یک جعبه مقوایی با کیفیت‌ چه ویژگی‌ هایی باید داشته باشد؟

یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

جعبه مقوایی یکی از آشناترین و پرکاربردترین متریال‌های امروزی بسته‌بندی است. این جعبه‌ها در بسته‌بندی هر محصول و کالا ازجمله دارو‌ کاربرد دارند. چاپ جعبه دارویی با کیفیت بسیار بالای خود تمام اطلاعات ضروری را به افراد ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی کامل و دقیق جعبه مقوایی می‌پردازیم و درنهایت ویژگی‌های یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

کاربردهای جعبه مقوایی

مقوا چیست و چگونه تولید می‌شود؟

انواع جعبه مقوایی

یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

جعبه مقوایی چیست؟

جعبه مقوایی که امروزه با نام کارتن معرفی و شناخته می‌شود نوعی جعبه است که از مقواهای مرغوب ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که منظور از مقوای مرغوب در اینجا کاغذهایی با گرماژ ۲۵۰ به بالا می‌باشد. این گروه از کاغذها بطورمعمول از چوب سخت صنوبر یا کاج تولید می‌شوند.
جعبه مقوایی در بسته‌بندی محصولات مختلف و بسیاری ازجمله مواد غذایی، بهداشتی، لوازم التحریر، فست‌فود، دارو و... بکار برده می‌شود. بسته‌بندی محصولات بسیار سنگین را نیز می‌توان به کمک مقواهایی که گرماژ آن‌ها بالاتر است به سادگی انجام داد.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار چاپ و بسته بندی دارو

کاربردهای جعبه مقوایی

جعبه‌های مقوایی با سایزبندی‌های متنوع و مقاومت بسیار بالای خود در امور مختلف و بسیاری کاربرد دارند. البته اصلی‌ترین حوزه‌ی مصرفی این جعبه‌ها بسته‌بندی محصولات و کالاهای آنلاین است. چراکه می‌توان به سادگی هر نوع محصول را درون این جعبه‌ها قرار داد. بطورکلی مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای جعبه‌های مقوایی عبارت است از:

مقوا چیست و چگونه تولید می‌شود؟

بطورکلی می‌توان گفت مقوا نوعی کاغذ سخت، ضخیم، محکم و انعطاف‌پذیر است که از سلولز ساخته می‌شود. جهت ساخت مقوا باید پیش از هرچیزی یک شبکه از سلولزهای درهم تنیده ایجاد کرد. در حال حاضر جهت تشکیل این شبکه چوب درختان را به شکل تکه‌های ریز به دستگاه وارد می‌کنند و درنهایت مواد شیمیایی و آب داغ به آن اضافه می‌کنند.

لازم به ذکر است که خمیر ایجاد شده در این مرحله رشته‌های سلولزی بسیاری در خود دارد. حال به کمک فشار و حرارت آب و رطوبت موجود در خمیر را بطورکامل از بین می‌برند. خمیرها پس از رسیدن به غلظت موردنظر تبدیل به ورقه‌هایی صاف می‌شوند که پس از خشک‌شدن آن‌ها را کاغذ می‌نامند.

شایان ذکر است که برای تهیه مقوا تنها کافی است که چندین ورقه کاغذی را بر روی یکدیگر قرار دهید. البته در حال حاضر به دلیل قوانین منع درختان مقوا را بطورمعمول به کمک فرآیند بازیافت کاغذ تولید می‌کنند. خوب است بدانید که تولید مقوا به کمک کاغذهای بازیافتی یک مشکل بزرگ و اساسی دارد و آن هم این است که قدرت الیاف مقوا و درنتیجه مقاومت آن بسیار کم است.

مقوای بهداشتی چگونه تولید می‌شود؟

در حال حاضر چاپ جعبه دارویی بر روی مقواهای بهداشتی انجام می‌گیرد. اما به راستی این گروه از مقواها چگونه تولید می‌شوند؟ بطورکلی جهت تولید مقوای بهداشتی باید از گندزدایی کمک گرفت. در این فرآیند به خمیر نرم مواد شیمیایی ضدمیکروبی اضافه می‌کنند و دمای غلتک‌هایی که خمیر از آن‌ها می‌گذرد را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برند.  حال یک خمیر انعطاف‌پذیر، روشن و استریلزه به دست می‌آید که جهت بسته‌بندی انواع دارو مناسب است.

سفید کردن رویه مقوا

بطورمعمول خمیر کاغذ قهوه‌ای رنگ است. لازم به ذکر است که چاپ جعبه دارویی را باید بر روی مقواهای سفیدرنگ انجام داد. سفیدکردن رویه مقوا را می‌توان از طریق اضافه‌کردن مواد شیمیایی بیش‌تر به خمیر انجام داد. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد شیمیایی سفیدکردن مقوا می‌توان به گاز کلر، آب اکسیژنه، سدیم سولفات و... اشاره کرد.

انواع جعبه مقوایی

جعبه‌های مقوایی انواع مختلفی دارند که هریک در امور خاصی کاربرد دارد. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین این جعبه‌ها می‌پردازیم. این نکته را در نظر داشته باشید که چاپ جعبه دارویی به کمک تمام جعبه‌های مقوایی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

جعبه‌های قفسه‌ای آماده

این نوع جعبه‌ها را می‌توان در قفسه‌های خرده‌فروشی به فراوانی مشاهده کرد. جعبه‌های قفسه‌ای اما متناسب با اندازه محصول و بسته تولید می‌شوند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این گروه از جعبه‌های مقوایی می‌توان به ذخیره و نگهداری ایمن محصولات و افزایش جذابیت نمایش محصولات و برند موردنظر اشاره کرد.

جعبه‌های آرشیوبندی و بایگانی

این گروه از جعبه‌های مقوایی بطورمعمول به شکل یک جعبه مقوایی و درپوش مجزا تولید و عرضه می‌شوند. البته می‌توان آن‌ها را به شما یک‌تکه نیز تولید کرد. لازم به ذکر است که این جعبه‌ها با هدف انبار طولانی‌مدت محصولات و کالاهای مختلف تولید می‌شوند و در ذخیره اسناد و مدارک، وسایل شخصی و بطورکلی هر نوع وسیله اداری کاربرد دارند. جالب است بدانید که جعبه‌های آرشیوبندی و بایگانی قابلیت چاپ نیز دارند و شما می‌توانید متن، جدول، آرم‌های شرکت، مارک تجاری، دستورالعمل‌ها و هرچیز دیگری را به سرعت بر روی آن‌ها چاپ کنید.
در حال حاضر جعبه‌های آرشیوبندی و بایگانی را تک‌جداره می‌سازند، به همین جهت این جعبه‌ها قیمت مناسب و بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند.

جعبه و درپوش

این نوع جعبه یکی‌دیگر از جعبه‌های مقوایی است که ذخیره‌سازی محصولات مختلف را بسیار ساده‌تر می‌سازد. لازم به ذکر است که ساخت جعبه و درپوش پسماند بسیار کمی به همراه دارد. به همین جهت از لحاظ اقتصادی کاملاً مقرون به صرفه است.
هنگام استفاده از جعبه و درپوش شما می‌توانید به کمک چسب نواری یا چسب مایع یا حتی منگنه گوشه‌های آن را بهم محکم کنید تا به این ترتیب همه بخش‌ها سرجای خود قرار گیرند و جعبه شکل درستی به خود گیرد.

جعبه‌های دارای برش قالبی و قفل سرخود

این گروه از جعبه‌های مقوایی با دوام و استحکام بسیار بالای خود بطورمعمول در حمل‌ونقل اجسام کوچک‌تر بکار گرفته می‌شوند. در حال حاضر جعبه‌های قفل‌دار در رنگ‌های سفید و قهوه‌ای تولید و عرضه می‌شوند. اما شما با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌توانید هر طرح و عکسی را بر روی آن‌ها چاپ کنید.

چاپ جعبه مقوایی دارویی

جعبه‌های پاکتی‌شکل

این گروه از جعبه‌های مقوایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خیلی سریع و راحتخو بدون نیاز به چسب ساخته می‌شوند. زبانه‌ای بر روی درپوش آن‌ها نیز به چشم می‌خورد که پس از خم‌شدن به سمت داخل یک جعبه مقوایی زیبا و ظریف ایجاد می‌کند. بطورکلی می‌توان گفت جعبه‌های پاکتی‌شکل پس از مونتاژ ظاهری شبیه به یک پاکت مهر و موم ‌شده به خود می‌گیرند.

جعبه‌های پنچ پانلی

جعبه‌های پنچ پانلی در بسته‌بندی محصولات باریک و بلند کاربرد دارند و از مقوای موج‌دار تک جداره یا دوجداره ساخته می‌شوند. خوب است بدانید که عرضه این گروه از جعبه‌ها بصورت صاف و تا نخورده انجام می‌گیرد و شما می‌توانید طرح‌های مختلف را به کمک چاپ تک‌رنگ و دورنگ بر روی آن ایجاد کنید. البته چاپ جعبه دارویی را نیز می‌توان بر روی جعبه‌های پنچ پانلی به سادگی انجام داد.

کارتن‌های بسته‌بندی

کارتن‌های بسته‌بندی یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین جعبه‌های مقوایی هستند که طول و عرض و ارتفاع آن‌ها می‌تواند دقیقا مطابق با ابعاد محصولات شما باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارتن‌های بسته‌بندی چاپ‌پذیری بسیار بالای آن‌ها است که شما می‌توانید هر نوع طرحی را بر روی آن‌ها حک نمایید.

والت‌های بسته‌بندی

والت‌های بسته‌بندی بهترین و مناسب‌ترین متریال جهت بسته‌بندی محصولات کم‌ارتفاع هستند. این جعبه‌ها بطورمعمول به شکل صاف و تانخورده عرضه می‌شوند و شما می‌توانید کالای موردنظر خود را در مرکز آن‌ها قرار دهید و سپس دیواره‌ها را تا کنید تا جعبه بطورکامل کالا را بپوشاند. حال به کمک چسب مایع یا نوار چسب بسته‌بندی را محکم کنید.

جعبه پیتزا

این جعبه‌ها برخلاف اسمشان علاوه بر بسته‌بندی پیتزا در صنعت پست و ارسال نامه نیز به فراوانی کاربرد دارند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که جعبه‌های پیتزا همانند دیگر جعبه‌های مقوایی در ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند و شما می‌توانید هر نوع طرح و نقشی را بر روی آن‌ها چاپ کنید.

جعبه‌های سینی‌شکل

این گروه از جعبه‌های مقوایی بهترین و مناسب‌ترین متریال جهت بسته‌بندی قوطی و بطری‌های نوشیدنی هستند. نمایش این گروه از جعبه‌های مقوایی در ویترین سوپرمارکت‌ها روش بازاریابی بسیار خوبی به شمار می‌آید و می‌تواند فروش کالای موردنظر را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری در حوزه تولید و عرضه جعبه مقوایی فعالیت دارند و جعبه مقوایی‌های مختلف می‌توان در بازار مشاهده کرد. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ می‌پردازیم.

۱_استحکام و مقاومت بالا

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی یک جعبه بسته‌بندی استحکام و مقاومت بسیار بالای آن است. این نکته را در نظر داشته باشید که این جعبه باید به اندازه‌ای مقاوم باشند که هنگام حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصولات آن تغییر شکل و حالت ندهند و آسیبی نبینند. شایان ذکر است که جعبه‌های مقوایی باید از محصولات درون خود در برابر آسیب‌های مختلف خارجی نظیر؛ رطوبت، گردوغبار و... نیز به خوبی محافظت کنند.

۲_ظرفیت و اندازه مناسب

یک جعبه بسته‌بندی باید دقیقاً متناسب با وزن و اندازه محصول شما باشد. به این معنا که اگر وزن محصول موردنظر شما یک کیلوگرم است، ظرفیت کارتن نیز یک کیلوگرم باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که این اندازه اگر بیشتر یا کم‌تر از محصول موردنظر باشد احتمال آسیب‌دیدن آن افزایش می‌یابد.

۳_استفاده از چسب باکیفیت‌

همانطور که گفتیم اتصال لبه‌های کارتن به کمک چسب انجام می‌گیرد. شایان ذکر است که در این شرایط اگر از چسب مرغوب و باکیفیت استفاده نشود لبه‌های کارتن یا جعبه بلافاصله پس از دیدن حرارت یا رطوبت ازهم جدا می‌شوند.

۴_معرف کالا باشد

از دیگر ویژگی‌های یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ این است که بسته‌بندی معرف محصول باشد. به این معنا که مصرف‌کننده با مشاهده کارتن یا جعبه بسته‌بندی به سادگی حدس بزند که چه چیزی درون آن است. این امر در بازاریابی و افزایش فروش محصول تأثیر فوق‌العاده و بسیار زیادی دارد.

بسته بندی جعبه مقوایی
نمونه کار بسته بندی دارویی

۵_به راحتی باز شود

بسته‌بندی یک محصول به کمک جعبه‌های مقوایی باید به گونه‌ای باشد که به سادگی و سرعت باز شود و خریدار هنگام بازکردن آن عصبی نشود. چراکه در اینصورت دیگر به سراغ خرید محصولات شما نخواهد رفت.

۶_بهداشتی و قابل بازیافت باشد

از دیگر ویژگی‌های جعبه مقوایی باکیفیت‌ می‌توان به بازیافت و بهداشتی‌بودن آن اشاره کرد. چراکه کارتن بسته‌بندی مناسب باید حس پاکیزگی و زیست محیطی به مشتری منتقل کند.

۷_سهولت در حمل‌ونقل

یک جعبه مقوایی مناسب باید به سادگی توسط خودروهای حمل‌ونقل قابل جابه‌جایی باشد و آسیبی نبیند. جالب است بدانید که سهولت در حمل‌ونقل می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل یک محصول را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

۸_وزن سبک

بسته‌بندی نباید وزن نهایی وسیله‌ها را افزایش دهد. البته جالب است بدانید که وزن سبک بسته‌بندی هزینه‌های ارسال را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

۹_امکان سفارش‌سازی

جعبه‌های مقوایی باید به گونه‌ای ساخته شوند که کاربران با توجه به نیاز و سلیقه خود کارتن‌هایی با طرح و نقش‌های مختلف سفارش دهند و هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد. این سفارش‌سازی شامل اندازه و تعداد لایه‌های این گروه از جعبه‌ها نیز می‌شود.

۱۰_قیمت مناسب و مقرون به صرفه

یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ باید قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای نیز داشته باشد تا موجب افزایش قیمت نهایی محصول نشود.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی جعبه مقوایی و ویژگی‌های یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ پرداختیم. همانطور که گفتیم امروزه چاپ جعبه دارویی بطورمعمول بر روی جعبه‌های مقوایی انجام می‌گیرد.

جعبه مقوایی که امروزه با نام کارتن معرفی و شناخته می‌شود نوعی جعبه است که از مقواهای مرغوب ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که منظور از مقوای مرغوب در اینجا کاغذهایی با گرماژ ۲۵۰ به بالا می‌باشد. این گروه از کاغذها بطورمعمول از چوب سخت صنوبر یا کاج تولید می‌شوند.

جعبه مقوایی در بسته‌بندی محصولات مختلف و بسیاری ازجمله مواد غذایی، بهداشتی، لوازم التحریر، فست‌فود، دارو و... بکار برده می‌شود. بسته‌بندی محصولات بسیار سنگین را نیز می‌توان به کمک مقواهایی که گرماژ آن‌ها بالاتر است به سادگی انجام داد.

جعبه‌های مقوایی در انواع مختلف و بسیار تولید و عرضه می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود از مناسب‌ترین و بهترین آن‌ها بهره گیرید. هنگام چاپ جعبه دارویی حتماً نکات بهداشتی را در نظر داشته باشید تا به این ترتیب خواص شیمیایی داروها تغییر نکند.

درنهایت همانطور که گفتیم یک جعبه مقوایی باکیفیت‌ ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به استحکام و مقاومت بالا، ظرفیت و اندازه‌ه مناسب، استفاده از چسب باکیفیت‌، بازشدن ساده و راحت، وزن سبک، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و... اشاره کرد.
 

   واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر