ویژگی‌های مهم برای بسته‌بندی گیاهان دارویی چیست؟

ویژگی‌های مهم برای بسته‌بندی گیاهان دارویی چیست؟

بسته‌بندی گیاهان دارویی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین انواع بسته‌بندی موادغذایی است. چراکه این مواد باید در محیط‌های عاری از هرگونه آلودگی و گردوغبار بسته‌بندی شوند. در حال حاضر کارخانه‌های بسته‌بندی گیاهان دارویی بطورمعمول در مکان‌هایی به دور از جاده‌های خاکی، مرغداری و... احداث می‌شوند. در ادامه به بررسی کامل این نوع بسته‌بندی می‌پردازیم و ویژگی‌های آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی نیاز اولیه هر محصول است که بدون آن نمی‌توان محصولات را ذخیره کرد یا اینکه آن‌ها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کرد. لازم به ذکر است که بسته‌بندی به محصولات مختلف هویت می‌بخشد. اما به راستی منظور از بسته‌بندی‌ چیست؟

بسته بندی داروهای گیاهی
نمونه کار بسته بندی گیاهان دارویی

بطورکلی به فرآیند ارائه پوشش محافظ و نگهدارنده که از محصول موردنظر در هنگام جابه‌جایی به خوبی محافظت می‌کند، بسته‌بندی می‌گویند.

این نکته را در نظر داشته باشید که بسته‌بندی اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با محصولات مختلف ازجمله اطلاعات ساخت را در اختیار افراد قرار می‌دهد. درنهایت فراموش نکنید که بسته‌بندی هیچ تأثیری بر روی کیفیت و کارایی یک محصول ندارد و تنها با ظاهر آن سروکار دارد.

اهداف بسته‌بندی محصولات مختلف

در حال حاضر بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله داروهای گیاهی با اهداف مختلف و بسیاری انجام می‌گیرد که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها حفاظت از محصول موردنظر در برابر هرگونه آسیب‌دیدگی و ضربه است.

از دیگر اهداف این فرآیند می‌توان به راحتی در هنگام جابه‌جایی، شمارش و نگهداری، شناساندن محصول یا کالا موردنظر در بازار و در میان مردم، افزایش فروش و... اشاره کرد.

بسته‌بندی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی یک روش کاملاً طبیعی و محبوب جهت درمان بیماری‌های مختلف هستند که تولید و بسته‌بندی آن‌ها هر روز نسبت به گذشته پیشرفت می‌کند.

گیاهان دارویی بسته‌بندی‌شده کیفیت نسبتاً بالایی دارند و از استانداردهای بهداشتی بطورکامل گذر می‌کنند.

همانطور که گفتیم بسته‌‌بندی گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین انواع بسته‌بندی موجود در بازار است. لازم به ذکر است که این نوع بسته‌بندی باید به گونه‌ای انجام گیرد که علاوه بر اقتصادی‌بودن از نظر بهداشت و درمان نیز در جایگاه مناسبی قرار گیرند.

البته لازم به ذکر است که بسته‌بندی نامناسب این نوع گیاهان می‌تواند تغییرات بسیاری در مواد موثره آن‌ها ایجاد کند که این امر درنهایت موجب افت کیفیت فرآورده‌های دارویی و نارضایتی مصرف‌کنندگان می‌شود.

به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام بسته‌بندی گیاهان دارویی حتماً تمام نکات مهم و ضروری را در نظر داشته باشید و از شرکت‌های معتبر در این حوزه راهنمایی گیرید.

مزایای بسته‌بندی گیاهان دارویی

بسته‌بندی گیاهان دارویی مزایای مختلف و بسیاری دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    افزایش زمان نگهداری از محصولات
•    کندشدن سرعت کاهش کیفیت مواد موثره گیاهان دارویی در طول زمان
•    جلوگیری از جذب رطوبت محصولات خشک‌شده
•    کاهش خطر فساد درونی
•    حمل‌ونقل آسان‌تر و سریع‌تر
•    و...

عوامل موثر در انتخاب جنس بسته‌بندی گیاهان دارویی

در حال حاضر عوامل مختلف و بسیاری در انتخاب نوع جنس این نوع بسته‌بندی تأثیرگذار هستند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    قیمت
•    مقاومت به ضربه و فشار
•    محافظت از آلودگی‌های میکروبی
•    عایق‌بودن به عوامل محیطی نظیر؛ رطوبت، هوا و...
•    نیاز یک گیاه به بسته‌بندی خاص نظیر بسته‌بندی دارای مواد ضداکسایش برای گل حشره‌کش
•    و...

انواع بسته‌بندی گیاهان دارویی

در حال حاضر گیاهان دارویی با متریال‌های مختلف و بسیاری دسته‌بندی می‌شوند. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع بسته‌بندی گیاهان دارویی عبارتند از:
•    جعبه بسته‌بندی
•    بسته‌بندی‌های پلاستیکی، سلفونی و...
•    بسته‌بندی‌های یکبارمصرف پلاستیکی
•    قوطی فلزی
•    شیشه‌ای
•    و....
البته لازم به ذکر است که جنس بسته‌بندی با محصول موردنظر ارتباط مستقیم دارد. برای مثال زردچوبه زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرد رنگ خود را از دست می‌دهد، به همین خاطر این ادویه و محصولات مبتنی بر آن باید در ظروف دربسته و تیره‌رنگ نگهداری شوند.

مزایا و معایب انواع ظروف بسته‌بندی گیاهان دارویی

همانطور که گفتیم تمام گیاهان دارویی باید با استفاده از ظروف مختلف بسته‌بندی شوند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر طرفی برای این امر مناسب نیست. برای مثال نور به سادگی از ظروف شیشه‌ای و پلی‌اتیلنی شفاف عبور می‌کند. البته در این گروه از ظروف مواد معطر و اسانس‌ها نیز جذب ظروف می‌شوند و به این ترتیب میان اکسیژن و دی‌اکسیدکربن تبادلات بسیاری انجام می‌گیرد. البته خوب است بدانید که ظروف شیشه‌ای و پلی‌اتیلنی جهت نگهداری مواد تانن‌دار و مواد اسیدی بسیار مناسب و کاربردی هستند، چراکه این مواد روی فلزات اثر منفی می‌گذارند.


بسته‌بندی مقوایی یکی‌دیگر از متریال‌های بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی هستند که تبادلات رطوبتی در آن‌ها به ندرت انجام می‌گیرد. البته این بسته‌ها استحکام کافی نیز ندارند. در حال حاضر بسته‌های مقوایی حمل‌ونقل مواد خام دارویی نظیر؛ گل بابونه را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند. از دیگر کاربردهای این جعبه‌ها یا بسته‌ها می‌توان به بسته‌بندی گیاهان خشک و سبک وزن اشاره کرد. حمل‌ونقل مواد خام دارویی سبک وزن نظیر گل بابونه را تا حد امکان با کارتن‌های مقوایی یا جعبه انجام دهید. دارو‌هایی که در اثر جذب رطوبت مستعد فاسدشدن هستند نیز در بشکه‌های غیرقابل نفوذ در برابر رطوبت نگهداری نمایید.
درنهایت پیشنهاد ما به شما این است که جهت بسته‌بندی گیاهانی که رطوبت و بو را جذب می‌کنند از جعبه‌های فلزی گالوانیزه یا جعبه‌های دوجداره نفوذناپذیر استفاده نمایید تا به این ترتیب از کیفیت آن‌ها کاسته نشود. اسانس‌ها را نیز در ظرف‌های پر، دربسته و به دور از اشعه‌های خورشید نگهداری نمایید. شایان ذکر است که اگر مواد خام گیاهی موردنظر شما به جذب رطوبت حساس باشند شما می‌توانید در جعبه‌های فلزی بسته‌بندی مواد رطوبت‌گیر اضافه نمایید.

محبوب‌ترین و بهترین متریال جهت بسته‌بندی گیاهان دارویی

بسته بندی شیشه ای

همانطور که گفتیم در حال حاضر گیاهان دارویی با استفاده از متریال‌های مختلف و بسیاری بسته‌بندی می‌شوند که هریک از آن‌ها مزایا و معایب مشخصی دارند.

پاکت‌های بسته‌بندی و سلفون و لمینت یکی از بهترین و محبوب‌ترین متریال‌های موجود در بازار جهت بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی هستند که مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند با قیمت پایین و مقرون به صرفه خود ظاهر جذاب و بسیار چشمگیری برای محصولات موردنظر شما ایجاد نمایند.

پاکت‌های زیپ‌دار یکی از جدیدترین متریال‌های بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی است که در حال حاضر محبوبیت بسیاری دارد. این پاکت‌ها به خوبی از محصولات درون خود در برابر نفوذ هوا، رطوبت، گردوغبار و... محافظت می‌کنند و به این ترتیب کیفیت اولیه آن‌ها را تا مدت‌ها حفظ می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های پاکت‌های زیپ‌دار این است که می‌توان آن‌ها را بصورت سفارشی چاپ کرد و با افزایش توجه مشتری بالقوه فروش را تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

ویژگی‌های مهم برای بسته‌بندی گیاهان دارویی

هنگام چاپ و بسته‌بندی دارویی و گیاهان دارویی باید نکات بسیاری را در نظر داشت. درنتیجه این امر می‌توان گفت بسته‌بندی گیاهان دارویی ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تمیز و بهداشتی‌بودن

بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله گیاهان دارویی باید این حس را به افراد منتقل کند که کاملاً تمیز و بهداشتی است و محتوای درون سالم و پاکیزه هستند. این نکته را فراموش نکنید که اگر مشتری گمان کند محصول شما تمیزی لازم را ندارد بدون شک به سراغ محصولات مشابه خواهد رفت.

  • جلب توجه 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی این گروه از گیاهان، جلب توجه است. به این معنا که طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای انجام گیرد که خود را به مشتری عرضه نماید یا به عبارت دیگر مشتری را ترغیب به خرید نماید. بطورکلی می‌توان گفت گیاهان دارویی باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که در هر کجا که قرار گیرند، خریدار احتمالی را به طرف خود بکشانند.

  • معرفی کالا

بطورکلی گیاهان دارویی باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که معرف کالای درونی خود باشند. به این معنا که اگر کسی برای اولین‌بار با دسته‌بندی آن‌ها مواجه شد، به سادگی بتواند حدس بزند که کالای بسته‌بندی‌شده چه چیزی می‌باشد.

  • ایجاد اعتماد

بسته‌بندی محصولات مختلف ازجمله گیاهان دارویی باید بتواند افراد را قانع کند که بسته‌بندی و قدرت حفاظت آن مناسب است. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر خریدار با خود بگویید که آیا می‌تواند محصول موردنظر را تا منزل سالم ببرد یا خیر، بسته‌بندی شما دیگر هیچ ارزشی نخواهد داشت.

  • سهولت برداشتن

گیاهان دارویی پس از بسته‌بندی باید به راحتی در دست جای گیرند. در صورتی که بسته‌بندی موردنظر بسیار بزرگ است نیز باید بتوان آن را به سادگی از زمین بلند کرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر فرم و طراحی صحیح دقیق بسته‌بندی با توجه به محتویات داخلی آن و با در نظر گرفتن پارامتر حفاظت انجام می‌گیرد. 

  • سهولت گشودن

بازکردن بسته‌بندی گیاهان دارویی باید به سادگی و تنها با دست انجام گیرد و برای این امر نیاز به هیچ وسیله کمکی نباشد.

  • سهولت نگهداری

گیاهان دارویی باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که اگر با یک‌بار مصرف تمام نشوند به سادگی بتوان مابقی را در همان بسته محافظت و نگهداری کرد و نیاز به ظرف دیگر نباشد. 

  • بهداشت

همانطور که می‌دانید در بسته‌بندی محصولات غذایی و دارویی بهداشت نقش مهم و بسیار اثرگذاری دارد. هنگام بسته‌بندی‌کردن گیاهان دارویی حتماً تمام مسائل بهداشتی را بطورکامل در نظر بگیرید تا به این ترتیب محصول موردنظر سالم بماند و هیچ آسیبی به آن نرسد.

  • نمایش

دارو‌های گیاهی پس از بسته‌بندی باید به سادگی در پشت ویترین و درون قفسه مغازه چیده شوند. لازم به ذکر است که این چیدمان باید به گونه‌ای انجام گیرد که تمام عوامل موردنظر تولیدکننده جهت معرفی کالا به سادگی قابل نمایش و معرفی باشند.

  • حفاظت

اگر دارو گیاهی موردنظر در اثر فشار و یا تکان در هنگام حمل‌ونقل و انبارکردن معیوب و ضایع گردد، بسته‌بندی باید بتواند از این تخریب جلوگیری نماید. به عبارت دیگر می‌توان گفت که بسته‌بندی باید شما اولیه دارو گیاهی موردنظر را تا مدت‌های نسبتاً طولانی حفظ نماید.

  • دستورالعمل‌ها

یکی‌دیگر از ویژگی‌های بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی درج دستورالعمل‌ها بر روی جعبه است. لازم به ذکر است که نام، قیمت و بطورکلی تمام علائم و نشانه‌های یک دارو گیاهی باید بر روی جعبه چاپ یا بصورت برچسب الصاق شوند.

طراحی بسته بندی گیاهان دارویی
نمونه کار بسته بندی گیاهان دارویی
  • رنگ و طرح

ترکیب رنگ و طرح بسته‌بندی یک گیاه دارویی باید با در نظر داشتن طرزفکر و سلیقه خریدار احتمالی انجام گیرد.

  • تبلیغات

بطورکلی می‌توان گفت شکل و ظاهر کالا باید در مسیر تبلیغات کالا قرار گیرد و به این ترتیب مشتریان احتمالی را به خود جذب نماید. هنگام بسته‌بندی‌کردن مواد گیاهی این نکته را در نظر داشته باشید که این محصولات باید از محصولات و رقبای مشابه در بازار به خوبی تمایز داده شوند.

  • با ارزش باشد

بسته‌بندی یک گیاه دارند باید به گونه‌ای انجام گیرد که بر ارزش آن بیافزاید و با قیمت آن نیز تناسب داشته باشد.

  • انبارداری

همانطور که می‌دانید محصولات مختلف پس از بسته‌بندی مدتی در انبار کارخانه نزد واسطه‌های فروش باقی می‌مانند. به همین جهت بسته‌بندی بایت به گونه‌ای انجام گیرد که این امر به سادگی امکان‌پذیر باشد و محصول موردنظر آسیب نبیند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به معرفی و بررسی ویژگی‌های مهم جهت بسته‌بندی گیاهان دارویی پرداختیم. همانطور که گفتیم بسته‌بندی گیاهان دارویی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین انواع بسته‌بندی موادغذایی است. چراکه این مواد باید در محیط‌های عاری از هرگونه آلودگی و گردوغبار بسته‌بندی شوند. در حال حاضر کارخانه‌های بسته‌بندی گیاهان دارویی بطورمعمول در مکان‌هایی به دور از جاده‌های خاکی، مرغداری و... احداث می‌شوند تا به این ترتیب این گروه از موادغذایی بطور استاندارد بسته‌بندی شوند. در هنگام بسته‌بندی این گروه از گیاهان باید نکات مختلف و بسیاری را در نظر داشت که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تمیز و بهداشتی‌بودن، جلب توجه، معرفی کالا، ایجاد اعتماد، سهولت برداشتن، سهولت گشودن، سهولت نگهداری، بهداشت، نمایش، حفاظت، دستورالعمل‌ها و... اشاره کرد.
در حال حاضر گیاهان دارویی با استفاده از متریال‌های مختلف و بسیاری بسته‌بندی می‌شوند که هریک از آن‌ها مزایا و معایب مشخصی دارند. پاکت‌های بسته‌بندی و سلفون و لمینت یکی از بهترین و محبوب‌ترین متریال‌های موجود در بازار جهت بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی هستند که مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند با قیمت پایین و مقرون به صرفه خود ظاهر جذاب و بسیار چشمگیری برای محصولات موردنظر شما ایجاد نمایند. پاکت‌های زیپ‌دار نیز یکی از جدیدترین متریال‌های بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی است که در حال حاضر محبوبیت بسیاری دارد.

این پاکت‌ها به خوبی از محصولات درون خود در برابر نفوذ هوا، رطوبت، گردوغبار و... محافظت می‌کنند و به این ترتیب کیفیت اولیه آن‌ها را تا مدت‌ها حفظ می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این پاکت‌ها این است که می‌توان آن‌ها را بصورت سفارشی چاپ کرد و به این ترتیب موجب افزایش توجه مشتری بالقوه و درنهایت افزایش فروش شد.
شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر یکی از آشناترین و بهترین شرکت‌های تولید و عرضه چاپ و بسته‌بندی دارویی ازجمله جعبه‌های گیاهان دارویی به شمار می‌آید. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز با کارشناسان ما تماس بگیرید و به این ترتیب بسته‌بندی موردنظر خود را بصورت سفارشی ثبت نمایید تا درنهایت یک محصول منحصربه‌فرد داشته باشید.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر