کدام مدل چاپ در صنعت بسته‌بندی محبوب‌تر است؟ چرا؟

کدام مدل چاپ در صنعت بسته‌بندی محبوب‌تر است؟ چرا؟

همانطور که می‌دانید بسته‌بندی صحیح یک محصول یا کالا و انتخاب مدل چاپ مناسب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین صنایع هر کشور است. چراکه ارائه محصولات بدون بسته‌بندی بر ارزش آن‌ها اثرات منفی بسیاری دارد و به این ترتیب فروش محصولات را به حداقل می‌رساند.
امروزه در صنعت بسته‌بندی از مدل‌های چاپ بسیار زیادی بهره گرفته می‌شود اما به راستی کدام یک از این مدل‌ها محبوب‌تر است؟ دقت داشته باشید که پیش از آنکه بتوان محبوب‌ترین مدل چاپ را معرفی کرد یابد انواع مدل‌های چاپ را شناخت. در ادامه به بررسی کامل انواع مدل‌های چاپ می‌پردازیم و درنهایت محبوب‌ترین این مدل‌ها را معرفی می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

چاپ چیست؟

پیش از هرچیزی دقت داشته باشید که چاپ در دسته قدیمی‌ترین اختراعات بشر جای می‌گیرد. چاپ فرآیندی است که در آن یک موضوع قابل انتقال در تعداد بالا به یک سطح منتقل می‌شود. دقت داشته باشید که در چاپ موضوع قابل انتقال هیچ تغییری نمی‌کند. به این ترتیب موضوع موردنظر بدون هیچ کم و زیادی به سطوح مختلف نظیر؛ پلاستیک‌های مخصوص خرید، شیرآلات سرویس‌های بهداشتی، انواع کاغذ، کتاب، پوشاک، لوازم خانگی و... منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که برای آنکه بتوان بر روی هریک از سطوح ذکرشده فرآیند چاپ را انجام داد باید از تکنیک‌های منحصربفردی بهره گرفت.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه کار چاپ و بسته بندی کیان مهر

انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی

چاپ در صنعت بسته‌بندی انواع بسیاری دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به چاپ افست یا لیتوگرافی، چاپ هلیوگراور یا چاپ گود، چاپ فلکسو، چاپ سیلک اسکرین، چاپ تامپو یا بالشتکی، چاپ دیجیتال، چاپ ایچینگ، چاپ لترپرس و... اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق هریک از این انواع می‌پردازیم.

1-چاپ افست یا لیتوگرافی

چاپ افست که به لیتوگرافی معروف است از قدیمی‌ترین مدل‌های چاپ در صنعت بسته‌بندی است که تصاویر و رنگ‌های مختلف را با استفاده از غلتک‌های مشخص بر روی صفحات فلزی به حرکت درمی‌آید و درنهایت یک تصویر باکیفیت‌ و واضح ایجاد می‌‌کند. لازم به ذکر است که چاپ افست مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع چاپ برای صفحات انبوه است.

مزایای چاپ افست

استفاده از چاپ افست مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱_کیفیت بسیار بالای تصاویر چاپی و تثبیت رنگ روی کاغذ

در فرآیند چاپ افست اپراتور به سادگی بر جریان جوهر کنترل دارد و به این ترتیب می‌تواند در تصویر کنتراست موردنظر را به وجود آورد. درنتیجه این امر می‌توان گفت که محصول نهایی در چاپ افست یک محصول کاملاً واضح و بسیار تمیز است.

۲_قابل استفاده برای تیراژهای بالا

چاپ افست یکی از کم هزینه‌ترین مدل‌های چاپ است که در عین حال کیفیت بسیار بالایی نیز دارد. درنتیجه می‌توان گفت که امروزه چاپ افست مناسب‌ترین مدل چاپ جهت چاپ بسته‌بندی‌های تیراژ بالا است.

۳_ساختار سریع چاپی

احتمالاً می‌دانید که در چاپگرهای عادی زمانی که جوهر کم می‌شود تصویر رنگ اولیه و کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهد اما در صنعت چاپ افست همانطور که گفتیم اپراتورهای چاپگر می‌توانند به سادگی و از طریق چرخاندن کلیدها جریان جوهر را کنترل کنند. به این ترتیب می‌توان گفت که سرعت چاپ در چاپگرهای افست نسبت به چاپگرهای ساده و معمولی بسیار بیش‌تر است.

۴_قابل استفاده در اکثریت سطوح

از دیگر مزایای چاپ افست این است که این نوع چاپ برای بسیاری از سطوح مناسب و کاربردی است، به همین خاطر شما می‌توانید طرح موردنظر خود را بر روی سطوح مختلف نظیر؛ چرم، پارچه، فلز، انواع کاغذ و کارتن، چوب، پلاستیک و... چاپ کنید.

2-چاپ هلیوگراور یا چاپ گود

چاپ هلیوگراور یا چاپ گود یکی از بهترین مدل‌های چاپ در جهان است که در آن طرح موردنیاز استفاده از ماشین‌های لیزری یا وسایل شیمیایی مختلف بر روی تعدادی سیلندر ایجاد می‌شود.
دقت داشته باشید که چاپ هلیوگراور برای تیراژهای پایین مناسب و مقرون به صرفه نیست. امروزه از این نوع چاپ در امور مختلفی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به چاپ کاتالوگ و مجلات با تیراژ بسیار بالا، لفاف‌های بسته‌بندی دیوارپوش و کف‌پوش‌ها، پرده‌‌های زینتی، انواع اوراق بهادار نظیر؛ تمبر، اوراق سهام و... اشاره کرد.

مزایا و معایب چاپ هلیوگراور

چاپ هلیوگراور دارای مزایا و معایب بسیاری است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای چاپ هلیوگراور

مهم‌ترین مزایای چاپ هلیوگراور عبارت است از؛
•    کیفیت بالا
•    سرعت بالا
•    قیمت مناسب و صرفه اقتصادی
•    سرعت بسیار بالای چاپ
•    قابلیت ایجاد چاپ بر ردی تمام سطوح حتی سطوح بسیار بی‌کیفیت
•    و...

معایب چاپ هلیوگراور

مهم‌ترین معایب چاپ هلیوگراور عبارت است از؛
•    گران بودن اصلاحات و تغییرات روی سیلندر 
•    قابل استفاده تنها برای چاپ‌های تیراژ بالا
•    و...

3-چاپ فلکسو

فلکسوگرافی از دیگر انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی است که سودآوری بسیار بالایی برای چاپ‌خانه دارد. همچنین این نوع چاپ برای بسیاری از بسترهای چاپی ازجمله موادغذایی کاملاً مناسب است.

صنعت چاپ و بسته بندی

مزایا و معایب چاپ فلکسو

استفاده از چاپ فلکسو مزایا و معایب بسیاری به همراه دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای چاپ فلکسو

مهم‌ترین مزایای استفاده از چاپ فلکسو عبارت است از؛
•    قیمت مناسب و بسیار کم
•    قابل استفاده برای چاپ طیف گسترده‌ای از محصولات نظیر؛ انواع ساک دستی آماده، کیسه‌ها، تقویم، چاپ کتاب، کاغذدیواری، پلاستیک، پلیمر، پارچه، فلز و...
•    استفاده از مرکب‌های غیرسمی در فرآیند چاپ. درنتیجه این امر چاپ فلکسو جهت چاپ محصولات غذایی بسیار مناسب است.
•    و...

معایب چاپ فلکسو

مهم‌ترین معایب استفاده از چاپ فلکسو عبارت است از؛
•    امکان تغییر رنگ
•    چاپ فلکسو نسبت به دیگر مدل‌های چاپ یک مدل فقیر به شمار می‌آید.
•    و...

4-چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین یکی از متفاوت‌ترین روش‌های چاپ است که در آن لوح چاپ عملاً یک استنسیل متخلخل است. این استنسیل بر روی پردهای نوری که از جنس پارچه یا فلز هستند نگهداری می‌شوند. لازم به ذکر است که چاپ سیلک اسکرین یکی از مناسب‌ترین و بهترین روش‌های چاپ برای تیراژهای کم است.

موارد کاربرد چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین در حوزه‌های بسیاری کاربرد دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از؛
•    چاپ سیلک روی نایلکس و نایلون
•    چاپ سیلک اسکرین بر روی کارتن و مقوا
•    چاپ سیلک بر روی بسته‌بندی و چاپ جعبه
•    چاپ سیلک بر روی ساک دستی پارچه‌ای
•    چاپ سیلک بر روی سررسید و تقویم رومیزی و دفترتلفن
•    چاپ سیلک بر روی چرم و کیف و کفش
•    چاپ سیلک اسکرین بر روی آینه و شیشه
•    چاپ سیلک اسکرین بر روی تابلوهای هنری و تابلوهای صنعتی‌ و تابلوهای اطلاع‌رسانی
•    چاپ سیلک بر روی گونی و پارچه و البسه 
•    چاپ سیلک اسکرین بر روی هدایای تبلیغاتی مختلف نظیر؛ ساعت و خودکار
•    و...

5-چاپ تامپو یا بالشتکی

چاپ بالشتکی یا تامپو از دیگر روش‌های چاپ است که در آن یک تصویر دوبعدی به روی یک‌شی سه‌بعدی منتقل می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت که چاپ بالشتکی یا تامپو همان چاپ افست است که به شکل غیرمستقیم انجام می‌گیرد.
لازم به ذکر است که امروزه چاپ تامپو در صنایع مختلف نظیر؛ پزشکی، اتوماسیون، الکترونیک، تجهیزات، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی و... کاربرد دارد.

6-چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال نوین‌ترین و به روزترین روش چاپ است که محصول نهایی آن تصاویر دیجیتال بسیار باکیفیت است. لازم به ذکر است که این نوع چاپ یکی از مناسب‌ترین و بهترین انتخاب‌های موجود جهت چاپ تیراژهای پایین است.
در چاپ دیجیتال برخلاف دیگر روش‌های متداول چاپ نیاز به تهیه صفحه نیست. همچنین در آن فرآیند راه‌اندازی چاپ افست بطورکامل حذف می‌شود که به این ترتیب در انرژی و نیروی انسانی تا حد بسیار زیادی صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های چاپ دیجیتال این است که مواد زائد شیمیایی و کاغذی در آن بسیار کم است، چراکه جوهر و تونر در آن توسط کاغذ جذب نمی‌شود و در سطح باقی می‌ماند.
درنهایت دقت داشته باشید که چاپ دیجیتال انعطاف‌پذیر و سفارشی‌سازی شده است، به همین جهت می‌توان این نوع چاپ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطابق با خواسته مشتری تغییر داد.

چاپ دیجیتال در چاپ چه اقلامی کاربرد بیش‌تری دارد؟

بطورکلی می‌توان گفت که چاپ دیجیتال اغلب برای چاپ اقلامی نظیر؛ کارت ویزیت، چاپ بروشور، چاپ جعبه، بسته‌بندی، چاپ کاتالوگ در تعداد کم و زمان کم و... استفاده می‌شود.

مزایای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
دوستدار محیط زیست
چاپ دیجیتال نیز همانند دیگر روش‌های چاپ رنگ و موادشیمیایی دارد اما برخلاف آن‌ها مقدار این رنگ و موادشیمیایی بسیار کم است. درنتیجه می‌توان گفت که چاپ دیجیتال سازگارترین نوع چاپ با طبیعت است.
سرعت بسیار بالا
چاپ دیجیتال نسبت به دیگر روش‌های چاپ سرعت بسیار بیش‌تری دارد.
نداشتن هزینه‌های راه‌اندازی
برای شروع فرآیند چاپ دیجیتال هیچ هزینه‌ای نیاز نیست. لازم به ذکر است که چاپ دیجیتال بهترین روش برای چاپ اندک است اما اگر تیراژهای موردنظر شما بسیار بالا است بهترین انتخاب استفاده از مدل چاپ افست است.
دقت و اندازه‌گیری خطا
دقت داشته باشید که با استفاده از روش چاپ دیجیتال به راحتی می‌توانید یک یا چند نمونه چاپ کنید و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید اما در سمت دیگر در روش چاپ افست این امر امکان‌پذیر نمی‌باشد، چراکه آب و جوهر از یکدیگر جدایی فیزیکی دارند و اگر این اتفاق رخ دهد یک کار نامناسب ایجاد خواهد شد.

مزایای چاپ و بسته بندی
نمونه کار چاپ و بسته بندی

7-چاپ ایچینگ

بطورکلی می‌توان گفت که چاپ ایچینگ همان چاپی است که بر روی فلزات مختلف نظیر؛ آلومینیوم، آهن، استیل، نقره، طلا و... انجام می‌شود. البته دقت داشته باشید که از این چاپ جهت چاپ متریال‌های مختلف دیگر نظیر؛ چوب، شیشه و... استفاده می‌شود.

مزایای چاپ ایچینگ

چاپ ایچینگ دارای مزایای بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از؛
•    طول عمر چاپ ایچینگ نسبتاً بالا است.
•    چاپ ایچینگ نسبت به چاپ‌هایی که بر روی کاغذ و مقوا انجام می‌شود مقاومت بسیار بیش‌تری دارد. همچنین در فضاهای داخلی و خارجی می‌توان از این نوع چاپ استفاده کرد.
•    هزینه مناسب و مقرون به صرفه
•    و...

8-چاپ لترپرس

چاپ لترپرس که به آن چاپ مسطح یا تاپیوگرافیکی می‌گویند از دیگر روش‌های چاپ است که در آن حروف روی کاغذ به حالت برجسته درمی‌آیند. دقت داشته باشید که وسیله مورد استفاده در این نوع چاپ چوب و فلزهایی است که با دست ساخته می‌شوند. 
در چاپ لترپرس حروف آغشته به جوهر می‌شوند و درنهایت درون دستگاه پرس قرار می‌گیرند. حال که حروف درون دستگاه قرار گرفتند با اعمال فشار رنگ و برجستگی حروف بر ردی کاغذ ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که محصول موردنظر در این نوع چاپ تعدادی حروف لمس‌شده است که به سادگی می‌توان آن‌ها را با دست تشخیص داد.

کدام مدل چاپ در صنعت بسته‌بندی محبوب‌تر است؟ چرا؟

حال که با انواع چاپ آشنا شده‌اید احتمالاً از خود می‌پرسید که کدام یک از آن‌ها محبوب‌تر است؟ دقت داشته باشید که نمی‌توان گفت کدام یک از مدل‌های چاپ محبوب‌تر است، چراکه هریک از آن‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در امور مختلفی کاربرد دارند. اما اگر کمی دقیق‌تر به این مسئله بنگریم چاپ دیجیتال از محبوب‌ترین و بهترین مدل‌های چاپ است که امروزه کاربردهای بسیار زیادی دارد.
پیشنهاد ما به شما این است که پیش از آنکه از یکی از مدل‌های چاپ در انواع بسته‌بندی دارو خود بهره گیرید در رابطه با آن اطلاعات لازم را به دست آورید. همچنین تیراژ محصولات موردنظر خود را در نظر داشته باشید و سپس بهترین و مناسب‌ترین مدل چاپ را انتخاب کنید تا به این ترتیب در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و بیش‌ترین بازدهی را به دست آورید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم چاپ مدل‌های بسیار زیادی دارد که هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. از رایج‌ترین و مهم‌ترین این مدل‌ها می‌توان به چاپ افست یا لیتوگرافی، چاپ هلیوگراور یا چاپ گود، چاپ فلکسو، چاپ سیلک اسکرین، چاپ تامپو یا بالشتکی، چاپ دیجیتال، چاپ ایچینگ، چاپ لترپرس و... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که هریک از مدل‌های چاپ محبوبیت بسیار زیادی دارد اما محبوب‌ترین آن‌ها مدل چاپ دیجیتال است، چراکه این روش برای تمام تیراژها از کم تا زیاد کاملاً مناسب است. همچنین قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد و با محدودیتی مواجه نیست. از دیگر مزایای روش چاپ دیجیتال این است که نیروی انسانی موردنیاز در آن نسبت به دیگر روش‌های چاپ بسیار کم‌تر است.
همانطور که گفتیم چاپ دیجیتال انعطاف‌پذیر و سفارشی‌سازی شده است، به همین جهت می‌توان این نوع چاپ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطابق با خواسته مشتری تغییر داد و به این ترتیب بیش‌ترین بازدهی را رقم زد.
درنهایت فراموش نکنید که چاپ دیجیتال سازگارترین چاپ با محیط زیست است و موادشیمیایی بسیار اندکی دارد.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر