چرا باید بسته‌ بندی مقوایی برای دارو انتخاب کنیم؟

چرا باید بسته‌بندی مقوایی برای دارو انتخاب کنیم؟

در حال حاضر بسته‌ بندی داروها با کمک متریال‌های مختلف انجام می‌گیرد. بسته‌ بندی جعبه مقوایی یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع بسته‌بندی دارو است که می‌تواند از آسیب‌ دیدن آن به خوبی جلوگیری کند. در ادامه به بررسی دلایل انتخاب جعبه مقوایی جهت بسته‌بندی دارو می‌پردازیم و این نوع بسته‌بندی را بطورکامل بررسی می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

طراحی و بسته‌بندی چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که بسته‌بندی فرآیندی است که از کالاها و محصولات مختلف از لحظه‌ی تولید تا مصرف به خوبی محافظت می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از محافظت در اینجا جلوگیری از هر نوع آسیب به کالا در برابر ضربه، لرزش، نور، رطوبت، فشار و ارتعاش است. طراحی نیز همان چیزی است که به یک بسته‌بندی هویت می‌بخشد. البته به کمک طراحی می‌توان اطلاعات موردنیاز را نیز به خریداران ارائه داد. لازم به ذکر است که بسته‌بندی مرحله‌ی آخر چرخه‌ی تولید یک محصول یا دارو در شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف است.

بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی جعبه دارویی

انواع بسته‌بندی

بطورکلی بسته‌بندی انواع مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بسته‌بندی شیشه‌ای، بسته‌بندی فلزی، بسته‌بندی پلاستیکی، بسته‌ بندی مقوایی و... اشاره کرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بسته‌ بندی جعبه مقوایی مناسب‌ترین و بهترین نوع بسته‌ بندی دارو است.

1-بسته‌بندی شیشه‌ای

بسته‌بندی شیشه‌ای یکی از قدیمی‌ترین انواع بسته‌بندی دارو است. این نوع بسته‌بندی مزایای مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خنثی‌بودن شیمیایی شیشه و عدم واکنش با داروها، حفظ طعم و مزه‌ی اولیه دارو، استحکام بسیار بالا، تنوع در اندازه و رنگ، حفظ نکات بهداشتی و... اشاره کرد. البته شایان ذکر است که بسته‌بندی با شیشه علاوه بر مزایای بسیار معایبی نظیر؛ حساس‌بودن به شوک‌های حرارتی و عوامل خارجی، وزن بسیار زیاد و... نیز دارد.

2-بسته‌بندی فلزی

ظروف فلزی یکی‌دیگر از ظروف بسته‌بندی دارو هستند. تهیه و تولید این ظروف با استفاده از مواد اولیه مختلف ازجمله قلع، آهن، نیکل، روی، سرب و... انجام می‌گیرد. ظروف فلزی در برابر ضربه‌های خارجی و حرارت بالا از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند. این ظروف همچنین از نفوذ آب، رطوبت، نور و اکسیژن نیز به خوبی جلوگیری می‌کنند.

لازم به ذکر است که بسته‌بندی دارو به کمک فلزات احتمال مسموم‌کنندگی آن‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. البته خوب است بدانید که خوردگی در فلزات نسبت به دیگر انواع بسته‌بندی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این خوردگی می‌تواند رنگ و ویتامین‌های خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در حال حاضر بسته‌بندی فلزی نسبت به دیگر انواع بسته‌بندی دارو بسیار کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-بسته‌بندی پلاستیکی

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از پلاستیک ترکیباتی با زنجیره طولانی‌ است که از طریق پلیمریزاسیون ترکیبات ساده یا همان مونومر ایجاد می‌شوند. پلاستیک‌ها به دو دسته ترموپلاست‌ها و ترموست‌ها تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند.

ترموپلاست‌ها موادی هستند که به کمک گرما نرم و در اثر کاهش حرارت سخت می‌شوند. این گروه از پلاستیک‌ها در برابر ضربه، کشش، سایش و خراش مقاومت بسیار زیادی دارند. در حال حاضر از ترموپلاست‌ها جهت ساخت جعبه‌های شفاف، جعبه جواهرات، لوازم آرایش، بطری‌های بادی، بسته‌بندی روغن‌ها، بسته‌بندی نوشابه‌ها، بسته‌بندی شامپوها و... به فراوانی استفاده می‌شود.

ترموست‌ها یکی‌دیگر از انواع پلاستیک هستند که در اثر گرما ذوب می‌شوند و دیگر تحت تأثیر گرما قرار نمی‌گیرند تا زمانی که در دمای بسیار بالا بسوزند. این گروه از پلاستیک‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر روغن‌ها، اکسیداسیون و چربی‌ها دارند. همچنین کاملاً بدون بو و شفاف هستند.

ترموست‌ها یکی از متریال‌های پرکاربرد جهت بسته‌بندی آب آشامیدنی، مواد دارویی و بهداشتی هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که پس از قرارگرفتن داروها درون ترموست‌ها بسته‌ بندی جعبه مقوایی آن‌ها را بطورکامل دربرمی‌گیرد.

درنهایت خوب است بدانید که استفاده از پلاستیک‌ها جهت بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله داروها مزایای بسیاری دارد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به وزن کم و پایین، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، پایداری شیمیایی بالا، قابلیت بازیافت، قابلیت چاپ و... اشاره کرد. البته می‌توان معایبی نظیر؛ شکنندگی بسیار بالا، حساس‌بودن به اشعه‌های خورشید، عدم استفاده در دماهای بالا و... نیز برای پلاستیک به شمار آورد.

4-بسته‌بندی کاغذی و مقوایی

بسته‌ بندی جعبه مقوایی یکی از بهترین و محبوب‌ترین بسته‌بندی‌های دارو است که بدون شک نام آن را شنیده‌اید. بطورکلی می‌توان گفت جعبه‌هایی که در ساخت آن‌ها از مقوای مرغوب استفاده می‌شود را جعبه مقوایی یا کارتن مقوایی می‌نامند. لازم به ذکر است که مقوای بکار رفته در این امر کاغذی با گرمای ۲۵۰ به بالا است که بطورمعمول از صنوبر یا کاج تهیه و تولید می‌شوند.

بسته‌ بندی کاغذی و مقوایی برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

جعبه‌های مقوایی و کاغذی با مقاومت و پایداری بسیار بالای خود جهت بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله موادغذایی، پوشاک، مواد الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و... بکار برده می‌شوند. لازم به ذکر است که در بسته‌ بندی جعبه مقوایی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اهمیت کاربرد جعبه و بسته‌بندی مقوایی

بطورکلی اصلی‌ترین دلیل محبوبیت بسته‌ بندی جعبه مقوایی، محبوبیت خود مقوا است. مقوا در میان تمام مردم دنیا محبوبیت و کاربرد بسیاری دارد و بسیاری از تولیدکنندگان هنگام بسته‌بندی آن را در اولویت قرار می‌دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که جعبه‌های مقوایی کاملاً سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت هستند. به همین جهت استفاده از آن‌ها آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌رساند. از دیگر دلایل محبوبیت جعبه‌های مقوایی در صنعت بسته‌بندی می‌توان به استانداردبودن، قابلیت چاپ در انواع طرح‌ها و نمادها و... اشاره کرد.

بسته بندی جعبه مقوایی

ویژگی‌های بسته‌ بندی جعبه مقوایی

استفاده از مقوا در صنعت بسته‌ بندی یا به عبارت دیگر بسته‌ بندی جعبه مقوایی ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱_سازگاری با محیط زیست

مقوا از خمیر کاملاً طبیعی و بدون هیچ‌گونه ماده اضافی نظیر؛ پلاستیک و فلز تهیه می‌شود. جعبه‌های مقوایی را نیز می‌توان از مواد بازیافتی و کاغذ به سادگی تهیه کرد. درنتیجه این امر این گروه از جعبه‌ها کاملاً سازگار با محیط زیست هستند و از طریق بازیافت آن‌ها می‌توان جعبه مقوایی تازه به دست آورد.

مقوا چگونه ساخته می‌شود؟

مقوا در لغت به معنای صفحه‌ای است که از برهم نهادن خمیر کاغذی خشک یا چندین لایه کاغذهای بهم چسبیده تولید می‌شود و درنهایت آن را به شکل مقوا درمی‌آورند. در حال حاضر مقوا را می‌توان از فرآورده‌های بازیافتی مختلف ساخت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اصول اصلی تولید آن خمیر چوب‌های سخت است. جهت ساخت مقوا ابتدا چوب‌های سخت نظیر؛ کاخ و صنوبر را بصورت قطعات ریز درمی‌آورند و سپس وارد دستگاه می‌کنند.

حال با ریختن آب داغ و مواد شیمیایی تکه‌های چوب را به شکل خمیری نرم درمی‌آورند و خمیرها را به دستگاه وارد می‌کنند. لازم به ذکر است که در این شرایط از طریق فشار و حرارت بالا آب موجود در خمیر بصورت کامل تخمیر می‌شوند. در این شرایط تعدادی ورقه سخت به دست خواهد آمد که آن‌ها را به قسمت برش منتقل می‌کنند تا از ورقه‌های سخت کاغذی تبدیل به ورقه‌های نازک کاغذی شوند. همانطور که گفتیم یک مقوا از روی هم قرار گرفتن چندین لایه‌ی نازک تشکیل می‌شود.

شایان ذکر است که مقاومت مقواهای امروزی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. چراکه مواد بازیافتی الیاف بسیار ریزی دارند. البته می‌توان در آزمایشگاه‌ها الیاف بازیافتی مختلف را با یکدیگر ترکیب تا به این ترتیب مقواهایی مرغوب به بازار عرضه کرد.

۲_پیشرفت خرید و فروش‌ها

جعبه‌های مقوایی ظاهر جذاب و بسیار منحصربه‌فرد دارند. به همین جهت با اجرای طرح‌ها و ایده‌های جذاب بر روی آن‌ها می‌توان افراد بیش‌تری را به سمت محصول موردنظر جذب کرد. لازم به ذکر است که بسته‌ بندی جعبه مقوایی ظاهر لوکس و بسیار زیبایی برای داروهای مختلف می‌سازد. این جعبه‌ها ارزش کلی داروها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

۳_استاندارد بودن

در حال حاضر بسته‌ بندی جعبه مقوایی مطابق با استانداردهای تعیین‌شده انجام می‌گیرد. استاندارد بودن جعبه‌های مقوایی را می‌توان با دلایل بسیاری توجیه کرد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن: مقوا نسبت به پلاستیک، چوب و دیگر متریال‌‌های بسته‌بندی قیمت بسیار مناسب‌تری دارد و مقرون به صرفه است. به همین جهت امروزه آن را یک بسته‌بندی استاندارد به شمار می‌آورند.
  • حمل‌ونقل آسان: مقوا با وزن کم خود به سادگی قابل جابه‌جایی و حمل‌ونقل است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که چگونگی تعیین وزن معقول در جعبه و بسته‌ بندی مقوایی به سازندگان و نیاز سفارش‌دهندگان وابسته است. اما بطورمعمول بسته‌ بندی جعبه مقوایی به سادگی قابل جابه‌جایی است.
  •  پایداری: پایداری و مقاومت از دیگر پارامترهایی است که استانداردبودن مقوا را نشان می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که مقوا با بافت محکم و پایدار خود در برابر عوامل آسیب‌رسان بیرونی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  •  استفاده از فضای کم‌تر: بسته‌ بندی جعبه مقوایی محصولات بسیار زیادی در خود جای می‌دهد و به این ترتیب فضای کم‌تری اشغال می‌کند. درنتیجه این امر می‌توان گفت این نوع بسته‌بندی یکی از استانداردترین بسته‌بندی‌های موجود در بازار است.
  • و...

۴_کارآمد بودن

جعبه‌های مقوایی را می‌توان نوعی جعبه همه کاره به شمار آورد که در بسته‌ بندی مواد غذایی مختلف خوراکی تا بسته‌بندی پوشاک قابل استفاده هستند. برای درک کارآمد بودن این گروه از جعبه‌ها تنها کافی است که به سبد خرید خود بنگرید تا دریابید که چگونه تمام محصولات را به کمک جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی می‌کنند.

طراحی و بسته بندی مقوایی دارو
نمونه کار طراحی و بسته بندی دارو

مزایای بسته‌ بندی جعبه مقوایی

استفاده از بسته‌ بندی جعبه مقوایی مزایای مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • محافظت از محصولات و کالاهای مختلف در برابر گرما، سرما و هرگونه ضربه و آسیب خارجی
  • کاملاً مناسب جهت نگهداری و حمل‌ونقل محصولات تزئینی، کتاب و موادغذایی مختلف ازجمله انواع فست‌فود
  • مقاوم در برابر اشعه‌های خورشید و درنتیجه مناسب جهت بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصولات بهداشتی
  • قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف بالا
  • تولید در اشکال گوناگون و مناسب جهت بسته‌بندی هر نوع کالا و محصول
  • و...

انواع جعبه مقوایی

با افزایش محبوبیت بسته‌ بندی جعبه مقوایی انواع بسیاری از این گروه از جعبه‌ها به بازار عرضه شد. در ادامه به معرفی و بررسی آشناترین آن‌ها می‌پردازیم.

جعبه مقوایی تاشونده

این نوع جعبه یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع بسته‌بندی مقوایی است. جعبه‌های تاشونده به گونه‌ای چسب‌کاری یا تخت می‌شوند که با سادگی قابل تاشدن باشند. لازم به ذکر است که تهیه و تولید این گروه از جعبه‌ها به کمک ماشین‌آلات خاص انجام می‌گیرد.

جعبه مقوایی ایستاده

این گروه از جعبه‌ها قابلیت انعطاف و تا شدن ندارند و بصورت آماده و ایستاده تهیه و تولید می‌شوند. در حال حاضر از این جعبه‌ها جهت نگهداری ظروف و محصولات مهم ازجمله ظروف شیشه‌ای و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.
خوب است بدانید که جعبه مقوایی ایستاده برخلاف جعبه مقوایی تاشونده فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند.

جعبه مقوایی تخت و سینه‌شکل

این گروه از جعبه‌ها در انواع گرد، مربع یا حتی لوزی قابل برش هستند و بطورمعمول جهت بسته‌بندی محصولات غذایی و خوراکی بکار برده می‌شوند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های جعبه مقوایی تخت و سینه شکل می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر ورود مایعات و رطوبت اشاره کرد.

چرا باید بسته‌بندی مقوایی برای دارو انتخاب کنیم؟

همانطور که  بدون شک می‌دانید بسته‌بندی دارو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بسته‌بندی‌های موجود است. چراکه داروها بصورت مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند. بسته‌ بندی جعبه مقوایی یکی از بهترین و استانداردترین بسته‌بندی‌های هر دارو است که با مقاومت و دوام بسیار بالای خود به خوبی از داروها در برابر عوامل آسیب‌رسان محافظت می‌کند. این نوع بسته‌بندی همچنین از تغییر دارو نیز جلوگیری می‌کند و کیفیت، طعم و مزه اولیه آن را تا مدت‌های نسبتاً طولانی حفظ می‌کند. لازم به ذکر است که جعبه‌های مقوایی نسبت به دیگر متریال‌های بسته‌بندی قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای نیز دارند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی بسته‌ بندی جعبه مقوایی پرداختیم و دلایل انتخاب آن به‌عنوان بسته‌بندی مناسب برای انواع دارو را بیان کردیم. همانطور که گفتیم در حال حاضر بسته‌بندی داروها با کمک متریال‌های مختلف انجام می‌گیرد. بسته‌ بندی جعبه مقوایی یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع بسته‌بندی دارو است که می‌تواند از آسیب‌ دیدن آن به خوبی جلوگیری کند. بسته‌ بندی جعبه مقوایی مزایای مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، جلوگیری از نفوذ گردوغبار، رطوبت و دیگر عوامل خارجی آسیب‌رسان و... اشاره کرد.
هنگام بسته‌بندی داروها به کمک جعبه مقوایی پیشنهاد ما به شما این است که تا حدامکان از مقواهای باکیفیت‌ و درجه یک استفاده نمایید. تا به این ترتیب داروی موردنظر در حین حمل‌ونقل آسیب نبیند. البته جهت بسته‌بندی دارو حتماً از کارشناسان باتجربه این حوزه کمک گیرید.
 

   واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر