برای طراحی جعبه مهتابی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

برای طراحی جعبه مهتابی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

جعبه و بسته‌ بندی هر وسیله‌ای نقش زیادی در سالم نگه‌ داشتن وسیله از محل تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده دارد. بسته ‌بندی مناسب اگر با اصول و ویژگی‌های فیزیکی محصول همخوانی داشته باشد، در نهایت آسیبی به محصول در اثر عوامل مختلف وارد نمی‌شود. طراحی جعبه مهتابی در این مقاله به طور اختصاصی شرح داده می‌شود. این عوامل از حمل‌ونقل گرفته تا ذخیره‌سازی و فروش می‌توانند به نحوی به‌ وسیله شما آسیب بزند. در این بخش است که به اهمیت یک طراحی جعبه و بسته ‌بندی مناسب پی می‌بریم. 

لامپ‌های مهتابی نیز از جمله لامپ‌هایی است که کاربرد زیادی دارد. همین ‌طور به ‌طور کلی لامپ‌ها از جمله ابزارهای آسیب‌پذیر و شکننده موجود در بازار هستند. از همین رو طراحی جعبه مهتابی بسیار مهم است که به‌درستی و با رعایت اصول انجام بگیرد. در ادامه به نکات مرتبط می‌پردازیم. برای آگاهی از بهترین بسته‌بندی برای لامپ‌های مهتابی این متن را ادامه بدهید.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

لامپ مهتابی چیست؟

برای طراحی جعبه مهتابی ابتدا شناخت کاربرد، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی لامپ باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین روند بسته ‌بندی برای محصول انجام بشود. در این بخش معرفی مختصری را از لامپ‌های مهتابی خواهیم داشت.
یک لامپ مهتابی، یک لامپ رشته‌ای یا یک لامپ الکتریکی است که یک‌رشته سیم، آن را گرم می‌کند تا زمانی که روشن شود. این رشته در یک لامپ شیشه‌ای با خلأ یا گاز بی‌اثر محصور شده است تا رشته از اکسیداسیون محافظت شود. جریان از طریق پایانه‌ها یا سیم‌های جاسازی شده در شیشه به رشته تأمین می‌شود. سوکت لامپ پشتیبانی مکانیکی و اتصالات الکتریکی را فراهم می‌کند.
لامپ‌های مهتابی در طیف وسیعی از اندازه‌ها، خروجی نور و ولتاژ، از 1.5 ولت تا حدود 300 ولت تولید می‌شوند. آنها به تجهیزات تنظیم‌کننده خارجی احتیاج ندارند، هزینه‌های ساخت کمی دارند و در جریان متناوب یا جریان مستقیم به همان اندازه کار می‌کنند. در نتیجه، لامپ رشته‌ای به طور گسترده‌ای در روشنایی خانگی و تجاری، برای نورپردازی قابل‌حمل مانند لامپ‌های میز، چراغ‌های جلو اتومبیل و چراغ ‌قوه و برای نورهای تزئینی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

جعبه لامپ مهتابی

لامپ یکی از وسایل الکترونیکی است که احتمال آسیب ‌دیدن بیشتری را در ضمن حمل ‌و نقل و یا نگه‌داری در فروشگاه‌ها ممکن است متحمل شود. در همین راستا طراحی جعبه مهتابی برای افزایش طول عمر لامپ و محافظت از آن در برابر عوامل محیطی بسیار اهمیت دارد. به ‌طور کلی جعبه‌های لامپ از مقواهای پشت طوسی ساخته می‌شوند. وزن این نوع مقواها معمولاً بیشتر از سایر انواع مقوا است تا از ضربه‌های مکانیکی و یا فشارهای احتمالی وارده به لامپ جلوگیری کند. مقوایی که به طور معمول برای طراحی جعبه مهتابی در نظر گرفته می‌شود، مقوای 300 گرم می‌باشد.

بسته بندی جعبه مهتابی

این مقواها باید دارای قابلیت چاپ نیز باشند تا اطلاعات مهم مهتابی را از قبیل برند سازنده، نوع لامپ، توان و ... را در خود جای بدهد. این اطلاعات برای خرید مشتری بسیار اهمیت دارد و اکثر افراد به جعبه‌های بدون نوشته اعتماد زیادی ندارند. مقواهای طوسی تنها مقوا به‌ کار رفته در فرایند تولید جعبه لامپ نمی‌باشند. برابر نوع جعبه و کارکرد آن از مقواهای ای‌فلوت، کرافت، طوسی و ... استفاده می‌کنند. 

طراحی و تولید جعبه لامپ مهتابی

لامپ‌ها انواع گوناگونی دارند که البته در این مقاله لامپ مهتابی مدنظر ما می‌باشد. انواع لامپ دارای اندازه‌ها و سایزهای متفاوتی هستند. برای طراحی جعبه مناسب با ویژگی‌های هر لامپ ابتدا باید ابعاد لامپ را اندازه‌گیری کرده و سپس با نرم ‌افزارهای موجود، به طراحی جعبه مهتابی بپردازیم. بعد از طراحی و مشاهده جعبه به‌صورت سه‌بعدی در نرم‌ افزارهای موجود سپس وارد مرحله تولید به شکل عملی و کاربردی می‌شویم. در این مرحله چند نمونه از طراحی انجام شده ابتدا به‌ صورت محدود تولید می‌شود. 
همان‌طور که گفتیم جعبه لامپ مهتابی باید دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی باشد که لامپ را از آسیب‌های محیطی در امان نگه دارد. برای همین منظور چند نمونه اولیه تهیه شده را به‌صورت عملی آزمایش کرده و سپس در صورت تأیید نهایی وارد مرحله تولید عمده بسته‌بندی و جعبه لامپ می‌شویم. اما ممکن است برایتان سؤال پیش‌آمده باشد که دقیقاً چه عواملی برای آزمایش جعبه مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه پاسخ سوال خود را دریافت خواهید کرد.

عوامل مؤثر بر طراحی جعبه مهتابی

لامپ‌های کم‌ مصرف و مهتابی امروزه با افزایش قیمت ممکن است برای بعضی از افراد اقتصادی نباشد، اما خرید این نوع لامپ‌ها کمک زیادی در کاهش برق مصرفی هر خانواده خواهد داشت؛ بنابراین خرید حتی یک عدد لامپ مهتابی و جایگزینی آن با سایر لامپ‌های پرمصرف در نهایت باعث نفع اقتصادی خانواده می‌شود. یکی از عواملی که باید در نظر داشته باشید تا هزینه پرداختی برای خرید لامپ کم‌تر شود، توجه به سالم بودن لامپ در هنگام خرید است. 
اگر که لامپ به هنگام خرید آسیب‌دیده باشد و شما متوجه این امر نشوید دوباره باید به خرید لامپ مهتابی دیگری بپردازید. اما یکی از راه‌حل‌های این مشکل توجه به جعبه لامپ مهتابی و به‌ طور کلی بسته‌بندی لامپ می‌باشد. 
بسته‌بندی درست و اصولی از آسیب‌های احتمالی که ممکن است عوامل محیطی و یا ضربه‌های احتمالی به لامپ ایجاد کرده باشند، جلوگیری می‌کند؛ بنابراین به بسته‌بندی لامپ دقت کنید. اما جعبه استاندارد و بسته‌بندی اصولی از لامپ در برابر چه عواملی محافظت می‌کند؟

•    رطوبت:

یکی از عوامل کاهش‌دهنده طول عمر لامپ و مهتابی رطوبت موجود در محیط فروشگاه، انبار، ماشین حمل‌ونقل و ... است. طراحی جعبه مهتابی اصولی و استاندارد تا حد زیادی از نفوذ رطوبت محیط و هوا به داخل لامپ جلوگیری می‌کند. رطوبت باعث خورده شدن و زنگ زدن مدارهای درونی لامپ می‌شود که این امر آسیب جدی به لامپ می‌رساند و ممکن است لامپ مهتابی اصلاً کارکرد نداشته باشد. 

•    گرما:

گرمای موجود در محیط اگر به طور مستمر و با حرارت بالا به لامپ برسد احتمال خرابی لامپ وجود دارد. طراحی جعبه مهتابی از نفوذ حرارت و گرمای زیاد به درون جعبه جلوگیری کرده و در نتیجه مهتابی در گرما نگه‌داری نمی‌شود. البته لامپ‌ها به هنگام کارکرد خود گرما تولید می‌کنند و گرمای معمول در این قمت مدنظر ما نیست. بلکه دمای بالا که موجب آسیب مدارهای داخلی لامپ می‌شود، مورد توجه ما می‌باشد.

•    محیط‌‌های اسیدی:

لامپ‌ها در محیط‌های اسیدی کارکرد خود را از دست می‌دهند. حتی اگر خاموش نیز باشند و درون جعبه قرار بگیرند، در صورت مناسب نبودن طراحی جعبه به‌ راحتی اسید وارد جعبه شده و ممکن است عملکرد لامپ را مختل کند. در معرض اسید بودن لامپ مهتابی منجر به کاهش طول عمر لامپ شده و هزینه اضافی را برای افراد به وجود می‌آورد. 

•    دمای محیط:

اختلافات دمایی موجود در محیط موجب تأثیرگذاری بر عملکرد لامپ مهتابی می‌شود و به همین دلیل باید در طراحی جعبه مهتابی به نفوذ ناپذیر بودن آن در برابر دما توجه داشت. نفوذ کم هوای سرد یا گرم به داخل جعبه باعث ایجاد تغییرات دمایی شدید در صورت ایجاد تغییر در محیط نمی‌شود. تغییرات دمای موجب کم‌نور شدن لامپ می‌شود. کم ‌نور شدن لامپ به ‌نوعی به پایان طول عمر لامپ اشاره دارد و به همین دلیل نباید لامپ مهتابی در برابر تغییرات شدیدی دمایی قرار بگیرد.

مهتابی


ارتباط بسته‌بندی با بازاریابی برند

بسته‌بندی هر محصول علاوه بر اینکه محصول را برای افراد مشخص می‌کند به معرفی شرکت نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که در طراحی جعبه فقط به محتوای جعبه باید توجه کرد، اما معرفی شرکت در طراحی جعبه مهتابی کمک زیادی به برندسازی و آگاهی از برند شرکت شما می‌شود. 

به ‌طورکلی بسته‌بندی و جعبه لامپ اولین بخشی از محصول تولیدی شرکت‌ها می‌باشد که مشتری یا مصرف‌کننده با آن تعامل دارند. در نتیجه باید نهایت دقت را در طراحی اصولی این جعبه‌ها به کاربرد تا معرفی محصول و معرفی شرکت خوبی را داشته باشید.
محصول در داخل جعبه از نظر بصری به مخاطب اطلاعاتی را نمی‌دهد اما با داشتن طراحی جعبه مهتابی جذاب، مشتری را ترغیب به خرید از خود می‌کنید. در اصطلاح از بسته ‌بندی به ‌عنوان ویترین محصول یاد می‌شود که علاوه بر نکات گفته شده در جهت حفظ سلامت محصول، لازم است تا مسائل مربوط به جذاب بودن بسته ‌بندی نیز حفظ شود. در این صورت برندسازی و معرفی شرکت، بهتر انجام می‌گیرد.

انواع جعبه لامپ مهتابی

برای طراحی جعبه مهتابی از دو جعبه زیر استفاده می‌شود؟

•    جعبه مهتابی مقوایی
•    جعبه مهتابی لمینت

به نظر می‌رسد جعبه چراغ‌ها و لامپ‌های مقوایی نوعی آسیب‌پذیری را شامل می‌شوند که با دوام عادی مغایرت دارد و از طبیعت ضد آتش در طراحی وسایل روشنایی استفاده می‌کند. در مواردی که وسایل معمولی اغلب تزئینی، جامد و پایدار هستند، وسایل مقوایی می‌توانند ساده، نفوذپذیر و انعطاف ‌پذیر باشند. در طراحی جعبه مهتابی از مقوا به طور معمول استفاده می‌شود.
مقوای طوسی وزن کمی دارد و برای مهتابی‌های با اندازه کوچک‌تر مناسب است. همین‌طور از نظر اقتصادی نیز به‌ صرفه‌تر می‌باشد. اگر که برای لامپ‌های با سایز بزرگ‌تر می‌خواهید، طراحی جعبه را انجام بدهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از جعبه‌های لمینتی استفاده کنید. این نوع از جعبه‌ها تحمل وزن بیشتری را دارند و قیمت بیشتری نیز نسبت به جعبه‌های مقوایی شامل می‌شوند.

چاپ جعبه لامپ

چاپ و طراحی جعبه مهتابی برای معرفی محصول، نگه‌داری از محصول در برابر عوامل آسیب‌رسان محیطی و برای فروش بهتر صورت می‌گیرد. لامپ یک محصول کاربردی است که در همه خانه‌ها به تعداد حداقل دو تا سه عدد وجود دارد و در عین ‌حال حساس به هر نوع ضربه و فشار مکانیکی می‌باشد. در نتیجه باید یک جعبه و بسته‌بندی مناسب و حفاظت کننده برای آن در نظر گرفته شود که هم مانع صدمه دیدن محصول شود و هم از زیبایی برخوردار باشد. یکی از عوامل تأثیرگذار در فروش این محصول، طراحی جعبه مهتابی با اطلاعات درج شده روی آن می‌باشد. چاپ اطلاعات مفید و ضروری بر روی جعبه در معرفی محصول و شرکت بسیار مؤثر است. زیرا مصرف‌کننده با کسب این اطلاعات می‌تواند به‌ راحتی محصول و لامپ مهتابی تولیدی شما را خریداری کند. نکته دیگری که در خصوص بسته‌بندی این محصول باید مورد توجه قرارداد، این است که تصمیم مشتری برای خرید لامپ یک تصمیم احساسی می‌باشد. 
در نتیجه باید با چاپ کردن اطلاعات فنی و مفید در طراحی جعبه مهتابی، تصمیم احساسی مشتری را برای خرید لامپ به یک تصمیم منطقی تبدیل کنیم. خریداران محصولات الکترونیکی و لامپ‌ها دودسته هستند،

•    یکی خریداران غیرمتخصص و گروه دیگر
•    خریداران متخصصی که به منظور انجام پروژه، محصولات الکترونیکی را خریداری می‌کنند.

 یکی از موارد مهم برای خرید محصول توسط متخصصین این حوزه، راهنمایی کردن و دادن اطلاعات رایگان به این افراد می‌باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی جعبه مهتابی باکیفیت

تا این قسمت با نکات مهم در طراحی جعبه مهتابی آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم تا ویژگی‌های یک جعبه مهتابی باکیفیت و مطلوب را به ‌طور خلاصه بیان کنیم.

•    دارای تمامی اطلاعات ضروری لامپ
•    دارای نام شرکت و معرفی کوتاهی از شرکت
•    استفاده از اطلاعات مفید و یا طرح‌هایی که سبب ترغیب مشتری برای خرید لامپ می‌شود.
•    استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های متناسب و شناخته‌شده بر اساس نوع محصول
•    محافظت از لامپ مهتابی در برابر عوامل محیطی مختلف
•    اقتصادی بودن طراحی جعبه مهتابی
•    اندازه متناسب جعبه با مهتابی
•    استفاده از بهترین مواد اولیه در جهت تولید جعبه مهتابی

جعبه بسته بندی مهتابی

قیمت جعبه مهتابی

یکی از عوامل مهم در طراحی جعبه مهتابی مجموع هزینه‌ای است که باید برای بسته‌بندی و جعبه‌های لامپ پرداخت کرد. این نوع هزینه با توجه ‌به اینکه از چه نوع جعبه‌ای (مقوایی یا لمینتی) استفاده کرده باشید، متغیر خواهد بود. سایر عوامل تأثیرگذار عبارت هستند از:

•    تعداد تیراژ
•    نوع مقوا
•    نوع چاپ

نتیجه‌گیری

لامپ‌ها از وسایل الکترونیکی پرمصرف هستند. یعنی در هر خانواده حداقل چند عدد از لامپ‌ها در قسمت‌های مختلف خانه وجود دارد. به همین دلیل استفاده از انواع باکیفیت و مرغوب لامپ مورد توجه قرار گرفته است. لامپ‌های مهتابی ازجمله کم‌ مصرف‌ترین لامپ‌های بازار می‌باشند. این نوع لامپ‌ها نیز همانند سایر وسایل الکتریکی اگر در معرض عوامل محیطی آسیب‌زا مثل رطوبت و دما قرار بگیرند، آسیب می‌بینند. برای حفاظت در برابر این عوامل باید نکاتی را در طراحی جعبه مهتابی به‌ خاطر بسپارید.
در این مطلب ما به بررسی لامپ مهتابی، عوامل محیطی کاهنده طول عمر لامپ و سایر نکات طراحی جعبه و بسته‌بندی پرداختیم. با مطالعه این مطلب با بخش زیادی از فرایند نحوه طراحی جعبه مهتابی آشنا شدید. با در نظر گرفتن تمام این موارد به ‌عنوان تولیدکننده لامپ، فروش موفق‌تری خواهید داشت.  

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر