انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی

انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی

برای چاپ اسناد و مدارک استاندارد اداری، قراردادها، ارائه‌ها، مقاله‌ها، صفحه گسترده یا تصاویر، نیاز به طیف فوق‌العاده‌ای از کاغذ چاپگر با کیفیت بالا و باارزش است. نوع کاغذ مورد نیاز برای چاپ بستگی به کار چاپی و نوع چاپگر دارد. کاغذها در مدل‌های مختلف برای کارهای گوناگون طراحی می‌شوند. تفاوت اصلی در آن شامل اندازه کاغذ و وزن کاغذ و همچنین رنگ کاغذ است. کاغذ چاپگر استاندارد برای چاپ روزمره، به طور معمول در اندازه A4، به رنگ سفید و وزن کاغذ 80gsm   است. یعنی اندازه و وزن کاغذ با توجه به کیفیت آن سنجیده می‌شود.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

کاغذ A4 متداول‌ترین نوع کاغذ مورد استفاده در دفاتر و منازل است، کاغذ چاپگر مناسب برای استفاده لوازم التحریر عمومی ‌بوده و با اکثر چاپگرهای لیزری، کپی و جوهرافشان سازگار است. کاغذهای دیگری در اندازه‌های مختلف مانند کاغذ A3  و A5  وجود دارد که برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود. اندازه و وزن کاغذ A5  بین 70 تا gms  180  است. کاغذ چاپگر به صورت بسته‌های مجزا یا جعبه‌ای پیچیده می‌شود.

کاغذ بسته بندی در انواع مختلفی وجود دارد و برای انواع محصولاتی که برای بسته بندی در نظر گرفته شده‌اند، تولید می‌شوند. به عنوان مثال، کاغذ بسته بندی برای نان برای بهداشت و زیبایی ظاهری طراحی می‌شود. در ابتدا از کاغذ موم شده و سلفون استفاده می‌شد، اما اکنون از پلی اتیلن، پلی پروپیلن و لمینت‌هایی که ترکیبی از این مواد است ترجیح داده می‌شود. استفاده از کاغذ در چاپ و بسته بندی بسیار متداول است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی جعبه دارویی

تولید کاغذ بسته بندی

کاغذ بسته بندی در کارخانه‌های مخصوص از خمیر چوب تولید می‌شود. مواد اولیه تولید کاغذ معمولا از درختانی تهیه می‌شود که به عنوان چوب‌های نرم طبقه بندی می‌شوند. برای کاغذ بسته بندی هدیه، خمیر کاغذ سفید است، اما سایر کاغذها از ماده‌ای به نام بسته بندی کرافت (که به عنوان کیسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی معروف است) از خمیرمایه جدا نشده ساخته شده‌اند.

جوهر بکار رفته در کاغذهای بسته بندی از رنگ‌های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. تفاوت تولید کاغذ‌های بسته بندی هدیه، در طراحی آن‌ها و استفاده از کاغذ‌ها و جوهرهای مختلف است.

شرکت‌های بسته بندی کاغذ هدیه، کاغذ و جوهر را از فروشندگانی خریداری می‌کنند که در تولید با کیفیت بالای کاغذ بسته بندی مانند کاغذ کرافت سنگین و دستمال کاغذی تخصص دارند. سطوح نهایی برخی از کاغذهای بسته بندی مانند فویل‌ها، در طول فرآیند چاپ روی کاغذ تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

کاغذ چاپ و خصوصیات آن

انتخاب از بین انواع مختلف کاغذهای موجود در بازار عامل اصلی در دستیابی به چاپ دیجیتال با کیفیت عالی است. شما باید نوع کاغذی را انتخاب کنید که به بهترین وجه مناسب برای بیرون کشیدن مطالب بصری و متنی پروژه و طراحی گرافیکی شما باشد، انتخابی که باید با دقت انجام شود و بسته به نوع محصول مورد نظر برای چاپ متفاوت خواهد بود.

انتخاب از طیف وسیعی از انواع کاغذهای ارائه شده همیشه آسان نیست زیرا همه با خصوصیات کاملا متفاوت تولید می‌شوند. هر نوع کاغذ دارای وزن است که میزان شفافیت، ظاهر، ضخامت، سطح opaqueness، استحکام و دوام آن را تعیین می‌کند. تعریف فنی وزن عبارت است از وزن یک ورق کاغذ با مساحت یک متر مربع، به عبارت دیگر، این نسبت بین وزن كاغذ و مساحت آن را نشان می‌دهد.

این ماده در گرم در هر متر مربع به سادگی در گرم اندازه گیری می‌شود و راهی برای تفکیک انواع کاغذ موجود در بازار به همراه برخی خصوصیات دیگر است. مهم است که بین وزن کاغذ و ضخامت، و یا مقاومت کاغذ تفاوت قائل شوید.

در حالی که وزن بالاتر اغلب با کاغذ ضخیم‌تر مطابقت دارد، عوامل دیگری نیز می‌توانند روی این مسئله تاثیر بگذارند. تکنیک‌های پردازش انتخاب شده می‌تواند کاغذ را با همان سبک بزرگتر کند، یعنی نازک‌تر باشد، یا تراکم کمتری داشته باشد، که یک کاغذ ضخیم‌تر تولید می‌کند.

کاغذها از فشرده سازی الیاف به دو صورت فرایندهای شیمیایی و فرایندهای مکانیکی ساخته می‌شوند. مقدار بالای فیبر چوب می‌تواند ضخامت کاغذ را افزایش دهد. برخی از  کارخانه‌ها، برای کاهش استفاده از سلولز و رسیدن به یک اثر زیبا و خاص، مواد خاصی را به خمیر اضافه می‌کنند.

بنابراین روشن است که بسته به نوع پردازش و ترکیب کاغذ، دو صفحه با وزن یکسان می‌توانند دارای ضخامت‌های مختلف باشند. این که آیا شما کارت ویزیت یا کتاب چاپ می‌کنید، یا یک صفحه نمایش تبلیغاتی یا بروشور تولید می‌کنید، هر محصول دارای وزن مخصوصی است. انتخاب نوع کاغذ اشتباه برای چاپ طرح گرافیکی یا پروژه چاپ شما می‌تواند اثر نهایی را خراب کند. 

بسته بندی مقوایی و ویژگی‌های آن

برای مشاغل مختلف، باید مطمئن باشید که محصولات به خوبی نگهداری و حفظ شوند. نه تنها باید مطمئن شوید که وسایل دارای بسته بندی عالی برای جلوگیری از آسیب دیدن هستند، بلکه ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد آن‌ها فکر کنید. ویژگی‌های بسته بندی مقوایی که ممکن است در نظر داشته باشید می‌تواند شامل سازگاری با محیط زیست، زیبایی ظاهری، کاربردی بودن و سهولت در حمل و نقل باشد.

انواع کاغذ چاپ

مقوا را می‌توان با خلاقیت متناسب با طیف وسیعی از محصولات در اشکال و اندازه‌های مختلف تطبیق داد. بسته بندی‌های مقوایی با بهره گیری از طرح‌های پیشرفته، می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند.

در بعضی موارد، مارک‌ها و برندها از بسته بندی مقوایی استفاده می‌کنند زیرا باعث افزایش عمر محصول می‌شود و نشان از تعهد برند نسبت به هدر رفت کمتری دارد. به عنوان مثال، مارک‌های لباس می‌توانند از بسته‌های مقوایی استفاده کنند و مصرف‌کنندگان  می‌توانند بیشتر از بسته بندی خود استفاده کنند.

مقوا یک بسته بندی بسیار رایج است و در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی می‌توان آنها را تهیه کرد. یکی دیگر از مزیت‌های قابل توجه بسته بندی مقوایی این واقعیت است که قابل بازیافت است. برای مصرف‌کنندگان این امر مزایای بسیاری را به همراه می‌آورد.

از آنجا که مقوا سبک وزن است، این بدان معنی است که بسته بندی به طور کلی وزن محصول را افزایش نمی‌دهد. در حمل و نقل، مقوا نیز بسیار بادوام است و آن را به بهترین کاغذ بسته بندی برای تجارت تبدیل می‌کند؛ زیرا از نفوذ رطوبت در محصول جلوگیری می‌کند.

این یک عامل اساسی برای محصولاتی است که به صورت طولانی حمل می‌شوند. در مقایسه با بسیاری از محصولات بسته بندی دیگر، مقوا گزینه‌ای بسیار مناسب برای مشاغل مختلف است. مقوا در مقایسه با بسته بندی گران‌تر از قبیل پلاستیک بسیار ارزان قیمت تلقی می‌شود.

مقوا در شکل‌های فانتزی هم تولید شده است که مقوای فانتزی در بسیاری از کارهایی که زیبایی اهمیت بالایی دارد بسیار کاربرد دارد. مقوای ایندربرد دارای روکش سفید رنگ است و برای بسته بندی دارو، مواد غذایی، و... کاربرد دارد و ایندربرد به دلیل رنگ سفید آن جایگزین مقواهای دیگر شده است و همچنین برای مصارف بهداشنی استفاده می‌شود.

انواع کاغذ چاپ و کاربرد آن‌ها

همان طور که از نام کاغذ گلاسه مشخص است، به این معناست که دارای یک سطح براق است که معمولا نور را منعکس می‌کند. بسیاری از عکس‌ها بر روی کاغذ براق در فروشگاه‌ها چاپ می‌شوند. بسیاری از قطعات بازاریابی نیز روی کاغذهای براق چاپ می‌شود تا سعی در جلب توجه چشم‌انداز آن‌ها شود. استفاده از کاغذ براق می‌تواند کار نهایی را زیباتر نشان دهد. با این حال، این بستگی به آن چه چاپ می‌کنید بستگی دارد. پوشش گلاسه نه تنها ظاهر براق به کاغذ می‌بخشد.

چاپگرهای لیزری قادر به چاپ بر روی کاغذ براق هستند، کاغذ چاپ براق روشن‌تر است و این مسئله باعث می‌شود رنگ تصاویر در صفحه شما زیباتر شود. درخشش فوق‌العاده در پرونده‌های چاپی با پوشش رنگی زیبا، به خصوص عکس‌ها و گرافیک‌های بزرگ، بسیار کاربرد دارد. این اثر همچنین باعث می‌شود رنگ روی چاپ عکس، کنتراست بالاتری داشته باشد. رایج ترین نوع کاغذ مورد استفاده در چاپگرهای Inkjet ، کاغذ سفید روشن است. این کاغذ فوق العاده صاف و بدون اسید برای چاپ وب، ایمیل و سایر اسناد مناسب است.

این کاغذ تصویری شفاف و واضح به نمایش می‌گذارد. کاغذ سفید روشن برای ساخت تصاویر چاپی به دلیل داشتن رنگ های روشن، ایده آل برای کارهای روزانه و چاپ شخصی است. کاغذ باند یک کاغذ قوی تر و با دوام تر در مقایسه با انواع دیگر است. این کاغذ از خمیر الیاف خز ساخته شده و باعث دوام آن می‌شود، مخصوصا برای چاپ الکترونیکی مناسب است. این کاغذ مات برای چاپ پاکت نامه، فرم‌های تجاری، سربرگ‌ها، فاکتورها و گزارش‌های تایپ شده مناسب است.

کاغذ پوشیده شده، همان طور که از نام آن پیداست، کاغذی است که توسط مخلوطی از موادی مانند کربنات کلسیم، کائولینیت و بنتونیت پوشیده شده است. دارای یک سطح صاف و براق است که باعث می‌شود با ظاهر براق و رنگ عالی در مجلات، کارت ویزیت و بروشور، به کار گرفته شود. این نوع کاغذ جوهر را جذب نمی‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا روی سطح باقی بماند. همچنین جوهر روی سطح متمرکز شده و پخش نمی‌شود ، بنابراین اثر بهتری به تصویر چاپ می‌بخشد.

تولید کاغذ برای کارهای مختلف
نمونه چاپ جعبه دارویی

امروزه برای تولید کارت‌های پرسنلی، کارت هدیه، گواهینامه رانندگی و... از کاغذ پی وی سی استفاده می‌کنند که به دلیل جنس خاص خود می‌تواند کاربرد‌های زیادی داشته باشد. مزیت فوق‌العاده این کارت‌ها به دلیل استفاده از تراشه‌هایی است که داخل این کاغذ‌ها می‌توان تعبیه کرد. برای مثال در کارت دانشجویی و کارت مترو از تراشه RDIF  استفاده می‌شود. برای گواهینامه رانندگی از کارتSMART  و برای کارت‌های بانکی از MAGNET  استفاده می‌شود.

تولید کاغذ برای کارهای مختلف

 کاغذ مخصوص چاپ دارای ویژگی‌هایی است. به طور کلی، این کاغذ‌ها با مقدار کمی‌ سلولز ساخته می‌شوند که باعث تسهیل در چاپ می‌شود. متداول‌ترین آن‌ها از 70 تا 90 متغیر است، اگرچه می‌تواند به اندازه 100 گرم باشد. تولیدکنندگان به دنبال بیشترین میزان سفیدی ممکن برای این ماده هستند که تا حد زیادی با کمک مواد مخصوص به دست می‌آیند.

تحول در ساخت ماده مخصوص باعث شده تا کارخانه‌های تولید خمیر کاغذ با کارخانه‌های کاغذ ادغام شوند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، این کاغذ معمولاً در بین 9 تا 10 متر با سرعت 2000 متر در دقیقه تولید می‌شود. کاغذ روکش‌دار از الیاف کمتری ساخته می‌شود و مواد مورد استفاده در کاغذ به وسیله چسب‌های مخصوص، روی کاغذ چسبانده می‌شوند.

یک لایه روکش شده بر روی سلولز اعمال می‌شود و نتایج بهتری در چاپ و وضوح تصویر (با توجه به صفحه‌های بالاتر) دارد. این امر به این دلیل است که جوهر روی سطح باقی می‌ماند و به تبع آن نتیجه پس از چاپ براق‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شود.

رایج‌ترین رنگ کاغذ پوشیده شده با رنگ سفید است، زیرا در صورت ترک خوردگی پوشش، رنگ پس زمینه آشکار نیست (اگرچه تفاوت رنگ در پوشش‌های رنگ قابل توجه خواهد بود). به دلیل استفاده زیاد از فیبر باعث می‌شود که برخلاف کیفیت بالای چاپ، دارای استحکام کمی ‌باشد.

تولید به طور معمول بین 7 تا 8 متر عرض در دستگاه هستند و سرعت آن‌ها تا 1000 متر در دقیقه می‌رسد.  کاغذ‌های تولید دستمال، بسیار جاذب و نرم است. مقاومت در برابر آب به مواد استفاده شده بستگی دارد.

کاغذهایی که برای تولید دستمال استفاده می‌شوند باید در برابر مایعات مقاومت کنند تا در هنگام استفاده جدا نشوند، به همین دلیل، مراحل مختلفی در طول فرآیند تولید اعمال می‌شود و به طور معمول با فیبر تولید می‌شود. دستمال کاغذی رنگی با یک فرآیند رنگ آمیزی انبوه ساخته می‌شود.

هنگامی‌که کاغذ از دستگاه خارج شد، چاپ و برچسب‌ها به صورت غیرخطی اعمال می‌شوند. این کاغذ معمولا به صورت رول‌هایی با عرض 4 متر ساخته می‌شود که متعاقبا برش داده می‌شود تا با حداکثر سرعت 2000 متر در دقیقه آماده شوند.
کاغذ روزنامه، همان طور که از نام آن پیداست، برای چاپ روزنامه‌ها استفاده می‌شود. کاغذ با خمیر مکانیکی حاوی پسماند تولید می‌شود. مقوا محصولی است که با خمیر چوب خام و بدون بافت ساخته شده است که همین مسئله باعث حفظ رنگ قهوه‌ای اصلی آن می‌شود.

مقوا از سه لایه کاغذ، دو لایه بیرونی صاف و یک لایه داخلی راه راه تشکیل شده است، لایه دوم استحکام مقوا را بالا می‌برد. از نظر خواص مکانیکی، لایه موج‌دار باعث می‌شود مواد محکم شوند، اگرچه از طرفی برای چاپ مناسب نیست، زیرا بسته به فشار وارد شده به آن ممکن است خرد شود.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر