آیا استفاده از جعبه بازیافتی برای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی مناسب است؟

آیا استفاده از جعبه بازیافتی برای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی مناسب است؟

جعبه بازیافتی یکی از مناسب‌ترین و بهترین متریال‌های امروزی جهت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی است. این جعبه‌ها زباله‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند و از قطع درختان جهت تولید کاغذ نیز جلوگیری می‌کنند. در ادامه به بررسی کامل جعبه بازیافتی می‌پردازیم و درنهایت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی به کمک آن‌ها را بطورکامل توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هرعنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

بازیافت چیست؟

برای آنکه با مفهوم بسته بندی و چاپ جعبه دارویی به کمک جعبه بازیافتی بهتر آشنا شوید بهتر است مفهوم بازیافت کاغذ را پیش از هرچیزی بدانید. بطورکلی منظور از بازیافت فرآیند جمع‌آوری و پردازش موادی است که در صورت عدم استفاده مجدد به‌عنوان زباله دور ریخته می‌شوند. در حال حاضر مواد بسیاری قابل بازیافت هستند که استفاده مجدد از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این مواد می‌توان به انواع پلاستیک، آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، لباس، فولاد و... اشاره کرد. البته شایان ذکر است که کاغذ یکی از مهم‌ترین مواد بازیافتی است. همانطور که گفتیم تولید کاغذ بازیافتی موجب می‌شود که درخت‌های کم‌تری بریده شوند و درنهایت جنگل‌های کم‌تری نابود شود.

مزایای بازیافت

شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه طراحی بسته بندی جعبه دارویی

بازیافت زباله‌های مختلف ازجمله کاغذ مزایای مختلف و بسیاری به همراه دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کاهش آلودگی محیط زیست

همانطور که گفتیم بازیافت زباله آلودگی‌های محیط زیست را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر بازیافت پسماندهای صنعتی آلوده‌کننده‌ی محیط زیست ازجمله پلاستیک، قوطی‌های فلزی و موادشیمیایی آلودگی محیط زیست را به خوبی کاهش می‌دهد. چراکه این مواد به جای ریزشدن و دورریختن مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

  • صرفه‌جویی در منابع

بازیافت اتومبیل‌های فرسوده، بطری‌های قدیمی، لاستیک‌های استفاده شده، کاغذ و... به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم زباله‌های به ظاهر بدرد نخور را بارها و بارها استفاده کنیم. درنتیجه این امر دیگر نیاز به استفاده از منابع جدید نخواهد بود و در مصرف منابع به خوبی صرفه‌جویی شود.

  • کاهش گرمایش جهانی

احتراق یا سوزاندن زباله‌ها یکی از روش‌های محبوب دفع زباله است که گازهای گلخانه‌ای مختلف ازجمله دی‌اکسیدکربن، گوگرد و نیتروژن آزاد می‌کند. این امر موجب تغییرات آب و هوایی و گرم‌شدن زمین می‌شود. به کمک بازیافت زباله‌ها را می‌توان به مواد قابل استفاده مجدد تبدیل کرد و درنهایت اثرات زیست محیطی را به صفر یا حداقل رساند.

  • کاهش میزان زباله در محل‌های دفن

بازیافت مواد مختلف محل‌های دفن را تا حد بسیار زیادی اشغال و آن‌ها را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که با بازیافت زباله و تبدیل آن‌ها به مواد قابل استفاده آلودگی زمین و آب تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

درنهایت شایان ذکر است که دیگر مزایای بازیافت زباله‌های مختلف ازجمله کاغذ عبارتند از:

  • حفظ منابع طبیعی نظیر؛ چوب، آب، موادمعدنی و...
  • افزایش امنیت اقتصادی
  • ایجاد شغل جدید در صنایع بازیافت
  • کاهش مصرف انرژی
  •  تسهیل فرآیند چاپ جعبه دارویی
  • و...

معایب کاغذ بازیافتی

بازیافت کاغذ و استفاده مجدد از آن علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز به همراه دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اجرا و نگهداری تجهیزات بازیافت بسیار پرهزینه است.
  • هنگام حمل‌ونقل مواد اولیه تولید کاغذ امکان تولید گازهای گلخانه‌ای مختلف وجود دارد.
  • محصولات بازیافتی بطورمعمول کیفیت کم‌تری دارند.
  • امکان ورود آلودگی به مواد اولیه هنگام تولید کاغذ بسیار بالا است.
  • صنایع بازیافت کاغذ یکی از کم توجه‌ترین صنایع موجود در جهان است و بودجه نسبتاً کمی به آن تعلق می‌گیرد.

مراحل بازیافت کاغذ

بطورکلی می‌توان گفت جهت بازیافت کاغذ باید هفت مرحله را پشت سر گذاشت که به ترتیب انجام عبارتند از:

۱_جمع‌آوری

در اولین مرحله و پیش از هرچیزی نیاز است که کاغذهای باطله از سطح شهر جمع‌آوری شوند. لازم به ذکر است که در این مرحله مقدار بسیار زیادی کاغذ را می‌توان از زباله‌های شهری جدا کرد. کاغذها پس از جمع‌آوری از سراسر نقاط شهری به وسیله کامیون‌های بزرگ به کارخانه‌های بازیافت انتقال داده می‌شوند.

۲_جداسازی

کاغذ باطله‌های انتقال یافته به کارخانه‌های بازیافت انواع مختلف و بسیاری دارند. به همین جهت در این مرحله با توجه به جنس آن‌ها را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند. البته خوب است بدانید که پس از گروه‌بندی کاغذهای غیرقابل بازیافت به سادگی از دیگر کاغذها تشخیص داده می‌شوند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاغذهای غیرقابل بازیافت می‌توان به کاغذ ساندویچ، کاغذهای آلوده، دستمال‌های توالت، کاغذهایی که بیش از حد به جوهر آلوده شده‌اند، کاغذهای بسیار قدیمی و از چرخه خارج شده و... اشاره کرد.

۳_خمیرسازی

کاغذها پس از جداسازی به دستگاه خردکن وارد می‌شوند تا به این ترتیب در ابعاد بسیار کوچک خرد شوند. حال خرده کاغذهای به دست آمده درون دیگ‌های بسیار بزرگ آب داغ ریخته می‌شوند و با افزودن برخی مواد شیمیایی لایه‌های آن‌ها از یکدیگر باز می‌شود. با بازشدن لایه‌ها یک خمیر کاغذی به دست می‌آید.
شایان ذکر است که مواد شیمیایی از طریق تجزیه کاغذ به سلولز یک خمیر کاملاً یکدست تولید می‌کنند. خمیر کاغذی به دست آمده در این مرحله را با هدف خارج‌شدن آب اضافی و ذرات چسب و جوهر درون صافی‌های خاص می‌ریزند. البته خوب است بدانید که آب اضافی در این مرحله‌ی بازیافت کاغذ پس از تصفیه مجدد به دیگ‌های آب بازمی‌گردد.

۴_جوهرزدایی

چهارمین مرحله فرآیند بازیافت کاغذ جوهرزدایی است. در این مرحله خمیرهای کاغذ را درون یک ظرف بسیار بزرگ قرار می‌دهند که این خمیرها بر روی آب شناور می‌مانند. حال به کمک دستگاه‌ موردنظر مقداری هوا به درون مخلوط ذکرشده می‌دمند تا به این ترتیب فرآیند مخلوط شدن مواد شیمیایی با خمیر کاغذ تسریع شود. همانطور که گفتیم جداشدن رنگ و جوهر از خمیر کاغذ به کمک موادشیمیایی مختلف انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این مواد می‌توان به پراکسید هیدروژن اشاره کرد. شایان ذکر است که در پایان مرحله جوهرزدایی ما یک خمیر یکدست و کاملاً سفید خواهیم داشت که هیچ اثری از لک و آلودگی بر روی آن به چشم نمی‌خورد.

بازیافت جعبه مقوایی

۵_تولید کاغذهای جدید

در این مرحله خمیرهای یکدست و بدون رنگ را به دستگاه‌های حاوی غلتک‌های چرخان وارد می‌کنند. این دستگاه‌ها از طریق اعمال فشار ضخامت خمیر ورودی هر مرحله را به خوبی کاهش می‌دهند. البته خوب است بدانید که در این مرحله رول‌های در حال تولید نیز گرم می‌شوند تا به تدریج آب آن‌ها کاسته و درنهایت خشک شوند. از دیگر کارهایی که در مرحله پنچم فرآیند بازیافت کاغذ انجام می‌گیرد به افرودن مقداری رنگ و نشاسته به کاغذ می‌توان اشاره کرد. خوب است بدانید که این امر با هدف تقویت رنگ سفید کاغذ و افزایش زیبایی جلوه آن انجام می‌گیرد.

۶_برش‌زدن

در این مرحله رول‌های بزرگ کاغذی مرحله قبل به کمک تیغه‌های مکانیکی ربات‌های خودکار به ابعاد کوچک تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که این قطعات برش خورده برای استفاده هنوز هم خیلی بزرگ و نامناسب هستند. به همین جهت به کمک ربات‌های دیگر به قطعات کوچک‌تر تقسیم و درنهایت به مرحله بسته‌بندی هدایت می‌شوند.

۷_بسته‌بندی

در این مرحله کاغذهای تولیدی بسته به جنس کاغذ و سایزی که به آن بریده شده‌اند در بسته‌بندی‌های مشخص پیچیده و آماده ارسال به بازار می‌شوند. خوب است بدانید که کاغذ بصورت معمول تا هفت‌بار می‌تواند بازیافت شود و پس از آن دیگر جنس کاغذ کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

البته می‌توان از کاغذهایی که امکان بازیافت آن‌ها وجود ندارد در صنایع دیگر نظیر تولید مقواهای بسته‌بندی کفش و... نیز استفاده کرد. شایان ذکر است که بسته‌بندی و چاپ جعبه دارویی را نمی‌توان به کمک کاغذهای غیرقابل بازیافت انجام داد. چراکه این صنعت استانداردهای بهداشتی بسیاری دارد و استفاده از این گروه از کاغذها می‌تواند سلامت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

کاغذهای قابل بازیافت

همانطور که گفتیم کاغذ را بصورت نامحدود نمی‌توان بازیافت کرد. به عبارت دیگر هر نوع کاغذ قابل بازیافت نیست. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاغذهای قابل بازیافت و مناسب جهت بسته‌بندی جعبه دارویی می‌توان به کاغذ اداری سفید، روزنامه، کاغذ اداری رنگی، مقوا، کاغذ سفید دفترهای مختلف و سررسیدها، مجلات، کاتالوگ‌ها، دفترچه تلفن و... اشاره کرد. در سمت دیگر از مهم‌ترین کاغذهایی که قابلیت بازیافت ندارند نیز می‌توان به کاغذ پوشش‌دار و تصفیه‌شده، کاغذ با ضایعات موادغذایی، جعبه‌های آبمیوه و غلات، لیوان‌های کاغذی، حوله، دستمال‌های توالت، کاغذ و پلاستیک‌های چندلایه یا لمینت‌شده و... اشاره کرد.

کاربرد کاغذهای بازیافتی

در حال حاضر از کاغذهای بازیافتی در صنایع و امور بسیاری استفاده می‌شود که بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی یکی از آشناترین و مهم‌ترین آن‌ها است. بطورکلی دیگر کاربردهای کاغذهای بازیافتی عبارتند از:

  • صنعت چاپ و کپی
  • نقاشی و هنر
  • تولید انواع پوستر
  • تولید کتاب و جزوه
  • دستمال توالت
  • تولید محصولات غذایی
  • بسته‌بندی تولیدات کشاورزی
  • مقوا و ورق کارتن
  • صنعت مبلمان و لوازم خانگی
  • روزنامه و مجله
  • کف‌پوش و کاغذهای دیواری
  • جداکننده و محافظ ظروف

بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی

بطورکلی منظور از بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی تمام فرآیندهای تولید یک دارو تا توزیع آن به مصرف‌کننده نهایی است. بسته‌بندی یک بخش جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است. لازم به ذکر است که جهت چاپ دارو باید از نوعی مقوای مخصوص به نام مقوای ایندربرد یا مقوای بهداشتی استفاده کرد. این مقوا دارای گواهینامه بین‌المللی بهداشتی‌ است و تولید آن مطابق با استانداردهای ملی انجام می‌گیرد. البته خوب است بدانید که مقوای پشت طوسی نیز یک مقوای مناسب جهت بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی به شمار می‌آید. چراکه داروی موردنظر تماس مستقیم با جعبه ندارد و از نظر بهداشتی هیچ خطری سلامت افراد را تهدید نخواهد کرد.

جعبه‌های دارویی در برابر تراوش مواد مقاومت بسیار بالایی دارند و تحت هیچ شرایطی اجازه نفوذ دارو در بسته‌بندی را نمی‌دهند. لازم به ذکر است که این جعبه‌ها اطلاعات مفید و کاملی در رابطه با داروی موجود در بسته‌بندی نیز به افراد ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به نام دارو، مقدار تجویزشده، تا یخ انقضا، تعداد داروی موجود در بسته و... اشاره کرد. این جعبه‌ها قابلیت چاپ بسیار بالایی نیز دارند و شما می‌توانید تمام طرح‌های موردنظر خود را بر روی آن‌ها به سادگی چاپ نمایید.

این نکته را فراموش نکنید که بسته‌بندی و چاپ جعبه دارویی یک فرآیند بسیار حساس است. این فرآیند باید بصورت امن و کاملاً ایمن انجام گیرد تا به این ترتیب داروهای تقلبی سلامت افراد را تحت تأثیر قرار ندهند.

قیمت کاغذ بازیافتی بسته بندی و چاپ جعبه دارویی

بطورکلی می‌توان گفت که کاغذ بازیافتی مورد استفاده جهت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی قیمت ثابت و یکسانی ندارد و این قیمت به پارامترهای بسیاری بستگی دارد. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین این پارامترها می‌پردازیم.

طراحی و بسته بندی جعبه دارویی
نمونه چاپ و بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر

1-اندازه سفارش

همانطور که می‌دانید هرچقدر که اندازه سفارش کاغذ بازیافتی شما بیش‌تر باشد هزینه کم‌تری بابت خرید آن پرداخت خواهید کرد. به عبارت دیگر خرید عمده این محصول موجب کاهش قیمت آن خواهد شد.

2-مواداولیه

یکی‌دیگر از پارامترهای اثرگذار در قیمت کاغذ بازیافتی نوع کاغذ و مقوای استفاده شده در ساخت محصول نهایی است. لازم به ذکر است که هرچه از کاغذهای بهتر و باکیفیت‌تری جهت ساخت کاغذ بازیافتی استفاده شود، محصول نهایی قیمت بالاتر و گران‌تری خواهد داشت.

3-گرماژ

گرماژ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترها در تعیین قیمت هر نوع کاغذ ازجمله کاغذ بازیافتی است. هرچقدر گرماژ بالاتر، کاغذ ضخیم‌تر و مستحکم‌تر و درنتیجه قیمت بالاتری خواهد داشت.

آیا استفاده از جعبه بازیافتی برای بسته بندی و چاپ جعبه دارویی مناسب است؟

اما به راستی آیا استفاده از جعبه بازیافتی جهت بسته بندی و چاپ جعبه دارویی مناسب است؟ همانطور که گفتیم کاغذ یا جعبه بازیافتی یکی از بهترین و مناسب‌ترین متریال‌ها جهت بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی هستند که قیمت نهایی این فرآیند را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. البته هنگام انتخاب و خرید این نوع جعبه حتماً به مواداولیه آن‌ها دقت داشته باشید. فراموش نکنید که فرایند بسته‌بندی دارو امری بسیار مهم است و نیاز به رعایت کامل اصول بهداشتی دارد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کامل جعبه بازیافتی و مزایا و معایب استفاده از آن پرداختیم. درنهایت نیز مناسب ‌بودن این جعبه‌ها در فرآیند بسته بندی و چاپ جعبه دارویی را اثبات کردیم. همانطور که گفتیم جعبه بازیافتی یکی از مناسب‌ترین و بهترین متریال‌های امروزی جهت بسته‌ بندی و چاپ جعبه دارویی است. این جعبه‌ها زباله‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند و از قطع درختان جهت تولید کاغذ نیز جلوگیری می‌کنند. این جعبه‌ها همانند دیگر متریال‌های بسته بندی و چاپ جعبه دارویی قیمت ثابت و یکسانی ندارند و این قیمت به پارامترهای بسیاری وابسته است. پیشنهاد ما به شما این است که در خرید جعبه بازیافتی حتماً دقت بسیار زیادی بکار ببرید تا در دام محصولات تقلبی قرار نگیرید.
 

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر