بسته بندی های سبز

چاپ و بسته بندی های سبز، مزایا و معایب آن

بسته بندی دارویی سازگار با محیط زیست نوعی بسته بندی است که اغلب از مواد بازیافتی یا تجدید پذیر ساخته می شود و برای افراد و محیط زیست ایمن و پایدار است. بسته بندی های سازگار با محیط زیست تاثیر بسیار مثبتی بر محیط کلی، تجارت و مشتریان دارند.

در واقع، بسته بندی سبز حتی می تواند به کسب و کار کمک کند. زباله های زیست محیطی کم و بسیار کم ایجاد می کند. بسته بندی سبز، ساخته شده از مواد بسته بندی قابل استفاده مجدد یا زیست تخریب پذیراست، برای مردم و محیط زیست ایمن است.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بسته بندی پایدار همه کاره است و تقریبا می توانید از آن در هر صنعت از جمله دارو سازی استفاده کنید. در مقایسه با بسته بندی های سنتی، بسته بندی های سازگار با محیط زیست نه تنها پایدارتر هستند، بلکه به طور معمول محکم تر هستند و از اقلام محافظت بیشتری می کنند.

چه نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست است؟

مقوا و ورق های بسته بندی بازیافتی دارویی همه به راحتی در دسترس و دارای استاندارد صنعتی هستند و از مواد آلی سازگار با محیط زیست ساخته شده اند. استفاده از آن­ها می تواند بلافاصله تاثیر مثبتی بر محیط زیست بگذارد، زیرا سالانه میلیون ها تن جعبه مقوایی به عنوان زباله دور ریخته می شود.

استفاده از مقوا و کاغذ بازیافتی این هدر رفت را کاهش می دهد و می تواند به راحتی تجزیه شود و کره زمین را سالم نگه دارد. وقتی مجبورید مواد بسته بندی را برای مواردی که نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند انتخاب کنید. پلاستیک اگرچه از نظر زیست محیطی تخریب کننده است، اما مدت هاست که گزینه ای برای این امر به حساب می آید، اما خبر خوب این است که شما می توانید به راحتی از پلاستیک بازیافت شده از مواد پلاستیکی دیگر که دور ریخته شده اند، استفاده کنید.

مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست؟

بسته بندی جعبه دارویی
نمونه کار بسته بندی دارو

دفع یا استفاده مجدد از بسته بندی های سازگار با محیط زیست آسان است. بسیار تخریب پذیر و قابل بازیافت است، به این معنی که بهترین شکل بسته بندی سازگار با محیط زیست امروزه است

. تولید موادی که بسته بندی های سازگار با محیط زیست را ایجاد می کنند در محیط نیز آسان است، به این معنی که میزان انتشار کربن کمتر است و ضایعات کمی وجود دارد. در کل برای تولید چنین موادی از منابع انرژی کمتری استفاده می شود، زیرا بیشتر مواد اولیه آن آلی و طبیعی است.

از آن­جا که بیشتر مواد استفاده شده طبیعی هستند، در کل برای افراد سالم تر است. فقدان مواد شیمیایی مصنوعی مورد استفاده در ساخت به این معنی است که هم برای افراد و هم برای محیط زیست بسیار سالم است.

استفاده از بسته بندی پایدار می تواند چهره شما را در بازار و بین مشتریان تقویت کند. هزینه ساخت بسته بندی سبز کمتر از مواد بسته بندی معمولی است، بنابراین در هزینه کسب و کار شما صرفه جویی می شود. بسته بندی سبز نیز معمولا از مواد کمتری نسبت به بسته بندی سنتی استفاده می کند و این باعث می شود یک فایده دیگر برای محیط زیست است.

کاربرد بسته بندی سبز در صنعت دارو سازی

شرکت های داروسازی متوجه شده اند که بسته بندی برای نوآوری است، اگرچه ایده هایی برای مواد جدید و طرح های جدید ممکن است در ابتدا در بازار کالاهای مصرفی ریشه دواند.

در مورد بسته بندی محصولات دارویی، همیشه اولویت های اصلی اطمینان از ایمنی بیمار و یکپارچگی داروهایی است که به فروش می رسند. با این وجود، صنعت به طور فزاینده ای توجه خود را بر روی نیاز به بهبود پایداری بسته بندی خود متمرکز کرده است.

این امر تا حدی ناشی از تغییر رژیم نظارتی و صرفه جویی در هزینه بالقوه در برخی موارد است، اما تلاقی ایده ها از بازارهای دیگر نیز بسیار مهم است.

در صنعت داروسازی، بسته بندی همچنان به عنوان موضوعی در رویکرد پایداری در حال ظهور است. تمرکز بر روی موارد دیگری مانند بسته بندی سبز بوده است که تاثیر زیادی بر هزینه و کاهش تاثیر صنعت بر محیط زیست دارند.

با این حال بسته بندی، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و شرکت های داروسازی بزرگ در حال بررسی مجدد نیازهای بسته بندی خود هستند. هر محصولی دارای ردپای محیطی است که با استفاده از انرژی مورد استفاده برای کار با دستگاه پزشکی یا مواد مورد نیاز برای بسته بندی یک محصول مصرفی، تعریف می شود.

رویکردهای مختلف نحوه برخورد شرکت با تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی محصولات خود را مشخص می کند و تیم های توسعه را در طراحی راه حل های نوآورانه در چرخه عمر محصول از فرمول بندی و تولید تا استفاده از محصول و پایان عمر درگیر می کند.

اهمیت بسته بندی سبز

تولیدکنندگان نگران اثرات زیست محیطی خود هستند و در تلاشند تا میزان استفاده مجدد و بازیافت را کاهش دهند. افزایش هزینه ها  ممکن است این مراحل سازگار با محیط زیست را به دلیل صرفه جویی در هزینه، پر کاربرد کند. در بسته بندی، اصطلاح پایداری پس از آن مطرح شد که از آن زمان به بعد، این اصطلاح ارتباطات سازگار با محیط زیست و کارایی تجارت را پیوند داده است.

پایداری برای تجارت بسته بندی دستگاه های دارویی و پزشکی چه معنایی می تواند داشته باشد، محصولات تحت نظار FDA ، قابلیت ردیابی و سازگاری مواد را دارند. آن­ها اغلب تحت کنترل دقیق یا پردازش آسپتیک قرار می گیرند و برای محافظت از محصولات حساس به بالاترین مانع نیاز دارند.

بسته بندی دارویی سازگار با محیط

ایمنی و کارایی در درجه اول قرار دارد. تمرکز فزاینده ای در صنعت بسته بندی بر تولید محصولات پایدار با محیط زیست وجود دارد.

به طور سنتی، شرکت های دارویی بیش از سازگاری با محیط زیست نگران هزینه ها بودند، اما با توجه به رشد بازار دارویی ، انتظار می رود شرکت ها در کارهای تجاری، از جمله نقش پایین آن­ها در تاثیرگذاری بر محیط زیست شفاف شوند.

در نهایت این بدان معنی است که بسته بندی از مواد پایدارتر با هدف بسته بندی کمتر تهیه می شود. استفاده از بسته بندی پایدار می تواند یک چالش برای نیازهای روزمره بسته بندی باشد، اما حتی بیشتر در صنعت داروسازی که مقررات ایمنی دولت و قابلیت استفاده از بیمار اولویت دارد.

در حالی که مصرف کنندگان و خرده فروشان به سمت یک ذهنیت آگاهانه تر از محیط زیست در حال تغییر هستند، آنها هنوز هم انتظار دارند که شرکت های داروسازی به قوانین ایمنی پایبند بوده و بسته بندی های با کیفیت بالا را برای محصولات خود تولید کنند.

چالش های پیش روی بسته بندی دارویی

ماهیت صنعت داروسازی مشکلاتی را در بسته بندی ایجاد می کند، از جمله کنترل واحد دوز، بسته بندی برای مبارزه با داروهای تقلبی، یافتن روش های آزمایش سد غیرتهاجمی و اجرای بسته بندی های مقاوم در برابر کودک.

علاوه بر این، سیاست های دولت برای محافظت از مردم در برابر داروهای آلوده وجود دارد. بسته های دارویی سازگار با محیط زیست یکی از نمونه های کالایی است که خواسته های این مسائل را برآورده می کند. تعاریف گسترده ای از اصطلاح دوستدار محیط زیست وجود دارد، اما بهترین راه برای تعیین اینکه آیا کالایی شامل عناصر پایدار است، از طریق مارک های اقتصادی است. وقتی صحبت از دارو می شود و این بسیار مهم است که هر دارویی در بسته بندی موجود باشد که ایمنی در برابر آلودگی های خارجی را تضمین می کند.

ویژگی بسته بندی پلاستیکی دارویی سبز

بسته بندی پلاستیکی جایگزینی از ترکیب نیشکر و یک ماده افزودنی پلاستیکی قابل تجزیه تولید می شود. وقتی نیشکر به روش خاصی پردازش می شود، می تواند به یک ماده تجاری تبدیل شود که هم قابل بازیافت باشد و هم از نظر CO2 خنثی باشد. پلاستیک سبز در 10 سال تخریب می شود.

نمونه کار انواع بسته بندی دارویی

بنابراین، یک راه حل ایده آل برای صنایع دارویی در سراسر جهان است. پلاستیک سبز به طور ایمن از داروها محافظت می کند و به محیط زیست آسیب نمی زند، پلاستیک نفتی سنتی دوام دارد.

پس از آزمایشات اولیه برای ایجاد بسته بندی های سازگار با محیط زیست، محققان از یک افزودنی پلاستیکی قابل تجزیه استفاده کردند که آن را با نیشکر ترکیب کردند و یک پلاستیک سبز ساختند.

این افزودنی قابلیت تجزیه بیولوژیکی بسته بندی را بدون تغییر در ماندگاری محصول، خصوصیات فیزیکی مواد و همچنین افزایش استفاده از رزین افزایش می دهد. به علاوه، این افزودنی میکروب­های موجود در محیط طبیعی را قادر به ترشح اسیدها و مصرف پلاستیک سبز می کند.

در کمتر از ده سال، مواد به دی اکسید کربن، متان، زیست توده و آب تبدیل می شوند.  پایان روند تخریب بسیار سریع تر از پلاستیک نفتی است که تخریب آن صدها سال طول می کشد.

تغییر طراحی بسته بندی برای برخی از محصولات با دوز جامد، تعداد دوزهای مورد را افزایش داده و وزن بسته بندی را تقریبا 25٪ کاهش داده است که این  کاهش در مواد باعث کاهش نیاز به حمل و نقل و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

اهمیت بسته بندی سازگار با محیط زیست

شرکت های دارویی با تولید داروهایی که دارای ارزش دارویی یکسان اما با کاهش تاثیرات زیست محیطی هستند، به طور فزاینده ای اهمیت بیشتری در پایدارتر شدن می دهند.

نوع بسته بندی قرص ها بر میزان انتشار حاصل از بسته بندی داروها تاثیر می گذارد. انتخاب بسته بندی مناسب دارو همچنین بر میزان انتشار موجود در محیط تاثیر می گذارد.

بسته بندی پایدار یا بسته بندی سبز، می تواند به کاهش انتشار کربن کمک کند و هم زباله بسیار کمتری تولید کند و نقش مهمی در سالم نگه داشتن کره زمین دارد.

بازار جهانی بسته بندی سبز به سرعت در حال رشد است زیرا مصرف کنندگان، خرده فروشان و کالاهای مصرفی به دنبال تولید محصولی هستند که بتوانند ادعا کنند سازگار با محیط زیست یا سبز باشد.

این رشد چندین سازمان خصوصی را بر آن داشته است تا استانداردهایی را برای بسته بندی سبز تدوین کنند و همچنین منجر به ایجاد مقررات و دستورالعمل های جدید یا به روز شده ای شود که بر توسعه مواد بسته بندی دارویی سبز یا ادعاهای مطرح شده برای آن­ها تاثیر بگذارد. فضای قانونی به گونه ای است که برای جلوگیری از اتهامات غیرمنصفانه یا فریبکارانه، شرکت های فروش و بازاریابی محصولات به رنگ سبز باید با مقررات و استانداردهای قابل اجرا آشنا شوند.

نگاه کلی به بسته بندی دارویی سبز

نگرانی های زیست محیطی تاثیر عمده ای بر دنیای تجارت امروز دارند. بیشتر مشاغل در سراسر جهان به دنبال روش هایی برای کاهش ردپای محیطی خود هستند. در نتیجه، ما شاهد محبوبیت فزاینده ای از گزینه های سازگار با محیط زیست برای بسته بندی های سنتی هستیم.

بسته بندی پایدار (بسته بندی سبز یا سازگار با محیط زیست) مزایای بی شماری برای مشاغل و مشتریان دارد. علاوه بر این، ممکن است به زودی قانون تغییر به این نوع بسته بندی را الزامی کند. بسته بندی های سازگار با محیط زیست معمولا از مواد بازیافتی یا تجدید پذیر ساخته می شوند.

از آن­جا که بیشتر این مواد طبیعی هستند، بسته بندی پایدار هم برای مردم و هم برای محیط زیست ایمن و سالم است. بسته بندی سبز به کاهش انتشار کربن کمک می کند و ضایعات کمی ایجاد می کند.  بسته بندی سبز دارویی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند، زیرا تولید آن به منابع انرژی کمتری نیاز دارد. هزینه ساخت مواد بسته بندی پایدار در مقایسه با بسته بندی سنتی کمتر است. تعداد روزافزون مصرف کنندگان آگاه از نظر محیط زیست نشان می دهد که استفاده از مواد بسته بندی سازگار با محیط زیست می تواند باعث تقویت وجهه بسته بندی و افزایش وفاداری به برند شود.

ایده های بسته بندی سازگار با محیط زیست

مواد بسته بندی قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر از منابع مختلف، در هر شکل و اندازه ای تهیه می شوند و می توانند به راحتی بسته به نیاز بسته بندی شما در هر صنعتی که هستید سازگار شوند. مقوا و کاغذ در بسیاری از صنایع استاندارد است. می توانید از این مواد برای بسته بندی داروها استفاده کنید.

اگرچه مواد ارگانیک هستند، اما تا زمانی که منبع پایدار نداشته باشند، می توانند تاثیرات منفی بر محیط داشته باشند. خوشبختانه، کاغذ و مقوا از قابل بازیافت ترین، قابل تجزیه بیولوژیکی و قابل استفاده مجدد  هستند. مشاغل آگاه از محیط زیست که نگران تغییر آب و هوا و سایر مشکلات زیست محیطی هستند، مقوا و کاغذ بازیافتی را تهیه می کنند.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر