چه نکاتی باید روی بسته‌بندی داروهای خاص نوشته شود؟

چه نکاتی باید روی بسته بندی داروهای خاص نوشته شود؟

نکات مهم بر روی بسته‌بندی دارو‌های خاص می‌تواند شامل مواردی باشد که هم بر روی کاغذ داخل جعبه نوشته شده است و هم نکاتی که بر روی بسته‌بندی ذکر می‌شود. این اطلاعات در واقع جزئیات مختصری هستند که در اختیار شما قرار می‌گیرند تا با دانستن آن در مورد داروی مورد نظر، مواد شیمیایی مورد استفاده در آن، اهداف و ماهیت آن‌ها، دستورالعمل‌های نگهداری و استفاده و سایر موارد، با آگاهی کامل نسبت به آن دارو از آن استفاده نمایید. با اینکه دارو‌ها پس از اینکه یک پزشک معتبر آن‌ها را تجویز می‌کند به دست بیمار و یا مصرف‌کننده می‌رسد، اما باز هم خواندن مطالب مندرج شده بر روی بسته بندی جعبه دارویی از اهمیت خاصی برخوردار است.

فهرست مطالب:
(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

نکات مهم در بسته‌بندی داروهای خاص

نکات مهم در بخش هشداردهنده داروهای خاص

برچسب‌گذاری بر روی جعبه دارویی

بسته‌بندی داروهای خاص و اطلاعات روی آن

ویژگی اطلاعات بسته‌بندی داروهای خاص
 

اطلاعات مهم در مورد دارو در بروشور دارو تا خورده در داخل بسته‌بندی چاپ شده است. این نکات به صورتی نوشته شده است که درک آن توسط تمامی افراد آسان باشد، به همین دلیل از یک قالب استاندارد پیروی می‌کند. برخی از داروخانه‌ها ممکن است از عناوین مختلفی برای قسمت مقالات استفاده کنند، به عنوان مثال برخی از شرکت‌های تولید دارو ممکن است موارد احتیاطی را تایپ کنند؛ اما برخی دیگر ممکن است این قسمت از مطلب را با عنوان اقدامات پیشگیری بیان کنند.
در واقع در این مقاله ما قصد داریم تا از اطلاعات کامل‌تری در مورد نکات مهمی که بر روی بسته‌بندی دارو‌های خاص ذکر می‌شود برای شما توضیح دهیم. هدف اصلی این است که اطمینان پیدا کنید که هر ماده دارویی که توسط نسخته پزشک تجویز می‌شود به هیچ عنوان باعث ناراحتی و آزار شما نخواهد شد و با اطمینان کامل می‌توانید آن را دنبال کنید.

نکات مهم در بسته‌بندی داروهای خاص

اولین چیزی که چشم هر مصرف‌کننده‌ای را در بسته‌بندی داروهای خاص به خود جلب می‌کند، نام مارک و نام محصول به هر دو زبان ملی و بین المللی است.

بسته  بندی داروهای خاص کیان مهر
نمونه کار بسته  بندی داروهای خاص

برند‌های مختلفی که ممکن است بر روی جعبه این نوع دارو‌ها مشاهده کنید به دلیل قوانین مختلفی است که شرکت‌ها از نام‌های متفاوتی بر روی آن‌ها استفاده می‌کنند ولی در واقع در عملکرد آن‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد و دقیقا یکسان عمل می‌کنند.

پس از این قسمت، بخشی از اطلاعات است که در مورد نحوه کار و عملکرد دارو در بدن توضیح می‌دهد، همچنین در مورد اینکه این دارو برای چه اهدافی و درمان چه مواردی استفاده می‌شود و همچنین طریقه مصرف دارو توسط مصرف‌کننده را به صورت کامل توضیح می‌دهد.


برای برخی از دارو‌ها که قدرت بالاتری نسب به سایر دارو‌ها دارند توضیه می‌شود که با معده پر و پس از خوردن غذا مصرف گردند و ممکن است در برخی موارد توضیه شود که همراه با یک لیوان شیر برای تاثیر سریع‌تر و بهتر آن استفاده شود.

این در حالی است که برای مصرف دارو با قدرت پایین‌تر نیازی که رعایت چنین قوانین سختی نمی‌باشد. در ادامه مطلب به توضیح جزئیات بیشتری که در کاتالوگ این چنین دارو‌ها ذکر می‌شود اشاره کرده‌ایم.

ناسازگاری با سایر داروها

در این قسمت از توضیحات مندرج شده بر روی بسته‌بندی دار‌و در مورد تمام شرایطی که مصرف دارو ممکن است برای بیمار مشکل به وجود آورد و به سرعت بایستی مصرف آن قطع گردد توضیح داده شده است.

علاوه بر این ممکن است بیمار نسبت به این چنین داروی آلرژی داشته باشد و بدن وی واکنش نشان دهد که می‌تواند از تاثیرات جانبی دارو باشد که باید به سرعت مصرف دارو قطع شود و به پزشک مورد نظر مراجعه شود.

این توضیحات با کلمات واضح و روشن بر روی بسته‌بندی داروهای خاص، مانند بسته بندی داروی کودکان بیان شده است تا به راحتی برای بیمار در هر سطحی که باشد قابل درک و مشخص باشد.

هشدارهای لازم

در این بخش از بسته‌بندی داروهای خاص، هر نوع اقدامات احتیاطی در مورد مصرف این دارو‌ها به طور کامل برای بیمار بیان شده است تا در صورت بروز اتفاق خاصی که به دلیل کمبود اطلاعات در مورد دارو برای بیمار رخ دهد متوقف کند.

علاوه بر این مطالب، توضیحات کاملی نیز در مورد نحوه استفاده دقیق دارو از جمله ترکیب یک دارو با داروی دیگر همزمان توضیح داده است.

در واقع این هشدار‌ها، اطلاعات لازم در مورد مواردی است که باید در زمان مصرف دارو‌های خاص آن‌ها را در نظر بگیرید و یا حتی از مصرف آن اجتناب شود.

هشداردهنده جعبه‌های دارویی

این بخش از بسته‌بندی داروهای خاص شامل تمام رویداد‌هایی می‌شود که در زمان استفاده از یک دارو ممکن است بر روی بدن انسان اتفاق بیفتد. در واقع خواندن نکات مهم ذکر شده در این بخش از بسته‌بندی دارو‌های خاص می‌تواند شما را از مواجه شدن با یک مسئله بهداشتی دیگر نجات دهد.

در این بخش در مورد مصرف بیش از اندازه این دارو و حتی جزئیات در مورد میزان دوز لازم مصرفی از آن برای کودکان، بزرگسالان و افراد مسن ذکر شده است. در مقابل این توضیحات تمامی راه حل‌های مناسب و توصیه شده در برابر بروز چنین شرایطی نیز در همان بخش بیان گردیده است، که البته آن را باید به عنوان کمک اولیه در نظر بگیرید و در صورت لزوم حتما با پزشک مورد نظر ارتباط بگیرید و یا مراجعه نمایید.

نکات مهم در بخش هشداردهنده داروهای خاص

اطلاعات دقیقی که در این بخش درباره استفاده از دارو‌های خاص در شرایط مختلف بهداشتی بیان شده است می‌توان به عنوان مثال به صورت زیر بیان کرد: ممکن است استفاده از دارو برای زنان باردار و یا بانوانی که در دوران شیردهی قرار دارند و همچنین کودکان زیر یک سن خاص و افراد با بیماری‌های خاص ضرر داشته باشد. داشتن این اطلاعات قبل از مصرف دارو بسیار مهم است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مرحله هدف از خوردن این دارو ذکر شده است تا بیمار بتواند با آگاهی بیشتر در مورد جزئیات دلیل خوردن آن، این دارو را مصرف کند. در نتیجه دانستن اینکه شما به چه علتی باید این دارو را استفاده کنید می‌تواند برای شما مفید باشد و علاوه بر این به شما در درک بهتر مسائل بهداشتی کمک به سزایی می‌کند.

چه نکاتی باید روی بسته بندی داروهای خاص نوشته شود؟


علاوه بر این اطلاعات، در این بخش به شما توضیح داده می‌شود که آیا مصرف طولانی مدت دارو مفید است یا خیر. بعضی از دارو‌ها پس از اینکه به هدف اولیه خود در بدن بیمار رسیدند، دیگر تاثیری بر روی آن ندارد و تنها یکبار می‌تواند موثر باشد.

همچنین درک در مورد استفاده طولانی مدت دارو قبل از تصمیم‌گیری در مورد قطع خودسرانه آن می‌تواند مهم باشد. نام تجاری و نحوه تهیه دارو به فروشندگان دارو توضیح داده شده است که می‌تواند شامل اطلاعاتی همچون رنگ، شکل، مارک، تاریخ انقضاء و تاریخ ساخت و اعتبار آن بر روی جعبه دارو‌های خاص باشد.

برچسب‌گذاری بر روی جعبه بسته بندی داروهای خاص

راهنمای برچسب‌گذاری FDA نشان دهنده این موضوع است که صنعت داده‌های دارویی، دارو‌های جدید که نتایج مناسبی از آن‌ها به دست آمده را در یک کلاس و دسته موجود قرار داده است و دارو‌هایی که به عنوان نتایج ناشناخته در نظر گرفته شده اند حذف می‌گردد.

نتایج بررسی‌های FDA می‌تواند به صورت عمومی در اختیار عموم قرار بگیرد، این بررسی‌ها شامل داده‌های آزمایش شده در سه فاز و در مورد سود و زیان داروی مورد نظر است که در واقع بر اساس آن دارو مورد تایید قرار می‌گیرد.

جزئیات این بررسی و یا ارزیابی‌ها نسبت به دارو‌های مختلف در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و غیر قابل دسترس است. امروزه دارو‌ها به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است،

به گونه‌ای که می‌تواند ما را در برابر بیماری‌هایی که زندگی هر انسانی را تهدید می‌کند، مقاوم‌تر می‌کند. پیشرفت در زمینه پزشکی باعث شده است تا ما در مقابل بسیاری از بیماری‌ها بتوانیم مقابله کنیم و با انواع دارو‌های مختلف از بروز علائم بدتر جلوگیری می‌کند و جان انسان‌ها را از بیماری‌های خطرناک و کشنده موجود در دنیای امروز نجات می‌دهد.

این دارو‌های موجود در بسته‌بندی‌های دارویی قرار دارند که با اهداف بسیاری در بازار و داروخانه‌ها موجود هستند. دقیقا مانند بسته‌بندی هر محصول دیگری، جعبه‌های بسته‌بندی دارو‌های خاص نیز مهم‌ترین جایگاه را در بازار دارد.

بسته‌بندی داروهای خاص و اطلاعات روی آن

 یکی از ضروریات بسته بندی دارو درج اطلاعات صحیح و کاربردی روی آن است. جعبه بسته‌بندی دارو‌های خاص به صورت مداوم در حال به روز‌رسانی و تغییر هستند و همیشه به سمت بهبودی و اصلاح ایرادات آن است، که این به دلیل پیشرفت روز به روز صنعت بسته‌بندی در دارو‌ها می‌باشد. جعبه‌های دارویی قدیمی نسبت به بسته‌بندی‌های امروزی از اطلاعات مفید و کاربردی برخوردار نبودند و به میزان این جعبه‌های امروزی که در بازار و داروخانه‌ها موجود است آموزنده و با کیفیت نبودند. بسته‌بندی دارو‌های خاص که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای یکسری ویژگی‌های جدید بسیاری هستند که برای عموم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ویژگی‌هایی که این بسته‌بندی‌ها دارند باعث شه است تا بسیار محبوب و پرکاربرد شوند و مصرف‌کننده تمایل داشته باشد تا در ابتدا اطلاعات موجود در کاتالوگ آن را مطالعه و بررسی کند. اهداف زیادی برای طراحی نوع جعبه دارو وجود دارد که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و به گونه‌ای است که موقعیت و جایگاه یک دارو در بازار امروز به نوع جعبه بسته‌بندی شده دارو بستگی دارد. این بسته‌بندی‌ها هستند که می‌توانند باعث قدرت و موفقیت یک شرکت تجاری پزشکی شوند. از اهدافی که یک بسته‌بندی مناسب دارو می‌تواند به دنبال داشته باشد به موارد زیر اشاره می‌کنیم:
•    در ابتدا و مهم‌ترین نکته در هنگام بسته‌بندی داروهای خاص، حفاظت از محصول است.
•    راحتی مصرف‌کننده در شناخت و تفکیک انواع داروها
•    به دست آوردن اطلاعات مفید در زمان مصرف داروها بر اساس نکاتی که بر روی بسته‌بندی ها لحاظ می‌گردد.
•    حمل و نقل راحت‌تر داروها به دلیل بسته‌بندی شدن آن‌ها و همچنین ایمنی بیشتر آن

بسته‌ بندی داروهای خاص یکی از عناصر اساسی در توسعه فرمولاسیون‌های مختلف در صنعت داروسازی است. ارتباط نزدیک بین یک دارو و بسته‌ بندی آن یک نگرانی اساسی برای ثبات و ایمنی دارو محسوب می‌شود. انتخاب مواد بسته‌ بندی بر اساس کارایی و ویژگی‌های عملکردی آن در حفظ کیفیت، قوت، و ایمنی محصولات دارویی تأثیر مهمی دارد.
آزمایش پایداری محصولات دارویی و آزمایش سازگاری مواد بسته ‌بندی جزء جدایی‌ناپذیر از تحقیق و توسعه در صنایع دارویی است. پایداری دارو در فرم‌های دوز جامد و مایع به اثر مواد بسته ‌بندی برای محافظت از دارو در برابر تجزیه شیمیایی و تغییر در خصوصیات فیزیکی مانند شکل ظاهری، سختی، شکستگی، انحلال، تجزیه، تغییر وزن، و رطوبت وابسته است.

برای بسته بندی دارو های خاص چه اصولی باید رعایت شوند؟

در حال حاضر، علاوه بر بسته‌ بندی اولیه و ثانویه، از دو نوع بسته‌ بندی ویژه نیز استفاده می‌شود. یکی از این نوع بسته ‌بندی داروهای خاص، بسته‌ بندی با دوز واحد است که کاهش خطاهای دارویی، را تضمین می‌کند. این نوع بسته ‌بندی امکان استفاده راحت‌تر و آسان‌تر با استفاده از دستگاه‌هایی مانند سرنگ‌های پیش‌ساخته، قطره ‌چکان، سیستم‌های دریافت دارو از طریق پوست، پمپ‌ها، و اسپری‌های آئروسل را فراهم می‌کند.
چنین دستگاه‌هایی این اطمینان را به وجود می‌آورند که محصول دارویی به درستی و به مقدار مناسب تجویز می‌شود. این فناوری‌های بسته ‌بندی داروهای خاص نه تنها به افزایش دقت در ارائه دارو کمک می‌کنند بلکه از جوانب ایمنی و راحتی بیماران نیز مراقبت می‌کنند.
 

ویژگی اطلاعات بسته‌بندی داروهای خاص

ویژگی بسته بندی داروهای خاص
نمونه طراحی بسته بندی داروهای خاص

مدیریت دارو‌های مصرفی برای افرادی که به صورت مداوم باید دارو مصرف کنند با کمک بسته‌بندی داروهای خاص و اطلاعات مندرج شده بر روی آن‌ها می‌تواند خیلی راحت‌تر صورت بگیرد. به خصوص برای کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند اینکار می‌توان یک نظم و مدیریتی برای دارو‌هایی که بیماران می‌دهند باشد، زیرا بسیاری از اشتباهات پزشکی به دلیل این‌ات که افراد مسئول دارو‌های بیمار در طول روز مقادیر زیادی را باید در یک زمان مشخص شده به بیمار بدهند و این بدون برنامه‌ریزی ممکن است کاری کاملا دشوار و سخت باشد. بروشور‌های موجود در بسته‌بندی دارو‌های خاص را می‌توان به عنوان یک سند که در بسته دارویی موجود است دید که می‌تواند اطلاعاتی در مورد دارو و نحوه مصرف آن را در اختیار مصرف‌کننده قرار بدهد. در واقع این اطلاعات با زبان ساده‌ای برای کاربر نهایی نوشته شده است.

ویژگی برچسب‌های پزشکی

در بسیاری از موارد می‌توانید از اطلاعات فراوانی که در پایگاه داده برچسب‌های پزشکی موجود است استفاده نمایید که از جمله موارد استفاده از آن‌ها می‌توانیم به این بخش‌ها که در زیر بیان نموده‌ایم اشاره کنیم: 
•    استفاده از برچسب‌های پزشکی به عنوان یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی برای دسترسی سریع‌تر به علائم موجود و هشدارهای دارویی
•    به عنوان یک شرکت دارویی برای افزایش و توسعه داروهای خاص 
•    به عنوان یک محقق برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی داروهای مختلف

به صورت کلی می‌توان گفت که، اطلاعاتی که در انواع بسته‌بندی دارو‌های خاص قرار می‌گیرد حاوی خلاصه‌ای از اطلاعات علمی ضروری است که برای استفاده ایمن‌تر و موثرتر از محصول مورد نظر می‌باشد.

اطلاعات بسته از یک قانون استاندارد پیروی می‌کند و برای هر دارو این قالب می‌تواند متفاوت باشد. بعد از بیان برخی از اطلاعات شناسایی مانند نام تجاری دارو، نام عمومی و سالی که دارو برای اولین بار توسط سازمان FDA تائید شده است،

بخش‌های دیگر آن شامل مواردی همچون، موارد مصرف دارو، دوز و میزان مناسب مصرف برای افراد در سنین مختلف، موارد منع مصرف، هشدار‌ها و احتیاط‌های موجود برای هر دارو، واکنش‌های احتمالی و جانبی بدن نسبت به دارو، تداخلات دارویی، اطلاعات مربوط به استفاده از داروی مورد نظر در جمعیت‌های خاص و در نهایت سایر اطلاعات هم که مختص ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌باشد.

برچسب‌هایی که پزشکان در زمان تحویل دارو بر روی جعبه آن می‌زند می‌تواند کمک بسیاری به مصرف‌کننده و یا بیمار برای مصرف به موقع و زمان‌بندی و برنامه‌ریزی درست برای مصرف دارو‌های خود باشد. اینکار می‌تواند استفاده از دارو‌ها را برای شخص مورد نظر ایمن‌تر کند.


نام تجاری هر دارو ممکن است در کشور‌های مختلف متفاوت باشد و این برای شما می‌تواند کمی گیج‌کننده به نظر برسد، اما با یک جستجوی کوچک در اینترنت و با وارد کردن یکی از نام‌های داروی خود می‌توانید نام‌های تجاری دیگر داروی مورد نظر را به راحتی بیابید.

بسته بندی داروهای چند دوز

بسته‌ بندی داروهای چند دوز (Blister Packaging) یک روش بسته‌ بندی است که در آن داروها به صورت جداگانه در یک بسته بندی حاوی چندین دوز قرار می‌گیرند. این نوع بسته ‌بندی به افراد کمک می‌کند تا داروهای مختلف را بر اساس زمان مصرف و دز مشخص شده توسط پزشک مصرف کنند. بسته ‌بندی داروهای چند دوز به ویژه برای افراد مسن، کودکان، یا افرادی که برای مدت طولانی دارو مصرف می‌کنند، مزایای زیادی دارد.

ویژگی‌ها و مزایای بسته ‌بندی داروهای چند دوز شامل موارد زیر می‌شود:

سهولت مصرف: بسته ‌بندی داروها به صورت چند دوز کمک به سهولت مصرف دارو توسط بیمار می‌کند. هر دوز به صورت جداگانه در بلیستر (بسته ‌بندی شفاف با سلول‌های جداگانه) قرار دارد که به افراد کمک می‌کند دقیقاً دوز مورد نیاز خود را در هر زمان مصرف کنند.
نظم در مصرف: این نوع بسته ‌بندی به بیماران کمک می‌کند تا به راحتی از ترتیب درست مصرف دارو پیروی کنند، که در نتیجه درمان بهتر و کاهش احتمال اشتباهات در مصرف داروها را فراهم می‌کند.
حفاظت از دارو: بلیسترها معمولاً محافظت خوبی برای داروها فراهم می‌کنند. آنها از تماس با هوا، نور، و رطوبت محافظت می‌کنند و برخی از بلیسترها حاوی آلومینیوم یا نئوپرن هستند که دارو را از تداخلات خارجی محافظت می‌کنند.
تشویق به پایداری در مصرف: بسته ‌بندی داروهای چند دوز می‌تواند به بیماران کمک کند تا به دقت در مصرف دارو پایداری کنند و از کاهلی در مصرف داروها جلوگیری کنند.
اطلاعات بهتر: بلیسترها معمولاً دارای برچسب‌هایی هستند که اطلاعات دقیقی در مورد هر دوز، نام دارو، تاریخ انقضاء و دستورالعمل‌های مصرف فراهم می‌کنند.
بسته ‌بندی داروهای چند دوز ممکن است بر حسب نوع دارو و شرایط بیماری متفاوت باشد، اما به طور کلی این نوع بسته‌ بندی جهت افزایش راحتی و ایمنی مصرف داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر