مهمترین نکات کلیدی اصول طراحی بسته بندی موفق

همان طور که می‌دانید بسته بندی یکی از تاثیرگذارترین عوامل در فروش یک محصول می‌باشد. برای همین نیز در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر به دنبال بهترین نوع بسته بندی و چاپ جعبه دارویی برای محصولات خود هستند تا که بتوانند محصولات خود را از سایر گزینه‌های مشابه در گروه‌های رقیب متمایز کنند.

در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با اصول طراحی بسته بندی موفق آشنا کنیم و برخی از نکات مهم در بسته بندی را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. پس با توجه به این مسئله با ما همراه باشید تا نکات لازم برای بهترین نوع بسته بندی به منظور برندسازی حرفه‌ای را خدمت شما معرفی کنیم. 

فهرست مطالب:

نکات مهم و اساسی در طراحی بسته بندی

نکات مهم و اساسی در طراحی بسته بندی

بسته بندی با توجه به اهمیت بالایی که دارد به یکی از حساس‌ترین مراحل در زمینه بازاریابی یک محصول تبدیل شده است. از این رو برای بسته بندی یک محصول باید به نکات بسیاری توجه داشته باشید تا که بتوانید بهترین و متناسب‌ترین بسته بندی را برای محصول خود انتخاب کنید و به واسطه آن جایگاه خود را در بازار مستحکم کنید.

در این بخش از مقاله قصد داریم به نکات کلیدی در زمینه اصول طراحی بسته بندی موفق اشاره کنیم و هر یک را به صورت مفصل خدمت شما عزیزان شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

1. صداقت داشتن در طراحی و بسته بندی

یکی از اصول اصلی که یک تولید کننده باید برای فروش محصول خود رعایت کند، بحث صداقت در معرفی محصول خود می‌باشد. به عنوان مثال یک فروشنده و یا تولید کننده باید اطلاعاتی که بر روی بسته بندی درج می‌کند، با محصولی که در بسته بندی قرار دارد هیچگونه تفاوتی را نداشته باشد.

دلیل این سخن نیز این است که در صورتی که یک مشتری اقدام به خرید یک محصول کند و بعد از باز کردن بسته بندی متوجه عدم شباهت محصول با تصویر روی بسته بندی شود، احساس می‌کند که فریب خورده است و یک محصول بی کیفیت را تنها به خاطر ظاهر زیبای آن خریداری کرده است. 

این مسئله مشکلات بسیاری را به همراه دارد که از جمله مهمترین آنان می‌توان به بد نام شدن یک برند معتبر اشاره کرد که این مسئله می‌تواند بر روی فروش محصولات یک برند اثرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

پس با توجه به این مسئله همواره سعی کنید در چاپ و بسته بندی دارویی و سایر انواع بسته بندی صداقت را اولویت کار خود قرار دهید تا با مشکلاتی از این دست مواجه نشوید و اصول طراحی بسته بندی موفق را همواره رعایت کنید. 

2. شناخت مشتریان محصول 

برخی از تولید کنندگان بر این باور هستند که تنها تولید یک بسته بندی زیبا برای رعایت اصول طراحی بسته بندی موفق کافی است؛ اما این کار کاملا اشتباه است و بسته بندی مور نظر باید مطابق با سلایق مشتریان طراحی و به بازار عرضه گردد.

برای این کار پیش از این که بسته بندی را آغاز کنید از خود سوال کنید که مشتریان هدف محصول ما چه کسانی هستند و سپس با توجه به به این مسئله و مطابق با سلیقه مشتریان اقدام به تولید بسته بندی برای محصولات خود کنید.

به عنوان مثال در صورتی که قصد بسته بندی دارویی کودکان را دارید، نمی‌توانید از هر نوع تصویر و طرحی برای بسته بندی خود استفاده کنید؛. بلکه باید طراحی بسته بندی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مطابق با سلیقه کوکان باشد.

به واسطه این کار می‌توانید بازاریابی بسیار خوبی برای محصول خود انجام دهید و محصول خود را از سایر محصولات یرندهای رقیب متمایز کنید. 

3. کیفیت بسته بندی

یکی دیگر از مواردی که در اصول طراحی بسته بندی موفق باید به آن توجه کافی داشته باشید، کیفیت بسته بندی می‌باشد. این مسئله کاملا درست است که استفاده از طرح‌های جذاب در بسته بندی نظر مشتریان را جلب خواهد کرد، اما کیفیت بسته بندی یکی از مواد بسیار مهم در بسته بندی به شمار می‌رود.

به عنوان مثال در صورتی که در چاپ و بسته بندی یک محصول از مواد بی کیفیت استفاده شود، یا این که فونت‌های به کار رفته ناخوانا باشد؛ مشتریان را برای خرید آن محصول دچار شک و تردید خواهد کرد. 

پس با توجه به این مسئله همواره در چاپ بسته بندی علاوه بر ظاهر شیک، به کیفیت بسته بندی نیز توجه داشته باشید. یکی دیگر از مواردی که کیفیت در آن حرف اول را می‌زند در زمینه صادرات یک محصول می‌باشد. در صورتی که چاپ و بسته بندی شما دارای کیفیت لازم نباشد،

هیچگاه قادر به صادر کردن محصول خود به کشورهای دیگر نخواهید بود. همان طور که می‌دانید بخش اعظمی از سود یک تولید کننده به صادرات آن باز می‌گردد؛ پس همواره کیفیت بسته بندی را که یکی از موارد اصلی در اصول طراحی بسته بندی موفق در نظر داشته باشید. 

4. پیروی از یک الگوی خاص در ساختار بسته بندی

همان طور که می‌دانید در حال حاضر برندها و شرکت‌های مختلف در زمینه‌های بسیاری فعال هستند و محصولات متعددی را تولید و روانه بازار می‌کنند. همواره سعی کنید از یک الگوی خاص برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید تا که بتوانید یک ذهنیت اشنا را به مشتریان خود القا کنید.

به واسطه این کار در ذهن مشتریان خود ماندگار خواهید شد. به عنوان مثال در طراحی بسته بندی محصول خود سعی کنید از یک رنگ مشخص و یا یک لوگوی ثابت استفاده کنید تا که مشتریان بتوانند به راحتی محصولات شما را از محصولات سایر برندها شناسایی کنند. 

به عنوان مثال در صنعت دارویی این مسئله یکی از مهمترین ضروریات بسته بندی داور به شمار می‌رود؛ زیرا همان طور که می‌دانید صنعت دارو بسیار گسترده شده است و یکی از مواردی که می‌توانید از آن برای متمایز کردن محصولات خود از سایر برندها و معرفی محصول خود به مشتری‌ها از آن استفاده کنید؛ استفاده از یک الگوی ثابت برای چاپ و بسته بندی می‌باشد. 

5. طراحی و تولید بسته بندی هماهنگ با محصول

بسته بندی یک محصول باید به گونه‌ای باشد که مشتری با نگاه اول به آن، قادر به شناسایی محتویات موجود در آن بسته بندی باشد. پس با توجه به این مسئله یکی دیگر از مواردی که در اصول طراحی بسته بندی موفق باید به آن توجه داشته باشید، هماهنگی میان بسته بندی و محصول می‌باشد. به عنوان مثال در بسته بندی محصولات دارویی نمی‌توانید از طرح‌هایی استفاده کنید که برای بسته بندی لوازم آرایش از آنان استفاده می‌شود. 

یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای این مورد مثال زد، اهمیت رنگ در بسته بندی دارو می‌باشد. رنگ در بسته بندی دارویی نشان دهنده موارد مصرف و نیز حساسیت دارو می‌باشد. به واسطه این رنگ‌ها مشتریان می‌توانند به خوبی محصول را شناسایی کنند و از خصوصیات آن مطلع شوند. 

6. طراحی و بسته بندی با توجه به هویت برند

طراحی و بسته بندی یکی از مواردی است که هویت یک برند را به مشتریان معرفی می‌کند. برای همین نیز باید در چاپ و بسته بندی خود به گونه‌ای عمل کنید که پیام برند به خوبی به مشتریان منتقل شود و ارتباط خوبی میان مشتری و برند شکل گیرد. دلیل این سخن نیز این است که اگر مشتری نتواند به خوبی با برند مورد نظر ارتباط گیرد، به سراغ سایر برندها خواهد رفت و به نوعی بازار رقابت را از دست خواهید داد. 

پس با توجه به این مسئله، همواره سعی کنید برای اصول طراحی بسته بندی موفق، از یک لوگو، رنگ و یا شعار ثابت استفاده کنید و آن را به بهترین نحو بر روی بسته بندی‌ها به نمایش بگذارید تا مشتریان بتوانند با آن ارتباط بگیرند. این را نیز به خاطر داشته باشید که تنها چیزی که منجر به ماندگار شدن شما در بازار رقابت خواهد شد، ماندگار شدن در ذهن مشتریان می‌باشد. 

7. مشتری پسند بودن طراحی و بسته بندی

یکی دیگر از موارد مهمی که در اصول طراحی بسته بندی موفق باید به آن توجه داشته باشید، مشتری پسند بودن یک بسته بندی می‌باشد. برای این که بتوانید فروش خوبی را داشته باشید؛ باید بسته بندی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مصرف کننده نهایی درک درستی را از محصول شما داشته باشد. به بیان ساده طراحی بسته بندی باید به گونه‌ای صورت گیرد که یک ارتباط خاصی میان مشتری و محصول شکل گیرد و مشتری را متقاعد به خرید محصول مورد نظر کند. 
به عنوان مثل اگر بخواهیم اصول طراحی بسته بندی موفق را در فروش یک محصول شامپو بچه رعایت کنیم. باید از طراحی‌هایی استفاده کنیم که کودکان را به خود جذب کند؛ در غیر این صورت فروش خوبی را برای این محصول شاهد نخواهیم بود. برای همین نیز پیش از هر کاری بازار هدف خود را شناسایی کنید و سپس مطابق با آن اقدام به بسته بندی و محصول خود کنید؛ به واسطه این کار می‌توانید یکی از اصول طراحی بسته بندی موفق را به خوبی رعایت و سود آن را مشاهده کنید. 

8. طراحی خلاقانه بسته بندی

خلاقیت یکی از مهمترین موارد در اصول طراحی بسته بندی موفق می‌باشد که همواره باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که بتوانید از یک طراحی خلاقانه برای محصول خود استفاده کنید، می‌توانید محصول خود را برجسته‌تر از سایر محصولات هم دسته رقیب به نمایش بگذارید و بازار را به نوعی به دست بگیرید. برای همین نیز بسیاری از شرکت‌ها و برندها همواره به دنبال یک طراحی خلاقانه و جذاب برای محصول خود هستند. 

به عنوان مثال در بسته بندی هوشمند دارویی، بسیاری از شرکت‌های دارویی برای به دست گرفت بازار فروش، همواره به دنبال طراح‌های خاص و جذاب برای محصول خود هستند. این مسئله در مورد سایر محصولاتی که رقابت در آنان بالا می‌باشد نیز به خوبی دیده می‌شود و تمامی برندهای معروف و معتبر به دنبال اصول طراحی بسته بندی موفق برای محصول خود هستند. 

9. چند منظوره بودن طراحی و بسته بندی

طراحی و بسته بندی یک محصول باید با اهداف مختلفی صورت گیرد که فقط یکی از آن دیده شدن محصول توسط مشتری می‌باشد. یکی دیگر از اهدافی که اصول طراحی بسته بندی موفق باید به همراه داشته باشد، حفاظت از محصول در برابر آسیب‌های محیطی می‌باشد. علاوه بر این موارد در زمان طراحی بسته بندی باید به نحوه استفاده آن نیز توجه داشته باشید.

علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، یکی دیگر از مواردی که در اصول طراحی بسته بندی موفق باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت حمل و نقل محصول می‌باشد. محصول مورد نظر باید به گونه‌ای بسته بندی شود که در زمان حمل و نقل با مشکل مواجه نشود. 

بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر
نمونه بسته بندی دارویی

پس همواره سعی کنید بسته بندی را برای محصول خود انتخاب کنید که خصوصیات و کاربردهای زیادی را داشته باشد و تنها بر روی ظاهر آن تمرکز نکنید. به خصوص در صورتی که قصد صادر کردن محصول خود به خارج از کشور را دارید،

بهترین کار این است که از بسته بندی‌هایی استفاده کنید که علاوه بر ظاهر، مقاومت و قابلیت حمل و نقل خوبی دارند؛ زیرا در غیر این صورت محصول شما بازگشت خواهد خورد و ضرر و زیان بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت. 

10. متریال انتخاب شده برای بسته بندی

متریال انتخاب شده برای یک محصول یکی دیگر از مواردی است که در اصول طراحی بسته بندی موفق باید به آن توجه داشته باشید. متریال باید به گونه‌ای انتخاب شود که در برابر تغییرات شرایط جوی مقاوم باشد و از محصول مورد نظر نیز در برابر نور به خوبی محافظت کند.

علاوه بر این همواره سعی کنید از موادی برای بسته بندی محصول خود استفاده کنید که برای محیط زیست خطری را به همراه نداشته باشد.

دلیل این سخن نیز این است که در صورتی که از مواد مضر و خطرناک برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید، سبب ماندگاری بقایی آن در طبیعت خواهد شد و زندگی موجودات دریایی و حیوانات را به خطر خواهد انداخت. 

به عنوان مثال در بسته بندی دارویی، همواره در متریال‌هایی استفاده می‌شود که برای محیط زیست هیچگونه خطری را به همراه نداشته باشد.

یکی از مزیت‌هایی که چاپ و بسته بندی دارویی به همراه دارد نیز این است که نظارت خوبی بر روی چاپ و بسته بندی دارویی صورت می‌گیرد و در صورت عدم رعایت هر یک از اصول طراحی بسته بندی موفق، چاپ و بسته بندی مورد نظر توسط نهادهای نظارتی مرتبط پذیرفته نخواهد شد. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با اصول طراحی بسته بندی موفق و برخی از نکات مهم که منجر به اصول طراحی بسته بندی موفق می‌شود را خمدت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، بسته بندی یکی از تاثیرگذارترین موارد بر روی فروش یک محصول می‌باشد.

به همین دلیل نیز برندهای مختلف همواره به دنبال بهترین نوع بسته بندی برای محصولات خود هستند. برای این که بتوانید اصول طراحی بسته بندی موفق را در بسته بندی خود رعایت کنید، باید تمامی مواردی که در این مطلب به آنان اشاره کردیم را رعایت کنید؛ از جمله این موارد می‌توان به استفاده از متریال‌های مناسب و نیز طراحی خلاقانه اشاره کرد.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این مسئله کاملا درست است که ظاهر بسته بندی تاثیر بسزایی را بر روی فروش یک محصول دارد، اما توصیه ما به شما عزیزان این است که تمامی تمرکز خود را بر روی ظاهر یک بسته بندی نگذارید زیرا در اصول طراحی بسته بندی موفق یکی از مواردی که باید رعایت کنید،

چند منظوره بودن یک بسته بندی می‌باشد. این مسئله به حمل و نقل و مقاومت یک محصول در برابر آسیب‌های خارجی به مانند نور و شرایط آب و هوایی کمک بسیاری خواهد کرد. 

سوالات متداول

آیا بسته بندی یک محصول بر روی فروش آن تاثیرگذار است؟
با توجه به رقابت بالایی که در صنایع مختلف شکل گرفته است، یکی از مواردی که شرکت‌ها می‌توانند به واسطه آن اقدام به تبلیغ برند خود کنند، استفاده از بسته بندی می‌باشد. بسته بندی یک محصول علاوه بر حفاظت از آن در برابر عوامل خارجی، به بازاریابی یک محصول نیز کمک بسیاری خواهد کرد؛ البته لازم به ذکر است که تنها در صورتی بسته بندی یک محصول به فروش آن کمک خواهد کرد که طبق اصول طراحی بسته بندی موفق، بسته بندی آن صورت گیرد. 
چرا بسته بندی دارویی یکی از حساس‌ترین انواع بسته بندی به شمار می‌رود؟
بسته بندی و چاپ جعبه دارویی در حال حاضر حساس‌ترین نوع بسته بندی به شمار می‌رود و دلیل آن نیز ارتباط مستقیم به محصولات با سلامت انسان‌ها می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که بسته بندی یک محصول دارویی به درستی انجام نشود، ممکن است که خاصیت دارویی خود را از دست بدهد و در مواردی نیز ممکن است که اثرات عکس را به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیز بسته بندی دارویی یکی از حساس‌ترین انواع بسته بندی به شمار می‌رود که نظارت‌های بسیاری برای رعایت اصول طراحی بسته بندی موفق بر روی آن صورت می‌گیرد.
اصول طراحی بسته بندی موفق از چه نظر حائز اهمیت است؟
اصول طراحی بسته بندی موفق
در میان شرکت‌های معتبر دنیا دارای اهمیت است و دلیل اصلی آن نیز بازاریابی بهتر به واسطه استفاده از اصول طراحی بسته بندی موفق می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که یک برند اصول طراحی را به خوبی رعایت کند و از طرح‌های خلاقانه برای بسته بندی محصول خود استفاده کند، می‌تواند بخش قابل توجهی از بازار را به دست بگیرد. 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر