بسته بندي محصولات بهداشتي و نكات مهم درباره آن

یکی از مهمترین روش های تبلیغات، داشتن بسته بندی جذاب و منحصر به فرد است. بنابریان باید بگوییم بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی یک تبلیغ خاموش برای آنهاست. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام خرید به سمت قفسه‌هایی بروید که هیچ آشنایی با محصولات آنها ندارید. دلیل این اتفاق احتمالا طراحی خاص و جذاب آن محصولات است. محصولی که بسته بندی آن باعث فروش می‌شود، بدون شک انتظار می‌رود محتویات با کیفیت و رضایت بخشی نیز داشته باشد. بنابراین باید به نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی توجه ویژه ای داشت.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

محصولات بهداشتی امروزه به یکی از پراستفاده‌ترین محصولات مورد نیاز جامعه تبدیل شده‌اند. خانم‌ها در صدر جدول مصرف کنندگان این محصولات قرار می‌گیرند. یکی از فاکتورهای مهم که سبب می‌شود مصرف کنندگان به یک برند وفادار بمانند کیفیت آن است. اما نمی‌توان از مهم بودن طراحی محصولات غافل شد.
بسته بندی محصولات از گذشته تا به امروز به عنوان معرف یک کالا در قفسه‌های خرید قرار می‌گیرد. تا اینجا با اهمیت بسته بندی محصولات بهداشتی آشنا شدیم. اما این بسته بندی چگونه‌ صورت می‌گیرد و توجه به چه نکاتی در آن ضرورت دارد؟

شرکت چاپ و بسته بندی محصولات بهداشتی کیان مهر
نمونه بسته بندی محصولات بهداشتی

نکات مهم در بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

شرکت‌های طراحی بسته بندی مطابق با نیاز و سلیقه افراد مصرف کننده طراحی محصولات را انجام می دهند. برای مثال اگر به قفسه‌ی محصولات بهداشتی کودکان نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که طراحی این محصولات به طور کامل با دیگر محصولات تفاوت دارد.

رنگ، لوگو، راهنمای استفاده، مواد تشکیل دهنده، علامت‌های استاندارد، ویژگی‌های خاص و...از ویژگی‌هایی هستند که در طراحی بسته بندی محصولات بهداشتی در نظر گرفته می‌شود.

  • شناخت مخاطب

یکی از نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی شناخت مخاطب است. شما باید پیش از آنکه شروع به طراحی کنید، مخاطب خود را به طور کامل بشناسید. این نکته حائز اهمیت است که شما بدانید طراحی را برای چه مخاطبی انجام می‌دهید؟ در چه گروه سنی؟ در کدام موقعیت جغرافیایی؟ گروه‌های جنسیت مردان یا زنان یا گروه سنی جوانان، بزرگسالان یا حتی نوزادان؟ محصول شما با پوست افرادی که سفید هستند مطابقت دارد یا رنگین پوستان؟ این شناخت کمک بسیاری تا انتهای مسیر به شما می‌کند.

بیشتر بخوانید: چه نکاتی باید روی بسته‌بندی مهتابی نوشته شود؟

  •  شناخت برند لوازم بهداشتی متقاضی

یکی دیگر از نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی شناخت برند لوازم بهداشتی متقاضی است. قبل از آنکه شروع به طراحی کنید با سفارش دهنده بسته بندی صحبت کنید تا بدانید محصول سفارش داده شده از کدام برند است؟ این محصول برای همه نوع پوست موثر است یا گروه خاصی؟ برند سفارش داده شده کلاسیک است یا مدرن؟ شما به عنوان یک برند چه ویژگی خاصی دارید که می‌خواهید آن را به مخاطب نشان دهید؟

برخی از برندها بسیار ساده و کلاسیک است و مشتریان آن عموم مردم هستند. اما تعدادی دیگر از برندها خاص و لوکس، و تنها قشر خاص و اندکی از مشتریان مایل به خرید چنین محصولاتی هستند.

همه‌ی سوالات بالا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید در طراحی محصولات بهداشتی خود باید چه معیارهایی را رعایت کنید. اگر قصد دارید طراحی جدیدی برای یک برند انجام دهید، سعی کنید این طرح شما با طرح‌های قبلی مشابهت داشته باشد.

  • خرید حضوری یا اینترنتی

با پیشرفت روز افزون فضای مجازی، بیش‌تر خریدها در بستر اینترنت صورت می‌گیرد. زمانی که صحبت از خرید اینترنتی می‌شود، بسته بندی محصول اهمیت بیش‌تری دارد. مخاطب شما در خرید اینترنتی هرچه طراحی محصول را جذاب‌تر و شکیل‌تر ببیند به آن بیش‌تر جذب می‌شود. البته به این معنا نیست که در خریدهای حضوری بسته بندی محصول اهمیتی ندارد. در خریدهای حضوری هم هرچه بسته بندی با کیفیت‌تر باشد، مخاطب اعتماد بیش‌تری می‌کند. بدون شک آگاه هستید که اعتماد مخاطب خرید را در پی دارد،پس شما باید با طراحی بسته بندی محصولات مخاطب را متقاعد به خرید کنید.

  • رنگ ها

رنگ عنصر یکی از نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی است. رنگ‌ها خاصیت روانی در مخاطب ایجاد می‌کنند و بهتر در ذهن و خاطر آن‌ها می‌ماند. به طور کلی رنگ معرف کالای درون بسته‌بندی می‌باشد. در طراحی هر محصولی رنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، در محصولات آرایشی هم این نکته صادق است.

شما باید رنگ و فونت همان قشر مخاطبی که برای آنها طراحی می‌کنید را در نظر داشته باشید. معمولا در محصولات بهداشتی خانم‌ها از رنگ‌های سفید طلایی، سفید مشکی، بنفش طلایی، سفید صورتی، سفید قرمز و سفید آبی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها لطافت و آرامش را به مخاطب القا می‌کنند. رنگ‌هایی که در لوازم بهداشتی آقایان به کار برده می‌شود عموما طیف تیره دارند.این رنگ‌ها بیانگر نفوذ ناپذیری هستند.  همانطور که مشاهده کرده‌اید در محصولات بهداشتی کودکان هم از رنگ‌های روشن و عکس‌های کودکانه استفاده می‌شود.
برای مثال در محصولات مرطوب کننده یا رنگ‌هایی در طیف آبی می‌توانند احساس آرامش اولیه را به مخاطب القا کنند. در هنگام انتخاب رنگ‌ها توجه کنید که باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با شخصیت و هویت برند شما مطابقت داشته باشد.شما باید با استفاده از رنگ توجه مخاطب را به خودتان جذب کنید.

بیشتر بخوانید: موارد بهداشتی در بسته بندی دارو

 

 

  • فونت ها

فونت‌های بسته بندی باید به دور از پیچیدگی باشند و خواندن آنها به سختی ممکن نباشد و مخاطب به آسانی بتواند آن را درک کند. حتی زمانی که بر روی بسته بندی‌های بسیار باریک و کوچک نوشته می‌شوند، باید قابل خواندن باشند.

برای کودکان بیش‌تر از فونت‌های فانتزی استفاده‌ می‌شود.از فونت‌های ساده رسمی هم در محصولات بهداشتی آقایان استفاده می‌شود. بیش‌ترین فونتی که در محصولات بهداشتی خانم‌ها استفاده می‌شود، فونت های منعطف و دایره‌ای است.
فونت منحصر بفرد تا میزان بالایی می‌تواند به شما کمک کند. مهم نیست این فونت عبارتی برجسته باشد یا یک بیانیه‌ی سریع. این فونت منحصر بفرد کمک می‌کند شما در ذهن مخاطب ماندگار شوید.
یک فونت دست نوشته می‌تواند تفاوتی میان شما و دیگران باشد. از فونت‌هایی استفاده کنید که کاملا منحصر بفرد شما باشد.

  • اطلاعات و دستورالعمل

یکی دیگر از نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی توجه به اطلاعات و دستورالعمل می باشد. طریقه مصرف، مواد تشکیل دهنده و خواص محصول حتما باید روی بسته بندی ذکر شود. بله درست است که در بروشور داخل جعبه محصول راهنمای مصرف آن و دیگر نکات به طور کامل نوشته شده‌است، اما مخاطب می‌خواهد زمانی که محصول را در قفسه‌های خرید مشاهده می‌کند، دستور مصرف و مواد تشکیل دهنده محصول را بر روی بسته بندی مشاهده کند.

نوشته‌ها را با فونت مناسب، به طور خوانا و در کادرهای مشخص ذکر کنید. آشفتگی و عدم رعایت تعادل در طراحی باعث می‌شود مشتری سردرگم شود و در نتیجه اعتماد خود را از دست بدهد.

بسته بندی محصولات بهداشتی

جنس(متریال)بسته بندی

متریال مورد استفاده‌ در محصولات بهداشتی، در طراحی بسته بندی و به طبع آن در فروش بسیار اثر گذار خواهد بود. این بسته بندی می‌تواند کاغذی، پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای باشد. بسته بندی شما پیش از هرچیزی باید بتواند به خوبی از محصول نگهداری کند.

1.    شیشه:

شیشه با خاصیت‌های بسیاری که دارد برای بسته بندی محصولات بهداشتی بسیار مناسب است. شیشه از نظر شیمیایی بسیار خنثی است و واکنشی با مواد بهداشتی نمی‌دهد. شیشه با شفافیت و درخشندگی خود نظر مخاطب را جلب می‌کند. اگر نگران محصولاتی هستید که نور به آن‌ها آسیب می‌زند، ان‌ها را در شیشه‌های کهربایی می‌توانید قرار‌دهید، یا اینکه شیشه را درون جعبه بگذارید.

2.    کاغذ و مقوا:

در تمام بسته بندی های محصولات بهداشتی به نحوی از کاغذ استفاده می‌شود. برای مثال در برچسب‌ها، بروشور و... از کاغذ استفاده می‌شود.

3.    فلزات:

قوطی‌های اسپری‌ها، محفظه افشانه‌ها از جنس فلز هستند. از فلزات پرمصرف در بسته بندی محصولات بهداشتی به ورق‌های قلعی و آلومینیم می‌توان اشاره کرد. بسته بندی فلزی محصولات سبب می‌شود تا احتمال آلودگی محصول کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: آیا بسته بندی مقوایی برای دارو بصرفه است؟

 

 

4.    پلاستیک‌ها:

مواد پلاستیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند: رزین‌های گرمانرم و رزین‌های گرماسخت. رزین‌های گرما نرم ذوب می‌شوند و سپس قالبگیری می‌شوند. اما رزین‌های گرما سخت با استفاده از یک واکنش شیمیایی برگشت ناپذیر قالب گیری می‌شوند.
از رزین‌های گرمانرم می‌توان به پلی وینل کلراید و رزین‌های گرما سخت به  امینوپلاستیک‌ها اشاره کرد. در رابطه با استانداردهای بسته بندی، شرکت‌ها از مقوایی با پشت سفید برای بسته بندی محصولات بهداشتی استفاده می‌کنند. این مقوا برای محصولات بهداشتی کاربرد دارد. نام دیگر مقوای پشت سفید، ایندربرد است. این سه لایه را فراموش نکنید
محصول شما سه لایه مختلف دارد که باید آنها را بشناسید و به آنها دقت کنید: بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی، بسته بندی محصول.

مخاطب شما در گام اول با بسته بندی خارجی روبه رو می‌شود، بعد از باز کردن آن با بسته بندی داخلی روبه رو می‌شوند. همان جعبه‌ای که محصول شما در آن قرار دارد. بسته بندی محصولات هم همان، بسته بندی است که محصول درون آن قرار دارد.
یک بسته بندی خوب باید محصول را به طور کامل توضیح دهد تا ابهامی برای مخاطب به‌ وجود نیاید. یک بسته بندی باید قابلیت‌های بسیاری داشته باشد تا مورد توجه قرار گیرد. از این قابلیت‌ها می‌توان به شکل، رنگ، جنس جعبه اشاره کرد.

در هزینه طراحی محصولات بهداشتی خود کم نگذارید

شما هر چه هزینه‌ی بیش‌تری برای چاپ و طراحی بسته بندی محصولات خود هزینه کنید، دلیلی می‌شود تا حرفه‌ای‌تر بنظر برسید. بسته بندی محصول شما یکی از مواردی است که در فروش و برند شدن کالای شما تاثیر بسیاری دارد، به این صورت که ظاهر کالای شما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود و در صورت نیاز، در قفسه‌های خرید به دنبال کالای شما است.
اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود محصول شما در ذهن مخاطب ماندگار شود، ظاهر محصول شما است. دقت کنید که قیمت بسته بندی شما نباید تاثیر به سزایی روی قیمت تمام شده‌ی محصول داشته باشد.
امروزه با پروتکل‌هایی که موجود ‌است تنوع در طراحی بسیار گسترده است. طراحی بسته بندی یک محصول فرایند بسیار دشواری است و هر چه خوب و حرفه‌ای‌تر انجام گیرد، باعث افزایش فروش شما می‌شود. در نتیجه‌ در هنگام انتخاب طراحی محصولات خود نگران هزینه نباشید و به سراغ شرکت‌های معتبر و معروف بروید.
البته امروزه با توجه به هزینه‌های بسیار بالای چاپ و طراحی، بسیاری از طراحان بسته بندی را به گونه‌ای انجام می‌دهند تا بتوان پس از اتمام آن‌ها، در زمینه‌هایی دیگر از بسته بندی استفاده کرد و نیازی به دور ‌ریختن آن نیست.

۴ نکته کلیدی بسته بندی محصولات بهداشتی

اهمیت بسته بندی بر هیچ برندی پوشیده نیست. اما باز هم اشتباهات بی‌شماری رخ می‌دهد. برای اجتناب از این اشتباهات نکات زیر را فراموش نکنید.

  • بسته بندی متفاوت

اگر بسته بندی شما شبیه به دیگر رقبا است، هر چه سریع‌تر نسبت به عوض کردن آن اقدام کنید.شما با تفاوت بسته بندی به خوبی می‌توانید در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوید. بسته بندی شما باید با محصول همخوانی داشته باشد. اگر محصول تولیدی شما ظریف و زیبا می‌باشد، در بسته بندی محصول هم به این نکته دقت کنید. به طور کلی بسته بندی شما باید در هماهنگی با محصول ارائه شده باشد.
تفاوتی ندارد محصول شما چه چیزی باشد، فراموش نکنید شما همیشه می‌توانید از بسته بندی به عنوان بازتاب دهنده هویت محصول خود استفاده کنید.
گاهی اوقات به دلیل مقرون به صرفه بودن و اینکه محصولات مکمل یکدیگر هستند، بسته بندی آن‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که دو محصول درون یک بسته بندی قرار گیرد و سپس از یکدیگر جدا می‌شوند. امروزه این روش یکی از روش‌هایی بسیار موفق برای جذب مخاطب است.

بیشتر بخوانید: آیا بسته‌بندی‌های پلاستیکی بهداشتی‌تر هستند؟

 

بسته بندی محصولات بهداشتی
نمونه کار جعبه بسته بندی محصولات بهداشتی آرایشی

 

  • ساده اما زیبا

به کار بردن طرح‌های شلوغ مطمئنا چه بسا در جذب مخاطب اثرگذار نیست، بلکه دلیلی می‌شود تا مخاطب سردرگم شود و از خرید محصول بهداشتی شما صرف نظر کند. بسته بندی خود را زیاد پیچیده نکنید و از امن محصولات بهداشتی خود در بسته بندی مربوطه تا مقصد مطمئن شوید. با زیاده‌روی در استفاده از مواد اولیه و طراحی پیچیده بسته بندی تنها باعث می‌شوید مخاطب شما خسته شود.

  • امکان باز کردن سریع محصول

بدون شک اگر مخاطبین شما برای باز کردن محصولاتتان با سختی مواجه شوند دیگر به سراغ آن‌ها نمی‌ایند. پس بازکردن محصول را برای مشتری سخت نکنید. هیچ مخاطبی دوست ندارد با باز کردن لایه‌های مختلف به محصول خود برسد،هرگز نگذارید ذوق باز کردن محصول در مخاطب تبدیل به کلافگی شود.

  • بسته بندی‌های بزرگ، اره یا نه؟

برخی از افراد گمان می‌کنند هر چه بسته بندی محصول بزرگ‌تر باشد، مخاطب بیش‌تری دارد. اشتباه نکنید مخاطب هیچگاه به سراغ محصولات گمراه کننده برای بار دوم نمی‌آید.

جمع بندی


در این مطلب نکات مهم در بسته بندی محصولات بهداشتی محزمانی که از بسته بندی محصولات حرفی به میان می‌آید، شما باید همانند آنچه مشتری می‌‌اندیشد، بیاندیشید. جذب و نگهداری مخاطب امر پیچیده‌ای نیست، به شرط آن که  نکات ضروری برای بسته بندی لوازم بهداشتی را به طور کامل انجام دهید. شما اگر بتوانید با بسته بندی محصول خود یک حس متفاوت در مخاطب خود ایجاد کنید،

گام بسیار بزرگی برداشته‌اید. انتخاب طرح‌های منحصر‌به‌فرد و کمتر دیده شده در بسته بندی محصولات بسیار موفق خواهد ‌بود. برخی شرکت‌ها،طراحی جعبه‌های بسته بندی را امری غیر ضروری می‌دانند، این تفکر کاملا اشتباه است. در همین حال بسیاری دیگر از شرکت‌ها حتی به بخش ابتدایی طراحی جعبه محصولات خود بسیار اهمیت می‌دهند.
چاپ و رنگ بندی جعبه، سلفون کشی و طلاکوب کردن آن‌ها از جمله ترفندهایی است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه یک بسته بندی جذاب انجام می‌دهند. البته برخی از این ترفندها در در استحکام و مقاومت محصول اثرگذار است.
نکته‌ی اصلی و حائز اهمیت در طراحی بسته بندی محصولات بهداشتی علاقه‌مندی مخاطب و مشتری است. مطابق با علاقه و سلیقه مخاطب پیش روید تا گام‌های موفقی در زمینه‌ی طراحی بردارید.
 

سوالات متداول:

  • در طراحی هر محصول رنگ چه تاثیری دارد؟
    شما باید رنگ و فونت همان قشر مخاطبی که برای آنها طراحی می‌کنید را در نظر داشته باشید. معمولا در محصولات بهداشتی خانم‌ها از رنگ‌های سفید طلایی، سفید مشکی، بنفش طلایی، سفید صورتی، سفید قرمز و سفید آبی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها لطافت و آرامش را به مخاطب القا می‌کنند.رنگ‌هایی که در لوازم بهداشتی آقایان به کار برده می‌شود عموما طیف تیره دارند.این رنگ‌ها بیانگر نفوذ ناپذیری هستند.  همانطور که مشاهده کرده‌اید در محصولات بهداشتی کودکان هم از رنگ‌های روشن و عکس‌های کودکانه استفاده می‌شود.
  • جنس یا متریال چه تاثیری بر روی بسته بندی دارد؟
    کاغذ و مقوا:در تمام بسته بندی های محصولات بهداشتی به نحوی از کاغذ استفاده می‌شود. برای مثال در برچسب‌ها، بروشور و... از کاغذ استفاده می‌شود.
  • فلزات:قوطی‌های اسپری‌ها، محفظه افشانه‌ها از جنس فلز هستند. از فلزات پرمصرف در بسته بندی محصولات بهداشتی به ورق‌های قلعی و آلومینیم می‌توان اشاره کرد. بسته بندی فلزی محصولات سبب می‌شود تا احتمال آلودگی محصول کاهش یابد.
  • ایا برای طراحی محصولات بهداشتی باید هزینه کرد؟
    شما هر چه هزینه‌ی بیش‌تری برای چاپ و طراحی بسته بندی محصولات خود هزینه کنید، دلیلی می‌شود تا حرفه‌ای‌تر بنظر برسید. بسته بندی محصول شما یکی از مواردی است که در فروش و برند شدن کالای شما تاثیر بسیاری دارد، به این صورت که ظاهر کالای شما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود و در صورت نیاز، در قفسه‌های خرید به دنبال کالای شما است.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر