طراحی بسته بندی کالا

طراحی بسته بندی کالا

طراحی و بسته بندی محصول اتصال فرم، ساختار، مواد، رنگ، تصویر، تایپوگرافی و اطلاعات نظارتی با عناصر طراحی جانبی است تا محصولی را برای بازاریابی مناسب کند. هدف اصلی آن ایجاد وسیله نقلیه ای است که بتواند محصولی را در بازار نگهداری، محافظت، حمل و نقل، توزیع، ذخیره، شناسایی کند.

در نهایت، هدف از طراحی بسته بندی دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق برقراری ارتباط متمایز با شخصیت یا عملکرد یک محصول مصرفی و ایجاد فروش است. دهها هزار محصول مختلف در قفسه های یک سوپرمارکت متوسط وجود دارد.

فروشگاه های بزرگ، بازرگانان انبوه، فروشگاه های تخصصی، فروشگاه ها و اینترنت همه سایت های بازاریابی خرده فروشی هستند که محصولات در آنها قرار گرفته و از طریق طراحی بسته بندی مصرف کنندگان را به خود جلب می کند. گستردگی انتخاب مصرف کننده باعث ایجاد رقابت در محصول می شود که به نوبه خود نیاز به تمایز بازار را تقویت می کند.

فهرست مطالب:

در یک جامعه مصرف کننده، محصولات و طراحی بسته بندی آنها چنان در هم می آمیزند که دیگر به عنوان اشیای جداگانه یا در نهایت، اشیا ضروری درک نمی شوند.

در حقیقت، طراحی بسته بندی موفق باعث ایجاد تبلیغ برای محصول می شود.

برنامه ریزی، اجرا، قیمت گذاری، جایگذاری، تبلیغات، بازرگانی، توزیع و فروش همه بخشی از فعالیت های مربوط به انتقال کالاها از تولیدکننده به مصرف کننده است.

طراحی بسته بندی یکی از مولفه های مهم محسوب می شود.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی محصولات


ویژگی طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی فرایند طراحی بسته بندی محصول به منظور ایمن نگه داشتن، شناسایی و تحویل یک محصول است. یک مصرف کننده عادی ممکن است فکر کند که بر اساس کاربرد و منطق خرید می کند، اما معمولا چنین نیست.

بسیاری از کارهای ناخودآگاه هنگام انتخاب کالایی در مصرف کننده متوسط در قفسه فروشگاه یا صفحه تجارت الکترونیکی انجام می شود و این انتخاب ها ممکن است در یک ثانیه انجام شود. مردم فقط در کسری از ثانیه می توانند ناخودآگاه محصولات را انتخاب کنند.

طراحی بسته بندی موثر، مصرف کنندگان را درک می کند و به آنها این امکان را می دهد که از تصمیم گیری منطقی خود اطمینان حاصل کنند. طراحی بسته بندی هنر ، علم و فناوری محصور کردن و محافظت از یک محصول در داخل یک ظرف است.

در بسته بندی محصولات می توان از انواع مواد و ظروف از جمله جعبه ، قوطی، بطری و انواع دیگر ظروف استفاده کرد.

طراحی بسته بندی محصول همچنین شامل طراحی برچسب ها، گرافیک ها، رنگ ها، فونت ها و تصاویر استفاده شده روی بسته بندی است.


چرا طراحی بسته بندی مهم است؟


برای یک شرکت غیرممکن است که با طراحی بسته بندی عمومی که باعث می شود محصول در قفسه یا به صورت آنلاین ظاهر نشود، خریداران و افراد احتمالی را تحت تاثیر قرار دهد.

طرح برچسب عمومی به سرعت کنار گذاشته می شود و از آنجا که بسته بندی محصولات برای اکثر محصولات باید سفارشی باشد، الگوهای عمومی نمی توانند کمک کنند، مخصوصا وقتی صحبت از طراحی گرافیک می شود.

دقیقا مانند این که از آرم عمومی برای نام تجاری خود استفاده نمی کنید، از بسته بندی محصول عمومی خودداری کنید.

هر مشاغل فروش محصولات باید بسته بندی های منحصر به فردی را طراحی کنند. این برای محافظت از محصولات در هنگام حمل و نقل ضروری است و همچنین برای نمایش آنلاین این محصولات و قفسه فروشگاه نیز از اهمیت برخوردار است.

بسته بندی قبلا شکیل و مطابق با سلیقه افراد نبود. بسته بندی های زیادی هنوز وجود دارد.

اما شرکت های هوشمند دریافته اند که بسته بندی استثنایی می تواند ارزش برند و تجربه خارق العاده مصرف کننده را ایجاد کند. 


موارد مهم در طراحی بسته بندی


بسیاری از استراتژی ها، تکنیک ها و مهارت های مختلف در ایجاد بسته بندی های قدرتمند و منحصر به فرد دخیل هستند. هنگامی که از یک طراح بسته بندی خواسته می شود بسته بندی محصول را طراحی کند، آنها باید بسیاری از عناصر مانند طرح، شکل فیزیکی، درجه حفاظت مورد نیاز، اندازه، خصوصیات فیزیکی محصول داخل طراحی بسته بندی جعبه، طراحی برچسب و موارد دیگر را ارزیابی کنند.

طراحان حرفه ای بسته بندی چگونگی ایجاد تعادل مناسب بین عناصر مورد نیاز برای ایجاد بسته بندی را درک می کنند که هم برجسته باشد، هم فضای زیادی برای طراحی برچسب خیره کننده ارائه دهد و هم از محصولات محافظت کند

بسته بندی محصول شما باید منحصر به فرد باشد تا برجسته باشد و اهمیت ظاهر بسته بندی محصول بسیار مهم است و فقط طراح بسته حرفه ای می تواند به شما در ایجاد بسته بندی منحصر به فرد که مردم دوست دارند کمک کند. 


گزینه ای مهم در طراحی بسته بندی


طراحی بسته بندی در چگونگی دید مشتریان از شرکت شما و علاوه بر این ، نام تجاری شما نقش دارد. برای اولین بار، سرمایه گذاری در بسته بندی عالی منجر به جذب مشتری می شود. طراحی بسته بندی اغوا کننده می تواند منجر به افزایش فروش شود.

برای ارتقا آن، باید مارک تجاری خود را روی بسته بندی قرار دهید. به این ترتیب شما می توانید قبل از خرید، اطلاعات صحیحی را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهید. همچنین، عملکرد نقش بسزایی در بسته بندی دارد.

طراحی بسته بندی کالا

برای استفاده عملی باید کاربری مانند حمل و نقل و ذخیره سازی را در نظر بگیرید. اهمیت رنگ در طراحی بسته بندی، نمایشی بصری از برند و بخشی جدایی ناپذیر از بسته بندی محصول است.

می تواند باعث ایجاد افکار، احساسات و عواطف در مورد محصول شود و مستقیما بر تصمیم خرید تاثیر می گذارد.

به این دلیل که 85٪ از مصرف کنندگان محصولات را بر اساس رنگ خریداری می کنند. این امر انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند. 


کاربرد طراحی بسته بندی


بسته بندی باعث ایجاد و نشان دادن هویت برند می شود. هویت برند از دو جنبه با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کند، ایجاد تصور واضح از یک شرکت و محصول برای مشتری جدید و یادآوری مصرف کنندگان در مورد مارک و محصولات ارائه شده. بسته بندی یکی از ابزارهای کلیدی در تعریف و اشتراک هویت برند است.

تصور مداومی که شما برای شرکت و محصول خود ایجاد می کنید، همان چیزی است که باعث می شود مصرف کننده محصول شما را بشناسد و به خاطر بسپارد. همه بسته بندی ها یکسان طراحی نشده اند، اما این همان چیزی است که همه به آن پایبند هستند.

بسته بندی محصول باید آموزنده باشد. هر آنچه را که کاربر باید بداند به او بگویید، بنابراین آنها قبل از اینکه جعبه را باز کنند، همه چیز را درباره شما و محصول شما می دانند. 


اهمیت تصاویر در طراحی بسته بندی


در صورت استفاده مناسب از تصاویر، آنها می توانند هیجان بصری، تجربیات به یاد ماندنی و نقاط تماس قابل تشخیص ایجاد کنند. تصاویر غیرمنتظره می توانند علاقه مشتری را به خود جلب کنند. مصرف کنندگان قبل از خواندن متن به تصاویر نگاه می کنند.

تصاویر، عکس ها، آیکون ها، نمادها و شخصیت ها را می توان در بسیاری از سبک ها اجرا کرد که هر یک زبان بصری غنی ایجاد می کنند و محرک های بصری را ارائه می دهند. تصاویر ساده بیننده را قادر می سازد تا مفهومی را به سرعت تشخیص دهد.

تصورات پیچیده یا ناخوشایند برای درک کامل معنای آن به بیش از یک یا دو لحظه زمان نیاز دارند. تجارب حسی متفاوتی را که تصاویر مختلف با آنها ارتباط برقرار می کنند.

تصاویر همیشه باید شخصیت و ویژگی های محصول را به طور مستقیم و به طور مناسب بیان کنند.

برقراری ارتباط جذابیت اشتها (در بسته بندی مواد غذایی)، مفهوم سبک زندگی، پیشنهاد خلق و خو و دستورالعمل های مربوط به استفاده از محصول، همه اینها روش هایی است که تصاویر به شخصیت طراحی بسته بندی شکل می دهند. 

طراحی بسته بندی برای ارتقا


یکی از عملکردهای اصلی طراحی بسته بندی این است که باعث ارتقا محتوای داخل بسته بندی می شود.

بسته به محصول، طراحی بسته بندی می تواند ساده و مستقیم، یا رنگارنگ و پیچیده باشد. تبلیغ کنندگان می خواهند شما محصول آنها را ابتدا در میان سایر کالاهایی که دوست دارند، ببینید.

ویژگی های محصول ممکن است روی جعبه چاپ شده باشد یا برچسب حقایق تغذیه ای برای بررسی در دسترس مصرف کننده باشد. 


مفاهیم لازم برای طراحی بسته بندی


هرکسی می تواند محصولی را درون جعبه مقوایی بیندازد و آن را بسته بندی بنامد. طراحی بسته بندی تفاوت بین محصولات و مارک هایی را که از آن منحرف می شوند آسان می کند. طراحی بسته بندی نه تنها گرافیک بلکه ظرف فیزیکی محصولی را که مصرف کننده خریداری می کند ایجاد می کند. طراحی بسته بندی نه تنها برای خود محصول بلکه برای کل شرکت بسیار مهم است زیرا نمایشی به یاد ماندنی از یک برند می شود. هشت قانون طراحی بسته بندی وجود دارد که رعایت آنها مهم است.

مشتری خود را بشناسید


قبل از هر چیزی، بدانید که مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. مشتری اصلی است که تصمیم نهایی را می گیرد و شخصی خواهد بود که بین محصول شما و رقبای شما انتخاب خواهد کرد. قبل از طراحی، مشخصات مشتری را بدانید. با شروع ادغام  افکار خود و سلیقه مشتری، این کار نه تنها مفید خواهد بود بلکه داشتن این دانش تصمیم گیری در مورد طراحی واقعی شما را نیز آسان می کند.

طراحان بسته بندی
نمونه کار بسته بندی دارو

 

فرم از عملکرد پیروی می کند


وقتی درک کردید برای چه کسی در حال طراحی هستید، وقت آن است که بدانید در حال طراحی چه چیزی هستید.

در نهایت، مشتری شما نباید محصولی را برای طراحی بسته خریداری کند. آنها باید آن را برای آنچه در داخل است خریداری کنند.

به این قاعده به عنوان یک محدودیت نگاه نکنید، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید یک طرح بسته بندی را بچرخانید تا محصول بهتر در آن جای بگیرد.

هرچه با این کار خلاقیت بیشتری داشته باشید، بیشتر در قفسه برجسته می شود. هر محصولی به دنبال طراحی منحصر به فرد نیست.

طراحان بسته بندی چه کاری انجام می دهند؟

طراحی مفهوم، طراحان کار مفهومی را برای آن شروع می کنند. طراحی مفهومی می تواند از کل یک طرح بسته بندی یا محصول گرفته تا مواردی مانند کارهای گرافیکی برای یک الگو یا مارک از قبل تاسیس شده باشد.

مارک تجاری، شاید این محصول هنوز مارک مشخصی نداشته باشد. طراح تصور می کند.
بسته بندی محصول به عنوان یک کالای اساسی در نام تجاری کلی، ایجاد آرم، راهنمای سبک، مفاهیم بسته بندی و موارد دیگر مطابق با چشم انداز محصول یا مشتری است.

طراحی گرافیک، تمام کارهای گرافیکی مربوط به طراحی بسته بندی آرم، طرح، تصویر، تایپوگرافی و موارد دیگر است.

طراحان ممکن است مجبور باشند در هر یک از موارد و یا حتی همه جنبه های فرآیند طراحی سهیم باشند.

طراحی قالب بسته بندی


 این مورد به برخی از دانش فنی در زمینه طراحی صنعتی نیاز دارد. طراحی قالب به معنای خود دانستن چگونگی عملکرد یک بسته بندی کالا یا محصول در دنیای واقعی و نحوه تولید آن است. این ممکن است از داشتن دانش رسانه چاپی تا ایجاد سایر رسانه های مرتبط با نام تجاری، محصول یا پروژه باشد. طراحان تمایل به انجام کارهایی بیش از یک شرح کار ساده دارند، به ویژه در مورد محصول یک برند.

چه کسی به طراحان بسته بندی نیاز دارد؟


اگر یک شرکت یا مشتری به دنبال ایجاد کالایی باشد، احتمالا در طول مسیر به یک طراح بسته بندی نیاز دارد تا بتواند آن را برای مصرف کننده آماده کند.

بنابراین، بیشتر همه به طراحان بسته بندی نیاز دارند. هر فروشگاهی را که گشته اید در نظر بگیرید، این فروشگاه پر از محصولات مختلف با انواع بسته بندی و انواع برچسب است.

برخی از طراحان در شرکتی کار می کنند که کلیه نیازهای بسته بندی خود را، چه توسط خودشان و چه به صورت تیمی، طراحی می کنند.

این موقعیت ها دامنه طراحی باریک تری دارند و کاملا بر روی محصولات و نیازهای آن شرکت تمرکز دارند.

برخی از طراحان در یک استودیو یا آژانس کار می کنند که بسته بندی انواع مشتری ها را ایجاد می کند.

آنها همچنین ممکن است وظیفه مارک تجاری و سایر وظایف طراحی گرافیکی را که به کل محصول کمک می کند، بر عهده بگیرند. علاوه بر این، شهرت آنها اغلب بر اساس توانایی آنها در ایجاد کل بسته بندی ایجاد می شود.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر