرد. به صورت کلی نیاز است که در بسته بندی‌های خود از کیفیت بالا و تصاویر مرتبط استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از فرآیندهایی که در تولید و چاپ جعبه دارویی باید به آن توجه داشته باشید و اقدامات اولیه چاپ جعبه دارویی آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، چاپ جعبه دارویی یکی از مهمترین نوع بسته بندی می‌باشد که نقش حیاتی را در حفظ محصول و بازاریابی آن بر عهده دارد.

از این رو در تولید جعبه بسته بندی دارو باید تمامی نکات به خوبی رعایت شوند و جای هیچ گونه اشتباه در این نوع از بسته بندی وجود نخواهد داشت، زیرا دارو یکی از اقلام حیاتی محسوب می‌گردد.

در پایان لازم است به این موضوع اشاره کنیم که کیفیت یک محصول با بسته بندی به کار رفته برای آن رابطه مستقیمی را خواهد داشت. به عنوان مثال در حال حاضر شرکت‌های دارو سازی بزرگ با نام تجاری مشهور به دنبال بهترین نوع بسته بندی برای داروهای خود می‌باشند.

دلیل این اتفاق نیز این است که در حال حاضر نوع بسته بندی یکی از بهترین راه کارها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یادآوری نام تجاری می‌باشد. از این رو اگر بتوانید بسته بندی با کیفیتی را برای محصولات دارویی تولید کنید، سود هنگفتی را از این کار به دست خواهید آورد. 

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر