چه نکاتی باید روی بسته‌بندی مهتابی نوشته شود؟

بسته‌بندی مهتابی و یا هر محصول روشنایی دیگری جزء بسته‌بندی‌های صنعتی محسوب می‌شوند. مهتابی به دلیل حساسیت بسیار بالای آن و شکنندگی، نیاز به یک بسته‌بندی محکم و مقاوم دارد تا بر اثر وارد شدن ضربه و یا آسیبی به آن‌ها دچار مشکلاتی نشود تا بدون هیچ ضربه و کاملا سالم به دست مشتری برسد. بسته‌بندی مهتابی معمولا بر اساس کاربرد و سایز آن‌ها انتخاب می‌شود و از جنس‌های کرافت، پشت طوسی، ‌ای فلوت و. . . برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

 

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

طراحی و تولید بسته بندی مهتابی

انواع مختلف جعبه و بسته‌بندی مهتابی

چاپ بر روی انواع بسته‌بندی مهتابی

قیمت گذاری انواع مختلف بسته‌بندی مهتابی

تولید جعبه مهتابی

دو نکته مهم در زمان سفارش جعبه مهتابی

ویژگی‌های موثر تولیدکنندگان بسته‌بندی مهتابی

 

بیشتر بخوانید: بسته بندی محصولات بهداشتی و نکات مهم درباره آن 

 

چاپ بر روی این جعبه‌ها هیچ گونه محدودیت رنگی ندارد و کاملا مطابق با سلیقه و نظر مشتری قابل تغییر هستند.

طراحی و چاپ انواع جعبه بسته بندی مهتابی کیان مهر
نمونه کار طراحی و چاپ انواع جعبه بسته بندی مهتابی کیان مهر

با کمک این نوع بسته‌بندی‌ها، جابه جایی و حمل و نقل انواع مختلف محصولات روشنایی به راحتی صورت می‌گیرد. تنها در زمان جابه جایی باید یکسری موارد جزئی را برای سالم رسیدن محصول به دلیل شکننده و حساس بودن آن رعایت کنید،

به همین علت این نوع از بسته‌بندی‌ها در زمان ساخت نیاز به کمی دقت و توجه بیشتری نسبت به سایر محصولات برای ایمنی بیشتر آن دارد.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد طراحی، چاپ و بسته‌بندی انواع محصولات روشنایی به خصوص مهتابی کاملا توضیح دهیم تا بتوانید اطلاعات کامل‌تری را در این زمینه به دست‌آورید.

طراحی و تولید بسته‌بندی مهتابی

مهتابی‌های می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و در اندازه‌های گوناگونی طراحی و تولید شوند، که بر اساس هر کدام از آن‌ها نیز بایستی جعبه متناسب با اندازه و حجم آن نیز طراحی و تولید گردد.

ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین نکته در زمان طراحی و تولید بسته‌بندی مهتابی، توجه به اندازه و سایز جعبه است که توسط نرم‌افزار‌های تخصصی طراحی می‌شوند و پس از آن با توجه به طرح تیغ، طرح جعبه طراحی و تولید می‌شود.

معمولا قبل از اینکه طراحی اصلی به ثبت برسد، فایلی که حاوی طراحی ابتدایی بسته‌بندی است به مشتری نشان داده می‌شود تا نظر خود را در این خصوص منتقل کنند و در صورت نیاز تمامی تغییرات لازم را بر روی آن اعمال کنند و به طرح نهایی از این جعبه‌ها دست یابند.

پس از اینکه تاییدیه از سمت مشتری ارسال شد، به طراحی و ساخت جعبه پرداخته می‌شود. پس از طی این مراحل و در نهایت با کمک قالب جعبه‌ها تیغ زنی می‌شوند و ساختار اصلی جعبه شکل می‌گیرد. معمولا در ساخت بسته‌بندی مهتابی بیشتر از جعبه‌های لمینتی استفاده می‌شود،

به این دلیل که این جنس از جعبه‌های از محصول در برابر ضربه و آسیب بیشتر محافظت می‌کند و به سالم ماندن آن نیز بیشتر کمک می‌کند. این نوع از جعبه‌ها معمولا بر روی مقوا‌های پشت طوسی چاپ می‌شوند اما بهد از اینکه چاپ انجام شد، بر روی یک کارتن سینگل و یا E قلوت لمینت می‌شو.

در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد تا جذابیت طراحی بسته‌ها را افزایش دهد می‌توان بر روی کار سلفون کشید. این سته‌بندی‌ها را می‌توان به صورت تک رنگ، دو رنگ و یا چهار رنگ چاپ کرد.

انواع مختلف جعبه و بسته‌بندی مهتابی

طرح‌ها و جعبه‌های بسته‌بندی‌های مرتبط با مهتابی می‌توانند در انواع مختلفی باشند که هر کدام از آن ها با هدف مشخصی طراحی و تولید شده‌اند. در ادامه به توضیح مختصری از آن ها پرداخته‌ایم:

بسته‌بندی مهتابی ساده

از این جعبه‌ها برای بسته‌بندی انواعی از مهتابی‌ها که به صورت ساده و معمولی هستند به کار گرفته می‌شوند و معمولا مانند درب‌های دارویی هستند. از این نوع جعبه‌ها می‌توان برای مهتابی‌های مختلف طراحی‌های متفاوتی نیز انجام داد.

 

بیشتر بخوانید: موارد بهداشتی در بسته بندی دارو

 

جعبه‌های پنجره‌ای

این مدل از بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای هستند که قسمتی از محصول اصلی را می‌توان از داخل آن مشاهده کرد. این جعبه‌ها با نشان دادن بخشی از محصول می‌تواند به جذابیت بیشتر آن و همچنین جلب توجه بیشتر برای مشتری نیز کمک بسیاری کند. در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد برای حفاظت محصول در برابر خاک و یا رطوبت می‌توان در بخشی از جعبه که محصول در آن دیده می‌شود، از طلق‌های شفاف استفاده کرد.

جعبه‌های لوکس

گاهی اوقات محصولاتی که استفاده می‌کنید جزء دسته‌های لوکس و خاص هستند که می‌توان آن‌ها را برای هدیه دادن نیز استفاده کرد، در نتیجه بایستی دارای بسته‌بندی های لوکس و شیک باشند. برای اینگونه از بسته‌بندی مهتابی معمولا از چاپ برجسته، طلاکوب و یا نقره کوب استفاده می‌کنند تا جلوه بیشتری به محصول شما بدهد.

چه نکاتی باید روی بسته بندی مهتابی نوشته شود؟

جعبه کرافت

اینگونه بسته‌بندی‌ها معمولا مشتریان خاص خودش را دارد و بیشتر در محصولات روشنایی کم مصرف استفاده می‌شوند.

بسته‌بندی مهتابی با سایز بزرگ‌تر

معمولا برای مهتابی با سایزهای بزرگ‌تر از جعبه‌هایی استفاده می‌شود تا در زمان حمل و نقل آسیبی به آن‌ها وارد نگردد. معمولا برای اینکار آن‌ها را درون کارتن‌های محکم بسته‌بندی می‌کنند.

جعبه‌های مادر

این جعبه‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند چندین مهتابی را همزمان در خود جای دهد و جابه جایی و حمل و نقل را نیز آسان کند. به همین منظور برای این نوع از بسته‌بندی‌ها بایستی از جعبه با سایزهای بزرگ‌تر استفاده کرد و به گونه‌ای آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داد تا از برخورد با هم دچار شکستگی و یا آسیب نشوند.
در نهایت باید بگوییم که هدف از انواع بسته‌بندی ها علاوه بر نظم بخشیدن به آن و همچنین دادن اطلاعات بیشتر به مشتریان در مورد محصول تولیدی، حفظ و نگهداری از آن در برابر آسیب و ضربه است تا در زمان تحویل، محصولی بی عیب و نقص به مشتری داده شود. 

چاپ بر روی انواع بسته‌بندی مهتابی

چاپ بر روی اینگونه از بسته‌بندی‌ها به منظور معرفی محصول، حفاظت از محصول و همچنین برای فروش بهتر با جذب مشتری بیشتر انجام می‌شود.

مهتابی یک محصول روشنایی کاملا کاربردی و حساس در برابر ضربه می‌باشد و در نتیجه باید از یک جعبه و بسته‌بندی محکم برای آن استفاده کرد تا علاوه بر جلوگیری از وارد شدن ضربه به آن، از زیبایی و جلوه بالایی نیز برخوردار باشد.

یکی از بهترین روش‌ها در فروش بیشتر محصول، چاپ اطلاعات مفید و کاربردی بر روی جعبه است، به این دلیل که مصرف کننده می‌تواند با داشتن اطلاعات لازم در مورد محصول شما، با اطمینان خاطر آن را خریداری نماید.

در واقع می‌توان گفت که یک بسته‌بندی اولین راه ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده است که می‌تواند مشتری را به خود جذب کند، زیرا محصول در داخل بسته‌بندی قرار دارد و ار دید مشتری به دور است و اولین چیزی که یک مشتری با آن برخورد می‌کند،

 

بیشتر بخوانید: جنس کارتون و مقوا برای بسته بندی دارو 

 

جعبه و اطلاعات چاپ شده بر روی آن است. معمولا بر روی هر جعبه، طرحی از خود محصول، علائم فنی و اطلاعات مرتبط با محصول چاپ می‌شود. علاوه بر این، نکته مهم دیگری که در زمان چاپ بر روی بسته‌بندی مهتابی باید به آن توجه کرد، درج اطلاعات بین المللی بر روی بسته‌بندی‌ها است. 
هر محصول الکتریکی دارای استانداردهای بین المللی است که این علائم و نکات فنی معمولا در بین تمامی کشورها مشترک بوده و به همین دلیل باید اطلاعات به زبان‌های فارسی و انگلیسی بر روی جعبه چاپ گردد تا تمامی افراد در سرتاسر جهان بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند.
علاوه بر این موارد می‌توان گفت که، تمامی اطلاعات زیر بایستی بر روی همه جعبه‌های بسته‌بندی مهتابی درج شوند:
•    نوع مهتابی
•    میزان برق مورد نیاز برای روشنایی که بر حسب وات مشخص می‌شود
•    عمر مفید این محصول روشنایی بر اساس ساعت
•    ضمانت و گارانتی محصول مورد نظر
•    مدل و شکل مهتابی
•    ولتاژ مورد نیاز
•    فرکانس
•    برچسب مصرف انرژی

قیمت گذاری انواع مختلف بسته‌بندی مهتابی

قیمت گذاری انواع مختلف جعبه‌های مرتبط با محصولات روشنایی مانند مهتابی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها را در زیر بیان نموده‌ایم: اندازه مهتابی، ابعاد جعبه، طرح مورد نظر شما، جنس جعبه مقوایی ، نوع جعبه‌ای که انتخاب می‌کنید و همچنین نوع چاپی که برای درج اطلاعات بر روی آن در نظر گرفته‌اید از عواملی هستند که بر روی قیمت طراحی و ساخت جعبه مهتابی تاثیر می‌گذارند.
معمولا به دلیل به صرفه بودن از جعبه‌هایی از جنس کرافت نیز در بسته‌بندی مهتابی‌ها استفاده می‌کنند. کرافت طرفداران بسیاری دارد به این دلیل که، این مقوا در محیط زیست تجدید ناپذیر است و هزینه آن نیز نسبت به سایر مقواها کمتر است. این نوع از مقواها کاملا بازیافتی هستند و مجددا به طبیعت و چرخه تولید بازگردانده می‌شوند.

تولید جعبه مهتابی

در بازار معمولا دو نوع جعبه و کارتن‌های بسته‌بندی وجود دارد، جعبه‌هایی که به صورت اختصاصی ساخته می‌شوند و یا جعبه‌های آماده‌ای که از قبل طراحی و تولید شده‌اند. این دو نوع از بسته بندی‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. جعبه و یا بسته‌بندی‌های آماده همان طور که از نام آن‌ها کاملا مشخص است به جعبه‌هایی گفته می‌شود که از قبل آماده شده‌اند و تنها کافی است با شرکت‌های ارائه دهنده آن‌ها که از اینگونه محصولات در انبار خود به وفور دارند تماس بگیرید و فرایند خرید خود را تکمیل کنید. اما در نوع دیگر آن، یعنی بسته‌بندی‌های اختصاصی، شما می‌توانید با استفاده از مقواهایی از جنس پشت سفید، پشت طوسی، فلوت، ایندربرد و ... به صورت سفارشی جعبه مورد نظر خود را برای محصولتان سفارش بدهید. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که قطعا جعبه های سفارشی نسبت به مدل آماده آن از قیمت بیشتری برخوردار هستند، اما با توجه به اختصاصی بودن آن مزیت‌های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت که در بخش بازاریابی و فروش محصول می‌توانید از آن استفاده نمایید.

بسته بندی مهتابی
نمونه بسته بندی مهتابی

دو نکته مهم در زمان سفارش جعبه مهتابی

•    یکی از مهم‌ترین نکات در زمان سفارش بسته‌بندی مورد نظر برای محصول خود، توجه به نوع مقوایی است که از آن در ساخت جعبه استفاده می‌کند است.

در واقع این مقوا می‌تواند باعث امنیت و حفاظت بیشتر از محصول شما گردد، به گونه‌ای که آن را در برابر ضربه و آسیب مقاوم سازد.


•    دومین نکته مهم در زمان تولید یک جعبه اختصاصی برای محصول مورد نظر شما، نوع چاپی است که بر روی جعبه درج می‌شود. چاپ می‌تواند نشان دهنده اطلاعات محصول باشد که در نتیجه به فروش بیشتر و بازاریابی بهتر شما در این زمینه کمک بسیاری می‌کند.

ویژگی‌های موثر تولیدکنندگان بسته‌بندی مهتابی

هدف کارکنان یک تولیدکننده این محصول در ابتدا باید رسیدن به اهداف مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد تا بتواند متناسب با شرایط خاص و نیازهای سفارش دهنده ها جعبه‌های نهایی را تولید نمایند.

علاوه بر این باید موارد زیر جزء ویژگی‌های بارز یک تولیدکننده در این زمینه باشد تا بتواند علاوه بر دست یافتن به رضایت مشتریان باعث تولید محصولی خاص و نمونه گردند:


•    تولید کنندگان و طراحان جعبه و بسته‌بندی باید از نوآوری و خلاقیت برخوردار باشند تا بتوانند بسته‌بندی‌هایی خاص و مبتنی بر نظر مشتریان تولید کنند.
•    همیشه در تلاش باشند تا بتوانند کیفیت خود را حفظ کنند و یا حتی آن را ارتقا بخشند.
•    نیازها و خواسته‌های مشتریان را به صورت کامل درک کنند و مطابق با آن به تولید محصول بپردازند.

اما از ویژگی‌های بارز یک تولید کننده خوب که می‌توان بر اساس آن اطمینان حاصل کرد که نتیجه کار رضایت بخش می‌شود و محصول نهایی مورد تایید مشتری واقع می‌گردد می‌توان به موارد و فاکتورهایی که در زیر بیان نموده‌ایم اشاره کنیم:
•    در ابتدا تولیدکنندگان بایستی یک جلسه مشاوره تخصصی با مشتریان خود داشته باشند تا بتوانند از نیازها و خواسته‌های آن‌ها به طور دقیق مطلع شوند و بر اساس آن به طراحی و تولید بسته‌بندی بپردازند.
•    قطعا تولیدکننده‌ای که در زمینه طراحی و ساخت جعبه‌های صادراتی، صنعتی، فانتزی، کادویی و جعبه‌های محصولات روشنایی مانند بسته‌بندی مهتابی سابقه داشته باشد می‌تواند یک نتیجه عالی از تولید خود در اختیاز مشتری قرار بدهد.
•    در واقع یک تولیدکننده خوب، قبل از تولید انبوه جعبه و به منظور افزایش کیفیت محصول تولیدی خود، در ابتدا یک نمونه طراحی و تولید می‌کند و تمام ایرادات آن را رفع می‌نماید و پس از آن به تولید انبوه محصول می‌پردازد.
•    استفاده از جدیدترین و به روزترین متدهای طراحی جعبه و بسته‌بندی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز یک تولیدکننده خوب است.
•    پشتیبانی و رهگیری محصول از زمان ثبت سفارش تا زمان نهایی‌سازی و تحویل آن به مشتری
•    یک تولیدکننده خوب از بهترین متریال و مواد برای تولید و طراحی محصولات جعبه و بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کند، تا با گذشت زمان دچار فرسایش نشوند و از ایمنی آن‌ها در برابر ضربه و یا حتی گرد و غبار و هوا کاسته نشود.
•    استفاده از یک کادر و پرسنل با تجربه و متخصص در زمینه طراحی گرافیکی و تولید محصولات برای به دست آوردن نتیجه ای ایده‌آل‌تر.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر