هر آنچه که درباره چاپ دیجیتال باید بدانید!

هر آنچه که درباره چاپ دیجیتال باید بدانید!

چاپ جعبه دارویی یکی از چالش‌های اصلی صنعت چاپ امروزی است. در حال حاضر چاپ جعبه دارویی را می‌توان به کمک انواع چاپ ازجمله چاپ دیجیتال ایجاد کرد. چاپ دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌ها جهت چاپ تصاویر دیجیتالی است که توسط منابع دیجیتال انجام می‌گیرد. بطورمعمول چاپ دیجیتال برای تیراژ کم مناسب است. این نوع چاپ نسبت به دیگر انواع چاپ هزینه بیش‌تری برای افراد به همراه دارد. در ادامه به بررسی چاپ دیجیتال می‌پردازیم و هرآنچه که باید در رابطه با آن بدانید را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

چاپ دیجیتال چیست؟

کاربردهای چاپ دیجیتال

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

چاپ دیجیتال به چه صورت انجام می‌گیرد؟

چاپ دیجیتال چیست؟

بطورکلی به فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی، چاپ دیجیتال می‌گویند. به عبارت دیگر می‌توان گفت چاپ دیجیتال چگونگی چاپ مستقیم جوهر بر روی یک بستر را بطور دقیق مشخص می‌کند. همانطور که گفتیم این نوع چاپ امکان چاپ سریع در تیراژ کم را فراهم می‌کند و شما می‌توانید طرح و محتویات آن را به سادگی در هر برگ چاپی تغییر دهید.

چاپ جعبه دارویی کیان مهز
نمونه چاپ جعبه دارویی

چاپ دیجیتال یکی از مناسب‌ترین انواع چاپ برای چاپ جعبه دارویی است. شایان ذکر است که چاپ دیجیتال یک جایگزین مطمئن برای روش‌های سنتی چاپ ازجمله لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور، چاپ حروف و... به شمار می‌آید.

این نکته را در نظر داشته باشید که فایل‌های دیجیتالی نظیر؛ پی‌دی‌اف یا فایل‌های نشر رومیزی را می‌توان بصورت مستقیم به دستگاه چاپ ارسال کرد تا به این ترتیب روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و هر نوع بستر دیگر چاپ شوند.

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال کاربردهای مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • چاپ در صنعت نساجی
  • چاپ در معماری
  • چاپ در ساختمان‌سازی و فضای داخلی
  • چاپ کارت ویزیت
  • چاپ بروشور و کاتالوگ
  • چاپ تراکت
  • چاپ پوستر با کیفیت بسیار بالا
  • چاپ لوازم التحریر
  • چاپ کتاب
  •  چاپ بسته‌بندی
  • و...

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

چاپ دیجیتال از نظر ابعاد سطح چاپ‌شونده به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1-چاپ دیجیتال فرمت مناسب

این نوع چاپ به روش‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌گیرد. حداکثر ابعاد آن نیز ۳۳×۴۸ سانتی‌متر است. خوب است بدانید که چاپ دیجیتال فرمت مناسب مناسب‌ترین نوع چاپ برای چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، عکس، لیبل، لفاف‌های بسته‌بندی و... است.

2-چاپ دیجیتال فرمت بزرگ

این نوع چاپ دیجیتال نیز به همان روش‌های چاپ فرمت بزرگ انجام می‌گیرد. ابعاد آن نیز تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر است. لازم به ذکر است که چاپ دیجیتال فرمت بزرگ بطورمعمول برای مصارف فضای داخلی مناسب است و جهت چاپ پوستر بکار برده می‌شود.

3-چاپ دیجیتال فرمت عریض

ابعاد این نوع چاپ دیجیتال از ۱۵۰ سانتی‌متر تا عرض۵۰۰ متر را شامل می‌شود و به دلیل بزرگ‌بودن ابعاد بطورمعمول جهت سفارش‌های فضای باز کاربرد دارد. خوب است بدانید که موارد چاپی فرمت عریض در برابر عوامل محیطی مختلف ازجمله نور خورشید و آب مقاومت بسیار بالایی دارد.

انواع روش‌های چاپ دیجیتالی

چاپ دیجیتال بر اساس نوع و فناوری دیجیتال مورد استفاده نیز انواع مختلف و بسیاری دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که چاپ جعبه دارویی را می‌توان به کمک هریک از روش‌های ذکرشده انجام داد.

  • چاپ دیجیتال به روش جوهر افشان

این نوع چاپ باکیفیت‌ترین روش چاپ دیجیتال به شمار می‌آید و دستگاه‌های آن طیف بسیار گسترده‌ای دارند. این دستگاه‌ها از پرینترهای رومیزی تا دستگاه‌هایی با ابعاد عریض ۵ متری را شامل می‌شوند.
لازم به ذکر است که در روس جوهرافشان داده‌های دیجیتال بصورت مستقیم و به وسیله مرکب‌های مایع بر روی سطوح چاپی منتقل می‌شوند.

نازل رنگ‌پاش این چاپگر عملکردی کاملاً دیجیتالی دارد و تنها از دو فرمان مثبت و منفی به معنای پاشیدن یا نپاشیدن رنگ پیروی می‌کند. سرعت چاپ در این شیوه بسیار پایین است، به همین جهت امکان استفاده از آن در تیراژهای بالا امکان‌پذیر نیست. چاپگرهای جوهر افشان از جوهر واقعی استفاده می‌کنند، به همین جهت استفاده از آن عکس‌های رنگی زنده باکیفیت‌ بسیار بالا به همراه دارد.

  • چاپ دیجیتال به روش الکتروفتوگرافی

این نوع چاپ دیجیتال به دو نوع مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی تقسیم و گروه‌بندی می‌شود.

  • روش تونری

سیستم‌های این روش تصاویری را که از ذوب‌شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند را با سرعتی بسیار بالاتر از سیستم‌های جوهر افشان ایجاد می‌کند. البته این روش تا به امروز به اندازه روش جوهر افشان دیجیتالی نشده است. در روش تونری چاپ دیجیتال میان مخزن رنگ و سطوح چاپی واسطه‌های آنالوگ متعددی وجود دارد.

  • روش دیجیتال مرکبی

در این روش به جای استفاده از تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود و برای امور پرتیراژ بسیار مناسب است. این نکته را در نظر داشته باشید که خروجی این گروه از دستگاه‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند اما به دلیل پیچیدگی تکنولوژی پیچیده توسط عموم مردم قابل استفاده نیست.

  • چاپ دیجیتال به روش حرارتی

این نوع چاپ دیجیتال به کمک کاغذ حساس به حرارت انجام می‌گیرد. حرارت ناشی از لیزر بر روی این کاغذها رنگ و تصویر ایجاد می‌کند. خوب است بدانید که استفاده از این روش به کمک دستگاه‌های کوچک تک رنگ ازجمله دستگاه فکس انجام می‌گیرد.

درنهایت این نکته را در نظر داشته باشید که با روی کار آمدن روش‌های جدید چاپ دیجیتال استفاده از روش حرارتی روز به روز کاهش می‌یابد.

  • چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ

این نوع چاپ دیجیتال کیفیت و سرعت بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های چاپ در لابراتورهای عکاسی به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که ابعاد چاپی روش تصعید رنگ بطورمعمول کوچک است و قیمت اولیه آن چندان زیاد نیست. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه تمام‌شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی آن نسبتاً بالا است.

  • چاپ دیجیتال به روش مارکرهای لیزری

دستگاه‌های مارکرهای لیزری یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در تولید کالاهای مختلف هستند که استفاده از آن‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. چاپگرهای لیزری به کمک لیزر تصاویر دیجیتال را به سطوح مختلف انتقال می‌دهند. لازم به ذکر است که لیزر در طول فرآیند چاپ با هدف تولید الکتریسیته ساکن به جلو و عقب حرکت می‌کند و درنهایت تونر گرم‌شده را بر روی سطح آزاد می‌کند. در مارکرهای لیزری اشعه لیزر از طریق سوزاندن و حرارت تصویر را بر روی سطوح موردنظر ایجاد می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه سرمایه‌گذاری اولیه مارکرهای لیزری بسیار بالا است اما با این وجود سرعت بسیار خوبی دارند.
پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان سرعت بسیار بالایی دارند، به همین جهت می‌توان از آن‌ها جهت چاپ حجم بسیار بالایی از اسناد ازجمله کتاب‌هایی که صفحات زیادی دارند استفاده کرد. البته بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین عیب این گروه از پرینترها این است که تصاویر رنگی آن‌ها به اندازه تصاویر رنگی پرینترهای جوهر افشان باکیفیت‌ نخواهد بود.

چاپ جعبه دارویی

چاپ جعبه دارویی یکی از مهم‌ترین انواع چاپ است که امروزه به کمک انواع چاپ ازجمله چاپ دیجیتال انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که به دلیل حساسیت‌های بهداشتی چاپ جعبه دارویی باید به کمک کاغذ و مقوای بهداشتی انجام گیرد. در حال حاضر چاپ جعبه دارویی بطورمعمول با مقوای پشت سفید و ایندربرد انجام می‌گیرد. البته شما می‌توانید از دیگر مقواها نیز برای این امر بهره گیرید.

چاپ دیجیتال به چه صورت انجام می‌گیرد؟

همانطور که گفتیم چاپ دیجیتال یکی از مناسب‌ترین انواع چاپ جعبه دارویی است. اما به‌راستی این نوع چاپ چگونه انجام می‌گیرد؟ پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که در فرآیند چاپ دیجیتال برخلاف دیگر روش‌ها صفحات چاپی هیچ کاربردی ندارند. بطورکلی مراحل این نوع چاپ به ترتیب انجام عبارت است از:
۱_برای چاپ دیجیتال از یک عکس یا طرح دیجیتال باید استفاده کرد. خوب است بدانید که طرح‌های دیجیتال را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر: فتوشاپ، ایلیستریتور، اتوکد، کورل و... طراحی کرد و درنهایت به شکل وکتور یا دیگر فرمت‌ها ذخیره کرد.
۲_پس از طراحی با توجه به نیاز کارفرما نوع کاغذ تهیه می‌شود. شایان ذکر است که در این مرحله باید گرماژ کاغذ را بطور دقیق تعیین کرد.
۳_حال در این مرحله طرح بصورت یک‌رو یا دورو چاپ می‌شود. لازم به ذکر است که چاپ جعبه دارویی و هر نوع چاپ دیجیتال را می‌توان بطور کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی با کم‌ترین خطای ممکن انجام داد.

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال مانند هر نوع چاپ مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای چاپ دیجیتال

بطورکلی مهم‌ترین مزایای چاپ دیجیتال عبارت است از:

  • سرعت بالا

چاپ دیجیتال نیاز به مراحل یا صفحات قبل از چاپ ندارد، به همین جهت زمان تنظیم اولیه آن بسیار کاهش می‌یابد و محصول نهایی آن سریع‌تر تحویل داده می‌شود. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که اگر نیاز به طرح چاپی خود در مدت زمان کوتاهی دارید حتماً از این نوع چاپ بهره گیرید.

  • مقرون به صرفه

چاپ دیجیتال نیاز به هیچ هزینه اضافی جهت ایجاد صفحات چاپی خاص ندارد، به همین جهت این نوع چاپ بسیار مقرون به صرفه است و هر تولیدی و شرکت می‌تواند از آن بهره گیرد.قابلیت تنظیم انعطاف‌پذیر
به کمک پرینت داده‌های متغیر می‌توان تصاویر و متن‌های جداگانه را بر اساس نیاز مشتری به سادگی تهیه کرد. درنتیجه این امر چاپ دیجیتال برای کمپین‌های مختلف قابل استفاده است.

کیفیت بالا

انواع چاپ جعبه دارویی

همانطور که گفتیم چاپ دیجیتال یکی از باکیفیت‌ترین انواع چاپ است که تصاویر تولیدی آن کیفیت رنگ خوبی دارند.  در این نوع چاپ رنگ‌ها به خوبی از یکدیگر متمایز می‌شوند و وابستگی بهم ندارند.

معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دوام کم و پایین و بسترهای چاپی محدود اشاره کرد. در این نوع چاپ نمی‌توان از هر رنگ نیز استفاده کرد.
تولید و چاپ دیجیتال جعبه دارویی چگونه انجام می‌گیرد؟
بطورکلی جهت چاپ جعبه دارویی مراحل زیر انجام می‌شود:
‌۱_پیش از هرچیزی و در ابتدا نوع و گرماژ مقوای جعبه با توجه به وزن و اندازه‌ی دارو انتخاب می‌شود.
۲_حال طراحی تیغ جعبه و طراحی سه‌بعدی جعبه انجام می‌گیرد.
۳_در این مرحله طرحی که قرار است روی جعبه دارویی چاپ شود مطابق با استانداردهای و قوانین وزارت بهداشت طراحی می‌شود.
۴_حال پس از اتمام طراحی چاپ جعبه روی مقوای بهداشتی انجام می‌گیرد.
۵_درنهایت تیغ‌زنی و جعبه چسبانی انجام می‌گیرد و آماده‌ی ارسال به کارخانه دارویی می‌شود.

 

نکات مهم جهت چاپ جعبه دارویی

هنگام چاپ جعبه دارویی باید نکات بسیاری را در نظر داشت که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:
·       در یک طرف جعبه اطلاعات دارو به فارسی و در طرف دیگر به انگلیسی نوشته شود.
·       از طرح و رنگ‌های متناسب با گروه سنی موردنظر استفاده نمایید.
·       جهت چاپ جعبه دارویی همانطور که گفتیم باید از کاغذها و مقواهای بهداشتی استفاده کنید.
·       هنگام چاپ جعبه دارویی تمام فضا را با متن و عکس پر نکنید و فضای سفید نیز در نظر بگیرید.
·       طراحی جعبه دارویی را با فونت مناسب انجام دهید تا به این ترتیب در چاپ آن بهم ریختگی مشاهده نشود.
·        پس از اتمام چاپ جعبه دارویی بسته‌بندی‌ آن را بسیار مستحکم انجام دهید تا هنگام حمل‌ونقل و جابه‌جایی آسیب نبیند.
·       پیش از چاپ جعبه دارویی تمام دستگاه‌ها و لوازم موردنیاز را تهیه نمایید.
·       و...

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کامل چاپ دیجیتال پرداختیم. همانطور که گفتیم چاپ جعبه دارویی یکی از چالش‌های اصلی صنعت چاپ امروزی است. در حال حاضر چاپ جعبه دارویی را می‌توان به کمک انواع چاپ ازجمله چاپ دیجیتال ایجاد کرد. چاپ دیجیتال یکی از جدیدترین روش‌ها جهت چاپ تصاویر دیجیتالی است که توسط منابع دیجیتال انجام می‌گیرد. چاپ دیجیتال چگونگی چاپ مستقیم جوهر بر روی یک بستر را بطور دقیق مشخص می‌کند.

در حال حاضر چاپ دیجیتال در امور مختلف و بسیاری کاربرد دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به نساجی، معماری، ساختمان‌سازی و فضای داخلی، کارت ویزیت، بروشور و کاتالوگ، تراکت، پوستر، لوازم التحریر، کتاب و... اشاره کرد.  درنهایت این نکته را فراموش نکنید که چاپ دیجیتال نیز همانند دیگر انواع چاپ مزایا و معایب بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه،  انعطاف‌پذیری، کیفیت بالا، دوام کم و... اشاره کرد. درنهایت هنگام چاپ جعبه دارویی نکات مهم و ضروری را بطورکامل در نظر داشته باشید تا به این ترتیب یک جعبه دارویی مناسب و ایده‌آل به مخاطبان ارائه دهید.
 

   واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر