اشتباهات رایج در چاپ و بسته‌ بندی دارو کدام است؟

اشتباهات رایج در چاپ و بسته‌بندی دارو کدام است؟

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل تولید داروهای مختلف چاپ و بسته بندی جعبه دارویی است. این امر باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام گیرد. تمام اطلاعات یک دارو نیز باید در طراحی و بسته‌بندی آن بطورکامل درج شوند. در حال حاضر مشکلات مختلف و بسیاری در فرآیند چاپ جعبه دارویی به چشم می‌خورد. در ادامه به معرفی و بررسی دقیق و کامل اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

اصول بسته‌بندی دارو

هنگام بسته‌بندی دارو باید اصول مختلف را در نظر داشت تا اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو کمتر اتفاق بیافتد. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

1-محافظت

بسته‌ بندی دارو باید به گونه‌ای انجام گیرد که از داروی درون خود در برابر آسیب‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی به خوبی محافظت کند. این بسته‌بندی همچنین باید کاملاً بی اثر باشد و بر خواص شیمیایی دارو اثر نگذارد. یا اینکه مواد زائد به درون دارو آزاد نکند. یکی از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو توجه نکردن به همین موضوع است.

چاپ جعبه دارویی با کیان مهز
نمونه چاپ جعبه دارویی

انتخاب رنگ و جنس مناسب در بسته بندی جعبه دارویی می‌تواند از آن کالادر برابر نور و رطوبت به خوبی محافظت کند. البته خوب است بدانید که در حال حاضر در برخی بسته‌بندی‌های حجیم یک بسته کوچک حاوی مواد جاذب رطوبت قرار می‌دهند تا به این ترتیب آسیب‌های وارده به آن تا حد بسیار زیادی کاهش یابند.

2-سهولت نگهداری، جابه‌جایی و انبارداری

بسته‌بندی یک دارو باید به گونه‌ای انجام گیرد که چینش و انبارداری را برای داروخانه و جابه‌جایی و نگهداری دارو را برای مصرف‌کننده ساده‌تر و سریع‌تر سازد. جالب است بدانید که در برخی مواقع داروهای خوراکی مایع در ساشه‌ها یا ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند تا به این ترتیب هم دقت در مصرف و هم سهولت جابه‌جایی دارو وجود میسر شود.

3-ارائه اطلاعات لازم بر روی بسته‌بندی‌های دارویی

برچسب و بروشور هر دارو باید حاوی اطلاعات مفیدی نظیر؛ شکل دارو، میزان ماده موثر، ترکیبات سازنده، نحوه نگهداری دارو، چگونگی مصرف دارو، تاریخ ساخت، تاریخ انقضا، سری ساخت و دیگر اطلاعات مشابه باشد. این اطلاعات نگهداری و مصرف دارو را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

4-سهولت مصرف و دسترسی به دارو

شکل دارو و نحوه مصرف آن می‌توانند شکل بسته‌بندی را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال پمادهای چشمی باید دهانه‌ای باریک و بسیار ظریف داشته باشند. یا اینکه بسته‌بندی قرص‌ها باید به کمک بلیسترهای آلومینیومی انجام گیرد تا مصرف آن دشوار نباشد.

5-تأثیر روانی ظاهر دارو

بطورمعمول شکل یک دارو معرف شرکت سازنده آن است. به همین جهت می‌توان گفت که شکل ظاهری دارو تأثیر بسیار زیادی در افزایش تأثیر روانی یک دارو و درنهایت بهبود بیمار دارد. بنابراین یکی از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو توجه نکردن به شکل ظاهری آن است. 

6-چاپ و بسته‌بندی دارو

چاپ و بسته‌ بندی دارو یکی از فرآیندهای اصلی و مهم تولید دارو است که با هدف تبلیغات و نگهداری و محافظت از محصول انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که جهت فروش یک دارو باید طراحی و بسته‌بندی آن زیبا و جذاب باشد تا بتواند افراد را به خود جذب کند. لازم ‌به ذکر است که بسته‌بندی یک دارو باید از نمونه‌های مشابه در بازار متمایز باشد.

اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو

همانطور که گفتیم امروزه در چاپ و بسته‌ بندی دارو اشتباهات مختلف و بسیاری به چشم می‌خورد. در ادامه به معرفی و بررسی اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می‌پردازیم. اجتناب از این اشتباهات، منجر به کاهش هزینه چاپ و بسته بندی می‌شود.

  • استفاده از تعداد بسیار زیادی رنگ در یک طرح

یکی از اصلی ترین اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو استفاده از تعداد بسیار زیاد رنگ در یک طرح است. جهت طراحی دارو شما باید یک برنامه دقیق و منظم داشته باشید و مطابق با همان کار خود را پیش ببرید. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که تنها از چند رنگ استفاده کنید که با یکدیگر هارمونی دارند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع شما می‌توانید با توجه به سبک هنری خاص از تعداد بسیار زیادی رنگ نیز بهره گیرید. لازم به ذکر است که چاپ و بسته‌ بندی دارو بطورمعمول برای تمام افراد جامعه انجام می‌گیرد. به همین جهت بهتر است که با رنگ‌های سرد و گرم و مکمل تمام توجه آن‌ها را به خود جلب کنید.

  • عدم استفاده از فضاهای سفید

یکی دیگر از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو عدم استفاده از فضاهای سفید است. در حال حاضر بسیاری از طراحان چاپ و بسته‌ بندی از بودن فضاهای خالی یا سفید در طراحی خود به شدت می‌ترسند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که طرح و متون یک طراحی نباید با یکدیگر برخورد داشته باشند.

استفاده از فضاهای سفید در طراحی جعبه دارو مزایای مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش تمرکز مشتری بر روی بخش‌های اصلی، جلوگیری از شلوغی و درهم بودن طرح‌ها، ایجاد تعادل میان بخش‌های طرح‌دار و بخش‌های سفید، استراحت چشم، افزایش خوانایی و درک مطلب، هدایت چشم خواننده به جهت موردنظر، لوکس‌تر شدن طرح نهایی و... اشاره کرد.

  • غلط‌های املایی

یکی از آشناترین اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو ، غلط‌های املایی و اشتباهات تایپی است. این نکته را در نظر داشته باشید که این اشتباهات اعتماد مشتری به محصول مورد نظر را بطورکامل از بین می‌برند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که مخاطب با مشاهده اشتباهات تایپی و املایی با خود می‌گوید که صاحب محصول برای وی ارزش قائل نشده است یا اینکه محصول مورد نظر کیفیت چندان مناسبی ندارد. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که پیش از ارائه نهایی محصول آن را بصورت همه‌جانبه چک کنید و اشتباهات تایپ و املایی آن را بطورکامل تصحیح نمایید.

اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو
  • عدم توجه به فاصله حروف و خطوط

عدم توجه به فاصله حروف و خطوط یکی دیگر از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو
است. هنگام چاپ و بسته‌ بندی دارو این نکته را در نظر داشته باشید که میان حروف شما باید یک فاصله مناسب وجود داشته باشد تا به این ترتیب طرح نهایی جذاب و بسیار تمیزی داشته باشید. البته خوب است بدانید که رعایت فواصل در زبان انگلیسی که حروف کاملاً جدا از یکدیگر هستند خود را بسیار بهتر و بیش‌تر نشان می‌دهد. اما با این وجود در برخی از فونت‌های زبان فارسی نیز این امکان وجود دارد.

بطورکلی هنگام طراحی جعبه دارو حتماً از یک فونت مناسب نیز استفاده کنید. نوشته‌های خود را نیز تا حد امکان کوتاه‌تر کنید تا مخاطب از خواندن خسته نشود.

  • انتخاب فونت اشتباه

همانطور که گفتیم بهره‌گیری از فونت مناسب می‌تواند جذابیت یک جعبه دارویی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. هنگام انتخاب فونت جهت چاپ و بسته‌ بندی دارو این نکته را در نظر داشته باشید که متن باید به سادگی قابل خواندن باشد.  البته فونت متن باید با تمام عناصر موجود در جعبه سازگار باشد.
لازم به ذکر است که استفاده از چندین فونت در طراحی یک جعبه دارو تنها موجب شلوغی آن می‌شود. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که از حالت‌های مختلف یک خانواده فونت به جای استفاده از چندین نوع فونت استفاده نمایید. انتخاب فونت اشتباه نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو است.

  • در نظر نگرفتن خط برش یا خط تا در چاپ

در هنگام فرآیند چاپ باید حتماً فضایی برای خط برش در نظر گرفته شود تا هنگام عملیات برش بخش‌های اصلی محتوا از بین نرود. بطورکلی مقدار خط برش سه میلی‌متر است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که برخی محصولات چاپی نظیر؛ پوستر، سربرگ، کارت ویزیت و... به خط برش بسیار بیش‌تری نیاز دارند. این نکته را فراموش نکنید که در نظر گرفتن خط برش یا خط تا برای محصولات چاپی که تا می‌شوند اهمیت بسیار بیش‌تری دارد. و توجه نکردن به این موضوع یکی دیگی از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می باشد.

  • انتخاب رزولوشن نامناسب

یکی‌دیگر از اشتباهات رایج چاپ و بسته‌ بندی دارو، انتخاب رزولوشن نامناسب است. اگر وضوح یا رزولوشن موردنظر شما با فایل چاپی تناسب داشته باشد درنهایت یک فایل بسیار باکیفیت خواهید داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین و مناسب‌ترین رزولوشن عددی بین ۳۰۰ و ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ است.

  • طراحی بدون مشخص‌کردن حاشیه‌ها

حاشیه‌ نوعی مرز برای طراحی به شمار می‌آید و هیچ‌گونه متن و عکسی نباید در آنجا قرار بگیرد. لازم به ذکر است که هرچه محصولی که قصد طراحی آن را دارید بزرگ‌تر باشد، حاشیه‌های آن نیز بیش‌تر خواهد شد. برای مثال حاشیه‌های مناسب برای کارت ویزیت ۵ میلی‌متر است اما برای پوستر این عدد به ۲۵ میلی‌متر می‌رسد.

  • استفاده از گرافیک موازی به جای استفاده از گرافیک برداری

هنگام طراحی و چاپ جعبه دارویی پیشنهاد ما به شما این است که از تصاویر، لوگو و متن‌های برداری استفاده نمایید. خوب است بدانید که تصاویر ایجاد شده به کمک گرافیک برداری شفافیت و وضوح بسیار بیش‌تری دارند که این امر می‌تواند بر روی کیفیت نهایی چاپ تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از آنجا که طرح‌های برداری بر پایه خط ایجاد شده‌اند با تغییر سایز و اندازه کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

  • در نظر نداشتن جامعه هدف در چاپ و بسته‌بندی دارو

پیش از اقدام به طراحی یک جعبه دارو حتماً اطلاعات لازم و کافی در رابطه با جامعه هدف و مخاطبان خود به دست آورید و مطابق با آن طراحی را انجام دهید. برای مثال طراحی جعبه دارویی کودکان با طراحی دارویی دیگر افراد باید کاملاً متفاوت باشد و از طرح و رنگ‌های کودکانه‌ در آن استفاده شود و یا برای طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی باید از اطلاعات کاربردی و طراحی‌های جذاب استفاده کرد.

  • عدم تناسب داروها با بسته‌بندی

بسته‌بندی دارو زمانی جذاب و منحصربه‌فرد بنظر خواهد رسید که اندازه بسته‌بندی با آن کاملاً تناسب داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بسته‌بندی از دارو موردنظر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد، احتمال آسیب‌دیدن آن هنگام حمل‌ونقل یا حتی نگهداری بسیار بالا خواهد بود.

اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو کدام است؟
نمونه چاپ جعبه دارویی
  • عدم استفاده از برنامه درست در طراحی‌

پیش از هرچیزی خوب است بدانید که در حال حاضر برنامه‌های مختلف و بسیاری جهت طراحی یک پروژه وجود دارد و شما نمی‌توانید از تمام آن‌ها جهت طراحی استفاده نمایید.

درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که از برنامه‌های مختلف جهت طراحی عکس، آرم، متن و... بهره گیرید تا یک خروجی کارآمد و موثر داشته باشید. شایان ذکر است که اگر از برنامه‌های طراحی پروژه‌های مختلف به درستی بهره نگیرید، کیفیت چاپ تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. عدم استفاده از برنامه مناسب برای طراحی نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می باشد.

  • عدم توجه به نوع چاپ

از دیگر اشتباهات رایج در چاپ و بسته‌ بندی دارو که بطورمعمول از طراحان مبتدی سر می‌زند، انتخاب اشتباه مود رنگی فایل است‌. لازم به ذکر است که اگر مود رنگی و رزولوشن متناسب با نوع چاپ انتخاب نکنید، رنگ‌های مانیتور با فایل چاپی که از چاپخانه تحویل می‌گیرید کاملاً متفاوت خواهد بود.

نکات مهم جهت طراحی و بسته‌بندی دارو

همانطور که گفتیم در حال حاضر اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو زیاد است. درنتیجه این امر هنگام طراحی و بسته‌بندی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • در یک طرف بسته‌بندی اطلاعات دارو را به فارسی و در طرف دیگر اطلاعات را به انگلیسی بنویسید.
  • از طرح و رنگ‌های متناسب با گروه سنی تا حدامکان بهره گیرید.
  •  فراموش نکنید که مهم‌ترین اصل بسته‌بندی دارو بهداشت است. به همین جهت حتماً از کاغذ و مقواهای بهداشتی استفاده نمایید.
  • بسته‌بندی را مستحکم و زیبا انجام دهید. تا به این ترتیب علاوه بر جلب نظر مشتری دارو هنگام حمل‌ونقل و جابه‌جایی نیز آسیب نبیند.
  • جهت بسته‌بندی دارو از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده کنید تا به این ترتیب موجب فساد و خرابی دارو‌ نشوند.
  •  اگر داروی شما در زیر نور مستقیم خورشید قرار دارد حتماً از بسته‌بندی‌های رنگی استفاده نمایید.
  • هنگام طراحی جعبه دارو حتماً با کارشناس این حوزه مشورت کنید تا یک طرح نهایی زیبا و منحصربه‌فرد ارائه دهید.
  • نوشته‌های روی جعبه دارو نباید با یکدیگر برخورد داشته باشند و باید فاصله میان آن‌ها بطورکامل رعایت شود.
  •  تا حد امکان از متریال‌های با قیمت مناسب جهت بسته‌بندی استفاده نمایید تا به این ترتیب قیمت نهایی دارو و یا قیمت چاپ جعبه دارویی افزایش چندانی نیابد.
  • در طراحی جعبه از رنگ‌های مختلف کمک گیرید.
  • بسته‌بندی باید به گونه‌ای انجام گیرد که به سادگی قابل استفاده باشد.
  • نوشته‌های جعبه دارو باید کاملاً خوانا باشند.
  • و...

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم چاپ و بسته‌ بندی جعبه دارویی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل تولید داروهای مختلف است. این امر باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام گیرد تا از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو اجتناب شود. تمام اطلاعات یک دارو نیز باید در طراحی و بسته‌بندی آن بطورکامل درج شوند.

در حال حاضر مشکلات مختلف و بسیاری در فرآیند چاپ و بسته‌بندی دارو به چشم می‌خورد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو می‌توان به استفاده از تعداد بسیار زیادی رنگ در یک طرح، عدم استفاده از فضاهای سفید، غلط‌های املایی و اشتباهات تایپی، عدم توجه به فاصله حروف و خطوط، انتخاب فونت اشتباه،  در نظر نگرفتن خط برش یا خط تا در چاپ، انتخاب رزولوشن مناسب، طراحی بدون مشخص‌کردن حاشیه‌ها،  استفاده از گرافیک موازی به جای استفاده از گرافیک برداری،  در نظر نگرفتن جامعه هدف، عدم توجه به نوع چاپ و... اشاره کرد. فراموش نکنید که بسته‌بندی دارو نیاز به رعایت کامل بهداشت دارد تا به این ترتیب داروها فاسد یا خراب نشوند.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر