چگونه یک بروشور دارویی کاربردی و جذاب طراحی کنیم؟

بروشور دارویی نوعی کتابچه یا مجله است که ویژگی‌های محصولات و خدمات مختلف که در اینجا دارو است را بطورکامل به افراد نشان می‌دهد. در حال حاضر می‌توان از بروشور به‌عنوان یکی از قدرتمندترین و متداول‌ترین روش‌های بازاریابی نیز استفاده کرد و رونق کسب‌وکارها را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید. اما به راستی چگونه طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی جذاب و کاربردی امکان پذیر است؟ در ادامه به بررسی کامل طراحی کاربردی بروشور دارویی می‌پردازیم و درنهایت مزایا و معایب این امر را بطورکامل بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هرعنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

بیشتر بخوانید: الویت مطالب در بروشور به چه صورت است؟

 

بروشور دارویی چیست؟

در حال حاضر بطورمعمول داروها را درون جعبه‌های دارویی قرار می‌دهند.‌ درون این جعبه‌ها نوعی بروشور دارویی مشاهده می‌شود که حاوی اطلاعات دقیق و کامل از داروی مورد نظر است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این اطلاعات می‌توان به معرفی دارو، شرکت تولیدکننده، مواد تشکیل‌دهنده، روش مصرف، عوارض جانبی و... اشاره کرد.  لازم به ذکر است که این بروشور یک منبع اطلاعاتی بسیار مهم و مطمئن برای افراد به شمار می‌آید و پیش از استفاده از دارو آن را بطورکامل مطالعه می‌کنند.

نمونه کار بروشور دارویی کیان مهر
نمونه کار طراحی بروشور دارویی باکیفیت


برای موفقیت در طراحی بروشور دارویی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بطورکلی جهت موفقیت در طراحی کاربردی بروشور دارویی باید ذهن مخاطبان و افراد را هدف قرار داد و درک درستی از لحاظ ترکیب فرهنگی و اجتماعی آنان به دست آورد.

در هنگام طراحی اگر قصد دارید مشتریان ثابت را در بروشور جدید خود حفظ نمایید باید محصولات و خدمات خود را روزبه‌روز جذاب‌تر نمایید. اما اگر قصد دارید مشتریان جدید جذب نمایید حتماً اهداف شرکت خود را برای آنان توضیح دهید تا به این ترتیب به شناخت بهتر و دقیق‌تری از برند و محصولات شما برسند.

بطورکلی جهت موفقیت در طراحی کاربردی بروشور دارویی پیش از هرچیزی یک دیدگاه کلی در رابطه با آنچه به دست آورید که قصد انجام آن را دارید تا به این ترتیب به بهترین شکل ممکن به اهداف خود دست یابید.

چگونه یک بروشور دارویی کاربردی و جذاب طراحی کنیم؟

در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری در حوزه طراحی و تولید بروشورهای دارویی فعالیت دارند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای طراحی کاربردی بروشور دارویی کاربردی و جذاب باید نکات بسیاری را در نظر داشت که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • پیش از شروع کار هدف خود را بشناسید

پیش از هرچیزی و در گام اول از مشتریان خود بپرسید که چرا به بروشور نیاز دارند و هدف آن‌ها از مطالعه بروشور دارویی چیست. فراموش نکنید که اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در تهیه یک بروشور این است که شما بدانید با تهیه بروشور به چه چیزی باید برسید.

  • استفاده محدود و صحیح از فونت

در تهیه یک بروشور نیاز نیست از تعداد زیادی فونت استفاده نمایید. چراکه به کمک سه فونت برای عنوان، زیرعنوان و متن اصلی شما می‌توانید یک بروشور جذاب و کاربردی طراحی نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر مشتریان اغلب با بروشورهایی ارتباط برقرار می‌کنند که فونت آن‌ها دارای هویت سازمانی و رسمی باشد یا به عبارت دیگر نوعی فونت شناخته‌ شده به شمار آید.

  • تعداد صفحات را مشخص نمایید

پیش از شروع به نوشتن متن یک بروشور بهتر است که تعداد صفحات آن را بدانید تا به این ترتیب دید بهتر و کامل‌تری به دست آورید.

  • از تصاویر خوب استفاده کنید

بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که در زمان‌های مختلف عکس بگیرید و عکس‌های مختلف را جمع‌آوری نمایید تا به این ترتیب بتوانید در طراحی کاربردی بروشور دارویی خود از بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها بهره گیرید.

  • خواننده را در اولویت قرار دهید

برای طراحی کاربردی بروشور دارویی این نکته را در نظر داشته باشید که قرار است مخاطب بروشور شما را در کجا ببیند. برای مثال قرار است بروشور مورد نظر در یک نمایشگاه به دست مخاطب برسد یا اینکه در وبسایت قرار گیرد. بطورکلی بروشور را برای مخاطب خود طراحی نمایید.

 

بیشتر بخوانید: رعایت کدام موارد در کاتالوگ و بسته بندی دارو ضروری است؟

 

  • ساده طراحی کنید و بنویسید

ایده‌های ساده در برخی مواقع می‌توانند به شدت متفاوت و جذاب باشند. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که منظور خود را در یک کلمه یا جمله به مخاطب برسانید و از عکس‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید.

  • بارش فکری نمایید

پیش از طراحی کاربردی بروشور دارویی افراد را جمع نمایید و از آن‌ها در رابطه با ایده‌هایشان بپرسید و درنهایت جمع‌بندی کنید. حال شروع به طراحی کنید تا به این ترتیب بتوانید یک بروشور مطابق با علایق و نیازهای افراد طراحی و تولید نمایید.

  • متناسب طراحی نمایید

در طراحی کاربردی بروشور دارویی این نکته را فراموش نکنید که بری کجا طراحی می‌کنید و طراحی شما نباید همیشه لوکس باشد. برای مثال تحت هیچ شرایطی نباید طراحی بروشور و بسته بندی جعبه دارو کودکان بسیار لوکس باشد و تا حد امکان از طرح‌های فانتزی در آن‌ها استفاده نمایید.

  • در طراحی بروشور دارویی ریتم داشته باشید

در طراحی‌های خود همیشه ریتم را حفظ کنید و سعی نمایید همه عناصر یکپارچه و مرتبط باهم باشند تا به این ترتیب مخاطب تنها بر روی موضوع اصلی تمرکز کند. این نکته را فراموش نکنید که اگر بروشور شما ریتم اصلی خود را از دست بدهد دیگر مخاطب نمی‌تواند بر روی هدف اصلی تمرکز داشته باشد.

  • نام برند و لوگو را در جایگاه درست قرار دهید

در طراحی بروشور حتماً برای قرار دادن لوگو یک جایگاه مشخص و مناسب در نظر بگیرید و از تکرار بی‌مورد لوگو اجتناب نمایید. لازم به ذکر است که استفاده مناسب از لوگو می‌تواند بروشور شما را از دیگر رقبا متمایز سازد.

چگونه یک بروشور دارویی کاربردی و جذاب طراحی کنیم؟
  • بروشور باید به گونه‌ای طراحی شود که ارزش نگهداری داشته باشد

اگر بروشور طرح مناسبی داشته باشد و مطالب مفیدی در آن باشد احتمالاً مخاطب به نگهداری آن ترغیب خواهد شد.

  • جلد یا کاور یکی از آیتم‌های مهم در طراحی بروشور است.

استفاده از یک جلد یا کاور جذاب برای بروشور می‌تواند مشتری یا مخاطب را به خواندن آن جذب کند. این نکته را فراموش نکنید که جلد روی بروشور اولین قسمتی است که مخاطب آن را می‌بیند و با آن ارتباط برقرار می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی جلد یک بروشور از کلمات بسیار کم و تصاویر زیبا و جذاب به فراوانی بهره گیرید. 

  • استفاده از کاغذ مناسب

طراح باید کاغذ مناسب به افراد پیشنهاد کند. چراکه استفاده از کاغذ نامناسب طراحی کاربردی بروشور دارویی را بی‌فایده می‌کند. کاغذهای صاف و صیقلی یکی از بهترین و مناسب‌ترین کاغذهای طراحی و تهیه انواع بروشور هستند که ظاهر بسیار جذابی به آن‌ها می‌دهند. البته شما می‌توانید به کمک کاغذهای ضخیم یا بسیار سنگین نیز موسسه و برند خود را حرفه‌ای‌تر و قابل اطمینان‌تر نشان دهید.

  • متن‌ها را سازماندهی کنید

در طراحی بروشور تا آنجا که امکان دارد از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری استفاده نمایید. جملات خیلی بلند و کسل‌کننده را نیز با هماهنگی سفارش‌دهنده تا حدامکان کوتاه نمایید. شایان ذکر است که در طراحی یک بروشور باید برای تیترها از ضخامت و ابعاد یکسان استفاده کرد و تنها برای یک یا دومورد از تیترها از ضخامت و ابعاد بزرگ استفاده نمایید.

  • از آیکن‌ها و ریزنقش‌ها در طراحی بروشور استفاده نمایید

آیکن‌ها و ریزنقش‌ها می‌توانند به بروشور شما شخصیت و پویایی ویژه ببخشند، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که تا حدامکان از آن‌ها در طراحی بهره گیرید.

  • استفاده از وضوح بالا

این نکته را فراموش نکنید که اگر یک طرح با وضوح پایین چاپ شود، یک تصویر مات پیکسلی به دست خواهد آمد. خوب است بدانید که در برخی مواقع تصاویر بر روی صفحه نمایش کیفیت قابل قبولی دارند اما پس از چاپ یک نتیجه کاملاً متفاوت به دست خواهد آمد. به همین جهت حتماً این نکته را هنگام طراحی در نظر داشته باشید.

با بهره‌گیری از تکنیک‌های چاپی می‌توانید جذابیت کارهای خود را چندین برابر کنید. برای مثال شما می‌توانید از تکنیک‌های طلاکوب، نقره‌کوب، انواع روکش‌های برجسته، براق و... در طراحی کاربردی بروشور دارویی بهره گیرید.

 

بیشتر بخوانید: نکات طلایی چاپ و طراحی بروشور برای داروهای خاص

 

ویژگی‌های یک بروشور دارویی خوب

همانطور که گفتیم بروشور یک یا چندین برگ به‌هم پیوسته است که بطورمعمول با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دادن به مشتریان و مخاطبان طراحی و تولید می‌شود. بروشور حاوی توضیحات و اطلاعات جامع و مفصلی در رابطه با یک کالا و خدمات است.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک بروشور خوب و مناسب می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای هر خط تا نیم سانت از هر طرف خط تا المان‌های مهم باید فاصله باشد تا به این ترتیب هنگام خط تا مشکلی ایجاد نشود. از دیگر ویژگی‌های یک بروشور خوب می‌توان به بهره‌گیری از تصاویر روشن و شفاف، اطلاعات دقیق و کامل در رابطه با محصولات تولیدی، خدمات پس از فروش، راه‌های ارتباطی و... اشاره کرد.

بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک بروشور خوب و مناسب عبارت است از:

چاپ و طراحی بروشور دارویی
نمونه چاپ بروشور دارویی

مزایای استفاده از بروشور

استفاده از یک بروشور مزایای مختلف و بسیاری دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • معرفی کامل یک موسسه یا برند

همانطور که می‌دانید اولین و مهم‌ترین هدف طراحی بروشور معرفی کالاها و خدمات یک شرکت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر می‌توان به کمک یک بروشور نام تجارب و محصولات یک شرکت را از رقبا به خوبی متمایز کرد.

این نکته را فراموش نکنید که در حال حاضر نمی‌توان با هیچ‌یک از روش‌های بازاریابی به غیر از بروشور بصورت یک‌جا این حجم اطلاعات را در اختیار افراد قرار داد.

  • افزایش اعتماد مشتری

با طراحی و چاپ بروشورهای تبلیغاتی و دارویی می‌توان این حس را به افراد منتقل کرد که شرکت یا برند شما با قدرت در حال پیشروی است. لازم به ذکر است که در این شرایط مشتری با اطمینان بسیار بالایی به شرکت شما اعتماد می‌کند.

به کمک یک بروشور می‌توان دارو موردنظر را به خوبی شناخت و اطلاعات دقیقی در رابطه با نحوه مصرف، عوارض پس از مصرف، مواد تشکیل دهنده و... به دست آورد. لازم به ذکر است که بروشور مطمئن‌ترین و بهترین روش برای به دست آوردن اطلاعات لازم در رابطه با یک دارو است.

برای چاپ جعبه دارویی و بروشور دارویی از چه کاغذهایی استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید فرآیند طراحی و چاپ جعبه دارویی و بروشور دارویی حساسیت‌های بهداشتی بسیاری دارد، به همین جهت باید از کاغذ و مقواهای بهداشتی استفاده کرد. در حال حاضر بطورمعمول جهت چاپ جعبه دارویی از مقوای پشت سفید و ایندربرد و در چاپ بروشور دارویی از کاغذ تحریر در گرماژهای ۵۰، ۶۰ و ۷۰ استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی چگونگی طراحی جذاب و کاربردی یک بروشور دارویی پرداختیم. همانطور که گفتیم بروشور دارویی نوعی کتابچه یا مجله است که ویژگی‌های محصولات و خدمات مختلف که در اینجا دارو است را بطورکامل به افراد نشان می‌دهد.

در حال حاضر می‌توان از بروشور به‌عنوان یکی از قدرتمندترین و متداول‌ترین روش‌های بازاریابی نیز استفاده کرد و رونق کسب‌وکارها را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید.

بطورکلی جهت موفقیت در طراحی بروشور دارویی باید ذهن مخاطبان و افراد را هدف قرار داد و درک درستی از لحاظ ترکیب فرهنگی و اجتماعی آنان به دست آورد. در هنگام طراحی اگر قصد دارید مشتریان ثابت را در بروشور جدید خود حفظ نمایید باید محصولات و خدمات خود را روزبه‌روز جذاب‌تر نمایید.

اما اگر قصد دارید مشتریان جدید جذب نمایید حتماً اهداف شرکت خود را برای آنان توضیح دهید تا به این ترتیب به شناخت بهتر و دقیق‌تری از برند و محصولات شما برسند. بطورکلی جهت موفقیت در طراحی کاربردی بروشور دارویی پیش از هرچیزی یک دیدگاه کلی در رابطه با آنچه به دست آورید که قصد انجام آن را دارید تا به این ترتیب به بهترین شکل ممکن به اهداف خود دست یابید.

یک بروشور خوب ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به اندازه‌ی مناسب، کاغذ محکم و بسیار سبک، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، کیفیت مطلوب و بسیار بالا و... اشاره کرد.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر