استفاده از بسته‌ بندی سبز برای جعبه دارویی چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از بسته‌ بندی سبز برای جعبه دارویی چه مزایا و معایبی دارد؟

بسته‌ بندی سبز که امروزه با نام بسته‌بندی پایدار معرفی و شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع بسته‌ بندی برای محصولات مختلف ازجمله دارو است که سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد و به آن آسیب کمی می‌رساند. در ادامه به بررسی کامل و دقیق بسته‌بندی سبز می‌پردازیم و درنهایت مزایا و معایب بهره‌گیری از آن در بسته‌بندی دارو را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی سبز

نوع بسته‌بندی دارو چه تأثیری در مصرف آن دارد؟

راهکارهای بسته‌ بندی سبز

چه نوع موادی در بسته‌بندی سبز به کار نمی‌روند؟

مزایا و معایب بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی سبز
 

چالش‌های صنعت بسته‌بندی دارو

همانطور که می‌دانید ماهیت صنعت داروسازی بسته‌ بندی را با مشکلات بسیاری ازجمله کنترل واحد دوز، بسته‌بندی با هدف مبارزه با داروهای تفلبی، بسته‌بندی مقاوم در برابر کودکان و... مواجه می‌کند. بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست یکی از بهترین انواع بسته هستند که مشکلات ذکر شده را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

این نکته را فراموش نکنید که در صنعت دارو بسته‌بندی باید از داروی درون خود در برابر انواع آلودگی‌های خارجی بطورکامل محافظت کند.

طراحی و بسته بندی دارویی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی سبز

در حال حاضر بسته‌ بندی دارو به کمک متریال‌های مختلف و بسیاری انجام می‌گیرد که بسته‌بندی سبز یکی از از جدیدترین و بهترین آن‌ها است. همانطور که می‌دانید بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین فرآیندهای هر صنعت است.

این فرآیند در صنعت دارو اهمیت بسیار بیش‌تری دارد. چراکه اگر به درستی انجام نگیرد افراد سودجو از این امر سواستفاده خواهند کرد و سلامت افراد تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بسته‌ بندی سبز از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه تهیه و تولید می‌شود. به همین جهت استفاده از آن هیچ آسیبی به افراد نمی‌رساند.

نوع بسته‌بندی دارو چه تأثیری در مصرف آن دارد؟

همانطور که می‌دانید داروها با شکل‌های مختلف پس از تولید درنهایت در قفسه‌های داروخانه‌ها قرار می‌گیرند و به دست افراد مصرف‌کننده می‌رسند. درنتیجه می‌توان گفت بسته‌بندی و چاپ نقش مهم و بسیار اثرگذاری در حمل‌ونقل، نگهداری، سهولت مصرف و اطلاع‌رسانی دارد. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که حتماً در فرآیند بسته‌ بندی از متریال مناسب و کاربردی استفاده نمایید.

بسته‌ بندی سبز چیست؟

همانطور که می‌دانید در حال حاضر بسته‌بندی‌های بسیاری ازجمله بسته‌بندی پلاستیکی، شیشه‌ای، کاغذی و... در صنعت بسته‌ بندی وجود دارند. این مواد بطورمعمول قابل بازیافت و تجزیه نیستند و استفاده از آن‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست می‌رساند.

درنتیجه این امر نوعی بسته‌بندی که به بسته‌بندی سبز معروف است به این حوزه راه یافت. این نوع بسته‌بندی از موادی تولید می‌شود که آسیب‌های وارده به محیط زیست را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است که بسته‌بندی سبز قیمت مناسب و بسیار مقرون به صرفه‌ای نیز دارد.

بسته‌بندی سبز از چه متریالی ساخته می‌شود؟

بطورکلی بسته‌بندی سبز یا پایدار از مواد اولیه‌ای ساخته می‌شود که اثرات زیست محیطی بسیار کمی دارند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین این مواد عبارتند از:

راهکارهای بسته‌ بندی سبز

در حال حاضر بسته‌بندی سبز چهار نوع راه‌حل یا راهکار به افراد ارائه می‌دهد که در ادامه به معرفی و بررسی کامل هریک می‌پردازیم.

1-بسته‌بندی مبتنی بر مواد تجزیه پذیر

همانطور که از نام این نوع بسته‌بندی مشخص است به کمک مواد تجدید پذیر انجام می‌گیرد. برای مثال سلولز که از خمیر چوب به دست می‌آید یک جایگزین خوب و بسیار مناسب برای پلیمرهای مشتق‌شده از نفت نظیر PE, PET, PP به شمار می‌آید. شایان ذکر است که مواد زیستی مبتنی بر نشاسته نیز می‌توانند یک جایگزین بسیار خوب برای پلیمرهای مشتق‌شده از نفت باشند.

بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی تجزیه‌پذیرترین نوع بسته‌بندی موجود در بازار هستند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در رابطه با بسته‌ بندی مقوایی آن‌هایی که روکش سلفون یا یووی ندارند سریع‌تر و کامل‌تر تجزیه می‌شوند. درنتیجه پیشنهاد ما به شما این است که تا حد امکان از این روکش‌ها در بسته‌بندی استفاده نکنید.

برای آنکه این مفهوم را بهتر درک کنید این نکته را در نظر داشته باشید که در بسته‌بندی موادغذایی مختلف ازجمله فست‌فود، جعبه غذای بیرون‌بر و جعبه ساندویچ شما می‌توانید از مقوای بهداشتی به جای روکش استفاده نمایید.

بسته‌بندی با مواد افزودنی

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از مواد افزودنی در بسته‌بندی آن گروه از موادی است که درجه تجزیه پذیری بسته‌بندی محیط زیست را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند. این گروه از مواد با این امر مانع از جمع‌شدن ضایعات بسته‌بندی می‌شوند.

مواد قابل بازیافت

مواد قابل بازیافت یکی‌دیگر از راهکارهای بسته‌بندی سبز هستند که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به شیشه، مقوا، پلاستیک و فلزات اشاره کرد.

مواد قابل کمپوست

مواد قابل کمپوست یکی از اصلی‌ترین متریال‌ها در بسته‌بندی رستوران و جعبه فست فود هستند که از الیاف تهیه و تولید می‌شوند. شایان ذکر است که این مواد را می‌توان به سادگی تهیه کرد.

چه نوع موادی در بسته‌بندی سبز به کار نمی‌روند؟

همانطور که گفتیم بسته‌بندی پایدار با هدف نگهداری و حفاظت از محیط زیست به وجود آمد. به همین جهت می‌توان گفت هرچیزی که بقای این دو مورد را به خطر می‌اندازد در این نوع بسته‌بندی جای ندارد. سوخت‌های فسیلی یکی از آشناترین و شناخته‌شده‌ترین مواردی هستند که در بسته‌بندی پایدار هیچ جایی ندارند. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین موادی که در بسته‌بندی پایدار کاربرد ندارند عبارتند از:

مزایا و معایب بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی سبز

در حال حاضر بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی سبز مانند انواع بسته‌ بندی جعبه دارو  مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

بسته بندی دارویی سبز

مزایای بهره‌گیری از بسته‌بندی پایدار در صنعت دارو

بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای بهره‌گیری از بسته‌بندی در صنعت دارو عبارت است از:

صرفه‌جویی در بسته‌بندی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای بهره‌گیری از بسته‌بندی‌ سبز، صرفه‌جویی است. به این معنا که در این نوع بسته‌بندی به اندازه داذو دقت بسیاری می‌شود و بطورکامل با آن تناسب دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که در فرآیند بسته‌بندی نباید در یک بسته‌بندی بسیار بزرگ داروهای کوچک و بطورکلی هر شی کوچک را قرار داد.

استفاده از مواداولیه بازیافت شده

به کمک بسته‌بندی سبز تولید مجدد پلاستیک یا بریدن درخت‌ها با هدف ساخت کاغذ به حداقل می‌رسد و می‌توان از مواداولیه بازیافتی استفاده کرد. همانطور که بدون شک می‌دانید امروزه مسئله بازیافت کاغذ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های هر کشور می‌باشد.

کاهش ضایعات و کاهش تولید زباله

با تولید بسته‌بندی سبز یا بازیافت زباله جهت تولید این نوع بسته‌بندی میزان زباله‌های موجود در طبیعت تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است که به کمک بسته‌بندی پایدار یکی از معضلات و دغدغه‌های اصلی محیط زیست از بین خواهد رفت.

افزایش بازیافت زباله

بسته‌بندی سبز یک بسته‌بندی قابل بازیافت است یا به عبارت دیگر این نوع بسته‌بندی از مواد بازیافتی ساخته می‌شود. درنتیجه این امر شما می‌توانید پس از استفاده از دارو بسته‌بندی آن را با هدف بازیافت نگهداری نمایید.

کاهش آلودگی آب و هوا

در خط تولید بسته‌بندی پایدار برخلاف دیگر بسته‌بندی‌ها از کم‌ترین‌ میزان انرژی فسیلی استفاده می‌شود. به همین جهت این نوع بسته‌بندی میزان آلودگی وارده به آب‌وهوا را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که در حال حاضر کارخانه‌هایی که در حوزه بسته‌بندی سبز فعالیت دارند، تمام آب مصرفی خود را بازیافت و بصورت مجدد استفاده می‌کنند.

استفاده از مواداولیه تجزیه‌پذیر

یکی‌دیگر از مزایای بسته‌بندی پایدار استفاده از مواداولیه تجزیه‌پذیر در خط تولید است. برای مثال جهت تولید این نوع بسته‌بندی به جای بریدن درختان و تولید کاغذ می‌توان از الیاف گیاهی بهره گرفت.

حفظ محیط زیست

همانطور که گفتیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت بهره‌گیری از بسته‌بندی پایدار، ورود کم‌ترین میزان آلودگی و زباله به محیط زیست و حفظ آن است. چراکه این نوع بسته‌بندی با در نظر داشتن تمام اصول تهیه و تولید می‌شود.

محافظت کامل از دارو

بسته‌بندی پایدار از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه تهیه و تولید می‌شود. به همین جهت از دارو موردنظر در تمام مراحل حمل‌ونقل و جابه‌جایی محافظت می‌کند. این نوع بسته‌بندی هیچ تأثیری بر روی خواص و ترکیبات شیمیایی دارو نیز ندارد.

معایب بهره‌گیری از بسته‌بندی پایدار در صنعت دارو

بهره‌گیری از بسته‌بندی پایدار علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

شروع پرهزینه

بسته‌بندی پایدار هزینه‌های بسته‌بندی هر صنعت ازجمله دارد را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای شروع این نوع بسته‌بندی نیاز به مواد قابل بازیافت و ابزار مختلف جهت بازیافت آن‌ها است. این امر می‌تواند هزینه‌های شروع بسته‌بندی سبز را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

 تبلیغات فریبنده

در حال حاضر برخی از کسب‌وکارها اینگونه به بازار معرفی می‌شوند که محصولات آن‌ها هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. اما این محصولات بلافاصله پس از ورود به محیط زیست آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کنند. درنتیجه این امر بسیاری از مردم در رابطه با بسته‌بندی پایدار یک ذهنیت منفی دارند.

بسته بندی دارویی کیان مهر
نمونه کار بسته بندی و چاپ جعبه دارویی کیان مهر

اطلاعات کم مردم

در حال حاضر بسیاری از افراد در رابطه با بسته‌بندی پایدار و فواید آن هیچ اطلاعاتی ندارند. البته جالب است بدانید که بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی پایدار یک بسته‌بندی ناشناخته برای اغلب مردم است و هنگام خرید از خرید داروهایی با این نوع بسته‌بندی خودداری می‌کنند. بطورکلی پیش از بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی پایدار باید زمان و هزینه بسیاری صرف کرد تا این نوع بسته‌بندی را به افراد معرفی کرد.

نیاز به تکنولوژی و دانش تخصصی

همانطور که گفتیم فرآیند بازیافت برخی پسماندها و استفاده از آن‌ها نیاز به تکنولوژی و ابزارهای منحصربه‌فرد دارد که در برخی موارد خرید آن‌ها بسیار هزینه‌بر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید بسته‌بندی سبز و بهره‌گیری از آن نیاز به دانش و اطلاعات تخصصی دارد.

نکات مهم جهت بسته‌بندی دارو به کمک بسته‌بندی پایدار

هنگام بسته‌بندی دارو با بسته‌بندی پایداری باید نکات مختلف و بسیاری را در نظر داشت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • طراحی و ساخت بسته‌بندی سبز مانند هر نوع بسته‌بندی دیگر دارو باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام گیرد.
  • سایر بسته‌بندی باید با استانداردهای اعلام‌شده یکسان باشد و برای دارو بسیار بزرگ یا کوچک نباشد.
  • از اشکال و علائم مشخص‌کننده بر روی جعبه دارویی به درستی استفاده نمایید.
  • ساختار بسته‌بندی دارو ازجمله داروهای خاص باید به گونه‌ای باشد که کودکان نتوانند به سادگی آن را باز و استفاده کنند.
  • در طراحی داروها نمایش هشدارهای لازم و مهم با رنگ خاص را حتماً در نظر بگیرید.
  • در حال حاضر برخی از داروها برای افراد نابینا و کم‌بینا تولید می‌شوند. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که بر روی بسته‌بندی پایدار این گروه از داروها حتماً از فونت بریل بهره گیرید.
  • جعبه داروها باید بصورت کامل پلمپ باشند.  به همین جهت بر روی آن‌ها از موارد مختلف ازجمله برچسب اصالت کالا یا برچسب‌های حرارتی حتماً بهره گیرید.
  •  بسته‌بندی پایدار یک دارو همانند دیگر بسته‌بندی‌های دارو باید به گونه‌ای انجام گیرد که تمام اطلاعات ضروری و لازم بصورت کامل بر روی آن درج شوند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی بسته‌بندی سبز پرداختیم و درنهایت مزایا و معایب بهره‌گیری از این نوع بسته‌بندی را در بسته‌بندی دارویی بیان کردیم. همانطور که گفتیم بسته‌بندی سبز که امروزه با نام بسته‌بندی پایدار معرفی و شناخته می‌شود. یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع بسته‌بندی برای محصولات مختلف ازجمله دارو است که سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد و به آن آسیب کمی می‌رساند.  بسته‌بندی سبز از موادی تولید می‌شود که آسیب‌های وارده به محیط زیست را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است که بسته‌بندی سبز قیمت مناسب و بسیار مقرون به صرفه‌ای نیز دارد.
بهره‌گیری از بسته‌بندی پایدار در صنعت دارو مزایا و معایب بسیاری به همراه دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در بسته‌بندی،  استفاده از مواد اولیه بازیافت شده، کاهش ضایعات و کاهش تولید زباله،  افزایش بازیافت زباله، کاهش آلودگی آب‌وهوا،  استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر، حفظ محیط زیست، محفاظت کامل از دارو، شروع پر هزینه، تبلیغات فریبنده، اطلاعات کم مردم و... اشاره کرد.
 

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر