قیمت چاپ جعبه دارویی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت چاپ جعبه دارویی به چه عواملی بستگی دارد؟

امروزه بسته بندی و چاپ جعبه دارویی از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که بسیار مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است. علت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنان می‌توان به حفظ ماده دارویی، فضای کافی برای چاب اطلاعات محصول و جذب مشتری اشاره کرد. اما سوالی که ما در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم، این است که چه عواملی بر روی قیمت چاپ جعبه دارویی تاثیر گذار خواهند بود. در ادامه با ما همراه باشد تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

جعبه دارو باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

علت اهمیت کیفیت یک جعبه دارو چیست؟

مراحل تولید و چاپ جعبه دارو

چرا باید در جعبه دارو از مقوا استفاده شود؟

قیمت چاپ جعبه دارویی به چه عواملی بستگی دارد؟

لزوم چاپ جعبه دارویی

چاپ جعبه دارویی در صنعت دارو یک امر بسیار مهم محسوب می‌شود. دلیل آن نیز به حساسیت این محصول و نیز اهمیت آن ربط دارد. داروها به صورت کلی تاثیر بسیاری را بر روی سلامتی افراد دارند. این مسئله به قدری مهم و حیاتی است که هر گونه اشتباه و آلودگی در دارو می‌تواند جان هزارن نفر را به خطر بیاندازد. پس با توجه به این موضوع، می‌توان به اهمیت بسیار زیاد جعبه دارویی پی برد.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ جعبه دارویی

جعبه دارو باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، از آنجا که دارو یکی از اقلام حساس و با اهمیت محسوب می‌شود، چاپ و بسته بندی جعبه دارویی در گروه‌ جعبه‌های بهداشتی قرار خواهد گرفت. این مسئله به این معنی است که تمامی فرآیند چاپ و تولید جعبه دارو باید زیر نظر وظارت بهداشت صورت گیرد.

به عنوان نمونه از آنجایی که ممکن است دارو در معرض سرما و یا گرما قرار گیرد، جنس کاغذی که برای جعبه دارو از آن استفاده می‌شود، باید از مقوای ایندربرد باشد. علاوه بر این، باید موارد مهم و حائز اهمیت بر روی جعبه درج شود.

بر روی جعبه دارو باید تمامی موارد ضروری ذکر شوند. از جمله این موارد می‌توان به ذکر نام شیمیایی تشکیل دهنده دارو، تاریخ تولید و انقضا، کشور سازنده دارو، کد اصالت محصول و نیز شناسه رهگیری ذکر شود. در صورتی که هر یک از این موارد بر روی جعبه دارو ذکر نشده باشد، کد اصالت محصول به آن تعلق نخواهد گرفت.

چاپ بروشور در جعبه دارو به چه منظور انجام می‌شود؟

بروشور در حقیقت به برگه‌ای گفته می‌شود که در داخل جعبه دارو قرار خواهد گرفت و اطلاعات دارویی بر روی آن درج خواهد شد. این برگه منبع بسیار مهمی برای مصرف کنندگان آن دارو خواهد بود.

بسیاری از بیماران و مشتریان دارو، در هنگام خرید این بروشور را مطالعه خواهند کرد و به صورت کلی می‌توان گفت که وجود آن به همراه دارو بسیار مفید است و موجب آگاهی افراد می‌شود. در چاپ و طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی اطلاعاتی به مانند نام دارو، نحوه استفاده و عوارض جانبی ذکر خواهد شد.

علت اهمیت کیفیت یک جعبه دارو چیست؟

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره شد، یک جعبه با کیفیت سلامت یک دارو را تضمین خواهد کرد. از طرفی نیز هر چقدر یک جعبه با کیفیت‌تر باشد، زیبایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

هر چقدر کیفیت یک جعبه بالاتر باشد، اعتماد بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. البته بسته به داروی مورد نظر کیفیت جعبه نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که داروی مورد نظر از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار باشد، قیمت چاپ جعبه دارویی آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.

مراحل تولید و چاپ جعبه دارو

پیش از هر کاری در ابتدا باید اندازه جعبه و وزن دارو و برخی موارد دیگر به خوبی معین شوند. سپس با توجه به درخواست مشتری طراحی جعبه دارو صورت خواهد گرفت. در بسیاری از موارد از کاغذ مقوای ایندربرد برای تولید جعبه دارو استفاده می‌شود، دلیل استفاده از این کاغذ مقوا نیز این است که، داوم خوبی دارند و در برابر گرما و سرما مقاوم هستند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، باید طراحی، رنگ و فونت روی جعبه را نیز به خوبی مشخص کنیم. مطالب ذکر شده بر روی دارو باید به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی جعبه دارو درج شود. در نهایت در صورتی که جعبه طراحی شده مورد تایید وظارت بهداشت قرار گیرد، به تولید انبوه خواهد رسید.

هزینه چاپ جعبه دارو

قیمت چاپ جعبه دارویی به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال هر چقدر کاغذ مورد استفاده برای جعبه مورد نظر کیفیت بالاتری را داشته باشد و یا این که تعداد جعبه بیشتری تولید شود، قیمت آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، هر چقدر طراحی انتخاب شده حرفه‌ای تر باشد و در آن از فونت و رنگ‌های جذاب استفاده شده باشد، قیمت چاپ جعبه دارویی به همان میزان بالاتر خواهد رفت. البته راه‌هایی برای کاهش هزینه چاپ و بسته بندی نیز وجود دارد.

البته تمامی این موارد به معنی افزایش هزینه برای تولید کننده نخواهد بود. دلیل این سخن نیز این است که هر چقدر تولید کننده در تولیدات خود با کیفیت بهتری پیش برود، در مقابل فروش بیشتری را نیز برای خود به ارمغان خواهد آورد. پس به نوعی می‌توان گفت که این معامله دو سر برد خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا چند مورد از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت چاپ جعبه دارویی را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

قیمت چاپ جعبه دارویی به چه عواملی بستگی دارد؟

1. نوع مقوا: با توجه به درخواست مشتری بسته بندی نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در بسته بندی‌ها از کاغذ ایندربرد و پشت طوسی استفاده می‌شود که هر یک دارای قیمت متفاوتی می‌باشند. در صورتی که داروی مورد نظر از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار باشد، بیشتر مواقع از بسته بندی با کاغذ ایندربرد استفاده می‌شود.

2. نوع روکش: روکش‌های مختلفی برای جعبه‌های دارو وجود دارند که از جمله آنان می‌توان به سلفون، یووی و ورنی اشاره کرد. هر یک از این موارد قیمت چاپ جعبه دارویی را به مراتب بالا و یا پایین خواهند آورد. این روکش‌ها بسته به نوع مصرفی که دارند، تاثیر قابل توجهی را بر روی قیمت اعمال خواهند کرد.

3. ابعاد جعبه : یکی از تاثیرگذار ترین موارد بر روی قیمت چاپ جعبه در بسته بندی در صنایع مختلف، ابعاد جعبه مورد نظر می‌باشد. هر چه ابعاد جعبه ما بزرگتر باشد، مساحت بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد. پس با توجه به این موضوع، قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این، با بزرگتر بودن ابعاد یک جعبه، دور چاپ ماشینی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

4. تیراژ: تیراژ یک محصول تاثیر موثری را بر روی قیمت چاپ جعبه دارویی دارد. به بیان ساده با افزایش تیراژ یک محصول قیمت آن نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. البته در این بین جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که هزینه اولیه تولید همچنان ثابت خواهد بود و قیمت تمام شده برای هر یک عدد به مراتب کمتر خواهد بود.

5. خدمات تکمیلی: در برخی از موارد یک دارو نیاز به عملیات تکمیلی به مانند طلاکوبی و برجسته سازی دارد. به واسطه خدمات تکمیلی بر روی یک جعبه دارو، قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

6. تعداد و نوع رنگ در یک جعبه دارو: بسته به جعبه‌ای که مورد استفاده قرار خواهد گرفت قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. به صورت کلی در حال حار جعبه یک رنگ، دو رنگ و سه رنگ در بازار موجود می‌باشد. هر چقدر تعداد رنگ‎‌ها در یک جعبه دارو بیشتر باشد، قیمت چاپ جعبه دارویی نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.

چرا باید در جعبه دارو از مقوا استفاده شود؟

دلایل بسیار زیادی برای استفاده از مقوا در تولید جعبه دارو وجود دارد. به عنوان نمونه مقوا توانایی تحمل فشار و کشش را خواهد داشت و در برابر پاره شدن از خود مقاومت نشان خواهد داد. یکی دیگر از مزیت‌های مقوا قابل بازیافت بودن آن می‌باشد.

این مسئله به این معنی است که بعد از مصرف می‌توان به واسطه بازیافت از آن برای بسته بندی‌های غیر بهداشتی استفاده کرد. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، شکل ظاهری مقوا نیز یکی از دلایل استفاده از آنان می‌باشد؛ دلیل این سخن، بالا بودن قابلیت چاپ و رنگ روی مقوا می‌باشد.

یکی دیگر از خصوصیات مقوا نیز، مقاومت بالای آن در برابر تغییرات دمایی می‌باشد. از طرفی نیز به واسطه راحتی در برش خوردن، می‌توان طرح‌های متعددی را از آن ایجاد کرد. اما علاوه بر تمام خصوصیات منحصر به فردی که مقوا دار؛ معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به مقاومت پایین آن در برابر رطوبت اشاره کرد.

قیمت چاپ جعبه دارویی به چه عواملی بستگی دارد؟
نمونه چاپ جعبه دارویی

علت محبوبیت داروهای خارجی در ایران چیست؟

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که داروی تولید شده در ایران با داروی تولید شده در خارج از کشور، از نظر کیفیت برابری می‌کند؛ اما در حال حاضر محبوبیت داروی خارجی در ایران به مراتب بالاتر است.

دلیل این موضوع کیفیت و طراحی جعبه‌های دارویی می‌باشد. هر چقدر جعبه دارویی مورد نظر با کیفیت‌تر باشد، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب خواهد کرد. برای همین هم با بهره گیری از تبلیغات درست، فروش بیشتری را از تولیدات داخل دارند.

در حقیقت این ظاهر جعبه به کار رفته برای داروی مورد نظر است که حس مثبت و خوب را در مشتری ایجاد خواهد کرد. بسته بندی دارو به مشتری این حس را القا خواهد کرد که این دارو به سلامت او کمک خواهد کرد و او را ترغیب به خرید آن خواهد کرد.

البته نباید از این موضوع نیز غافل شویم که یکی از دلایلی که قیمت داروی داخلی پایین‌تر می‌باشد، کیفیت کمتر در جعبه‌های دارو می‌باشد. در غیر این صورت اگر برای داروهای داخلی نیز از جعبه‌های دارو با کیفیت بالا استفاده شود، قیمت داروی داخلی نیز به میزان چشمگیری افزایش خواهد داشت.

چاپ جعبه دارو را به چه کسی بسپاریم؟

با توجه به مطالبی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، حال به خوبی می‌دانید که فرآیند چاپ جعبه دارویی، کاری بسیار سخت و تخصصی می‌باشد. از این رو تنها افرادی موفق به تولید جعبه دارو خواهند بود که تخصص لازم را در این زمینه داشته باشند.

چاپ جعبه دارو بسیار مهم است؛ پس بهتر است که پیش از صورت تولید جعبه دارو نمونه‌های چاپ شده به واسطه چند چاپخانه را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات مورد نیاز را در مورد آن به دست آورید.

در صورت هر گونه سهل انگاری در فرآیند چاپ ممکن است که دچار اشتباهات جبران ناپذیر شوید. از این رو دقت لازم را باید در این کار به کار گیرید. بسته بندی دارو باید به گونه‌ای انجام شود که از هر گونه آلودگی در امان باشد.

پس با توجه به این موضوع تنها یک فرد متخصص در این زمینه می‌توان جعبه دارویی را طراحی کند که داوم و استحکام کافی داشته باشد. یکی دیگر از خصوصیاتی که یک جعبه با کیفیت باید دارا باشد، ظاهر چشم نواز و زیبا می‌باشد. دلیل این سخن نیز این است که در نگاه اول مشتری ابتدا ظاهر جعبه دارو را مشاهده خواهد کرد نه خود دارو؛ از این رو تولید یک جعبه دارو با دوام و مناسب تنها از افراد متخصص در این زمینه بر خواهد آمد و هر کسی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه چاب جعبه دارو و نیز عوامل تاثیر گذار بر قیمت چاپ جعبه دارویی آشنا کنیم و مهمترین عوامل آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم قیمت چاپ جعبه دارویی به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که از جمله مهمترین آنان، می‌توان به ابعاد جعبه داروی مورد نظر اشاره کرد که در این مطلب به صورت کامل به آن پرداختیم.

به صورت کلی هر چقدر داروی مورد نظر از ارزش بالاتری برخورد دار باشد، قیمت چاپ جعبه دارویی آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود؛ زیرا باید ارزش و کیفیت دارو به خوبی حفظ شود. در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این مسئله کاملا درست است که داروی خارجی از کیفیت جعبه داروی بیشتری برخورد دار است.

اما این مسئله به این معنی نیست که داروهای داخلی از کیفیت پایین‌تری برخورد دار هستند. بلکه این قیمت چاپ جعبه دارویی است که تاثیر خود را بر روی آن اعمال کرده است. پس به واسطه این موضوع می‌توان به این قضیه پی برد که داروی خارجی هیچ گونه برتری خاصی را نسبت به داروی تولید داخل ندارد و از بسیاری از جهات مشابه یکدیگر هستند.

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر