نکات طلایی چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص

چاپ و طراحی بروشور برای انواع داروهای خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که حاوی اطلاعات دارویی است که درون جعبه قرار داده شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان چاپ و طراحی بروشور برای انواع داروها باید در نظر گرفت، رعایت اصول بهداشتی در تهیه آن‌ها و همچنین زیبایی و واضح بودن اطلاعات و مطالب داخل این بروشورها می‌باشد. 
ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص و همچنین نکات کلیدی و حیاتی در زمان تهیه آن‌ها بیشتر توضیح بدهیم. با ما در ادامه مقاله همراه باشید.


فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بروشورهای دارویی چه چیزی هستند؟

اهمیت طراحی و چاپ بروشور برای داروهای خاص

چگونگی چاپ و طراحی بروشورهای دارویی

انواع بروشورهای دارویی

کاغذهای مورد استفاده در چاپ بروشورهای دارویی

نکات طلایی در طراحی و چاپ بروشور دارویی

هدف از ایجاد بروشورهای داروهای خاص چیست؟

ویژگی یک بروشور دارویی خوب چیست؟

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه یک بروشور دارویی کاربردی و جذاب طراحی کنیم؟

 

بروشورهای دارویی چه چیزی هستند؟

بروشورهای دارویی حاوی اطلاعات مهم و مفیدی است که در داخل هر جعبه دارویی و مختص داروی خاص خود می‌باشد. این بروشورها بایستی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت و دارویی باشد تا بتواند تاییدیه لازم را برای چاپ و طراحی دریافت کند.

بروشورهایی که برای استفاده در جعبه های دارویی طراحی و تولید می‌شوند، حاوی اطلاعاتی هستند که می‌تواند بسیار حیاتی و مهم برای بیماران و اطرافیان آن‌ها محسوب شود. 

چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص شرکت کیان مهر
نمونه کار بسته بندی دارویی


برخی از اطلاعاتی که بر روی بروشورهای دارویی ثبت می‌شوند به شرح زیر می‌باشند:
●    معرفی دارو
●    معرفی شرکت تولید کننده
●    مواد تشکیل دهنده دارو
●    روش مصرف دارو
●    عوارض جانبی و احتمالی
●    شرایط نگهداری دارو
●    امکان/عدم امکان استفاده همزمان با سایر داروها
برای اینکه بتوانید رضایت مشتریان خود را به دست آورید بایستی بر روی چاپ و طراحی بروشورهای دارویی خود کاملا زمان بگذارید و به خلاق و حرفه‌ای بودن آن کاملا اهمیت بدهید. 

علاوه بر این، حفظ اصول بهداشتی  رعایت آن‌ها در زمان چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص می‌تواند به سلامت دارو و جلوگیری از وارد شدن خرابی به آن‌ها کمک بسیاری کند.

همچنین یک طراحی خوب برای این بروشورها می‌توانند در داشتن تبلیغات بهتر و جلب توجه و اعتماد مشتریان نیز موثر باشند.

اهمیت چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص

یکی از رایج ترین انواع چاپ و طراحی بروشورها، بروشورهای مرتبط با داروها هستند که می‌توانند اطلاعات مفید و حتی مهمی را در اختیار مصرف کنندگان این داروها قرار بدهند.

این بروشورهای دارویی برای انواع داروهای خاص از اهمیت بسیار بالاتری نیز برخوردار می‌باشند، که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، بایستی از وضوح کامل اطلاعات نیز برخوردار باشد.

مشتریان داروها می‌توانند از هر نوع قشری باشند، از این رو اطلاعات ثبت شده بر روی بروشورها باید به اندازه واضح و روان باشد که هر کسی بتواند به راحتی متوجه اطلاعات و دستورالعمل‌های موجود بر روی آن شود.

این بروشورها که در بیشتر مواقع در داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکان و یا حتی آزمایشگاه‌ها قابل دسترس است، راهنمای بسیار مفیدی برای مشتریان خود می‌باشد.

این نوع از بروشورها با توجه به میزان اطلاعاتی که بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند دارای سه لت و یا گاهی اوقات بیشتر و یا حتی کمتر باشد.

با توجه به نوع استفاده از بروشورها (در بسته بندی دارو یا به عنوان تبلیغ دارو) می‌تواند از جنس‌های مختلفی برای تهیه آن‌ها نیز استفاده شود.

بروشورها می‌توانند به عنوان یک روند بازاریابی بسیار مفیدی در تبلیغ شرکت تولید کننده خود واقع شوند و اطلاعات شما را به زیبایی و هر چه جذاب‌تر برای مشتریان به نمایش بگذارند.

چگونگی چاپ و طراحی بروشورهای دارویی

 در صورتی که بروشور به عنوان یک تبلیغ برای معرفی بیشتر داروهای تولید شده محسوب شوند، بایستی با توجه به نوع دارو و هدفی که از تولید آن دارید چاپ و طراحی بروشور را انجام بدهید.

طراحی بروشورها می‌توانند در شیوه‌ها و روش‌های مختلفی انجام گیرند، حتی اندازه و جنس آن‌ها نیز با توجه به میزان اطلاعات درج شده بر روی آن‌ها و نوع محصولات و خدمات دریافتی می‌توانند متفاوت باشند.

 

بیشتر بخوانید: الویت مطالب در بروشور به چه صورت است؟


برای اینکه بتوانید نتیجه مطلوب و ایده آلی را از تهیه بروشورهای خود به دست آورید، در ابتدا بایستی اطلاعات کافی درباره داروی ارائه شده داشته باشید و سپس به نیازهای مشتریان خود که به واسطه این دارو برطرف می‌شود توجه نمایید.

سپس می‌توانید با کسب این اطلاعات طراحی لازم را برای بروشور انجام بدهید تا به هدفی که دارید دست پیدا کنید.

طراحی بروشور دارویی خاص

انواع بروشورهای دارویی

بروشور یک برگه کوچک به عنوان راهنمای برای توضیح و معرفی یک محصول است که معمولا از تا خوردن برگه و یا گاهی اوقات اتصال چند برگه کوچک به یکدیگر به وجود می‌آید.

به قسمت‌های کوچک‌تری که به واسطه تا خوردن ایجاد می شوند لت می‌گویند. هر بروشور می‌تواند دارای یک لت، سه لت، چهار لت و یا حتی بیشتر باشد که تعداد آن‌ها بسته به میزان اطلاعاتی دارد که قرار است بر روی آن چاپ گردد. 

نوع دیگری از بروشورها هستند که به بروشورهای تک لتی معروف می‌باشند. در این نوع از بروشورها تمامی اطلاعات لازم برای دارو بر روی یک برگه و بدون هیچ گونه تاخوردگی ثبت می‌شود.

این اطلاعات می‌توانند بر روی یک سمت از برگه و یا هر دو طرف برگه چاپ شوند. 
معمولا اگر شرکتی قصد داشته باشد تا چند داروی خود را همراه با تصاویری از آن‌ها بر روی یک بروشور چاپ کند بایستی از بروشورهایی با تعداد لت های بیشتر استفاده نماید.

معمولا میزان هزینه پرداختی برای چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص به تعداد برگه و یا لت‌های آن نیز بستگی دارد، زیرا باید زمان بیشتری را برای طراحی و چاپ اطلاعات بر روی آن صرف کنند.

بروشورها بر اساس نوع خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهند می‌توانند در دسته‌های مختلفی قرار بگیرند که در ادامه به این دسته بندی اشاره شده است:
●    بروشورهای لیفت
●    بروشورهای پمفلت
●    بروشورهای فلایر

برای چاپ و طراحی بروشور می‌توان از جنس کاغذهای مختلفی استفاده کرد که انتخاب نوع آن به میزان هزینه پرداختی، نوع نیاز مشتری و .... بستگی دارد.

از انواع کاربردی آن‌ها برای ثبت اطلاعات دارویی می‌توان به کاغذ حریر 80 گرم، گلاسه 135 گرم، گلاسه 200 گرم و گلاسه 250 گرم و همچنین کاغذ گلاسه 300 گرم نیز اشاره کرد. 

برای چاپ بروشورها بایستی به زیبایی و جذابیت طراحی آن‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد، چرا که طراحی بروشور داروهای خاص می‌توانند با بروشورهای تبلیغاتی داروهای خارجی نیز به رقابت بپردازند و بایستی این طراحی به میزانی از جذابیت برخوردار باشد که باعث اعتماد و جلب توجه مشتریان نسبت به رقبای دیگر آن‌ها گردد.

کاغذهای مورد استفاده در چاپ بروشورهای دارویی

از آنجایی که در خصوص داروها بایستی حتما یکسری موارد و حساسیت‌هایی رعایت گردد، از این رو باید از کاغذهای خاصی که مورد تایید سازمان بهداشت و سلامت دارو می‌باشد استفاده شود. به همین دلیل بایستی از کاغذ و یا حتی مقواهایی در طراحی این گونه از بروشورها استفاده شود که دارای تاییدیه وزارت بهداشت می باشد تا از وارد شدن آسیب به داروها جلوگیری شود. 

نکات طلایی در طراحی و چاپ بروشور دارویی

نکات زیر برخی از مواردی هستند که در زمان چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص بایستی حتما رعایت گردند:
●    در ابتدا باید در خصوص نیازها و خواسته‌های فرد سفارش دهنده و یا شرکت تولید کننده دارویی به صورت کامل اطلاعات کسب کنید و سپس با مشورت با وی و پرسیدن نظرات آن ها به طراحی و چاپ بروشور دارو و همچنین طراحی جعبه دارویی مورد نظر بپردازید.
●    اطلاعات درج شده بر روی بروشورها معمولا بایستی به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ و درج شوند. معمولا برای انجام اینکار از یک طرف برگه برای چاپ اطلاعات به زبان فارسی و از سمت دیگر آن برای چاپ همان اطلاعات با زبان انگلیسی استفاده می‌شود.
●    بایستی در زمان تهیه بروشورهای دارویی حتما از کاغذهای بهداشتی که مورد تایید سازمان بهداشت قرار داد استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید: رعایت کدام موارد در کاتالوگ و بسته بندی دارو ضروری است؟

 

●    علاوه بر این، در زمان چاپ بروشورها بایستی تمامی موارد بهداشتی از جانب طراحی و تولید کتندگان آن کاملا رعایت شود.
●    برای هر دارو بایستی تمامی اطلاعات مورد نیاز مصرف کننده آن مانند اطلاعات دارویی، عوارض، شرایط نگهداری و ... بر روی آن چاپ شود تا بیمار بتواند به راحتی و با خیالی آسوده از داروهای خود استفاده نماید.
●    فونت مورد استفاده برای درج اطلاعات بر روی بروشورها باید به گونه‌ای باشند که هر خواننده و یا مصرف کننده بتواند به راحتی متوجه آن شود و بدون نیاز به کمک آن‌ها را مطالعه نماید.
●    بهتر است از استفاده از جملات طولانی و دشوار برای رساندن اطلاعات مفید به بیماران جلوگیری شود. استفاده از متون کوتاه‌تر و اطلاعات مفیدتر می‌تواند در رساندن مطالب مفید به مصرف کننده کمک بسیاری کند. در واقع هرچه جملات استفاده شده کوتاه‌تر و خواناتر باشد می‌تواند برای مخاطب آن ارزش خوانایی بیشتری نیز داشته باشد.
●    در زمان طراحی و چاپ بروشورهای دارویی باید نام شرکت تولیدکننده بر روی آن چاپ شود. دلیل ضروری بودن این امر این است که از صحت و معتبر بودن شرکت تولید کننده اطمینان حاصل شود.
●    در زمان انجام طراحی و قبل از به چاپ رساندن قطعی بروشور بهتر است، در مورد نیازها و خواسته‌های سفارش دهنده سوال کنید تا بتوانید تمامی ایرادات احتمالی آن را به صورت کامل رفع نمایید.

هدف از طراحی بروشور دارویی خاص
نمونه کار طراحی بروشور دارویی خاص

هدف از ایجاد بروشورهای داروهای خاص چیست؟

اهدافی که در زمان چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص باید به آن توجه کرد و در رسیدن به آن تلاش کرد موارد زیر می‌باشد:

درج اطلاعات مفید

بروشورهای داروهای خاص با هدف رساندن اطلاعات مهم و مفید در خصوص داروی تایید شده و ارائه شده ایجاد شده‌اند،

از این رو باید تلاش کرد تا بهترین و مفیدترین اطلاعات را به صورت مختصر که در واقع بیشترین نیاز یک بیمار را رفع می‌کند بر روی آن درج کرد.

معرفی محصولات

بروشورها علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی را در خصوص داروی ارائه شده به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند، می‌توانند به عنوان یک تبلیغ برای محصولات تولید شده توسط شرکت مورد نظر محسوب شوند.

در واقع هر چه اطلاعات و طراحی یک بروشور زیباتر و جذاب تر باشد می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب نماید.

آموزش

بروشورها می‌توانند به عنوان یک آموزش برای مخاطب خود در نظر گرفته شوند. به این منظور که علاوه بر دریافت اطلاعات دارویی می‌تواند در خصوص عوارض ناشی از مصرف بیش از حد آن و یا مصرف آن برای کودکان، شرایط نگهداری از دارو برای حفظ سلامت و جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن و همچنین اطلاعاتی در مورد تداخلات دارویی را به صورت کامل آموزش ببیند.

این امر باعث می‌شود تا از بروز مشکلات و یا عوارض ناشی از مصرف داروهای خاص جلوگیری گردد.

ویژگی یک بروشور دارویی خوب چیست؟

مواردی هستند که بایستی در زمان چاپ و طراحی بروشور داروهای خاص آن‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید به خصوصیات و ویژگی‌هایی که نیاز است تا به آن ها دست یابید برسید. این ویژگی‌های مهم هر بروشور دارویی به شرح زیر می‌باشد:


●    اولین و مهم ترین نکته، کیفیت بروشورهاست. استفاده از کاغذ خوب و درج اطلاعات با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد می‌تواند در رسیدن به یک بروشور با بهترین ویژگی‌ها کمک بسیاری کند.
●    در زمان طراحی بروشور بایستی به زیبایی و واضح بودن مطالب آن کاملا توجه کنید. یک بروشور خوب دارای طراحی زیبا و جذابی است که در وهله اول می‌تواند برای مخاطب کاملا جلب توجه کند.
●    یکی دیگر از خصوصیات یک بروشور خوب، استفاده از اطلاعات مفیدی است که مخاطب می‌تواند به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده نماید.
●    استفاده از فونت مناسب و واضح برای مطالعه راحت بیمار و یا مخاطب یکی دیگر از خصوصیاتی است که در چاپ و طراحی بروشور دارویی خوب استفاده شده است.
●    استفاده از ساختار نوشتاری و همچنین جملات با اندازه‌های مناسب و یا حتی استفاده از تصاویر زیبا و جذاب در صفحات متعدد بروشور می‌تواند از ویژگی‌های بارز یک بروشور موفق باشد.
در نهایت باید بگوییم که برای چاپ و طراحی بروشور دارویی مناسب در ابتدا بایستی اطلاعات جامع و مفیدی را در خصوص محصول دارویی مورد نظر و شرکت تولید کننده آن به دست آورید و پس از آن با توجه به نیازهای مشتری و خواسته‌های تولید کننده به طراحی و چاپ بروشور بپردازید. 
استفاده از اطلاعات مفید و مختصر به گونه‌ای که مخاطب از خواندن و مطالعه آن احساس خستگی نکند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا مصرف کننده می‌تواند با مطالعه این مطالب به اطلاعات حیاتی و بسیار مهم از داروی مورد نیاز خود دست پیدا کند.
همچنین هزینه و قیمت هر بروشور به میزان اطلاعاتی که قرار است بر روی آن چاپ گردد، نوع طراحی و ساختار اطلاعات، نوع کاغذ استفاده شده برای تهیه بروشور، تعداد لت های بروشور و همچنین تعداد مورد نیاز برای چاپ بروشور بستگی دارد. 

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر