در چاپ و طراحی جعبه داروهای خاص چه مواردی را رعایت کنیم؟

در چاپ و طراحی جعبه داروهای خاص چه مواردی را رعایت کنیم؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی جعبه داروهای موارد خاص بپردازیم و مواردی که باید بر روی این داروها چاپ شود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
در نگاه اول باید این را بدانیم که بسته بندی دارویی، یک فعالیت بسیار پر سود می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مشخص شده است که یکی از شرکت‌های بسته بندی جعبه داروهای خاص موفق شده است در سال 2013 میلادی بیش از 60 میلیارد فروش داشته باشد که رقمی بسیار قابل توجه می‌باشد. برای همین نیز بسیاری از شرکت‌ها اقدام به فعالیت در این زمینه می‌کنند و فکر می‌کنند چون این کار سود خوبی را به همراه دارد کاری نسبتا ساده است. آنان بر این باور هستند که ورود به این عرصه کار دشواری نیست. ولی این تصور کاملا اشتباه است و افرادی که وارد این کار می‌شوند باید به خوبی به این مسئله واقف باشند که برای ورود به این بازار باید پیش از ورود تحقیقات خود را به صورت کامل در این زمینه انجام دهند زیرا یک کار بسیار حساس و حیاتی می‌باشد و کوچکترین اشتباه خطرات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

هر کار چاپی قوانین منحصر به فرد خودش را دارد و چالش‌های مختص به خود را خواهد داشت، ولی باید این را بدانید که این چالش‌ها برای بسته بندی جعبه داروهای خاص بسیار بیشتر از سایر محصولات می‌باشد.

طراحی و چاپ جعبه دارویی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی داروهای خاص

به عنوان نمونه وقتی یک مدیر بخواهد شروع به فرآیند چاپ و بسته بندی دارو کند باید تمامی ابزار آلات خود را با این کسب و کار سازگار کند و این خود هزینه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. رعایت مواردی از جمله ایمنی و امنیت برای چاپ بسته بندی داروهای خاص بسیار حیاتی و مهم است که باید به آنان توجه شود. 

داروی کمیاب چیست؟

داروهای کمیاب داروهایی هستند که تولید و توزیع آن‌ها به دلیل تعداد کمی از بیمارانی که نیاز به آن‌ها دارند، اقتصادی نیست. این داروها به دلیل نیاز کم بیماران، هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه، و یا محدودیت‌های فنی و محیطی در فرآیند تولید، به دسترسی محدودی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر یا شرایط پزشکی خاص منجر می‌شوند.
داروهای کمیاب معمولاً به دستور سازمان‌ها و سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی (مانند سازمان بهداشت جهانی) تعریف می‌شوند. این سازمان‌ها داروهای کمیاب را به عنوان داروهایی که برای درمان بیماری‌های نادر یا شرایط پزشکی خاص استفاده می‌شوند، تعریف می‌کنند.
تحریم‌ها از جمله موانعی هستند که باعث می‌شوند داروهایی به عنوان کمیاب در نظر گرفته شوند. همچنین، در برخی موارد، تولید داروهای کمیاب ممکن است به دلیل عدم تأیید ایمنی یا کارآیی از سوی مقامات بهداشتی متوقف شود.
از آن‌جا که داروهای کمیاب به دلیل محدودیت در دسترسی و هزینه‌های بالا به دسترسی بیماران نمی‌آیند، بسیاری از کشورها برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای ترویج تحقیق و توسعه داروهای کمیاب تدوین کرده‌اند. این اقدامات شامل تشویق شرکت‌های داروسازی به تحقیق و توسعه در این زمینه، ارائه امتیازهای ویژه و اعتباری برای تحقیقات بر روی داروهای کمیاب، و حمایت مالی از تولید این داروها می‌شود.

فرآیند استاندارد‌های چاپ بسته بندی جعبه داروهای خاص از صفر تا صد

یکی از نکات حائز اهمیتی که ممکن است سبب کاهش تولید بسته بندی جعبه داروهای خاص شود، یک شکل و یکسان بودن چاپ به صورت دائم و سپس کنترل کیفیت به صورت تک به تک همه فرم‌ها و جعبه‌های چاپ شده می‌باشد.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در بسته بندی جعبه داروهای خاص رعایت شود این است که در این بسته بندی‌ها هیچ ورقی نباید گم شود و علاوه بر این مسئله هیچ گونه فونت نا خواهنایی نباید بر روی دارو‌ها چاپ شود.

به همین منظور نیز یک دستگاه چاپ کار به یک دوربین ناظر نیاز دارد تا بتواند به خوبی کیفیت و چاپ بسته بندی‌ها را نظاره کند. همین سیستم‌ها ممکن است که موجب کندی فرآیند چاپ شوند، ولی از طرفی هم این دوربین‌های ناظر سبب خواهند شد که کیفیت چاپ همیشه در بالاترین سطح خود قرار داشته باشد.

علاوه بر این مسائل مواردی از جمله چاپ تصویر بر روی بسته بندی جعبه داروهای خاص نیز با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو است. تصاویر به چاپکار این مفهوم را خواهد رساند که باید این کار با اشین فلکسو انجام شود یا افست، یا این که داخل بسته نیز باید چاپ شود یا خیر. همه مواردی که به آنان اشاره کردیم سبب شده است که هزینه چاپ بسته بندی دارو به مراتب بیشتر از سایر محصولات باشد.

چاپ فلکسو چیست؟

شاید برای برخی از شما عزیزان این سوال پیش اید که چاپ فلکسو به چه صورت است. این نوع از چاپ برای جعبه‌های ای فولت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در کاهش هزینه‌های نقش بسزایی خواهد داشت و تک رنگ می‌باشد.

در این وع از چاپ با توجه به استفاده از پلینت‌های ژلاتینی مشکل از بین رفتن جدار مقوا به دلیل قرار گرفتن میان غلتک به صورت کامل حل خواهد شد. از نظر کیفیت نیز این نوع از چاپ در میان سایر روش‌های چاپ در جایگاه دوم قرار دارد.

این نوع از چاپ کیفیت خوبی را در به نمایش گذاشتن تصاویر با کیفیت بالا خواهد داشت. از طرفی نیز این دستگاه چاپ یک دستگاه برای چاپ به صورت سریع می‌باشد و در زمان کمی چاپ قادر به تعداد چاپ بالا خواهد بود

در اکثر موارد برای چاپ لیبل و بسته بندی بر روی جعبه داروهای موادر خاص نیاز به یک ماشین چاپ فلکسو کم عرض می‌باشد. دلیل این سخن نیز این است که اگر شما چاپ یک دست مشکی را بخواهید انجام دهید نیاز به دو کلیشه مشکی به واسطه این دستگاه خواهید داشت.

یکی از آنان برای حفظ نقاط روشن و ریز و دیگری برای چاپ نقاط تیره بر روی بسته بندی دارو. در برخی از موارد نیز برای بسته بندی جعبه داروهای موارد خاص نیاز به دستگاه چاپ اضافه فلکسو می‌باشد. ممکن است برای فردی که تجربه کافی در زمینه چاپ ندارد، کار چاپ شده یک طرح سه رنگ به نظر برسد، ولی در حقیقت در طراحی این بسته بندی‌ها از دو کوتینگ بهره می‌برند.

علاوه بر این مسئله ممکن است یک ایستگاه به چاپ امنیتی در بسته بندی اختصاص داده شود و دو ایستگاه دیگر، به چاپ رنگ‌های مشکی بپردازند.

در این زمینه آدام شیر می‌گوید: به سبب نبود استانداردهای کافی در بسته بندی جعبه داروهای خاص، انجام بعضی از کارها بر روی جعبه داروها با مشکلات عدیده مواجه شده است و به واسطه این امر سرعت انجام عملیات چاپ و تولید بسته دارویی تا حدودی با کندی مواجه شده است.

تیراژ کم در چاپ جعبه داروهای خاص و جعبه‌های بهداشتی

یکی از اساسی ترین موارد در مورد بسته بندی جعبه داروی خاص، سوق روز افزون شرکت‌های دارویی به تولیدات کمتر و همچنین تنوع کمتر در زمینه محصولات دارویی می‌باشد. دلیل این رویکرد نیز این است که قوانین مربوط به سازمان دارو جهانی همواره در حال تغییر و تحول می‌باشد.

این قوانین به ویژه در کشوری به مانند ایلالات متحده آمریکا و اروپا به سرعت در حال تغییر می‌باشد. به همین دلیل نیز چاپ جعبه داروهای خاص در تیراژ بالا کاری غیر عقلانی به نظر می‌رسد. دلیل این سخن نیز این است که ممکن است مجبور شوند روی جعبه مواردی را تغییر دهند.

بسته بندی شیشه ای دارو

محافظت دارو

بر اساس شکل فرآورده‌های دارویی، باید یک جنس مناسب را برای بسته بندی دارویی خود انتخاب کنیم که این جنس می‌تواند شیشه و یا آلومینیوم باشد. معمولا برای داروهایی به مانند شربت و یا داروهای مایع از ظروف شیشه‌ای و یا پلاستیکی استفاده خواهد شد.

برای مواردی از جمله کرم و پماد و ژل نیز باید از جنس پلاستیک استفاده شود. جنس بسته بندی جعبه داروهای خاص باید به گونه‌ای انتخاب شوند که مواد سازنده آن، دارو را بی اثر نسازد و مواد اضافه را به دارو انتقال ندهد. انتخاب یک رنگ و جنس خوب یکی از موارد مهم و قابل توجه در مورد داروها می‌باشد و دلیل آن نیز این است که این رنگ و جنس می‌توانند دارو را در برابر نور و رطوبت محافظت کنند. 
علاوه بر این مسئله باید بسته بندی جعبه داروهای خاص به گونه‌ای باشد که در چینش و انبار داری سبب ایجاد مشکل نشود. حتی در برخی از موارد داروهای خوراکی را نیز در ظروف شیشه‌ای و یا پلاستیکی بسته بندی می‌کنند تا که در زمان جا به جایی مشکلاتی را ایجاد نکند.

ارائه اطلاعات کافی بر روی جعبه داروهای خاص

برچسب و بروشور هر دارو حاوی اطلاعاتی است از قبیل نام تجاری دارو، شکل دارو و نحوه اثر آن که باید به صورت کامل به آنان اشاره شود. علاوه بر این اطلاعات موارد دیگری نیز بر روی بسته بندی مقوایی دارو ذکر خواهد شد که از جمله آنان می‌توان به تاریخ انقضا و نحوه نگهداری دارو اشاره کرد. تمامی این موارد باید بر روی جعبه داروهای موارد خاص ذکر شود و نبود هر یک از این موارد مسکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت.

برچسب اصالت

در طی سالیان اخیر علاوه بر بسته بندی و لیبل حاوی اطلاعات لازم، برچسب دیگری نیز از سوی سازمان ناظر بر روی دارو نصب خواهد شد که به آن برچسب اصالت گفته می‌شود. این برچسب دارای یک بارکد سه بعدی می‌باشد و گویای اصالت و اطمینان بخش بودن یک دارو می‌باشد. 

جذابیت بسته بندی

بسته بندی همان گونه که می‌دانید سبب جلب توجه محصول مورد نظر خواهد شد. از این رو مواردی از جمله طرح و رنگ و لیبل باعث ارزشمندتر شدن هر چه بیشتر بسته بندی خواهند شد و نباید از آنان غافل شوند.

چاپ و بسته بندی داروهای خاص
نمونه کار چاپ و بسته بندی داروهای خاص

طراحی، چاپ و بسته بندی داروهای خاص

معمولا در فرآیند ساخت دارو که مرحله بسته بندی نیز در آن جای می‌گیرد، استانداردهای لازم و نیز موارد مهم مرحله به مرحله رعایت خواهند شد و تمامی این کارها به این منظور صورت خواهد گرفت تا که یک محصول با کیفیت و بدون مشکل به بازار عرضه شود.

حتی در بسته بندی‌های بزرگ نیز تمامی این موارد به خوبی باید رعایت شوند. شرکت‌های دارویی اکثرا قادر نخواهند بود هر نوع بسته بندی‌ای را برای داروهای خود مورد استفاده قرار دهند و دلیل این مسئله نیز این است که پای اعتبار برند آنان در میان خواهد بود.

این قبیل شرکت‌ها اکثرا بر روی بسته بندی محصولات دارویی خود بسیار حساس هستند و به دنبال بهترین بسته بندی برای محصول خود می‌گردند.

از این رو آن دسته از افرادی که به چاپ جعبه داروهای خاص مشغول به کار هستند باید به خوبی به این مسئله واقف باشند و تمامی موارد امنیتی و ایمنی را در چاپ جعبه‌های خود به کار بگیرند تا یک بسته بندی با کیفیت را ارائه دهند.

بسیاری از شرکت‌های دارویی به دنبال متمایز شدن هستند تا که بتوانند مشتریان را به سمت خود جلب کنند، برای همین نیز بسته بندی‌هایی را مورد پذیرش قرار خواهند داد در تولیدشان روش‌های نوین و جدید به کار رفته باشد تا که به واسطه آنان قادر باشند از رقبای خود پیشی بگیرند و بالاترین سطح فروش را به خود اختصاص دهند.

قوانین مهمی که برای چاپ و بسته بندی داروهای خاص باید به آنان توجه داشته باشید.
اداره نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل، معیارهای بسیار سخت گیرانه‌ای را در این زمینه به کار برده است که در ادامه به چند مورد از آنان اشاره خواهیم کرد.
1.. بسته بندی دارویی در وهله اول باید به گونه‌ای باشد که جنس آن دارای گرید دارویی باشد و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد در غیر این صورت آن بسته بندی تاییدهای لازم را برای انتشار دریافت نخواهد کرد.


2.. در صنعت دارو سازی استانداردهایی برای چاپ و نوشتار تعیین شده است. به عنوان نمونه فونت نوشتار باید به صورت غیر تزئینی و کاملا خوانا باشد تا که مصرف کننده در خواندن موارد ذکر شده بر روی بسته بندی با مشکل مواجه نشود.

علاوه بر این مسئله باید موارد حساس و مهم بر روی جعبه داروهای خاص با رنگ و فونت متفاوتی چاپ شود تا مصرف کننده متوجه اهمیت مطلب ذکر شده شود.


3.. در مورد بسته بندی ثانویه جعبه داروهای خاص برای مواد مصرفی و نیز چاپ بر روی آنان قوانین خاصی وضع نشده است و در این مورد دست چاپگران تا حدودی باز خواهد بود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کریدم شما عزیزان را با بسته بندی داروهای خاص تا حدودی آشنا کنیم و مواردی که باید در بسته بندی این قبیل داروها به آنان توجه شود را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان گونه که در این مطلب نیز به آنان اشاره کردیم بسته بندی محصولات دارویی به خصوص جعبه داروهای خاص یکی از پر چالش ترین انواع بسته بندی می‌باشد.

اما جا دارد این را هم خدمت شما عزیزان بگوییم که درست است که بسته بندی محصولات دارویی چالش‌های بسیاری را به همراه دارد اما از سویی سود خوبی را نیز به همراه خواهد داشت از این رو بسیاری از تولید کنندگان به دنبال این هستند که پای به این عرصه بگذارند.

در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که بسته بندی محصولات دارویی حساسیت بسیار بالایی دارد و باید به موارد بسیاری در بسته بندی آنان توجه شود از جمله این موارد می‌توان به برچسب اصالت و نیز فونت خوانا بر روی بسته بندی محصولات دارویی اشاره کرد.

پس با توجه به این مسئله افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار تولید بسته بندی دارویی هستند باید این را به خاطر داشته باشند که برای فعالیت در این حوزه باید نکات ایمنی و امنیتی را مرحله به مرحله طی کنند تا که بتوانند در کار خود موفق شوند و یک بسته بندی با کیفیت را ارائه کنند.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر