بسته‌بندی لوکس و لاکچری چه ویژگی‌هایی دارد؟

بسته‌بندی لوکس و لاکچری چه ویژگی‌هایی دارد؟

بسته‌بندی لوکس و لاکچری در فروش محصولات بسیار اثرگذار است. دقت داشته ‌باشید که برای آنکه نام برند و شرکت شما در دسته برندهای لوکس جای گیرد و ثابت بماند، باید بسته‌بندی محصول به همان اندازه کالاهایی که در آن قرار می‌گیرد، باید از سطح  بالایی برخوردار باشد. فراموش نکنید که مشتریان و مخاطبان انتظار دارند که کالاهای باکیفیت به همان اندازه بسته‌بندی لوکس و لاکچری نیز داشته ‌باشند. در ادامه قصد داریم به بررسی مفهوم بسته‌بندی لوکس و لاکچری و ویژگی‌های آن بپردازیم.

فهرست:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

 

بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی یک پوشش مناسب است که محصول را دربرمی‌گیرد. طراحی مناسب بسته‌بندی، محصول موردنظر را در برابر حمل‌ونقل، انبارداری، تقلب، دزدی، ناهنجارهای محیطی، رطوبت، نور، ضربه و... محافظت می‌کند و مانع از تغییر ماهیت محصول می‌شود. همچنین بسته‌بندی مناسب تاثیر بسیاری در موفقیت کالا در بازار رقبا دارد و فروش آن محصول نسبت به قبل بیش‌تر می‌شود.

طراحی و چاپ بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی لوکس

بسته‌بندی لوکس و لاکچری محصولات به چه معنا است؟

کلمه‌ی لوکس یک اصطلاح است که امروزه به فراوانی استفاده می‌شود و به محصولاتی گفته می‌شود که ارزش و کیفیت آن‌ها بالا است. دقت داشته‌ باشید زمانی که صحبت از طراحی بسته‌بندی محصولات لوکس می‌شود، باید توجه خود را بر این نکته متمرکز کنیم که بسته‌بندی چگونه کالاها و خدمات را به سمت و سوی جامعه هدف و مخاطبان روانه می‌کند.
فضای لاکچری همان فضایی است که عمده فروش آن، خرده‌فروشی است. شرکت‌هایی که در بازارهای لوکس و لاکچری فعالیت دارند، هیچ‌گاه همه افراد را به خود جذب نمی‌کنند. جامعه هدف این شرکت‌ها تنها گروهی خاص یا منحصربفرد است.
این شرکت‌ها به جای آن که از بسته‌بندی خود استفاده کنند تا در قفسه محصولات ببش‌تر دیده‌شوند، لمس شوند و درنتیجه خرید شوند. در ویترین‌های خاص و پیشرفته و دکور فوق‌العاده قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است که برای خرده‌فروشان لوکس، رقابت ناشی از فروش انبوه نیست. چراکه این رقابت ناشی از درک برند و کالاها و مواد مورد استفاده در تولید کالا است.
در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس و شیک نکات فراوانی در حوزه‌ی استفاده از رنگ، نوع قالب، ابعاد، جنس و... وجود دارد که می‌تواند در طراحی این نوع بسته‌بندی‌هادر تبلیغات محصول راهگشا باشد.

شیک‌ترین بسته‌بندی‌ها در بازار بیش‌ترین مخاطب و در نتیجه فروش را دارند. دقت کنید که جذابیت طرح روی بسته‌بندی معرف محتویات بوده و باید به اندازه کافی در مشتری ایجاد انگیزه کند تا خرید انجام ‌گیرد.

استفاده از انواع رنگ در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس و شیک

رنگ‌ها با تنوع بالا و در انواع مختلف در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس کاربرد دارند. در این نوع از بسته‌بندی‌ها استفاده از ‌رنگ‌های طلایی و نقره‌ای به فراوانی دیده می‌شود. ‌این رنگ‌ها جنبه‌ی تشریفاتی بسته‌بندی‌های لوکس را افزایش می‌دهند.

می‌توان این رنگ‌ها را با برجسته‌سازی، حکاکی یا بصورت فلت در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس بکار برد. 
دقت داشته ‌باشید که شفافیت و سطح جذابیت این رنگ‌ها در بسته‌بندی کیفیت های و ویژه‌ای به محصول می‌دهند.

استفاده از دیگر رنگ‌ها در طراحی بسته‌بندی می‌تواند با توجه به رنگ‌های برند مورد نظر، رنگ محصول و سلیقه مخاطبان، در بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار گیرد.


فراموش نکنید که بهتر است تعداد رنگ بکاررفته در بسته‌بندی‌های لوکس محدود باشد و این تنوع رنگ با توجه به هارمونی رنگ باشد تا طراحی یکدست باشد و پراکندگی در آن ایجاد نشود.

استفاده از تصاویر در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس 

پیشنهاد ما به شما این است که در بسته‌بندی‌های لوکس از تعداد تصاویر کمی استفاده کنید. طراحی‌های مینیمال و ساده مخاطب و علاقمندان خاص خود را دارد.
می‌توان گفت که تصاویر واقعی یا عکاسی ‌شده در بسته‌بندی‌های فانتزی، بیش‌تر موردتوجه مخاطب قرار می‌گیرند. می‌توان از بسته‌بندی‌های دودل، فانتزی، طرح‌های دستی و... در طراحی این نوع بسته‌بندی‌ها استفاده کرد. 

بسته‌بندی‌های لوکس و شیک خود را با انواع وکتور و طرح‌های مختلف پر نکنید. چراکه امروزه در صنعت گرافیک و طراحی بسته‌بندی، طراحی‌های خلوت و ساده طرفداران بیش‌تری دارند. بسته‌بندی‌های لوکس نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر چه بسته‌بندی ساده‌تر باشد، زیباتر نیز است. 

دقت داشته ‌باشید که یکی از مهم‌ترین و موثرترین استراتژی‌های طراحی بسته‌بندی کالاهای لوکس، حفظ سادگی آن است.
در جعبه‌ها و مارک‌های لوکس نیاز به یک دسته رنگ‌ها، تصاویر شلوغ، پرجنب و‌ جوش ‌و متضاد نیست. بلکه باید بسته‌بندی به مخاطب احساس کمیاب و خالص بودن دهد و این شرایط تنها با استفاده از یک رنگ یا دورنگ با یک لوگو مناسب برای مخاطب به وجود می‌آید.

قالب بسته‌بندی‌های لوکس و شیک

قالبی که برای بسته‌بندی یک محصول لوکس و لاکچری درنظر گرفته می‌شود، با توجه به ابعاد، وزن و شکل آن محصول انتخاب می‌شود. دقت داشته‌ باشید که قالب بسته‌بندی‌های لوکس باید متناسب با محصول باشد. جنس بسته‌بندی نیز بسیار مهم است، چراکه محتویات درون بسته را محفوظ نگه می‌دارد. فراموش نکنید این جنس باید جذاب و چشمگیر نیز باشد.

بدون شک زمانی که در طرح، قالب و رنگ بسته‌بندی‌های لوکس هماهنگی ایجاد شود، می‌بینید که تاوه حد در افزایش فروش موثر است. در نهایت لازم به ذکر است که نتیجه‌ی طراحی و بسته‌بندی با تکنیک‌های اصولی افزایش فروش محصول را در پی خواهد داشت.

برانگیختن احساسات خریداران محصولات لوکس و لاکچری

بسته بندی لوکس

فراموش نکنید که بسته‌بندی لوکس باید در کنار ظریف‌بنظر رسیدن، ظریف هم باشد. به طوری که زمانی که یک خریدار جعبه‌ای که شامل کالاهای شما است را جمع‌آوری می‌کند، بلافاصله باید حس خاص‌بودن را بدست آورد.


پیشنهاد ما به شما این است که به جای آنکه از بسته‌بندی‌های ارزان ‌قیمت استفاده کنید، روی مواد باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. کاملا روشن است که بسته‌بندی باکیفیت هزینه‌ی بیش‌تری برای شما دارد، اما بدون شک بستر خوبی برای فروش کالاهای شما به ‌وجود می‌آورد.

ویژگی‌های بسته‌بندی لوکس و لاکچری

بسته‌بندی لوکس و لاکچری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم. طرح بسته‌بندی شما باید به صورت بصری نقطه قیمت آن را نشان‌دهد.
دقت داشته ‌باشید که انواع بسته‌بندی متناسب با رده‌های قیمت خاص هستند. در بسته‌بندی لاکچری، کارت پشتیبان و بسته کیسه پلی در قیمت‌های پایین استفاده می‌شود.
پوسته تاشو یک جلوه ارتقا یافته است که مصرف‌کننده به کمک آن می‌تواند محصولات را با هزینه متوسط، مناسب بداند. همچنین این پوسته از محصول در برابر آسیب و سرقت محافظت می‌کند.

این شرایط در حالتی برقرار است که مصرف‌کننده می‌تواند محصول را ببیند. از این نوع جعبه می‌توان برای هر قیمتی از پایین، متوسط تا ممتاز استفاده‌کرد. شایان ذکر است که سبک جعبه و وزن تخته در تعیین نقطه قیمت، نقش اساسی دارند.

۱_تفاوت قیمت بیش‌تر به طراحی بصری روی بسته بستگی دارد.

ارزش هر نقطه قیمت محصول بدون درنظر گرفتن نوع بسته‌بندی بیان می‌شود. هنگامی که محصول در جعبه قرار دارد؛ وزن، ضخامت و سفتی در انتقال قیمت و ارزش نقش دارند.
لازم به ذکر است که جعبه هاردباکس و کارتن لمینت محصولات گران‌قیمت را در خود جای می‌دهند. در جلوه‌های چاپی نظیر؛ لمینت براق، مهرزنی فویل، پوشش مخملی و استفاده از جوهرهای فلزی، اغلب برای ارتقا ارزش استفاده می‌شود. فراموش نکنید این اثرات هرگز برای محصولات با قیمت پایین استفاده نمی‌شوند.

۲_وزن بسته و محصول بر ارزش درک‌شده مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد.

در سال‌های اخیر برای تولیدکنندگان ابزار برقی مواد سبک‌تری در دسترس قرار گرفت و به همین جهت آن‌ها محصولات خود را با این مواد تولید می‌کنند. این نوع ابزار خستگی کمتری برای مصرف‌کننده و تولیدکننده به‌همراه دارد. روشن است که زمانی که وزن کاهش می‌یابد، هزینه حمل و نقل برای تولیدکننده بسیار کاهش می‌یابد. اما تولیدکنندگان اندکی پس از استفاده از مواد سبک دریافتند که مصرف کنندگان وزن و مواد را با کیفیت پایین تر، دوام کمتر و دیگر مارک‌هایی که از نظر فیزیکی، ارزش مطابقت دارند انتخاب می‌کنند.

وزن و ساختار هربسته برای مصرف‌کننده  نشانگر این است که تولیدکننده تاچه حد برای محصول خود ارزش قایل است.
همان طور که می‌دانید مقوا کارتنی ساده و نسبتا ارزان است. بسیاری از افراد معتقد هستند که این نوع بسته‌بندی از انواع بسته بندی کاملا سازگار با محیط است، اما این جعبه‌ها تا چه حد در برابر رقبا قوی عمل می‌کنند؟ 
فراموش نکنید که جعبه‌های کارتنی در اولین برداشت هنوز یک جعبه ارسال‌کننده هستند.

موفقیت محصول مستقیما به بسته آن وابسته است 

موفقیت محصول مستقیما به بسته آن وابسته است. بدون شک بسته شما تاثیر زیادی بر مصرف‌کننده می‌گذارد.  دقت کنید که سبک بسته‌بندی، گرافیک و... همه دست به دست هم می‌دهند تا ارزش برند شما مشخص شود و مخاطبان اصلی خود را مورد هدف قرار می‌دهند.
طراح بسته باید قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی شما و یک مخاطب هدف را مشخص بداند. هدف در اینجا به معنای محدودی از بهترین مشتری است، نه مخاطب گسترده و فراوان.درنهایت شما باید بسته‌بندی لوکس و لاکچری خود را مطابق با جمعیت هدف خود طراحی کنید تا موفقیت آن را به روشنی مشاهده ‌کنید.

طراحی؛ شناسنامه‌ی محصول در طراحی بسته‌بندی‌های لوکس

شناسنامه‌ی یک محصول همان اطلاعات محصول است که باید بر روی جعبه چاپ شود. در چاپ این اطلاعات کادرهای نوشته را منظم قراردهید و اطلاعاتی نظیر؛ ترکیبات، طریقه‌ی مصرف، جدول ارزش غذایی، وزن و... را درجای مناسب قراردهید. 
برای نمونه نام برند همیشه بر روی درب بالا یا پایین محصول، درشت و خوانا نوشته می‌شود. شعار و جمله‌ی اختصاصی برند نیز در پایین آن قرار می‌گیرد.  وزن، جدول‌های ارزش غذایی، علایم، مجوزها و... از دیگر اطلاعاتی هستند که در پشت بسته قرار می‌گیرند.

هاردباکس یا جعبه سخت چیست؟

هاردباکس جعبه‌ای با استحکام بسیار بالا است که از یک لایه مقوای ضخیم و لایه‌ای کاغذی به‌عنوان روکش استفاده می‌شود.  لازم به ذکر است که تمام مراحل تولید هاردباکس یا جعبه سخت نظیر؛ طراحی جعبه، بسته‌بندی جعبه و... توسط دستگاه‌های مدرن انجام می‌گیرد. این نوع جعبه‌ها با متریال مختلف و کیفیت‌های گوناگون در دسترس هستند تا برای بسته‌بندی تمام محصولات مورد استفاده قرار گیرند. 


هاردباکس همان جعبه‌ای است که در کنار مقاومت بالای خود، بسیار زیبا و لوکس نیز است و به همین جهت در بسته‌بندی انواع جواهرات، عطر و ادکلن به فراوانی استفاده می‌شود. دقت داشته ‌باشید هاردباکس با وجود کیفیت بالا و ظاهر بسیار شیک و زیبا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد و به همین جهت مخاطبان و طرفداران بسیار زیادی دارد.

ویژگی و مزایا هاردباکس

این جعبه مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی دارد و به همین جهت نسبت به دیگر جعبه‌های مقوایی انتخاب مناسب‌تری است. 
وسایل لوکس و گران‌قیمت نظیر؛ عطر و ادکلن و جواهرات باید به خوبی محافظت شوند، این نوع جعبه‌های مقوایی تضمین می‌کنند که محصولات شما در امنیت کاملا قرار دارند. از دیگر ویژگی‌های هاردباکس، ظاهر زیبای آن است. این جعبه با ظاهر ساده و در عین حال جذاب و لوکس خود، احساس خوشایند و لذت‌بخشی در مخاطب ایجاد می‌کند.
در نهایت دقت داشته باشید که هاردباکس به گونه‌ای طراحی می‌شود که شما می‌توانید به سادگی برجستگی های متعدد، تصاویر مورد نظر و طرح‌های مختلف خود را بر روی آن اضافه کنید. همچنین این نوع جعبه به گونه‌ای است که شما می‌توانید خاصیت مغناطیسی را به آن واردکنید و از آن استفاده کنید.

کدام صنایع از جعبه سخت یا هاردباکس استفاده می‌کنند؟

طراحی بسته بندی لوکس
نمونه بسته بندی لوکس

در شرایط مختلف و برای خرید محصولات گوناگون می‌توان از هاردباکس استفاده‌کرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین صنایع می‌پردازیم که از جعبه‌های سخت استفاده می‌کنند.
•شرکت‌های آرایشی و بهداشتی نظیر عطر و ادکلن
•فروشگاه‌های کیف و کفش
•فروشگاه‌های پوشاک
•صنایع الکترونیک ‌مانند ساعت‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، موبایل و...
•فروشگاه‌های جواهر و زیورآلات
•فروشگاه‌های محصولات کادویی
•محصولانت لوکس صادراتی 
•موادغذایی
•و...

انواع هاردباکس

هاردباکس‌ها انواع مختلفی دارند که در شکل‌ها و اندازه‌های متنوع ساخته می‌شوند. از جمله این انواع می‌توان به هاردباکس مگنتی، سه تکه، جعبه کشویی و... اشاره‌کرد.  لازم به ذکر است که هرکدام از انواع هاردباکس با توجه به ساختار منحصر به فرد خود برای بسته‌بندی یک نوع کالا استفاده می‌شود.

کاربردهای بسته‌بندی لوکس و لاکچری

بسته‌بندی لوکس و لاکچری امروزه بسیار محبوب است و در صنایع و خدمات مختلفی کاربرد دارد که یکی از آن‌ها مواد غذایی و رستوران‌ها است.

انتخاب بسته‌بندی لاکچری و لوکس در موادغذایی

بدون شک انتخاب یک بسته‌بندی لاکچری و لوکس مناسب برای موادغذایی نظیر؛ پیتزا، کباب، مرکبات، کافه، ساندویچ و... کمی سخت و حتی غیرممکن است. لازم به ذکراست که این بسته‌بندی‌ها باید به گونه‌ای انتخاب شوند که در کنار طرح گرافیکی جذاب و چشم‌نواز، استحکام بالایی نیز داشته‌باشند تا مانع از آسیب‌دیدن و سردشدن غذای درون خود شوند.

جمع بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم بسته‌بندی لوکس و لاکچری و ویژگی‌های آن پرداختیم. امروزه طراحی و بسته‌بندی یک محصول تاثیر بسیاری در جذب نظر مخاطب و درنهایت فروش محصول دارد و به همین جهت بسته‌بندی لوکس و لاکچری روزبه روز مهم‌تر از گذشته می‌شود و  بیش‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد.  بسته‌بندی لوکس مخاطب و خریدار را ترغیب و تشویق می‌کند تا محصول را خریداری نماید. کاملا روشن است که این نوع بسته‌بندی هزینه‌ی بسیاری دارد اما این امر موجب می‌شود تا محصول موردنظر افزایش فروش بی‌نظیری تجربه کند.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر