روانشناسي رنگ چه تأثیری بر میزان خرید مشتری دارد؟

روانشناسي رنگ چه تأثیری بر میزان خرید مشتری دارد؟

روانشناسی رنگ ارتباط بین هر کدام از رنگ‌ها و رفتار افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و  میزان تأثیر رنگ بر روی تصمیم‌گیری افراد را بیان می‌نماید. در روانشناسی رنگ‌ها برای هر رنگی معنای ویژه‌ای تعریف شده است که اثر بخصوصی را بر روی ذهن افراد بر جای می‌گذارد. رنگ‌ها بر روی احساسات و رفتار افراد بسیار اثرگذار هستند به طوری که افراد در خرید انواع کالاها و وسایل مورد نیاز خود، به رنگ آنها بسیار توجه نموده و انتخاب رنگ دلخواهشان از فاکتورهای مهم به شمار می‌آید. 


تأثیرگذاری هر رنگ برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد که این موضوع به شخصیت، نوع تربیت، جنسیت، سن، فرهنگ، مکان زندگی و عقاید افراد بستگی دارد. به طور معمول در روانشناسی رنگ به افراد توصیه می‌شود که در هنگام خرید کالای مورد نظرشان توجه خاصی به رنگ مورد علاقه خود نمایند و همچنین در نظر داشته باشند که رنگ انتخابی آنها مناسب آن کالا باشد. به همین دلیل امروزه اغلب اجناس و کالاهای موجود در بازار دارای رنگ‌های متنوع هستند تا برای جذب مشتری بتوانند طیف وسیعی از علایق و سلیقه‌ها را در برگیرند. صاحبان کسب و کارهای امروزی نیز به اهمیت روانشناسی رنگ‌ها پی برده‌اند و با انجام فعالیت‌های صحیح و مفید در این زمینه توانسته‌اند، جذب مشتری نمایند و از این طریق فروش خود را افزایش دهند.

 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هرعنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کارهای مختلف و بازاریابی

صاحبان کسب و کار از اهمیت رنگ‌ها در بیان موقعیت و اهداف خود برای جذب مشتری در بازار هدف آگاه هستند و به همین دلیل است که باید در زمینه روانشناسی رنگ، اطلاعات کافی و درستی داشته باشند. بر طبق تحقیقات و مطالعاتی که در مورد تأثیر رنگ در بازاریابی صورت گرفته است، مشخص شده که بیش از 80 درصد از انتخاب مشتریان بر اساس رنگ محصولات انجام می‌پذیرد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی

بنابراین بازاریابان و تمامی صاحبان کسب و کارهای مختلف باید از این کارکرد فوق العاده رنگ‌ها در جهت افزایش جذب مشتری استفاده نمایند. بازاریابان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که در روانشناسی رنگ باید هوشمندانه عمل نمایند و در تبلیغات انواع محصولات از نقش رنگ‌ها غافل نمی‌شوند. یکی از نکاتی که در زمینه روانشناسی رنگ باید مورد توجه کسب و کارها قرار گیرد، این است که معنا و نقش هر رنگ می‌تواند برای هر محصول متفاوت باشد. در نتیجه انتخاب رنگ متناسب با آن محصول بسیار حایز اهمیت است.


همچنین بازاریابان باید از بازار هدف هر محصول نیز آشنایی درست و کاملی داشته باشند تا بتوانند رنگ‌هایی را برای آن محصول  شناسایی نمایند که سبب جذب مشتری بیشتر می‌گردد. برخی رنگ‌ها در مورد یک محصول خاص ممکن است طرفداران بیشتری داشته باشند و این موضوع نباید از نظر بازاریابان و کارفرمایان کمرنگ جلوه نماید. چرا که در بسیاری از محصولات دیده شده است که عدم توجه به انتخاب صحیح رنگ و چشم پوشی از تأثیر رنگها سبب کاهش جذب مشتری و در نتیجه پایین آمدن میزان فروش گردیده است. بنابراین شناخت کامل رنگ‌ها و به دست آوردن اطلاعات مفید در زمینه روانشناسی رنگ به طرز قابل توجهی، بازدهی بازاریابی را افزایش داده و رونق کسب و کارها را به دنبال خواهد داشت.


چگونگی استفاده از رنگ‌ها مطابق با روانشناسی رنگ

در هنگام خرید معمولا اولین چیزی که برای افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، رنگ محصول است. هر رنگ تأثیر خاص خودش را بر روی  احساسات افراد می‌گذارد. تولیدکنندگان یک محصول باید بدانند که اهمیت موضوع انتخاب رنگ علاوه بر خود کالا باید برای بسته‌بندی آن، لوازم جانبی آن، طراحی لوگوی آن و حتی نوشته‌های موجود بر روی بسته‌بندی مورد توجه قرار گیرد. گاهی اوقات رنگ بسته‌بندی محصول آنقدر گیرا و جذاب است که منجر به جذب مشتری شده و مخاطب را به خرید محصول تشویق می‌نماید.


بنابراین توجه به روانشناسی رنگ برای یک محصول باید به طور جامع و همه جانبه صورت پذیرد تا در فرایند جذب مشتری با موفقیت روبرو گردد. گاهی نیز برای نوشته‌هایی که به منظور هشدار و یا راهنمایی بر روی بسته‌بندی یک محصول قرار می‌گیرند از فونت و رنگ بسیار مناسب و هوشمندانه‌ای استفاده می‌شود که سبب جلب توجه مصرف کننده می‌گردد. در دنیای امروز در صورت همگام بودن با تکنولوژی‌های جدید و به روز، جذب مشتری آسان خواهد شد.

افزایش فروش و جذب مشتری با به کار بردن رنگ‌های مختلف


هر یک از رنگ‌ها احساسات ویژه‌ای را در مخاطبان به وجود می‌آورند که در روانشناسی رنگ به موقعیت و جایگاه به کارگیری رنگ‌ها توجه خاصی می‌شود. باید در تولید یک محصول باید به این نکته دقت نمود که تأثیر یک رنگ ممکن است در یک محصول متفاوت عمل نماید. به طور مثال باید دانست که رنگ قرمز هم به عنوان رنگ خطر و هم رنگ هیجان در نظر گرفته می‌شود. همچنین رنگ زرد می‌تواند رنگ خوش بینی و یا در مقابل آن، رنگ جنون باشد.

روانشناسی رنگ بر روی خرید مشتری


بنابراین تأثیر رنگ‌ها ممکن است مانند یک شمشیر دو لبه باشد و یک تولیدکننده باتجربه و دقیق هیچگاه از این نکات غافل نخواهد بود. با توجه به اهمیت تأثیر رنگ‌ها در جذب مشتری، به بررسی برخی از رنگ‌ها و میزان اثرگذاری آنها بر روی مصرف کنندگان، به طور مجزا می‌پردازیم.

•    رنگ قرمز و کاربرد آن

رنگ قرمز نشان دهنده قدرت است و برای جذب مشتری، کاربرد بسیار زیادی دارد. این رنگ معمولا به عنوان محرک در نظر گرفته می‌شود و سبب کاهش تفکر تحلیلی در مخاطب شده که این امر منجر به بالا رفتن سرعت واکنش‌ها می‌گردد. به همین دلیل اکثر تابلوهای حراج به رنگ قرمز دیده می‌شوند تا مشتری را به خرید فوری و هیجانی تشویق نمایند. در واقع رنگ قرمز سبب برانگیخته شدن قویترین احساسات در مخاطب می‌شود و در بازاریابی برای جذب مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است.

•    تفسیر رنگ نارنجی در روانشناسی رنگ

در روانشناسی رنگ، نارنجی به عنوان رنگی در نظر گرفته می‌شود که خلاقیت، اعتدال و میانه‌روی را نشان می‌دهد. اما باید گفت که این رنگ به اندازه رنگ قرمز جلب توجه نمی‌کند و بیشتر برای افزایش جذابیت به کار می‌رود و جلوه سرگرم کننده دارد. رنگ نارنجی به دلیل برانگیختن حس شادی در مشتریان می‌تواند تأثیر مثبت و بسزایی در افزایش جذب مشتری داشته باشد. به طور کلی چون این رنگ ترکیبی از رنگ‌های زرد و قرمز است، می‌تواند تا حدودی خوش بینی و روشنایی رنگ زرد و شور و هیجان رنگ قرمز را منعکس نماید.

•    معنای رنگ زرد و نحوه اثرگذاری آن

رنگ زرد یادآور خوش بینی، مثبت اندیشی و خوشبختی است. هر چند رنگ زرد یک رنگ شاد به نظر می‌آید؛ اما در میزان استفاده از آن باید بسیار دقت شود چرا که استفاده بیش از حد از این رنگ می‌تواند موجب برانگیخته شدن حس ترس، اضطراب و خشم در افراد گردد. همچنین رنگ زرد به عنوان هشدار نیز گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه استفاده درست، به اندازه و به جا از این رنگ می‌تواند در جذب مشتری اثرگذار باشد و در غیر این صورت اثر معکوس خواهد داشت و مانع خرید محصول توسط مشتری می‌شود. این را نیز باید گفت که رنگ زرد یک رنگ تحریک کننده است و موجب جلب توجه می‌گردد؛ اما باید در انتخاب آن بسیار دقت شود.

•    تأثیر رنگ آبی بر مخاطب

رنگ آبی حس آرامش، ثبات و اعتماد را با خود به همراه دارد. این رنگ برای محصولاتی که نیاز به ایجاد حس امنیت و راحتی دارند، بسیار به کار می‌رود. همین امر باعث شده که رنگ آبی مورد توجه بسیاری از  شرکت‌های بیمه قرار گیرد تا بتوانند در زمینه جذب مشتری موفق باشند. البته رنگ آبی جزو رنگ‌های سرد محسوب شده و ممکن است حس افسردگی و سرما را نیز به مصرف کنندگان القا نماید. بنابراین با استفاده به موقع از این رنگ باید از انتقال این پیام منفی جلوگیری نمود.

•    رنگ سبز احساسات مثبت را بر می‌انگیزد

سبز رنگی است که علاوه بر آرامش می‌تواند نشان از ثروت، رشد، سلامتی و سخاوت نیز داشته باشد. این رنگ پردازش بسیار راحتی در چشم دارد و به همین دلیل آرامش بخش است. سبز در روانشناسی رنگ به عنوان یک رنگ متعادل در نظر گرفته می‌شود. این رنگ یک رنگ دعوت کننده نیز هست که احساس خوب و فوق العاده‌ای را در مخاطب ایجاد نموده و بنابراین در بازاریابی برای جذب مشتری ازآن بسیار استفاده می‌شود. به کاربردن رنگ سبز در یک محصول به مصرف کننده می‌تواند حس اصالت و ناب بودن را منتقل نماید و خرید را برایش آسان کند.

•    تأثیر رنگ سفید و رنگ سیاه بر جذب مشتری

رنگ سفید به نوعی بازتاب دهنده تمامی رنگ‌هاست و نمادی از پاکی، خلوص، تواضع و سادگی به شمار می‌آید. این رنگ در حوزه بهداشت و سلامت و همچنین مشاغل مرتبط با کودکان کاربرد بسیار زیادی دارد. رنگ سفید معمولا برای اینکه مخاطب درک صحیح و بالایی از فضا داشته باشد، در انواع طراحی به کار برده می‌شود. اما باید دقت داشت که در کنار این رنگ از رنگ‌های مناسب دیگر نیز استفاده نمود تا حس سردی و عدم تحمل در مخاطب ایجاد نگردد.


رنگ سیاه، رنگ بسیار محبوبی است که طرفداران خاصی دارد. در روانشناسی رنگ، رنگ سیاه نشان‌دهنده رمز و راز، پیچیدگی و قدرت است. این رنگ جاذب تمام رنگ‌هاست و می‌تواند انرژی زیادی را جذب نماید، به طوری که شخصیت افراد را به سمت خود می‌کشد. پس می‌توان از این خاصیت شگفت انگیز و بی‌نظیر این رنگ در محصولات مختلف برای جذب مشتری نهایت استفاده را نمود. به نوعی رنگ سیاه در فرد مصرف کننده می‌تواند حس تجمل، خاص و گرانبها بودن را به وجود آورد. برای این که یک محصول جلوه بهتری داشته باشد و به طور خاص و ماهرانه‌ای نشان داده شود، می‌توان در کنار رنگ مشکی از رنگ طلایی نیز استفاده نمود. استفاده از این تکنیک‌ها برای ترکیب رنگ‌ها در جذب مشتری بسیار کارآمد است.

رنگ‌های مورد علاقه خانم‌ها و آقایان بر اساس روانشناسی رنگ

بر اساس مطالعات و پژهش‌هایی که صورت گرفته است، ترجیحات رنگی خانم‌ها وآقایان با یکدیگر متفاوت است و می‌توان گفت که انتخاب رنگ یک محصول به جنسیت افراد نیز بستگی دارد. بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن فرهنگ، محل زندگی و عوامل دیگر برای رنگ یک محصول، باید جنسیت افراد نیز مورد توجه قرار گیرد. برخی از رنگ‌ها بیشتر مورد توجه خانم‌ها هستند و برخی دیگر نیز توجه آقایان را بیشتر جلب می‌نمایند. 

روانشناسی رنگ ها در مردان و زنان


به طور مثال آقایان معمولا رنگ‌های تند و جسورانه را انتخاب می‌نمایند و خانم‌ها رنگ‌های ملایم  را می‌پسندند. آقایان به رنگ‌هایی با ته رنگ مشکی علاقه دارند، ولی خانم‌ها رنگ‌هایی که دارای ته رنگ سفید هستند را ترجیح می‌دهند. در بین رنگ‌ها، رنگ آبی بین خانم‌ها و آقایان مورد علاقه هر دو جنس است. در مورد رنگ بنفش باید گفت که در بین خانم‌ها دارای محبوبیت بالایی است؛ اما آقایان به این رنگ علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. از این بحث می‌توان نتیجه گرفت که با مشخص نمودن جامعه هدف برای یک محصول تا چه حد می‌توان در جذب مشتری خوب عمل نمود. اما با وجود این که مسأله جنسیت در تئوری رنگ‌ها به عنوان موضوع مهمی مطرح می‌شود، برخی از برندها در تولید محصولات خود خارج از کلیشه‌های جنسیتی عمل می‌نمایند و گاهی اوقات نیز با موفقیت روبرو می‌گردند. در نتیجه می‌توان گفت به کار بردن رنگ‌ها در انواع محصولات دارای پیچیدگی‌هایی است که نیاز به آشنایی کامل در مورد روانشناسی رنگ‌ها دارد.

سخن پایانی در مورد تأثیر روانشناسی رنگ بر جذب مشتری

با توجه به تمامی مطالبی که گفته شد می‌توان به ارتباط معنادار بین انتخاب رنگ یک محصول و افزایش نرخ خرید آن به طور واضح پی برد. بر اساس روانشناسی رنگ، با دیدن هر رنگ توسط مخاطب در مغز او واکنش‌هایی رخ می‌دهد که منجر به بروز احساسات ویژه‌ای می‌گردد. به همین دلیل می‌گویند که تصمیمات خرید بر اساس این احساسات و واکنش به رنگ‌ها انجام می‌پذیرد. بنابراین رنگ‌ها در بازاریابی و برندسازی بسیار مؤثر هستند. در مفهوم رنگ الگوهای پیامی خاصی وجود دارند که هنگام برندسازی باید در نظر گرفته شوند. رابطه بین برند و رنگ باید به گونه‌ای باشد که با آنچه فروخته می‌شود، تناسب داشته باشد چرا که برای بسیاری از مشتریان تناسب رنگ مهمتر از خود رنگ است. در واقع باید در هنگام طراحی و انتخاب رنگ برای برند، این سؤال مطرح شود که این رنگ برای آنچه به فروش میرسد، مناسب است؟


در صورتی که برای یک برند از رنگی مناسب و درست استفاده گردد، آن برند می‌تواند متمایز شده و جایگاه ویژه‌ای در بازار هدف خود به دست آورد. این نکته را نیز باید دانست که بسیاری از برندهای پرطرفدار دنیا با رنگ لوگوی خود شناخته می‌شوند. یک بازاریاب حرفه‌ای باید بداند که روانشناسی رنگ چگونه پیام درست را به جامعه هدف خود می‌رساند. یکی از راهها این است که رنگ برند باید در تمامی موارد از جمله سایت، لوگو، محصول و هر چیز دیگری که تولید می‌گردد، دیده شود. به طور خلاصه باید بیان نمود که رنگ و انتخاب صحیح آن برای یک محصول در جذب مشتری بسیار مؤثر بوده و میزان خرید را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

سوالات متداول:

  • اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کارهای مختلف و بازاریابی چیست؟
    صاحبان کسب و کار از اهمیت رنگ‌ها در بیان موقعیت و اهداف خود برای جذب مشتری در بازار هدف آگاه هستند و به همین دلیل است که باید در زمینه روانشناسی رنگ، اطلاعات کافی و درستی داشته باشند. بر طبق تحقیقات و مطالعاتی که در مورد تأثیر رنگ در بازاریابی صورت گرفته است، مشخص شده که بیش از 80 درصد از انتخاب مشتریان بر اساس رنگ محصولات انجام می‌پذیرد.

  • آیا با بکاربردن رنگ های مختلف جذب مشتری و فروش افزایش پیدا میکند؟

    در هنگام خرید معمولا اولین چیزی که برای افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، رنگ محصول است. هر رنگ تأثیر خاص خودش را بر روی  احساسات افراد می‌گذارد. تولیدکنندگان یک محصول باید بدانند که اهمیت موضوع انتخاب رنگ علاوه بر خود کالا باید برای بسته‌بندی آن، لوازم جانبی آن، طراحی لوگوی آن و حتی نوشته‌های موجود بر روی بسته‌بندی مورد توجه قرار گیرد.

  • تاثیر رنگ سفید و سیاه بر جذب مشتری چیست؟
    رنگ سفید به نوعی بازتاب دهنده تمامی رنگ‌هاست و نمادی از پاکی، خلوص، تواضع و سادگی به شمار می‌آید.رنگ سیاه، رنگ بسیار محبوبی است که طرفداران خاصی دارد. در روانشناسی رنگ، رنگ سیاه نشان‌دهنده رمز و راز، پیچیدگی و قدرت است. این رنگ جاذب تمام رنگ‌هاست و می‌تواند انرژی زیادی را جذب نماید، به طوری که شخصیت افراد را به سمت خود می‌کشد.

     

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر