چهار نکته کلیدی هنگام طراحی بروشور تبلیغاتی

چهار نکته کلیدی هنگام طراحی بروشور تبلیغاتی

طراحی بروشور دارویی و یا تبلیغاتی کاری پیچیده و پرظرافت است که نیازمند برخورداری از مهارت‌های مختلفی در حوزه‌های گرافیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی و تبلیغات است. امروزه تاثیر بالای تبلیغات در هدایت تصمیمات جامعه بر کسی پوشیده نیست. تبلیغات می‌تواند محصولات بی‌کیفیتی را به اولین گزینه خرید تبدیل کند. همچنین تبلیغات اشتباه می‌تواند زحمات چندین ساله واحدهای تولیدی و خدماتی را بر باد دهد. در نتیجه تبلیغات یکی از پارامترهای اصلی برای معرفی کسب‌وکار و محصولات و همچنین رشد و توسعه فردی و گروهی است.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هرعنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

ابزارهای بسیار زیادی برای تبلیغات وجود دارد. از بیلبوردهای شهری گرفته تا رسانه‌های تصویری، گزینه‌هایی برای به نمایش گذاشتن تبلیغات هستند. گرچه در سال‌های گذشته بسترهای دیجیتال پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و بخش زیادی از تبلیغات به این پلتفرم‌ها منتقل شده است اما همچنان تبلیغات کاغذی و چاپی اثربخشی خودش را دارد.

یکی از مهمترین و جذاب‌ترین بسترهای برای انجام تبلیغات کاغذی، بروشور است. بروشورهای تبلیغاتی در سالیان گذشته تحولات زیادی را تجربه کرده‌اند. حالا بروشورهای در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی چاپ می‌شوند تا مناسب سلیقه‌های متفاوت باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم پیرامون طراحی بروشور تبلیغاتی بپردازیم و ۴ نکته کلیدی را برای تهیه یک بروشور کارآمد بیان کنیم.

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار بروشور دارویی

 

چرا طراحی بروشور تبلیغاتی یک امر تخصصی است؟

امروزه مشاغل و فعالیت‌های حرفه‌ای به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند. شاید چند سال پیش هر شرکتی نیرویی را برای مدیریت امور روابط عمومی و طراحی ابزار تبلیغاتی استخدام می‌کرد.

افراد شاغل در این جایگاه شغلی با مهارت‌ها و ابزارهای مختلف آشنایی داشتند و برنامه‌ها یا طرح‌هایی با کیفیت نه چندان زیاد تهیه می‌کردند. به مرور شرکت‌ها و کسب‌وکارها تصمیم گرفتند به جای استفاده از نیروهایی که می‌توانند چندین کار را به کیفیت متوسط انجام دهند، به افرادی مراجعه کنند که در یک حرفه تخصص بسیار بالایی دارند.

در نتیجه امور تبلیغاتی به شرکت‌های متخصص در این حوزه واگذار شد. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا در حوزه‌های گوناگون تبلیغاتی بهترین خدمات را ارائه دهند. شاید در نگاه اول طراحی کاتالوگ یا طراحی بروشور تبلیغاتی یک فعالیت ساده است اما افرادی که به طور تخصصی در این زمینه کار می‌کنند، می‌دانند که برای تهیه یک بروشور با کیفیت باید از علوم و مهارت‌های مختلفی استفاده کرد.

یک بروشور مناسب می‌تواند تصویری ماندگار از کسب‌وکار در ذهن مشتری و جامعه ایجاد کند. در طرف مقابل بروشورهای سطحی قطعا تاثیری مثبتی در افکار جامعه هدف ایجاد نمی‌کنند و حتی ممکن است سبب خدشه‌دار شدن آبروی برند شوند.

بنابراین طراحی بروشور تبلیغاتی نیاز به تخصص کافی در حوزه‌های متنوعی مثل گرافیک، جامعه‌شناسی، بازارشناسی، روان‌شناسی، امور تجاری، تبلیغات و ... دارد. طراحان حرفه‌ای برای تهیه یک بروشور اثرگذار به نکات زیادی توجه می‌کنند.

نکته اول: شناخت درست از کسب‌وکار، محصول و اکوسیستم تجاری

طراحی تبلیغات بدون شناخت درست از کسب‌وکار عملا کاری بیهوده خواهد بود. نباید به این موضوع ساده نگاه کرد. شناخت صحیح از کسب‌وکار تنها محدود به مطالعه محصولات یا رقبا نمی‌شود.

افراد یا شرکت‌هایی که قصد طراحی بروشور یا سایر ابزار تبلیغاتی را دارند باید درک درستی از ماهیت برند، آرمان‌های کسب‌وکار، ویژگی‌ها، نقاط تمایز، رقبا، کارکنان شرکت، سابقه شرکت و ... داشته باشند.

تک‌تک اجزای یک بروشور باید در ارتباط با کسب‌وکار باشد. بنابراین نمی‌توان با نگاهی به بروشور‌های سایر کسب‌وکارها یا شرکت‌های رقیب یک محصول نهایی ایجاد کرد.
در زمان طراحی بروشور تبلیغاتی باید به این نکته توجه کرد که بروشور نیز که محصول برای شرکت محسوب می‌شود.

در حقیقت کیفیت و ظاهر یک بروشور به اندازه کیفیت محصولات و خدمات کسب‌وکار مهم است. علاوه بر این باید ویژگی‌های این بروشور و محصولات شرکت یکسان باشد. برای مثال اگر شرکتی در حوزه تولید لباس‌های لوکس و رسمی فعالیت دارد، باید بروشوری طراحی کند که در نگاه اول حس کلاسیک و تشریفاتی بودن را در ذهن مخاطب تداعی کند. همان طور که یک کسب‌وکار نمی‌تواند در حوزه‌های متنوعی فعالیت کند و باید خط مشی مشخصی داشته باشد، تبلیغات نیز باید در راستای سایر فعالیت‌ها باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، اشراف بر محصولات و خدمات شرکت است. بروشورها معمولا اولین نقطه تماس با مخاطب است. در نتیجه پیام‌ها و نکاتی درج شده در این ابزار تبلیغاتی در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد. در صورتی که مشتری پس از دریافت کالا یا خدمات متوجه تناقضی بین پیام‌های تبلیغاتی و ماهیت محصولات شود، دیگر اعتباری برای آن برند در ذهن خود قائل نخواهد شد. از همین رو تک تک کلمات و تصاویر چاپ شده در بروشور باید با محصولات و خدمات کسب‌وکار هماهنگ باشد. 

موضوع مهم دیگری که باید به آن پرداخت، اکوسیستم کسب‌وکار است. مشتریان و جامعه هدف جزو اکوسیستم کسب‌وکار محسوب می‌شود اما به دلیل اهمیت بالا در بخشی جداگانه مخاطبان را مورد بحث قرار خواهیم داد. منظور از اکوسیستم رقبا، تامین‌کنندگان، شرکای تجاری، توزیع‌کنندگان و سایر بنگاه‌های اقتصادی فعال در زنجیره تامین کلا و خدمات است. نباید بروشور تبلیغاتی را مانند سایر شرکت‌ها و اعضای اکوسیستم طراحی کرد اما قبل از طراحی باید به ابزار تبلیغاتی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

علاوه بر این باید نتایج تبلیغات سایر اعضای اکوسیستم به دقت بررسی شود. این کار سبب افزایش اثربخشی و کاهش هزینه‌های مربوط به تحقیقات خواهد شد. به یاد داشته باشید که بسیاری از فرایندها و آزمون و خطاهایی که شما پیش رو دارید، ممکن است در گذشته توسط سایر اعضای اکوسیستم انجام شده باشد. همچنین بازخورد نظر مشتریان و مخاطبان نسبت به تبلیغات رقبا می‌تواند سرنخ‌های خوبی به شما برای جلب نظر جامعه هدف بدهد.

طراحی بروشور دارویی

نکته دوم: مهارت بالا در حوزه‌های گرافیک و تبلیغات

شاید این جمله را شنیده باشید که زیبایی در سادگی است. نکته مهم اینجاست که سادگی حاصل داشتن فنی کم و طراحی‌های سریع و فوری نخواهد بود. برای طراحی بروشور تبلیغاتی باید داشتن فنی بسیار بالایی داشت. امروزه نرم‌افزارها و ابزارهای بسیار زیادی بدین منظور ساخته شده‌اند.

سال‌ها پیش فتوشاپ تنها نرم‌افزار کاربردی در این زمینه بود اما این روزها نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بسیار زیادی برای طراحی بروشور تبلیغاتی به وجود آمده است. افراد و شرکت‌هایی که می‌خواهند بروشورهایی زیبا، جذاب و البته تاثیرگذار طراحی کنند باید به کار با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف موثر باشند.

علاوه بر مهارت کار با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، تخصص کافی در حوزه‌های علمی نیز برای طراحی بروشور تبلیغاتی مورد نیاز است. طراح باید با علومی مثل روان‌شناسی رنگ‌ها و اشکال، ایجاد هویت بصری، محرک‌های ضمیر ناخودآگاه و ... آشنایی کامل داشته و همچنین فردی خوش‌سلیقه و خلاق باشد.

بروشور تبلیغاتی قبل از آن که یک ابزار تبلیغاتی باشد، یک اثر هنری محسوب می‌شود. در نتیجه باید طراح یک هنرمند واقعی بوده و پس از اتمام مراحل تهیه بروشور، یک اثر هنری خلق کرده باشد. قبل از آن که پیام‌ها و متن بروشور بخواهد ذهن مشتری و مخاطب را هدف قرار دهد، رنگ‌ها، ابعاد و تصاویر شروع به تاثیرگذاری می‌کنند. در زمان طراحی بروشور باید به صفحه آرایی مناسب برای بروشور نیز توجه زیادی شود.

نکته دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کرد، استفاده مناسب از ابزار چاپ است. گرچه امروزه بروشورهای زیادی برای توزیع در پلتفرم‌های دیجیتال طراحی می‌شوند، اما چاپ بروشور به صورت فیزیکی قاعده و قوانین خاصی دارد. کاغذ‌ها جنس‌های متنوعی دارند و رنگ و طرح باید با کاغذ چاپ هماهنگی داشته باشد. همچنین محصول چاپ شده ممکن است تفاوت‌هایی از نظر رنگ و جلوه بصری با بروشور تبلیغاتی طراحی شده در سیستم‌های کامپیوتری داشته باشد. بنابراین باید قبل از اقدام به چاپ با تیراژ بالا، نسبت به این نکته حساسیت لازم را به خرج داد.

مبحث آخری که در این بخش باید مورد بررسی قرار بگیرد، اصول تبلیغات است. عناصر تبلیغاتی و جلب‌کننده توجه مخاطب در بروشور تبلیغاتی با سایر ابزار متفاوت است. بروشور‌ها وابستگی زیادی به رنگ، تصاویر و ابعاد دارند. بنابراین باید از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. قطعا پیام‌ها و متن بروشور اهمیت بسیار زیادی دارد اما بروشور در ابتدا باید از نظر رنگ و طرح کاغذ جذاب باشد. علاوه بر این بروشور جزو ابزاری است که ممکن است مخاطب تنها چند ثانیه را صرف نگاه کردن به آن کند. بنابراین باید گیرایی اولیه بالایی داشته باشد. برخی مخاطبان نیز برای مدتی طولانی‌تر بروشورها را بررسی می‌کنند. پس باید محتوای باکیفیتی در بروشور لحاظ شود تا بتواند ذهن مخاطب را برای دقایقی درگیر کند. 

نکته سوم: شناسایی جامعه هدف

تمام فعالیت‌های تبلیغاتی از ابتدای شروع به کار این صنعت تا به امروز برای جلب نظر مخاطب و مشتری بوده است. تا زمانی که آگاهی کافی از عقاید و سلیقه‌ها مشتری نداشته باشیم، قطعا نمی‌توانیم بروشور تبلیغاتی جذابی طراحی کنیم. قطعا سلایق و عقاید همه مشتریان یکسان نخواهد بود اما باید بر روی ویژگی‌هایی تمرکز کرد که در جامعه هدف تقریبا مشترک است.
برای مثال اگر قرار است برای یک رستوران مجلل بروشور تبلیغاتی طراحی کنیم، باید بدانیم که مخاطبان حساسیت بسیار بالایی روی دکوراسیون، بهداشت، کیفیت و البته رفتار پرسنل دارند. بدین منظور باید سرنخ‌هایی برای مشتری در بروشور طراحی کنیم تا نسبت به کیفیت محصول نهایی تا حدی اطمینان کسب کند. همچنین طراحی بروشور باید به صورتی باشد که سوالات ابتدایی هر مشتری تا حدی پاسخ داده شود.

طراحی کاتالوگ و بروشور دارویی
نمونه بروشور دارویی

قطعا یافتن این سوالات با نزدیک شدن به جامعه هدف و درک نیازهای آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. در نتیجه قبل شروع مراحل طراحی بروشور تبلیغاتی باید تحقیقات گسترده‌ای روی جامعه هدف و مشتریان کسب‌وکار داشت.

باید بدانیم با افرادی که بروشور به دست آن‌ها می‌رسد چه نیازهایی دارند؛ چطور نسبت به کسب‌وکار فکر می‌کنند؛ چه دیدگاهی نسبت به رقبا دارند؛ چه سوالات و شک و تردید‌هایی پیرامون محصولات دارند؛ چه چیزهایی آن‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد و در نهایت چه عواملی می‌تواند باعث رضایت آن‌ها شود.
برخی از کسب‌وکارها بدین منظور از شرکت‌های تبلیغاتی و تحقیقات بازار استفاده می‌کنند.

این شرکت‌ها تخصص بالایی در شناسایی و دریافت اطلاعات و جزییات از رفتارهای مصرف‌کننده دارند. در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی یک ثروت و سرمایه بزرگ محسوب می‌شود.

امروزه رفتارهای مشتریان یک بانک اطلاعاتی ارزشمند محسوب می‌شود که می‌تواند به تنهایی عامل موفقیت یک کسب‌وکار باشد. قطعا استفاده از بانک اطلاعاتی رفتار مصرف‌کننده می‌تواند هدفمندی و اثرگذاری تبلیغات را به طرز چشمگیری افزایش دهد. 

نکته چهارم: بازخوردها کلیدی‌ترین عامل موفقیت هستند

حتی اگر به سراغ بهترین طراحان بروشور بروید یا سال‌ها سابقه چاپ بروشور تبلیغاتی موفق داشته باشید، باز هم نمی‌توانید نسبت به نتیجه بروشورهای جدید مطمئن باشید. اگر برای چاپ بروشور دست به نوآوری و کارهای خلاقانه بزنید، احتمالا ریسک موفقیت بالاتر خواهد رفت.

بنابراین نباید از نتایج و شکست‌های احتمالی بترسید. قطعا این شکست‌ها و نتایج نامطلوب می‌تواند یک تجربه بسیار گران‌بها برای انجام تبلیغات بهتر باشد. به یاد داشته باشید که بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان نیز تبلیغات ناموفقی داشته‌اند.

پس از چاپ و انتشار بروشور حتما نسبت به دریافت بازخوردها و محاسبه تاثیر این بازار تبلیغاتی اقدام کنید. به بروشور تبلیغاتی به چشم یک ابزار ناکارآمد یا سطحی نگاه نکنید.

بروشورهای موفق می‌توانند اعداد و ارقام اقتصادی و میزان فروش یک کسب‌وکار را متحول کنند. البته که بروشور تبلیغاتی جزو ابزارهایی است که معمولا کمتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد، اما نمونه‌های موفقی نیز مشاهده شده است که تاثیرگذاری بسیار زیادی را در جامعه هدف داشته‌اند.

پس از پخش بروشور از روش‌ها متنوع برای دریافت بازخوردها استفاده کنید. میزان تماس‌های برگشتی و افزایش سفارشات را پس از دریافت بروشور توسط جامعه هدف حتما اندازه‌گیری کنید. تا حد امکان از مشتریان بخواهید که نظرات خودشان را به تفضیل برای شما بیان کنند.

نظرسنجی‌های عمومی می‌تواند راهگشا باشد اما مصاحبه‌ها و پرسشنامه‌های تفضیلی دید وسیع‌تری به شما خواهند داد. به هیچ وجه در مقابل نظرات و بازخوردهای منفی موضع منفعلانه و تدافعی نداشته باشید. هر چه بیشتر نظرات مشتریان و متخصصان این حوزه را جمع‌آوری کنید، در تبلیغات بعدی موفق‌تر خواهید بود.

جمع‌بندی

بروشور تبلیغاتی یکی از ابزارهای نسبتا قدیمی اما اثرگذار در حوزه تجارت گوناگون و کسب‌وکارهای مختلف محسوب می‌شود. حالا این بروشورها جذابیت بصری بیشتری دارند و تلاش می‌کنند سرنخ‌های بیشتری به مخاطب برای برقرار ی ارتباط بدهند.

علاوه بر این بروشور تبلیغاتی تلاش می‌کند تا تصویری صحیح از کسب‌وکار و برند در ذهن مخاطب ایجاد کند. بروشورها ممکن است برای لحظاتی در دستان مشتری قرار بگیرد؛ پس باید به سرعت پیام خودش را به ذهن مخاطبش منتقل کند. بنابراین باید به الویت بندی مطالب در بروشور دقت شود.

آگاهی بالا از محصولات و اکوسیستم کسب‌وکار، برخورداری از دانش فنی و تجربه کافی، شناخت دقیق جامعه هدف و مشتریان و در نهایت دریافت پاسخ و کنترل نتایج می‌تواند به اثرگذاری بیشتر بروشورهای تبلیغاتی کمک کند. این ابزار کوچک، ارزان و رایج می‌تواند نتایجی بزرگ، ارزشمند و البته اثرگذار به بار بیاورد.
 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر