مزایا و معایب مقوا و کاغذ ایندربرد چیست؟

مزایا و معایب مقوا و کاغذ ایندربرد چیست؟

چاپ جعبه مقوایی ایندربرد از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترین خدمات در صنعت چاپ به شمار می‌رود. امروزه با توجه به توسعه انواع محصولات گوناگون و وجود فروشگاه‌های مختلف، چاپ جعبه مقوایی ایندربرد در بازار رونق خوبی یافته است و کسب و کارهای بسیاری مایل هستند که برای عرضه محصولات خود به بازار به بهترین شکل از مقوای ایندربرد استفاده نمایند. برای بسته بندی محصولات به صورت خوب و باکیفیت بکار بردن مقوای ایندربرد یک گزینه عالی محسوب می‌گردد. به همین دلیل چاپ جعبه مقوایی ایندربرد نیز در بین صاحبان کسب و کار بسیار پر طرفدار و محبوب گشته است.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

در تعریف مقوای ایندربرد باید گفت که این مقوا یکی از انواع مقواهای بهداشتی در تولید جعبه و بسته بندی به شمار می‌آید و با نام FBB(Folding Box Board)  نیز شناخته می‌شود. این نوع مقوا بافت بسیار مناسب و مستحکمی دارد و اغلب با رنگ سفید به بازار عرضه می‌گردد. البته باید دانست که این مقوا از سه لایه گوناگون تشکیل شده که لایه وسط آن مواد بازیافتی مانند الیافت پارچه‌ای، خاک اره و خمیر کاغذهای بازیافتی است و لایه اول و آخر آن می‌تواند از پالپ سفید یا نخودی تهیه شود. با افزایش ضخامت هر یک از لایه‌های مقوا، مقاومت آن بیشتر شده و در برابر ضربه مستحکم‌تر می‌گردد.

این مقوا دارای ویژگی‌های زیادی است و در انواع گوناگون صنایع چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ جعبه مقوایی ایندربرد نیز به دلیل بهداشت بالای این نوع مقوا نسبت به سایر مقواها بیشتر در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی به کار برده می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با چاپ جعبه مقوایی ایندربرد به بررسی ویژگی‌ها و انواع کاربرد این نوع مقوا و همچنین نحوه چاپ آن می‌پردازیم.

چاپ و بسته بندی جعبه دارویی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی دارو

ویژگی‌های مقوای ایندربرد که در چاپ آن مهم هستند

کیفیت چاپ جعبه مقوایی ایندربرد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن بسیار بالا است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار می‌گیرد. یکی از خصوصیات مهمی که در مقوای ایندربرد وجود دارد، قابلیت تا شدن آن است.

این توانایی باعث شده است که در اغلب صنایع برای بسته بندی از این نوع مقوا استفاده گردد چرا که باعث پوشش کامل محصولات شده و از ایجاد حتی کوچکترین آسیب دیدگی‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

تا شدن مقوای ایندربرد بدون ترک خوردگی صورت می‌گیرد و همین استحکام و مقاومت بالا سبب شده است که چاپ جعبه مقوایی ایندربرد در صنایع گوناگون مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین این ویژگی در شکیل و زیبا بودن جعبه‌ها نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

رنگ زمینه یکی از ویژگی‌های دیگری است که در چاپ جعبه مقوایی ایندربرد مهم تلقی می‌شود. بنابراین توجه به رنگ زمینه برای رسیدن به چاپ طرح دلخواه بر روی جعبه بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقوای ایندربرد اغلب با زمینه سفید تولید می‌گردد و به همین دلیل در چاپ جعبه مقوایی ایندربرد می‌توان انواع طرح‌ها و رنگ‌های مورد نظر را به کار برد و در نتیجه با وجود تنوع رنگ و طرح، زیبایی جعبه بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این طرحهایی که نشان‌دهنده نوع محصول و یا کاربرد آن هستند، با جزئیات کامل و به وضوح بر روی جعبه چاپ می‌گردند.

سختی مقوا و ضخامت آن نیز از جمله فاکتوهایی هستند که اهمیت زیادی دارند. این عوامل معیارهایی هستند که توانایی مقاومت در برابر فشار و ضربه را مشخص می‌نمایند. در واقع این خصوصیات با تعیین میزان استحکام و مقاومت مقوا مشخص می‌کنند که این جنس مقوا برای چه محصولاتی مناسب است.

در چاپ جعبه مقوایی ایندربرد باید میزان روان بودن یا صافی مقوا نیز مورد توجه قرار گیرد. زیرا هرچه مقوا صاف‌تر باشد، جوهر راحت‌تر بر روی آن پوشش ایجاد می‌کند و در نهایت کیفیت چاپ بر روی آن بالاتر خواهد بود.

ویژگی قابل اهمیت دیگر در زمینه مقوای ایندربرد، چگالی یا گرماژ آن است. این فاکتور بر اساس وزن بر واحد سطح محاسبه می‌گردد. مقوای ایندربرد در گرماژهای ۱۸۰، ۲۳۰ ۲۵۰، ۲۰۸، 300، ۳۵۰،400  و ۴۵۰ تهیه می‌شود.

همچنین این نوع مقوا در ابعاد گوناگونی از جمله 100*70، 80 * 70، 120 * 70و غیره قابل سفارش است و متناسب با نیاز کسب و کار مورد نظر می‌تواند تغییر کند. بنابراین با وجود تنوع بالا در گرماژو ابعاد این نوع مقوا می‌توان به سهولت از آن برای چاپ جعبه مقوایی ایندربرد استفاده نمود.

کاربرد مقوای ایندربرد در کسب و کارها و صنایع گوناگون

مقوای ایندربرد یکی از مقواهایی است که به دلیل ویژگی‌های ممتاز خود در سطح بازار جهانی دارای مصارف متعددی است. این نوع مقوا از وزارت بهداشت ایران و سازمان جهانی بهداشت تاییدیه و مجوزهای لازم را گرفته است و در نتیجه برای بسته‌بندی انواع محصولات می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

به طور مثال این مقوا در تهیه جعبه‌های محصولات دارویی مانند جعبه انواع قرص‌ها و شربت‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا دانسیته جرمی بالایی دارد و همین موضوع قابلیت انعطاف آن را بالا برده و سبب می‌شود که به راحتی خم نشده وهیچ شکستگی در بافت مقوا مشاهده نگردد. در نتیجه مواد درون جعبه از صدمات و آسیب‌های احتمالی در امان خواهند ماند. همچنین در ساخت جعبه محصولات غذایی و فست فودها و رستوران‌ها مانند جعبه‌های پیتزا و جعبه‌های سوخاری و غیره این نوع مقوا بسیار پرکاربرد است.

از جمله کاربردهای دیگر این نوع مقوا می‌توان به تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی و شکلات، جعبه کادو و هدیه، جعبه تجهیزات دیجیتالی، بسته‌های صابون و شوینده‌ها مانند جعبه پودر لباسشویی و... اشاره نمود. در حوزه پوشاک نیز از این نوع مقوا می‌توان برای ساخت جعبه کفش، پیراهن وبسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

ظرافت بافت، دوام زیاد و کیفیت بالای چاپ رنگی بر روی مقوای ایندربرد باعث شده است که در حوزه گرافیک و صنعت چاپ و مصارف هنری نیز بسیار محبوب و پر کاربرد باشد. بنابراین کسب و کارهای مختلف در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با تعیین نوع محصول خود از این مقوا استفاده نمایند.

کاربرد مقوای ایندربرد در صنعت داروسازی

جعبه‌های مقوایی از عناصر اصلی بسته‌بندی در صنعت داروسازی به شمار می‌آیند.هدف اصلی فرآیند بسته‌بندی محافظت و نگهداری از محصولات و حفظ کیفیت آنها است. در بسته بندی محصولات دارویی نیز باید اصلی‌ترین عملکردهای دارویی در نظر گرفته شود و از هر گونه آلودگی در هنگام بسته‌بندی اجتناب گردد. بر روی جعبه دارو اطلاعات مفیدی در مورد داروی موجود در بسته بندی از قبیل نام دارو، تاریخ ساخت و انقضا، تعداد داروی موجود در بسته، شکل دارو، ترکیبات سازنده و مقدار هر کدام درج می‌گردد.

همچنین فضایی نیز برای ثبت دستور مصرف توسط پزشک یا داروساز در نظر گرفته می‌شود. این اطلاعات چاپی بر روی جعبه مقوایی دارو، شناسایی و تشخیص داروهای داخل جعبه را تسهیل می‌نمایند.

بنابراین باید چاپ جعبه مقوایی ایندربرد داروها به گونه‌ای باشد که به طور واضح جزئیات بر روی آن دیده شوند. از جمله موارد مهمی که در چاپ و تولید جعبه‌های بسته‌بندی دارو باید مورد توجه قرار گیرند، می‌توان به طراحی جعبه بر اساس استانداردهای بین‌المللی، کاربرد به جا و صحیح رنگ‌های خاص جهت اعلام هشدار خطر، به کار بردن فونت بریل برای افراد نابینا، استفاده از پلمپ جعبه و تاییدیه اصالت کالا اشاره نمود.

مزایا و معایب مقوای ایندربرد و چاپ جعبه مقوایی ایندربرد

مقوای ایندربرد مقاومت بسیار زیادی دارد و در برابر ضربه مقاوم است. به همین دلیل برای جابجایی و بسته بندی محصولاتی که وزن زیادی دارند یا آسیب پذیر هستند، این نوع مقوا به کار برده می‌شود. ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری بالا و تغییر حالت جعبه بدون هیچ شکستگی می‌توانند در حفظ سلامت محصولات تاثیرات بسزایی داشته باشند. تولید مقوای ایندربرد از مواد اولیه باکیفیت یکی دیگر از مزایای این مقوا برای ساخت انواع جعبه به شمار می‌آید. به همین دلیل از این مقوا در بسته بندی محصولاتی که رعایت بهداشت در آنها بسیار مهم است، استفاده می‌گردد.

مهمترین مزیت مقوای ایندربرد

از جمله این محصولات می‌توان به مواد غذایی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد. فقط برخی از انواع مقوا می‌توانند در مجاورت با اینگونه محصولات قرار گیرند و مقوای ایندربرد از این لحاظ مورد تایید سازمان غذا و دارو است.
بازیافت پذیری مقوای ایندربرد از ویژگی‌های خوب و مهم آن محسوب می‌شود. فرایند بازیافت بسته‌بندی‌های پلاستیکی بسیار طولانی بوده و این موضوع می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد نماید. بنابراین به کارگیری این نوع مقوا در صنعت بسته‌بندی کمک شایانی در کاهش آسیب‌رسانی به محیط زیست می‌کند و کاملا سازگار با طبیعت است.

مزیت مهم دیگری که استفاده از مقوای ایندربرد را نسبت به دیگر مقواها در تهیه جعبه محصولات در اولویت قرار می‌دهد، قیمت پایین و اقتصادی آن است. در نتیجه با انتخاب این مقوا در بسته بندی جعبه محصولات می‌توان علاوه بر بهره‌وری از ویژگی‌ها و مزیت‌های آن موجب کاهش هزینه ها نیز شد. در صنعت چاپ نیز مقوای ایندربرد جزو مقواهای بسیار پرکاربرد و باکیفیت محسوب می‌شود. چرا که سطح صاف و بافت مناسب این نوع مقوا سبب حرکت روان و توزیع یکنواخت جوهر بر روی آن شده و در نتیجه فرآیند چاپ با کیفیت بالایی قابل انجام خواهد بود.

در چاپ جعبه مقوایی ایندربرد، جذب جوهرهای رنگی بسیار بالا است و به همین دلیل طرح‌های مورد نظر بسیار واضح و براق به چاپ می‌رسند. این موضوع به ویژه در محصولاتی که نیاز به جلب توجه بیشتری برای فروش دارند مانند محصولات آرایشی بسیار مهم تلقی می‌شود.

با وجود تمام مزایایی که برای چاپ جعبه مقوایی ایندربرد عنوان گردید، باید دانست که این نوع مقوا بدون هیچ عیبی هم نیست. یکی از معایب اصلی و اساسی چاپ جعبه مقوایی ایندربرد دیر خشک شدن جوهر بر روی مقوا است. همچنین مات و کدر شدن تصاویر بر روی پشت مقوا نیز از جمله عیوب آن به شمار می‌آید.

از سایر معایب این نوع مقوا می‌توان تفاوت دو روی کاغذ، احتمال ایجاد پارگی و ترکیدگی در خطوط تا مقوا و وارداتی بودن آن را نام برد. همانطور که گفته شد این مقوا به دلیل نوع خاصی از گرما دیدن و وجود درصد بیشتری از چسب نشاسته در یک سمت آن دارای دو روی متفاوت است.یک سمت آن تراکم بالایی دارد و سطحی صاف ولی سمت دیگر آن ناهموار بوده و برای چاپ مناسب نیست.

عوامل موثر بر کیفیت چاپ جعبه مقوای ایندربرد

عوامل گوناگونی در کیفیت چاپ جعبه مقوایی ایندربرد تاثیرگذار هستند. کیفیت مقوا یکی از عللی است که بر روی چاپ بسیار موثر است چرا که این نوع مقوا در درجه بندی‌های مختلفی تولید می‌گردد. این ویژگی می‌تواند تحت تاثیر نوع درختی باشد که از آن ساخته می‌شود. به طوری که در کشور ما درخت‌های شمالی به دلیل چوب نرم و مقاومت بالاتری که دارند نسبت به درخت‌های جنوبی برای تولید مقوای ایندربرد مناسب‌ترهستند و مقوایی که با چوب این درخت‌ها تهیه می‌شود، کیفیت بهتری دارد و در نتیجه فرآیند چاپ نیز به صورت مرغوب‌تری بر روی آنها انجام می‌گردد. گرماژ مقوا نیز از جمله عوامل موثر در چاپ جعبه مقوایی ایندربرد به شمار می‌رود. بنابراین باید در زمان انتخاب مقوا برای بسته‌بندی محصول به این ویژگی نیز توجه ویژه‌ای گردد.

نمونه چاپ جعبه مقوایی
نمونه چاپ جعبه مقوایی

نحوه تولید و چاپ جعبه مقوایی ایندربرد

شروع چاپ جعبه مقوایی ایندربرد با طراحی گرافیک و ساختار قالب و بسته بندی است. در این مرحله مواردی مانند تعیین نوع قفل جعبه، نحوه کارکرد و ایستایی جعبه، چگونگی حمل و نقل آن و انتخاب افکت‌های چاپی بر طبق طراحی انجام شده، صورت می‌گیرد.

بعد از پایان یافتن مرحله طراحی، مرحله چیدمان و لیتوگرافی آغاز می‌شود. با توجه به اندازه جعبه و تیراژ مورد سفارش، ابعاد مناسبی برای فرم‌بندی در نظر گرفته می‌شود و حداکثر تعدادی که در یک فرم جای می‌گیرد، کنار هم چیدمان یا مونتاژ می‌گردد.

همچنین در این مرحله چهار رنگ اصلی که رنگ‌های استاندارد هستند، بر روی ورقه‌های آلومینیومی منتقل می‌شوند.ورقه‌های آلومینیومی زینک نام دارند. رنگ‌های ساختگی و اسپات جعبه هم در صورت وجود باید در این مرحله به وسیله دیپ دستگاه مشخص شده و به زینک انتقال یابند.

اپراتور دستگاه چاپ زینک‌ها را در محل مخصوص خود قرار می‌دهد و سپس فرم مونتاژ شده بر روی مقوا چاپ می‌گردد.

مقوای چاپ شده را سلفون نموده و اگر دارای یو وی موضعی، طلا کوب و یا هر گونه افکت دیگری نباشند، باید وارد مرحله تیغ‌زنی شوند که به وسیله دستگاه لترپرس انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی هم با استفاده از دستگاه جعبه چسبانی، دو طرف جعبه به یکدیگر چسبانده شده و جعبه‌ها آماده تحویل می‌گردند.

برخی نکات مهم در مورد تولید و چاپ مقوای ایندربرد

نوع دستگاه چاپ برای فرایند چاپ جعبه مقوایی ایندربرد باید مورد توجه قرار گیرد. دستگاه چاپ هایدلبرگ از نظر فنی به گونه‌ای است که فقط می‌تواند عملیات چاپ را برای مقوای ایندربرد تا ۳۰۰ گرم انجام دهد.

در چاپ گرماژهای بالاتر مثلاً ۳۵۰ و ۴۰۰ گرم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و برای این منظور باید دستگاه چاپ دیگری مانند دستگاه چاپ رولاند مورد استفاده واقع شود.

دستگاه‌هایی که عملیات قالب زدن جعبه و تیغ زدن آنها را برعهده دارند مانند دایکات و لترپرس از جمله نکات مهم دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. در دستگاه لترپرس جهت نگه داشتن کار اصلی بر روی برگه مادر باید روی تیغ سوسه ایجاد شود.

بنابراین در مواردی که تولید جعبه‌ها با حساسیت بالایی همراه است، توصیه می‌گردد که از دستگاه دایکات برای قاب زدن استفاده شود.

همچنین باید این نکته را دانست که سرعت دستگاه دایکات کمتر از سرعت دستگاه پرس است.
ناظر چاپ در انجام این مراحل نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند. زیرا یک ناظر چاپ ماهر و با تجربه در هنگام اجرای کار می‌تواند به خوبی نوع ماشین آلات مورد استفاده را تشخیص دهد تا کیفیت چاپ جعبه مقوایی ایندربرد دچار افت نگردد.

چاپ جعبه دارویی شامل چه مواردی است؟

چاپ جعبه دارویی یک فرآیند مهم است که باید اطلاعات کامل و دقیق در مورد دارو را ارائه دهد تا بتوان به درستی از آن استفاده کرد. مواردی که باید در چاپ جعبه دارویی مشخص شوند عبارتند از:

  • نام دارو (تجاری و ژنریک): نام تجاری و شیمیایی دارو باید به وضوح درج شود.
  • ترکیبات فعال: ترکیبات شیمیایی که در دارو وجود دارند.
  • مقدار واحد دارو: میزان هر دوز دارو در هر واحد (مثلاً میلی‌گرم یا میلی‌لیتر).
  • اطلاعات درمورد دارو: مواردی از جمله منظور از دارو، استفاده‌ها، عوارض جانبی احتمالی، و نحوه استفاده.
  • شماره پروانه تولید: شماره مجوز تولید و عرضه دارو توسط سازمان‌های بهداشتی.
  • تاریخ تولید و انقضاء: تاریخ تولید و تاریخی که دارو تا آن زمان اثربخشی خود را دارد.
  • شرکت تولید کننده: نام و اطلاعات تماس شرکت تولید کننده.
  • شماره‌های تماس فوری: شماره تماس و آدرس‌های ضروری برای مواقع اضطراری.
  • دستورالعمل‌ها: راهنمای استفاده و دستورات خاص مربوط به مصرف دارو.
  • علامت‌ها و نمادها: هر نوع نشانه یا نمادی که به نحوی برای دارو مرتبط باشد.
  • اطلاعات ذخیره سازی: شرایط نگهداری و ذخیره سازی به منظور حفظ اثربخشی دارو.

تمام این اطلاعات با هدف اطمینان از استفاده ایمن و موثر از داروها توسط مصرف‌کننده ارائه می‌شوند.

 

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر