آیا بسته‌بندی‌های پلاستیکی بهداشتی‌تر هستند؟

بسته ‌بندی دارو در صنعت تهیه و تولید دارو بسیار مهم است. در واقع بسته بندی در صنایع مختلف در هر فرایند تولید بخش مهمی را تشکیل می‌دهد و درنهایت این بسته‌بندی محصول است که نشان‌دهنده محصول، میزان حفاظت از آن و مشخصات محصول می‌باشد. اما نکته‌ای که اهمیت دارد جنس مناسب بسته بندی دارو کدام است؟ یکی از پوشش‌هایی که برای بسته‌بندی در نظر می‌گیرند پوشش‌ها و بطری‌های پلاستیکی است که احتمالاً شما نیز تعداد زیادی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید. اما سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که " آیا بسته‌بندی‌های پلاستیکی بهداشتی‌تر هستند؟ " برای بررسی بسته بندی پلاستیکی دارو  تا آخر این مطلب را همراه ما باشید.

فهرست مطالب

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

 

بسته ‌بندی دارو چیست؟

به ‌تمامی فعالیت‌هایی که از پایان تعیین فرمولاسیون دارو شروع شده و تا توزیع دارو ادامه پیدا می‌کند، فرایند بسته ‌بندی دارو می‌گویند.

بسته بندی پلاستیکی دارو کیان مهر
نمونه بسته بندی پلاستیکی دارو کیان مهر

بسته‌بندی دارو مرحله‌ای است که حتماً باید انجام بگیرد و نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. این مرحله می‌تواند به شرکت داروسازی در برندسازی و مطرح‌شدن نام شرکت کمک کند.

درنتیجه شرکت‌های داروسازی سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام می‌دهند تا بازاریابی لازم انجام بگیرد. نوع موادی که لازم است در یک بسته‌بندی به کار گرفته شود به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی اکثر موادی که مشاهده می‌کنید شیشه، پلاستیک (در انواع مختلف) و مقوا می‌باشد.

پوشش‌های پلاستیکی نقش زیادی در بسته ‌بندی دارو دارند و بسته بندی پلاستیکی دارو بسیار مرسوم است.

به طور کلی در بسته‌بندی مواد دارویی باید موادی استفاده شود که آسیبی به دارو نرساند و باعث از بین رفتن و یا کاهش اثربخشی دارو نشود.

از این رو بسته بندی پلاستیکی دارو باید به‌دقت و با در نظر گرفتن تمامی نکات انجام پذیرد. در بخش‌های بعدی با انواع بسته‌بندی دارو و به‌ویژه با بسته‌بندی‌های پلاستیکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع بسته ‌بندی دارو

بسته‌بندی دارو با توجه به اینکه در چه حد با خود دارو در تماس است به انواع بسته‌بندی اولیه، ثانویه و سوم تقسیم‌بندی می‌شود. در این مطلب قرار بر این است که پوشش‌های پلاستیکی و مزایای آنها را بررسی کنیم لذا فقط به بسته‌بندی اولیه اشاره خواهیم کرد. پوشش‌های پلاستیکی بیشتر در بسته‌بندی اولیه قابل‌مشاهده هستند و اغلب بسته‌بندی ثانویه و سوم، جنس کارتن و مقوا در بسته بندی دارو مناسب تر است.


همان‌طور که احتمالاً مشاهده کردید قرص‌ها و یا کپسول‌ها می‌توانند در پوشش‌های پلاستیکی عرضه شوند. البته برای این مواد دارویی بسته‌بندی‌های دیگری نظیر ورق‌های آلومینیومی نیز استفاده می‌شود اما چرا در بعضی موارد پلاستیک نسبت به سایر موارد اولویت دارد؟

پلاستیک ماده‌ای است که در علم شیمی به‌عنوان ماده‌ای بی‌اثر و بدون واکنش با محیط اطراف شناخته می‌شود. مواد دارویی از مواد شیمیایی درست شده‌اند که ممکن است با در مجاورت قرارگرفتن برخی مواد دیگر به انجام واکنش بپردازند که نتیجه این واکنش‌ها از بین رفتن خواص دارویی و درمانی است.

بسته بندی پلاستیکی دارو ممکن است ترکیب با سایر مواد را انجام بدهد از پلاستیک استفاده می‌کنند. البته علاوه بر نکته‌ای که گفته شد، پلاستیک سبک‌تر است و فرایند تولید آن نیز راحت‌تر است.

تولید پلاستیک در تعداد زیاد از نظر اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه‌تر از سایر مواد در بسته‌بندی دارو است. استفاده از پلاستیک موجب راحت‌تر شدن حمل دارو می‌شود و همین‌طور در صورت ضربه خوردن به ظرف دارو، نمی‌شکند و آسیب نمی‌بیند. البته بطری‌های شیشه‌ای کهربایی نیز در مقابل ضربه مقوم هستند و نمی‌شکنند اما در هر صورت ضدضربه بودن پلاستیک بالاتر است. در کنار تمام موارد گفته شده که مزیت‌های استفاده از پبسته بندی پلاستیکی دارو هستند، تعدادی از مشکلات استفاده از پلاستیک را نیز با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

منع استفاده از پلاستیک

بر اساس ارزیابی و تحقیقات انجام شده در مجمع جهانی اقتصاد اطلاعاتی راجع به نحوه تولید پلاستیک و مرگ جاندارانی که در اثر تولید پلاستیک اتفاق می‌افتد، به دست آورده‌اند. طبق این تحقیقات به‌ازای تولید یک تن به پلاستیک سه تن ماهی در اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد می‌میرند. البته این رقم پیش‌بینی است که برای سال 2025 به دست آورده‌اند.

مرگ 3 تن جاندار در اقیانوس‌ها باعث به‌هم‌خوردن اکوسیستم اقیانوس شده و مطمئناً به دنبال آن مرگ سایر جاداران نیز اتفاق می‌افتد. استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی دارو به روند افزایش مصرف پلاستیک و درنتیجه مرگ جانداران کمک می‌کند که این امر مسئله‌ای دی و جهانی است و در جهت مقابله با آن باید تلاش کرد.

امروزه بشر با توجه به زیان‌هایی که استفاده از پلاستیک به بار می‌آورد در جهت کاهش تولید وسایل پلاستیکی می‌کوشد و تلاش بر این است تا تمامی مردم در سطح جهان به سمت مصرف کمتر پلاستیک سوق داده شوند؛ بنابراین استفاده از پلاستیک در بسته ‌بندی دارو هم‌چین زیان‌های جبران‌ناپذیری را به طبیعت و اکوسیستم وارد می‌کند.

از این رو سعی می‌شود تا به‌جای پلاستیکی که غیرقابل‌بازگشت به طبیعت است و صدمات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد از مواد PET و دوستدار محیط‌زیست که قابل بازیافت و وارد شدن به چرخه طبیعت هستند، استفاده کنند.

البته در فرایند داروسازی و طراحی بسته بندی پلاستیکی دارو و اصول و قواعدی نیاز است به کار گرفته شود که بسته‌بندی به درست‌ترین و بهترین شکل ممکن دربیاید؛ بنابراین عبور از این مراحل و کنارگذاشتن پلاستیکی که در بسته‌بندی استفاده می‌شود کار آسانی نیست.

آیا بسته‌ بندی‌های پلاستیکی بهداشتی‌ تر هستند؟

استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر و به طور کل موادی که می‌توانند مجدد وارد چرخه طبیعت شوند لازمه انجام آزمایش‌ها زیاد هستند تا استاندارد بودن این سری موارد برای ورود به فرایند بسته‌بندی دارو تأیید شود. مراحلی که مواد به کار برده شده در بسته‌بندی باید پشت سر بگذرانند شامل موارد زیر می‌شود:
•    فرایند تولید دارو
•    شرایط حمل و نقل
•    شرایط جابه‌جایی دارو
•    دما
•    رطوبت
•    بهداشت در بسته‌بندی
با توجه به‌تمامی گفته‌ها هنوز موادی که بتوانند در صنعت دارویی جایگزین پلاستیک در بسته‌ بندی دارو شود وجود ندارد و مواد زیست‌تخریب‌پذیر و دوستدار محیط زیستی که هم‌اکنون در دسترس همگان است و به استفاده از آن توصیه می‌شود نمی‌توانند به‌راحتی وارد چرخه محیط‌زیست شوند. همچنین آیا به عنوان با صرفه ترین جنس بسته بندی دارو می توان در نظر گرفت یا نه؟


دولت انگلیس اعلام کرده است که در صورت مصرف پلاستیک در فرایندهای تولید باید مالیات بیشتری پرداخت شود اما شرکت‌های داروسازی با در نظر گرفتن این مورد که هنوز جایگزینی برای پلاستیک در صنعت داروسازی در نظر گرفته نشده است،

خواستار لغو و معافیت شرکت‌های داروسازی از این قانون شده‌اند. اگرچه مسیر زیادی تا جایگزین شدن پلاستیک با سایر مواد دوستدار محیط‌زیست وجود دارد .

اما این شرکت‌ها نیز برآیند تا کمترین آلودگی زیستی را تولید کنند و با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت مداوم آن بتوانند مسیری در جهت کاهش استفاده از پلاستیک در بسته‌ بندی دارو پیدا کنند.

تلاش برای کاهش ضایعات حاصل از فرایندهای تولید و بسته‌بندی نیز از دیگر اقدامات شرکت‌های داروسازی در جهت کمک به محیط‌زیست و طبیعت است.

عوامل مهم در بسته بندی دارو از نوع پلاستیکی

در بسته‌بندی پلاستیکی داروها، عوامل زیادی تأثیرگذار هستند که به ایمنی، کیفیت، و موثریت داروها کمک می‌کنند. به نوعی این عوامل می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تجربه مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارند. در زیر، عوامل مهم در بسته‌بندی پلاستیکی داروها را مطرح می‌کنم:
1.    انتخاب مواد پلاستیکی: نوع مواد پلاستیکی بسیار اهمیت دارد. مواد باید با خواص شیمیایی داروها سازگاری داشته باشند و از لحاظ فیزیکی مقاوم به فشار، شوک، و حرارت باشند.
2.    شکل و ساختار بسته‌بندی: طراحی و شکل بسته ‌بندی باید به گونه‌ای باشد که دارو به بهترین شکل و کیفیت ممکن حفظ شود. همچنین، ساختار بسته‌ بندی باید از لحاظ کاربری و نگهداری راحت باشد.
3.    شفافیت: در بسته‌ بندی پلاستیکی، شفافیت می‌تواند به مصرف‌کننده اطمینان بخشد و امکان مشاهده دقیق دارو درون بسته را فراهم کند.
4.    تاثیرات نور و حرارت: مواد پلاستیکی باید مقاوم به تاثیرات نور و حرارت باشند تا از تخریب و تغییرات شیمیایی در داروها جلوگیری شود.
5.    محافظت در برابر تبادلات هوا و رطوبت: بسته ‌بندی باید بتواند از تبادلات هوا و رطوبت جلوگیری کند تا دارو در شرایط مطلوب نگهداری شود.
6.    سازگاری با محیط زیست: مواد پلاستیکی باید از نظر محیط زیست سازگار و در صورت امکان قابل بازیافت باشند تا به حفظ محیط زیست کمک کنند.
7.    تدابیر ایمنی: بسته ‌بندی باید از نظر ایمنی مطابق با استانداردهای مربوط فراهم شده و از خطرات احتمالی مرتبط با بسته‌بندی کاسته شود.
8.    به آسانی باز و بسته ‌شدن: بسته بندی باید برای مصرف کننده طوری طراحی شود که به راحتی باز و بسته شود تا بتوانند بازخورد خوبی از آن داشته باشند.
9.    مطابقت با استانداردها: بسته ‌بندی باید با استانداردها و مقررات صنعت داروسازی سازگاری داشته باشد تا اطمینان از کیفیت و ایمنی داروها حاصل شود.
به دلیل حساسیت بالای داروها، انتخاب و بهینه‌سازی عوامل مهم در بسته‌بندی پلاستیکی اهمیت زیادی دارد تا داروها به دست مصرف‌کنندگان با کیفیت بالا و در شرایط ایده‌آل برسند.

کدام نوع ماده در بسته‌بندی دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

استفاده از مواد مختلف در صنعت بسته ‌بندی دارو بستگی به نوع شرکت سازنده، ایمنی دارو، نوع دارو، ماندگاری دارو و سایر عوامل شیمیایی بیولوژیکی دارو دارد. اما به طور کلی یک‌سری از مواد هستند که بیشتر برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلاستیک، شیشه، فویل آلومینیوم، مقوا از این قبیل مواد می‌باشند.

بسته بندی پلاستیکی دارو به یکپارچه ماندن دارو و درنتیجه عملکرد یکسان برای تمامی قسمت‌های دارو می‌شود. بسته‌بندی و پوششی که برای دارو در نظر می‌گیرند باید تمامی این نکات را پوشش دهد و باعث افزایش ماندگاری دارو به طور کلی محافظت از دارو بشود. داروهای تزریقی، قرص‌ها محلول‌ها و به طور کلی داروهایی که نیاز است به ‌راحتی در دسترس بیمار قرار بگیرند با استفاده از فویل آلومینیوم بسته‌بندی می‌شوند. فویل آلومینیوم در صنعت بسته‌ بندی دارو از محبوب‌ترین مواد است که از داروها به‌صورت جداگانه در برابر آسیب‌دیدن محافظت می‌کند.

البته بیشترین شکلی که از فویل آلومینیوم مشاهده می‌شود ورق‌های آلومینیومی است که در شرکت‌های داروسازی به فراوانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از فویل‌های آلومینیومی برای جابه‌جایی ماد و تجهیزات پزشکی و یا لو. له‌های آزمایش حاوی خون نیز استفاده می‌کنند.

چرا فویل آلومینیومی در بسته‌بندی دارو نسبت به پلاستیک و سایر مواد ترجیح داده می‌شود؟

ایجاد ایمنی بالا توسط آلومینیوم و محافظت خوبی که برای دارو ایجاد می‌کند، آلومینیوم را به ماده‌ای محبوب در صنعت بسته‌بندی شرکت‌های داروسازی تبدیل کرده است. این نوع بسته‌بندی جایگزین مناسب و بهتری نسبت به بسته‌بندی‌های سنتی و یا پلاستیکی است که امروزه و با درگذشته نیز استفاده از آن‌ها بسیار رایج و مرسوم بوده است. فویل آلومینیوم مانند یک محافظ در برابر آلودگی، نور خورشید و اکسیژن عمل می‌کنند و به همین علت است که نسبت به بسیاری از مواد اولویت دارند و استفاده از آن‌ها در بسته ‌بندی دارو ترجیح داده می‌شود.

استفاده از فویل آلومینیوم با توجه به مواردی که گفته شد و محافظت در برابر انواع آلودگی و اکسیژن هوا باعث می‌شود تا عمر دارو افزایش پیدا کند و به‌زودی فاسد نشود. همچنین این فویل‌ها قابلیت این را دارند که به‌صورت مهر و موم شده به دست مصرف‌کننده برسند تا ایمنی دارو افزایش یابد.

طراحی بسته بندی پلاستیکی دارو کیان مهر
نمونه طراحی بسته بندی پلاستیکی دارو کیان مهر

مزایای استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی دارو

در بسته‌بندی دارو شیشه، پلاستیک، لاستیک و فویل آلومینیومی استفاده می‌شود اما هرکدام از این مواد دارای ویژگی و خواصی هستند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.
•    ظروف شیشه‌ای: این نوع چاپ و بسته بندی دارویی بسیار مرسوم بوده و بیشتر به شکل شیشه‌ای کهربایی دیده می‌شود و برای محلول‌ها و شربت‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه این شیشه‌ها تا حدود زیادی نشکن هستند اما در هر صورت امکان ضربه وارد شدن به آن‌ها و شکستنشان در اثر ضربه وجود دارد اما همین‌طور می‌توانند از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل شیشه و رسیدن به دارو جلوگیری کنند. همان‌طور که می‌دانید اشعه فرابنفش بسیار مخرب بوده و می‌تواند ساختار دارو را عوض کند در نتیجه استفاده از شیشه برای دسته‌بندی این نوع داروها بسیار هوشمندانه است. لازم است بگوییم رعایت بهداشت در بسته بندی دارو مهمترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

البته سطح ظروف شیشه‌ای به دلیل ایجاد قلیا می‌توانند PH دارو را تغییر دهند و در نتیجه تغییر ph دارو، عملکرد آن از بین می‌رود. پس به طور خلاصه ویژگی ظروف شیشه‌ای شامل: 
•    محافظت در برابر اشعه فرابنفش
•    تقریباً ضدضربه بودن (اما فراموش نکنید که در هر صورت شکستن از ویژگی‌های شیشه است!)
•    تغییر pH دارو
•    جلوگیری از تجزیه شدن و غیرفعال شدن دارو
•    پلاستیک‌ها: پلاستیک‌ها از دیگر موادی هستند که در بسته‌بندی دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلاستیک‌ها از مواد آلی ساخته می‌شوند و به‌صورت ورقه‌ورقه وجود دارند.

پلاستیک‌ها در دسته پلیمرهای الی قرار دارند درنتیجه ویژگی‌های پلیمرها شامل جال پلاستیک‌ها نیز می‌شود. از پلاستیک‌ها در صنعت داروسازی و پزشکی به ‌وفور استفاده می‌شود مثل بسته‌بندی داروها، تولید بطری برای قرص‌ها، تولید سرنگ، تولید لوله‌آزمایش و ... . ظروف پلاستیکی در مقابله با ظروف شیشه‌ای دارای چند ویژگی هستند.

مثل اینکه ظروف پلاستیکی در مقابل هرگونه ضربه‌ای ایمن هستند و نمی‌شکنند. ظروف پلاستیکی بسیار سبک هستند و یکی از دلایل اصلی استفاده در بسته‌بندی دارو سبک بودن آن‌ها است. پلاستیک‌ها قابلیت جمع ‌شدن دارند. به طور کلی پلاستیک‌ها:
•    مقاوم و نشکن در برابر ضربه
•    سبک
•    ارزان
•    قابلیت جمع‌شدن دارند
فویل‌های آلومینیومی نیز در بخش قبل به طور کامل بررسی شدند.
بسته‌ بندی جعبه دارویی فرایندی است که بعد از فرمولاسیون دارو و در پایان فرایند تولید اتفاق می‌افتد. بسته‌بندی دارو اهمیت زادی دارد و به همین علت است که شرکت‌های داروسازی برای انجام بسته‌بندی و فرایند طراحی آن‌، وقت زیاد را صرف می‌کنند.

بسته بندی پلاستیکی دارو از دارو در برابر آسیب‌های احتمالی که از شرایط محیطی ممکن است به آن وارد شود جلوگیری می‌کند و همین‌طور معرف دارو است. بسته‌ بندی دارو تأثیر مهمی در بازاریابی و تبلیغات دارو نیز دارد و به همین دلیل است که صنعت بسته‌بندی دارو هر روز در حال گسترش و پیشرفت است.

پلاستیک از جمله موادی است که در بسته‌بندی جعبه دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد کاربرد آن در این فرایند به طرز چشمگیری گسترده است اما با توجه به تأثیراتی که پلاستیک بر روی طبیعت و اکوسیستم زنده می‌گذارد بهتر است که از پلاستیک در بسته‌بندی مواد دارویی استفاده نکنیم. البته که استفاده از پلاستیک مزایای خود را نیز دارد اما درهرصورت در راستای کمک به کاهش مصرف پلاستیک بهتر است تا از پلاستیک کمتری در بسته ‌بندی دارو استفاده کنیم.

ویژگی‌های یک بسته بندی دارو مناسب

بسته ‌بندی دارو باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که اطمینان از ایمنی، استحکام، و اثربخشی دارو را به بیماران اطمینان دهد. ویژگی‌های یک بسته ‌بندی دارو مناسب عبارتند از:
1.    استریلیته: بسته ‌بندی باید استریل باشد تا از آلودگی دارو توسط میکروب‌ها و سایر آلودگی‌ها جلوگیری شود.
2.    محکمی و مقاومت: بسته‌ بندی باید محکم و مقاوم باشد تا از آسیب‌های فیزیکی مانند ضربه، فشار، و انحرافات در حمل و نقل محافظت کند.
3.    توانایی حفظ ویژگی‌های دارو: بسته ‌بندی باید دارای توانایی حفظ ویژگی‌های دارو مانند استحکام، ثبات، و اثربخشی باشد. برای مثال، برای داروهای حساس به نور، باید بسته ‌بندی نورپذیر استفاده شود.
4.    آسانی باز و بسته شدن: بسته ‌بندی باید به آسانی باز و بسته شود. تا بیمار بدون هیچ سختی بتواند دارو خود را مصرف کند.
5.    اطلاعات کافی: بسته‌ بندی باید دارای اطلاعات کافی در مورد نحوه مصرف، موارد احتیاط، تاریخ انقضا، و غیره باشد تا بیماران بتوانند از دارو به درستی استفاده کنند.
6.    محیط زیست: بسته ‌بندی باید دارای توجه به محیط زیست باشد، به این معنا که از مواد قابل تجدیدپذیر و قابل بازیافت استفاده شود و به حداقل آسیب به محیط زیست برسد.
7.    مطابقت با استانداردها: بسته‌ بندی باید با استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط با بسته‌بندی داروها مطابقت داشته باشد. این شامل استانداردهای FDA (اداره غذا و داروی آمریکا)، EMA (اداره دارویی اروپا) و غیره می‌شود.
8.    مناسب برای نوع دارو: بسته ‌بندی باید به نوع دارو و شرایط ذخیره سازی و استفاده آن مناسب باشد. به عنوان مثال، برای داروهای حساس به دما یا نور، باید بسته‌ بندی مخصوص استفاده شود.
9.    قیمت مناسب: بسته ‌بندی باید هزینه مناسبی داشته باشد که به قیمت نهایی دارو افزوده شود و باعث افزایش بیش از حد هزینه برای بیمار نشود.
به طور کلی، بسته ‌بندی دارو باید تضمین کننده ایمنی، استحکام، اثربخشی، و راحتی استفاده برای بیماران باشد.

آشنایی با انواع محبوب پلاستیک‌هایی که در بسته‌بندی دارویی به کار می‌روند

در بسته ‌بندی داروها، به خاطر حفظ کیفیت و ایمنی محصولات، از انواع مختلف پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. برخی از انواع پلاستیک‌هایی که در بسته ‌بندی دارویی، به خصوص در بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از:
پلی‌استایرن (Polystyrene): این نوع پلاستیک برای ساخت قسمت‌هایی از بسته‌ بندی، مانند سینی‌ها یا کیسه‌های حاوی قرص‌ها استفاده می‌شود.
پلی‌اتیلن (Polyethylene): این پلاستیک در تولید بطری‌ها، ظروف، یا کیسه‌های بسته‌ بندی داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پلی‌پروپیلن (Polypropylene): برای ساخت قطعات بسته‌بندی مقاوم و با کیفیت، مانند درپوش‌ها و قسمت‌های بسته ‌بندی، از این پلاستیک استفاده می‌شود.
پلی‌وینیل کلراید (PVC): در بسته‌بندی دارویی، ممکن است برای تولید برخی از قرص‌ها از PVC استفاده شود.
پلی‌اتیلن ترفتالات (PET): این نوع پلاستیک برای بطری‌ها و شیشه‌های دارویی به کار می‌رود.
آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS): برای ساخت برخی از بسته ‌بندی‌ها و ساختارهای مقاوم در برابر ضربه استفاده می‌شود.
پلی‌کربنات (Polycarbonate): برای تولید برخی از بطری‌ها و قسمت‌های شفاف بسته ‌بندی استفاده می‌شود.
 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر