چگونه هزينه چاپ و بسته بندي دارو را كاهش دهيم؟

چگونه هزينه چاپ و بسته بندي دارو را كاهش دهيم؟

از جمله خدمات شركت‌ها و صنايع دارويي نوع بسته بندي و چاپ روي آنها است و از طرفي اين محصولات در سلامت و بهبودي افراد جامعه نقش مهمي را ايفا مي‌كنند، پس بايد يك سرمايه‌گذاري اساسي و فكر بزرگي را براي ارتقاء آن بسنجيم. همانطور که می‌دانید این روزها هزینه یکی از مهمترین عوامل برای تصمیم گیری انجام هر فرایند خدماتی، مانند فرآیند چاپ جعبه دارویی و یا خرید محصول به شمار می‌آید. بنابراین با ما همراه باشید تا با راهکارهای کاهش هزینه چاپ و بسته بندی دارو بیشتر آشنا شویم. 

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

نحوه بسته ‌بندي و چاپ محصولات دارویی

اهداف يك بسته بندي در نگه‌داري محصولات درون خود، ايمني از محصول و براي تبليغات شركت مربوطه طراحي و ايجاد مي‌گردد. يكي از روش‌هاي مرسوم و بازاري استفاده از بسته‌بندي كارتني و مقوايي براي محصولات متنوع دارويي است. جعبه‌هاي كاغذي در صنعت بسته بندي براي شركت‌هاي غذايي و دارويي ج‍زوء عناصر مهم و اصلي هستند.

با پيشرفت علوم و مهندسي هوش مصنوعي در زمينه بسته بندي و چاپ ‌نوشته بر روي محصولات تنوع بسياري را داشته‌ايم. چاپ نوشته‌ها به صورت واضح و خوش‌خوان براي مردم و مشتريان داراي اهميت است. اين نوشته‌ها در حفظ و امنيت محصول دوري از خسارت مهم هستند.

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی دارویی کیان مهر


براي اينكه محصولات غذايي و دارويي به فروش قابل توجهي برسند بايد از چاپ و بسته بندي شيك و مناسب استفاده نمود.

برخي از بسته بندي‌ها داراي قيمت پايين و امنيت بالا هستند كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. بيشتر اين بسته بندي‌ها قابل بازيافت بوده و در كاهش هزينه ‌ها سهم بسزايي دارند.

عوامل موثر نحوه کاهش هزینه چاپ و بسته بندی دارو و توزیع دارو آن

عوامل اصلی و موثر بر کاهش هزینه چاپ و بسته بندی دارو، برچسب‌گذاری، نگهداری و توزیع آن در اين صنعت را مي توان به موارد زير اشاره نمود: 
(1) مقدار داروی مورد نیاز 
(2) تعداد شركت‌هاي باليني و داروخانه‌ها
 (3) شرایط دما و آب و هوايي
 (4) تعداد محموله‌ها از توليدي به انبار
 (5) تعداد محموله از انبار به خريداران
اولاً، هر چه ميزان دارو و محصول مورد نیاز مشتري بیشتر باشد به عنوان مثال ویال‌ها یا بطری‌های دارو، هزینه‌های لجستیک افزايش مي‌يابد. از طرفي هزينه چاپ و بسته بندي دارو و برچسب‌گذاری بر اساس واحد و بخش مربوطه است. 

 بنابراین زمانی که تعداد ویال‌ها، بطری‌ها و جعبه‌ها زياد مي‌شود، هزینه کل خدمات نیز در اين حوزه زياد مي‌گردد.

دوما، تعداد بیمارستان‌هایی که بیماران در ان مورد مطالعه باليني قرار گرفتند، به طور مستقيم تاثير بر روي هزینه توزیع و هزينه چاپ و بسته بندي دارو داشت. شركت‌هاي دارويي بیشتر براي ارسال بیشتر دارو و كاهش هزینه‌های ارسالي در اين زمينه رو به سايت‌هاي متنوع در چاپ بسته بندي شده‌اند.

سوم اينكه، شرایط دمایی و محيطي مورد نیاز برای رسیدگی به محصولات دارویی یک عامل بسیار مهم است.

به عنوان نمونه، نگهداری و ارسال ویال‌ها در دمای -80 یا -20 درجه سانتی‌گراد بسیار پر هزينه نسبت به نگهداری محصولات در دمای اتاق خواهد بود.

از طرفي مدیریت داروهای منجمد پرهزینه می‌شود زیرا انبارهای دارو باید يخچال‌هاي مخصوص، سیستم‌های نظارتي بر دما، شرایط خاص براي حمل و نقل و غيره در هر محموله بايد مورد نظر داشت.

در نهایت، دو جنبه دیگر باید کاهش هزینه چاپ و بسته بندی دارو در نظر گرفته شود:

 تعداد محموله‌های دارو از محل تولید به تاسیسات انبار، و تعداد محموله‌ها از انبار به داروخانه‌های بیمارستان. برای كاهش هزینه‌ها باید تعداد حمل و نقل را در طي روز به كمترين حالت و با بيشتريت محصول و بسته انجام شود.

با این حال، به دلیل فضاي كم در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، همیشه این امکان وجود ندارد. اين را مي‌دانيد كه داروخانه‌های بين محل‌ها قادر به انبار كردن محصولات زيادي نیستند، زیرا به دلیل آزمایش‌های متنوع و ساخت دارو دستي با محدودیت مواجه مي‌شوند.

رشته‌هاي پزشکی نه تنها در زندگی مردم بلکه در زندگی سایر گونه‌های زنده نقش مهمی در زندگی هر شخص به ارمغان آورده است. مهمترین رشته پزشکی در بين رشته هاي متنوع آن «رشته پزشکی» است و وقتی صحبت از دارو می‌شود، فرآیند تولید و بسته ‌بندی نقش آن به چشم مي‌آيد. بنابراین، با اين سوال كه بسته بندی جعبه دارویی چیست، چگونه انجام می‌شود، آیا انواع مختلفی دارد، مواد مورد استفاده چیست؟ خوب، بیایید به تمام این سوالات و موارد مشابه آن پاسخ دهيم.

خواه هر محصول یا دارو در بازار باشد، بسته بندی نقش مهمی در توزيع و امنيت دارد. بسته بندی اغلب به عنوان پنجمین عنصر مهم بازاریابی شناخته مي‌شود.

در مورد داروها، بسته ‌بندی تنها بخشی از شبكه بازاریابی نیست، بلکه به طور خيلي مهم با ویژگی‌های محصول، کاربرد و ماندگاری ارتباط مستقيم دارد.

بسته بندی داروها برای محافظت از داروها در برابر آسیب، میکروب‌ها، فضاي بیرونی و باکتری‌ها مهم است و در عین حال باید از نگرانی‌های سيستم ايمني کودک و سالمندان مراقبت شود.

چگونه هزينه چاپ و بسته بندي دارو را كاهش دهيم؟

انواع بسته بندی دارویی و راه‌های کاهش هزینه چاپ و بسته بندی دارویی

•    ظروف شيشه‌اي
•    فویل آلومینیومی
•    ظروف ویال
•    بطری‌ها
•    کارتن و جعبه كاغذي
•    برچسب کاغذ

بسته بندی در صنعت داروسازی در داروها نسبت به هم ديگر تفاوت چشم گيري دارد و معمولاً در سه سطح بسته بندی خود را نشان مي‌دهد که به طور معمول به آنها بسته بندی اولیه، ثانویه و ثالث در بازار تجاري نام گذاري مي‌كنند. در خصوص دارو، در طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی نیز حساسیت بیشتری بخرج بدهید، زیرا این دسته از محصولات نیازمند توجه و دقت بیشتری هستند.

1. سیستم بسته بندی اولیه موادي را شامل مي‌گردد که ابتدا محصول و دارو را پوشانده و ايمن نگه می‌دارد، به اين معني كه آن دسته از اجزای بسته و اجزای فرعی که با محصول در تماس مستقيم هستند یا آنهایی که ممکن است تأثیر مستقیمی بر ماندگاری محصول داشته باشند، به مانند آمپول‌ها و ویال‌ها، سرنگ‌های از پیش پر شده، ظروف IV، بسته‌های تاول و غیره در گروه اوليه قرار مي‌گيرند.

2. سیستم بسته بندی ثانویه از بسته بندی اولیه مجزا است و برای گروه بندی بسته‌های اولیه به مانند کارتن‌ها، جعبه‌ها، ظروف حمل و نقل، سینی‌ های تزریق و غیره در اين دسته قرار دارند و مورد استفاده مشتريان و بيماران می‌شود.

3. سیستم بسته بندی سوم برای حمل و نقل فله و محصولات كلي مورد استفاده است به عنوان مثال، بشکه، کانتینر، محافظ لبه و غیره در اين گروه قرار مي‌گيرند.

برخی از انواع بسته بندی‌ های اولیه دارویی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از آمپول، ویال، بسته‌های تاول، بطری و بسته بندی ساشه. بیایید هر یک از آنها را با جزئیات بيشتر مورد بررسی قرار دهيم.

بسته بندی آمپول:

بسته‌های آمپول عمدتاً برای بسته بندی تعداد اندكي از داروهای به شكل مایع استفاده می‌شود. این ظروف در مقایسه با بسته بندی ویال‌ ها اندازه کوچکی دارند و بیشتر برای نگهداری داروهای تک دوز استفاده می‌شوند و از مواد شیشه‌ای یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند.

بسته بندی ویال:

ظروف ویال نیز از مواد شیشه ‌ای و پلاستیکی ساخته شده‌اند ولي اندازه آنها نسبتاً بزرگتر از ظروف آمپول در بازار است. از این ظروف برای نگهداری داروهای مایع، جامد یا پودر مورد استفاده در شركت ها می ‌شود اما ظرفیت نگهداری دارو ويال در مقایسه با ظروف آمپول تعداد و ميزان بیشتري است.

بسته‌های تاول (صفحه نواري شكل):

بسته‌ های تاول معمولاً برای بسته بندی دوزهای جامد مانند قرص‌ها و کپسول‌ها و لوزنج‌ها استفاده می‌شود. بسته‌ها عمدتاً از پلاستیک‌های ترموفرم‌شده ساخته شده‌اند و با درپوش‌هایی از فویل آلومینیومی یا پلاستیکی ساخته می‌ شوند که به راحتي با دست قابل جداسازي و پاره می‌شوند.

یک بسته تاول پیشرفته معمولاً شامل یک لایه آلومینیومی یا کاغذ محکم یا پلاستیک و یک لایه پلاستیکی شفاف است که می‌توان از طریق آن تک تک قرص‌ها را یکی یکی فشار داد.

تولید این بسته بندی مقرون به صرفه و ارزان بوده و از طرفي نسبت به ديگر انواع هزينه چاپ و بسته بندی دارو ضایعات و دور ريز کمتری دارد و در کاهش هزینه چاپ و بسته بندی موثر است، زیرا به مواد اوليه نسبتا کمتري نیاز دارد. برداشتن و دوز کردن قرص‌ها آسان است، بنابراین رضایت بیمار را در پي دارد و به آن کمک می‌کند. فیلم و نوار دارويي شفاف بوده كه شناسایی سریع یک محصول و افزایش تاثیر تبلیغاتی آن در POS را براي بيماران راحت و آسان كرده است.
در طول اين سال‌هايي كه گذشت در علم داروسازي، بسته‌های تاول‌زا به دلیل انعطاف‌پذیری در طراحی و بهره‌وری بالایی که این فرآیند برای بسته ‌بندی جامدات خوراکی ارائه می‌دهد، در سطح جهانی توسط صنعت داروسازی پذیرفته شده است.

بسته های تاول به عنوان عوامل آب بندی کامل برای میکروب‌ها عمل می‌کنند و راه حل‌های پایدار و قابل اعتمادی برای قرص ها ارائه می‌ دهند. مواد بسته بندی بلیستر به دلیل ارائه یک محلول آسپتیک محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند

دقت دوز تمام خطاهای دارویی را در سطح توليد دارو کاهش چشم گيري دارد. بسته‌های تاول به دلیل ویژگی‌های "هوشمند" خود بين كاربران و مصرف كنندگان داراي محبوبيت است. می‌توان پیگیری کرد که آیا قرص‌ها به موقع مصرف شده‌اند یا خیر. امروزه بسته‌های تاول ‌زا با حسگرهایی مرتبط می‌شوند که هشدارها را به گوشی‌های هوشمند ارسال می‌کنند و در نتیجه خطاهای دارویی را کاهش می‌دهند.

بطری‌ها:

مهندسی بسته بندی دارو و کاهش هزینه چاپ و بسته بندی
کاهش هزینه چاپ و بسته بندی

بطری ‌های مورد استفاده در هزينه چاپ و بسته بندي دارو معمولا در دو جنس شیشه‌ای و پلاستیکی به شكل بطري موجود می‌باشد.

اين بطري‌هاي دارو اكثرا در رنگ بندي هاي متنوع در رنگ‌های نارنجی و قهوه‌ای و سفيد موجود هستند زیرا این رنگ‌ها از داروهای مایع در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌ کنند و اين امر سبب خسارت مالي كمتر به محصول و كاهش هزينه در حوزه دارويي مي‌شود.

بسته بندی ساشه:

بسته‌های ساشه کیسه‌های کوچکی هستند که در اشکال و اندازه‌های مختلف مانند مربع و مستطیل در بازار پيدا مي‌شوند.

این کیسه‌ها عمدتاً از نوع خاصی از پلاستیک ساخته شده‌اند، ظاهری به کیسه کاغذی می ‌دهند و به راحتی با دست پاره می‌شوند.

این کیسه ‌ها مقرون به صرفه و ارزان هستند و فقط یک بار می‌توان از آنها براي خريد دارو استفاده کرد، زیرا پس از پاره شدن قابليت استفاده مجدد را ندارند.

مزایای بسته بندی موثر دارویی

این روزها رقابت بين محصولات در هر زمینه كاري به خصوص بسته بندي دارويي وجود دارد.

بنابراین، ظاهر بیرونی و بسته بندی محصول نقش مهمی را در خريد و فروش محصول ایفا می‌کند، بسته بندی دارویی نه تنها برای جذب یا متقاعد کردن مردم برای خرید دارو است، بلکه در موارد بسیار بیشتری مورد استفاده و كارايي دارد.

برای ایمن نگه داشتن دارو ، بسته بندی نقش بسیار مهمی ایفا می ‌کند، اما مهم‌ ترین جنبه، مواد مورد استفاده برای بسته بندی است، زیرا داروها باید در طول عمر مفید خود ایمن باقی بمانند و با مواد ظروف واکنش نشان ندهند.

اطلاعات و راهنمایی‌های ذکر شده در مورد بسته بندی باید با جزئیات، واضح و خوانا ذکر شود که باعث می‌شود بسته بندی موثرتر و قابل اعتماد تر به نظر برسد.

بسته بندی موثر داروها واقعا مهم است، بهتر کردن بسته بندی دارو نه تنها به نفع بیماران است بلکه اعتماد مصرف کننده را به برند خاص افزایش می‌دهد که به طور غیر مستقیم فروش را افزایش می‌دهد و در زمان خريد مجدد دارو از جلد و بسته آن بيمار و همراه آن بهره مي‌برد.

بسته بندي براي مشتري

همان طور که در بالا در مورد دارو و نوع بسته بندي مطالبي خوانديد روش‌های مختلفی برای بسته‌ بندی دارویی وجود دارد، بسته بندی در صنایع مختلف شامل انواع و مواد مختلفی است، بنابراین ضروری است مطمئن شوید که داروها و اجناس شما مطابق با الزامات فیزیکی و محیطی بسته ‌بندی شده‌اند. 

چگونه در هزینه بسته بندی صرفه ‌جویی کنیم؟

صرفه ‌جویی در هزینه بسته ‌بندی می‌تواند از طریق اتخاذ برخی اقدامات و استراتژی‌های مناسب انجام شود. در ادامه چند راهکار برای صرفه‌ جویی در هزینه بسته ‌بندی ذکر شده است:
1.    استفاده از مواد ارزان تر: انتخاب مواد بسته ‌بندی با کیفیت مناسب و همچنین هزینه مناسب تر می‌تواند به صرفه‌تر بوده و در نهایت در کاهش هزینه‌ها کمک کند.
2.    طراحی بهینه بسته ‌بندی: طراحی بسته‌ بندی با استفاده از تکنولوژی‌های مناسب و بهینه می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و بسته ‌بندی کمک کند.
3.    استفاده از تکنولوژی‌های نوین: استفاده از تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های پیشرفته برای تولید و بسته ‌بندی می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد.
4.    مدیریت زنجیره تأمین: بهبود مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. این شامل بهینه‌ سازی فرآیندهای تامین مواد اولیه، حمل و نقل، و ذخیره‌سازی است.
5.    استفاده از مواد قابل بازیافت: استفاده از مواد بسته‌ بندی قابل بازیافت می‌تواند هزینه‌های مربوط به تهیه مواد اولیه را کاهش دهد و همچنین به حفظ محیط زیست کمک کند.
6.    کاهش ضایعات: مدیریت بهتر ضایعات و کاهش میزان ضایعات در فرآیند بسته‌ بندی می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شود.
7.    تجمیع و حجم بندی: استفاده از روش‌های تجمیع و حجم بندی می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد و به صرفه‌تر شدن هزینه‌ها کمک کند.
8.    آموزش و توسعه فنی: آموزش و توسعه فنی کارکنان مرتبط با بسته ‌بندی می‌تواند به بهبود عملکرد و کارآیی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها کمک کند.
با اتخاذ این اقدامات و استراتژی‌ها، می‌توانید به صرفه‌جویی در هزینه‌های بسته ‌بندی دست یابید و عملکرد مالی کسب‌وکار خود را بهبود بخشید.
 

جمع بندی

هزينه چاپ و بسته بندي دارو ، برچسب ‌گذاری، ذخیره‌ سازی و توزیع دارو ممکن است در محدوده مبلغي 40000 تا 100000 دلار آمریکا در هر مطالعه براي فرد آب بخورد. هزینه مدیریت داروها در یک آزمايش بالینی به مقدار داروی مورد نیاز، تعداد بیمارستان‌ها، شرایط دما، تعداد محموله‌ها از منبع به انبار و تعداد محموله ها از انبار به سایت بستگی دارد. انتخاب یک انبار واجد شرایط با خدمات با کیفیت بالا یک جنبه عملیاتی کلیدی هنگام برنامه ریزی یک کارآزمایی بالینی است.

در زمينه کاهش هزینه چاپ و بسته بندی سوالات زيادي براي كاربران و شركت‌ها به وجود مي‌آيد كه اين سولات از نحوه بسته بندي و نوع آن گرفته تا بسته بندي فلزات و شيشه‌اي در هزينه چاپ و بسته بندي دارو چه تاثيراتي دارد. فلزاتي كه براي بسته بندي استفاده مي‌شود آلومينيوم، قلع  و سرب است و در انواع مختلف از كارتوني تا ورقه دارو ها بسته بندي شده و به سرتاسر ايران ارسال مي‌گردد. كار بسته بندي تنها حفاظت نيست بلكه در تبليغات و نحوه مشتري مداري اهميت دارد.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر