چگونه طراحی و صفحه آرایی مناسبی برای بروشور داشته باشیم؟

چگونه طراحی و صفحه آرایی مناسبی برای بروشور داشته باشیم؟

امروزه تبلیغات جایگاه ویژه‌ای را در بازاریابی و کسب سود بیشتر به دست آورده است، تا جایی که می‌توان گفت که درصد بالایی از موفقیت یک تجارت به تبلیغات صحیح و مناسب نسبت به محصول و یا خدمت ارائه شده بستگی دارد.

طراحی و صفحه آرایی بروشور نیز یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای انجام تبلیغات صحیح و پربازده می‌باشد. به طور قطع ساختاری اصولی و جذاب یک بروشور و یا کاتالوگ می‌تواند تاثیر بسیاری در جلب توجه مشتریان و یا مخاطبان آن قرار بگیرد.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد چگونگی طراحی و صفحه آرایی بروشور به روش مناسب بیشتر توضیح بدهیم. با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بروشور چیست؟

بروشورها متشکل از یک یا چند برگه می‌باشد که همانند کتابچه دارای اطلاعات مفیدی در خصوص یک محصول و یا خدمت تولید شده توسط یک فرد و یا شرکت است. بروشورها می‌توانند برای انواع خدمات، اهداف، دیدگاه‌ها، محصولات، کالاها و ... مورد استفاده قرار بگیرند.

چاپ بروشور دارویی کیان مهر
نمونه کار بروشور دارویی

طراحی و صفحه آرایی بروشور از این جهت مورد اهمیت بسیار قرار دارد، چرا که تنها با اطلاعات متنی و تصویری بایستی به توضیح محصول به گونه‌ای پرداخته شود که برای مخاطب جذاب باشد و وی را به استفاده از آن خدمت یا محصول ترغیب کند.

در واقع تبلیغات مانند بروشورها و یا کاتالوگ‌ها رابطی در میان تولید کننده‌ها و مشتریان می‌باشد.
یکی از روش‌های بسیار بارز در بازاریابی تبلیغات است تا بتوانند خدمات خود را هر چه بهتر به مشتریان و مخاطبان آن نشان بدهند و یکی از این راه‌های موثر طراحی کاتالوگ و بروشور می‌باشد.

از این رو نوع طراحی و چگونگی صفحه آرایی آن بسیار مورد اهمیت واقع شده است.

از این جهت در ادامه مطلب در خصوص این موضوع بیشتر توضیح داده شده است.

انواع بروشورها کدام هستند؟

بروشورها می‌توانند در دو دسته زیر تقسیم شوند:
•    بروشورهای چاپی که همچون کاتالوگ‌های رومیزی و یا کاتالوگ‌های دارویی در جعبه دارو و یا بروشورهای موجود در داروخانه‌ها، شرکت‌ها و ... برای معرفی محصولات
•    بروشورهای دیجیتالی مانند PDFها، فلیپ بوک‌ها و یا اپلیکیشن‌ها

به صورت کلی باید بگوییم که تمامی بروشورها در ابتدا به صورت دیجیتالی موجود هستند و پس از طراحی و صفحه آرایی بروشور به صورت کامل و تایید نهایی آن می‌تواند بسته به نیاز مشتری به صورت چاپی و یا دیجیتالی موجود باشد.

از مزیت‌های بروشورهای چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    زمانی که از یک بروشور چاپی برای نشان دادن محصول و یا خدمت مورد نظر استفاده می‌شود، از این مزیت برخوردار است که به صورت فیزیکی در هر لحظه می‌تواند در اختیار مخاطبان و یا افراد قرار بگیرد.

در واقع اندازه بروشورها با در نظر گرفتن طراحی و صفحه آرایی بروشور که به صورت مناسب و زیبایی انجام شده باشد می‌تواند همیشه در معرض دید افراد قرار داشته باشد که این نیز یکی دیگر از اصول تبلیغات می‌باشد.
•    از مزیت دیگر این نوع از کاتالوگ‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در هر زمان و مکانی می‌توان به راحتی و با کمک یک بروشور به تبلیغ محصول و یا خدمت خود بپردازید. 

در واقع این نوع از بروشورها بدون نیاز به اینترنت و یا سیستم خاصی می‌تواند همیشه در اختیار مشتریان و مخاطبان آن قرار بگیرد.

•    با کمک یک بروشور چاپی می‌توانید به راحتی مشتری خود را ترغیب کنید که از محصول شما استفاده کند، به این منظور می توانید با نشان دادن اطلاعات موجود بر روی برگه‌ها و تصاویر مجذوب کننده آن‌ها مخاطبان خود را ترغیب به پذیرش محصول خود نمایید.
اما در بروشور و کاتالوگ‌های چاپی همان طور که از نام آن پیداست به صورت دیجیتالی و معمولا در فرمت یک PDF به مشتری تحویل داده می‌شود.

این نوع از بروشورها برای زمانی که نیاز به سرعت ساخت بالا و تحویل سریع دارد مناسب می‌باشد.

همچنین اینگونه از بروشورها برای افرادی که قصد دارند تا اطلاعات خود را در قالب یک بروشور بر روی اینترنت و یا سایت خود آپلود کنند مناسب می‌باشد.

طراحی و صفحه آرایی بروشور چگونه انجام می‌شود؟

طراحی و صفحه آرایی بروشور در واقع هنر چیدمان و زیبایی سازی مطالب و تصاویر در قالب یک بروشور و یا کاتالوگ می‌باشد.

از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد می‌تواند شامل مواردی همچون نوع فونت، ساختار و قالب متن، انتخاب تصاویر مناسب و مرتبط با محصول و یا خدمت، صفه آرایی و چیدمان مطالب در کنار یکدیگر، اندازه کلمات و جمله بندی‌های مختصر و مفید و .... باشد.

در طراحی و صفحه آرایی بروشور می‌توان هم از تصویر و هم متن استفاده کرد. گاهی اوقات برای زیباتر و جذاب‌تر شدن طراحی بروشور دارویی کاتالوگ می‌توان از ترکیب هر دو تصویر و متن برای درست کردن آن استفاده کرد.

علاوه بر طراحی برای داشتن یک بروشور مناسب نیاز به صفحه آرایی می‌باشد که این به معنی آماده سازی و آراستن صفحات برای آماده شدن قبل از چاپ می‌باشد و این بایستی به گونه انجام گیرد که کاملا برای مشتریان جذاب و قابل توجه باشد.

طراحی و صفحه آرایی بروشور یک هنر خلاقانه است که می‌تواند باعث شود تا مخاطب برای مدتی مجذوب صفحات آن شود و زمانی را برای مطالعه آن نیز صرف کند. اینکار نیاز به داشتن دانش و اطلاعات کامل در خصوص صفحه آرایی بروشور و کاتالوگ‌ها و همچنین زیباسازی آن دارد.
علاوه بر تخصص در این زمینه نیاز است تا تجربه کافی برای انجام طراحی و صفحه آرایی بروشور را نیز به دست آورده باشد تا بتواند ایرادات و نواقص آن را به خوبی رفع نماید و از نیازها و علایق مشتریان و مخاطبین در زمینه‌های مختلف نیز آگاهی لازم را داشته باشد.

در واقع فرد باید به اندازه‌ای در این زمینه مهارت داشته باشد تا بتواند یک ارتباط تنگاتنگی را بین مشتری با محصول مورد نظر ایجاد نماید و تمامی این موارد بایستی تنها از طریق چند متن و تصویر انجام شود.

نکات مهم در طراحی و صفحه آرایی بروشور

نکات مهم در طراحی بروشور دارویی

گاهی اوقات برای ایجاد بروشورها ممکن است از چندین برگه و یا چندین لت بر روی یک برگه استفاده شود.

بروشورها می‌توانند به صورت تک لت، سه لت، چهار لت و یا حتی بیشتر باشد. و یا اینکه چند برگه مختلف را به یکدیگر متصل کرده باشند. اما نکته مهمی که در طراحی آن‌ها باید رعایت کنند ارتباط بین صفحات و مطالب و تصاویر موجود بر روی آن است.

این اطلاعات باید به گونه‌ای طراحی شوند که مخاطب پس از مطالعه اولین صفحه از کاتالوگ یا بروشور ترغیب به مطالعه ادامه آن شود.

از مهم‌ترین اهداف صفحه بندی کاتالوگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    در اولین صفحه می‌توان از اطلاعات جذابی استفاده کرد و مخاطب را ترغیب به ادامه مطالعه آن کرد.
•    اینکار باعث می‌شود تا از گذاشتن حجم بالایی از اطلاعات در یک صفحه جلوگیری شود و مطالب با ساختار و قالب زیبایی در چندین صفحه پخش گردد.

برای اینکه بتوانید به اهداف مورد نظر خود از طراحی و صفحه آرایی بروشور به صورت اصولی دست یابید می‌توانید از اشکال، طرح‌ها، جداول و یا حتی کلمات جذاب و زیبایی استفاده کرد تا اطلاعات منتقل شده به مخاطب خسته کننده و تکراری به نظر نرسد.

در طراحی و صفحه آرایی بروشور بایستی نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید تا به نتیجه دلخواه و ایده آل از آن دست پیدا کنید:

•    نوع فونت و اندازه آن می‌تواند در خوانایی و وضوح بیشتر مطالب ارائه شده تاثیر بسیاری داشته باشد.

در واقع استفاده از فونت مناسب می‌تواند مطالعه آن را برای تمامی افراد آسان کند. در نتیجه توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

•    فواصل بین حاشیه و یا بین خطوط را کاملا حفظ نمایید تا از شلوغی صفحه شما و عدم خوانایی راحت آن جلوگیری کند. هر چه صفجه تمیزتر و واضح‌تر باشد به طور مخاطبان بیشتری را برای مطالعه آن جذب خواهد کرد.
•    طراحی گرافیکی مناسبی را برای صفحات بروشور در نظر بگیرید. طراحی گرافیکی و استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط با متن و محصول ارائه شده می‌تواند در جذابیت هر چه بیشتر کاتالوگ طراحی شده تاثیر داشته باشد.
•    از رنگ‌های مناسب و متناسب با شرکت تولید کننده و یا خدمت ارائه شده استفاده کنید. رنگ‌ها می‌توانند ارتباط مستقیمی با محصول ارائه شده داشته باشند.
•    اطلاعات را در مکان‌های مناسب آن جایگذاری کنید. به طور مثال از قرار دادن اطلاعات مهم‌تر در صفحات اخری کاتالوگ‌ها جلوگیری کنید.  بهتر است مطالب و یا تصاویر جذاب‌تر در ابتدا در دید مخاطبین قرار بگیرند تا مشتری مجذوب به ادامه مطالعه آن گردد.

نرم افزارهای مناسب برای طراحی و صفحه آرایی بروشور

در گذشته برای طراحی و صفحه آرایی بروشور بیشتر به صورت دستی انجام می‌شده است، اما امروزه نرم‌افزارهای بسیاری در این راستا و برای طراحی کاتالوگ‌ها به روی کار آمده است که توانسته انجام اینکار را برای تولیدکنندگان و طراحان بروشور بسیار ساده‌تر و راحت‌تر کند.

یکی از معروف‌ترین نرم افزارها برای طراحی و صفحه آرایی بروشور نرم افزار Adobe inDesign می‌باشد. از دیگر نرم افزارهایی که می‌توان در این زمینه از آن‌ها استفاده کرد می‌توان به نرم افزار QuarkXpress اشاره کرد، که به عنوان یک طراح حرفه‌ای برای طراحی و صفحه آرایی بروشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این‌ها می‌توان از نرم‌افزارهای زیر برای طراحی موارد مختلفی که به آن اشاره شده است استفاده نمود:
•    برای تایپ و نوشتن متن لازم برای بروشور می‌توان از مایکروسافت ورد استفاده کرد.
•    همچنین برای ادیت تصاویر و آماده سازی آن‌ها نیز می‌تواند از نرم افزار فتوشاپ کمک گرفت.
•    برای طراحی و صفحه آرایی بروشور به صورت اصولی می‌توانید از ادوبی ایندیزاینر استفاده کنید.
•    قبل از چاپ و برای تبدیل فایل‌های ایندیزانر به PDF می‌توانید از نرم‌افزار ادوبی الیستریتور استفاده کنید.

کاغذ مناسب برای طراحی بروشور

طراحی بروشور دارویی
نمونه بروشور دارویی

نوع کاغذهای استفاده شده در بروشورها می‌توانند مختلف باشند که با توجه به ساختار هر یک از آن‌ها دارای ضخامت و گرماژ متفاوتی می‌باشد.

علاوه بر این انتخاب نوع کاغذ به تعداد صفحاتی که برای ایجاد یک بروشور احتیاج است، نوع مخاطبین و همچنین نوع محتوا نیز بستگی دارد.
معمولا برای طراحی و صقحه آرایی بروشور با تعداد صفحات پایین‌تر از کاغذهایی با گرماژ بالا استفاده می‌شود و یا حتی در بعضی موارد که تعداد صفحات بالاتر است برای صفحات میانی نیز از همین مقدار گرماژ کاغذ استفاده می‌شود.

انتخاب نوع کاغذهای مورد استفاده در تهیه بروشورها از آن جهت که می‌تواند تعیین کننده رنگ‌های مورد استفاده در کاتالوگ باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است.
کاغذ گلاسه نوعی از کاغذهای مورد استفاده از تهیه بروشور و کاتالوگ‌ها می‌باشد که دارای سطحی صاف و هموار است

. همچنین مقاومت بالاتری نسبت به سایر انواع کاغذها دارد و می‌تواند جذب جوهر بهتری نیز داشته باشد.

مهارت‌های لازم برای طراحی بروشور

طراحی و صفحه آرایی بروشورها نیاز به مهارت‌های خاصی دارد که برای رسیدن به نتیجه ایده آل از آن بایستی حتما دارای این موارد باشد.

این مهارت‌ها به شرح زیر می‌باشد:
•    ابتدایی‌ترین مهارتی که در این زمینه باید دارا باشید، آگاهی و شناخت کافی در خصوص نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی و تولید بروشور می‌باشد. (از جمله ساده‌ترین نرم افزارها در این زمینه می‌توان به  نرم افزار مایکروسافت ورد، فتوشاپ، ایندیزاینر و ... اشاره کرد.)

•    داشتن علم هنر و زیبایی شناسی و آگاهی لازم در خصوص رنگ‌ها و تصاویر و همچنین خلاقیت در طراحی تصاویر مورد نظر در هر زمینه نیز یکی دیگر از مهارت‌های لازم در این زمینه می‌باشد.

در واقع با آگاهی در خصوص علم هنر و قابلیت‌های مرتبط با آن می‌تواند باعث شود تا طراحی و صفحه آرایی بروشور برای مخاطبین جذاب‌تر باشد.

•    در خصوص نیازها و خواسته‌ها و همچنین علایق افراد مختلف اطلاعاتی را به دست آورده باشید.

بدین منظور باید تجربه و سابقه کافی در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید با نیازهای مشتریان مختلف خود راحت‌تر ارتباط بگیرید و بر اساس آن‌ها به طراحی و صفحه ارایی بروشور بپردازید.

گاهی اوقات می‌توان برای اینکه یک بروشور و یا کاتالوگ خاص و متمایزی را طراحی کنید می‌توانید از روش‌های مختلف چاپ مانند استفاده از کاغذهای فانتزی، طلاکوب و ... و یا حتی استفاده از یووی‌های موضعی، چاپ با رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای، برش صفحات در ابعاد مختلف و خاص و ... کمک بگیرید.

در خصوص این موارد بایستی قبل از شروع به کار با مشتری خود به صورت کامل مشورت نمایید و اطلاعات کافی در مورد انواع طراحی‌ها و صفحه آرایی‌های بروشور را در اختیار وی قرار بدهید.

همچنین قبل از آماده سازی کامل بهتر است تا در مراحل مختلف طراحی از نظرات و خواسته‌های مشتریان خود استفاده نمایید و پس از تایید طرح نهایی برای چاپ آن اقدام نمایید. با اینکار می‌توانید به بروشور مناسب با طراحی و صفحه آرایی جذاب‌تر و مناسب‌تر با نیاز مخاطبین دست پیدا کنید.

                                                                                واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر