آشنایی با دستگاه بسته بندی بلیستر برای قرص و کپسول

آشنایی با دستگاه بسته بندی بلیستر برای قرص و کپسول

اگر از جمله تولیدکنندگان قرص‌های گیاهی و شیمیایی باشید قالب بسته بندی قرص و کپسول یکی از مهمترین مراحل تولید شما خواهد بود. از طرفی نیز در صورتی که مصرف کننده دارو نیز باشید بسته بندی دارو برای شما جالب خواهد بود و دوست دارید بدانید که دلیل حباب‌های ایجاد شده بر روی قرص و کپسول چیست. حال برای پی بردن به دلیل شکل ظاهری قرص و کپسول در ادامه با ما همراه باشید تا به دستگاهی که این عمل را انجام خواهد داد، یعنی دستگاه بلیستر بپردازیم.

اهمیت بسته بندی قرص‌ها

بسته ‌بندی قرص‌ها اهمیت بسیار زیادی در حفظ کیفیت، ایمنی و اثربخشی این محصولات دارد. در زیر تعدادی از موارد اهمیت بسته ‌بندی قرص‌ها آورده شده است:

حفظ ایمنی و کیفیت محصول: بسته ‌بندی قرص‌ها به عنوان یک لایه حفاظتی عمل می‌کند و از تماس مستقیم با عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت، نور، هوا و ذرات خارجی جلوگیری می‌کند. این حفاظت از تغییر شکل، تخریب و کاهش اثربخشی قرص‌ها جلوگیری می‌کند.

اطلاعات مهم و هشدارها: بسته ‌بندی قرص‌ها معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از جمله نحوه مصرف، موارد منع استفاده، تاریخ انقضاء و شماره تماس تولید کننده است. این اطلاعات به مصرف‌کننده کمک می‌کنند تا از محصول به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

راحتی در مصرف: بسته ‌بندی مناسب به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا قرص‌ها را به راحتی مصرف کند. برخی از بسته‌بندی‌ها، مثل بسته ‌بندی‌های دوزبانه یا بسته‌بندی‌های جداشدنی، به مصرف‌کننده امکان استفاده آسانتر را می‌دهند.

پیشگیری از استفاد نادرست: بسته‌بندی صحیح می‌تواند از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کند، به عنوان مثال با فراهم کردن بسته‌بندی‌های مقاوم در برابر کودکان یا افرادی که قادر به فهم توضیحات محصول نیستند می توان به این موضوع کمک نمود.

تضمین اصالت محصول: بسته‌ بندی قرص‌ها به عنوان یک نشانه اصالت محصول عمل می‌کند. بسته‌بندی‌های با کیفیت باعث اطمینان مصرف‌کننده از اصالت و ایمنی محصول می‌شود.

حمل و نقل آسان: بسته ‌بندی مناسب قرص‌ها، حمل و نقل محصول را آسان‌تر می‌کند و از خطر آسیب به آنها در طول مسیر جلوگیری می‌کند.

به طور کلی، بسته ‌بندی قرص‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت و اطمینان از ایمنی و اثربخشی محصولات دارد.
 

بلیستر دارو چیست؟

بلیستر در اصطلاح به معنی حباب و تاول معنی شده است و به ایجاد حفره‌های کوچک بر روی ورقه‌های پلاستیکی گفته می‌شود. برای همین نیز در مورد بلیستر دارو باید این گونه بیان کرد که حفره‌هایی که به واسطه این دستگاه ایجاد می‌شود برای بسته بندی قرص و کپسول صورت خواهد گرفت و در نگهداری دارو اهمیت بسیاری دارد. فرآیند بلیستر به واسطه دستگاه‌های مخصوص انجام خواهد شد و این دستگاه از جمله پرکاربردترین دستگاه‌ها در زمینه بسته بندی قرص و کپسول می‌باشد. نکته جالب توجه در مورد دستگاه بلیستر این است که تمامی مراحل تولید بسته بندی قرص و داروها با این دستگاه انجام خواهد شد و نیازی به استفاده از دستگاه‌های دیگر نخواهد بود و بسته بندی هوشمند دارویی را شاهد هستیم.

با استفاده از این روش محصول به صورت کاملا بی خطر و با دوام بالا به بازار دارو عرضه خواهد شد و با بهترین کیفیت به دست مصرف کنندگان خواهد رسید. همان طور که می‌دانید در صنعت دارو حفظ سلامت و دوام از جمله موارد بسیار مهم است و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان در حال حاضر از دستگاه بلیستر برای بسته بندی شرکت دارویی خود استفاده می‌کنند. 

فرآیند بلیستر دارو

فرآیند بسته بندی قرص و کپسول به واسطه استفاده از دستگاه بلیستر به دو صورت انجام خواهد شد که در ادامه به آنان اشاره خواهیم کرد. در روش اول که به آن بلیستر دارو گرم گفته می‌شود؛ از جریان حرارت برای نرم کردن مواد اولیه استفاده خواهد شد و سپس به واسطه ایجاد مکس و یا فشار، مواد اولیه به اشکال مختلف در خواهند آمد. بلیسترینگ گرم یکی از روش‌های ساده و پرکاربرد برای بسته بندی داروی کودکان، مواد غذایی و برخی از موارد از این دست می‌باشد. 

روش بعدی بلیستر دارو سرد می‌باشد که در این روش از چسب و مواد نگهدارنده نیز استفاده خواهد شد. فرآیند استفاده از این روش بدین صورت است که ابتدا مواد اولیه در درون دستگاه قرار خواهد گرفت و تحت فشار بالا به شکل قالب‌های مختلف در خواهد آمد و سپس برای نگهداری بیشتر از دارو از مواد نگهدارنده استفاده خواهد شد. با توجه به استفاده نکردن از حرارت برای شکل دادن به قالب، این روش عملکرد بهتری نسبت به روش قبل که به آن اشاره کردیم دارد. اما لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه کمی سخت و پیچیده است.
البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که هر یک از این نوع بسته بندی‌ها در موارد متعددی استفاده خواهند شد و بسته به شرایط می‌توان از هر یک از این موارد استفاده کرد. به عنوان مثال در صورتی که در زمینه بسته بندی داروی کودکان و یا بسته بندی مواد غذایی فعالیت دارید می‌توانید از بلیستر دارو گرم استفاده کنید و در صورتی که در زمینه داروهای صادراتی فعال هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از بلیستر داروی سرد می‌باشد؛ زیرا در این روش از مواد نگه دارنده نیز برای دوام بیشتر استفاده خواهد شد.

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

اهمیت بلیستر دارو 

همان طور که می‌دانید بسیاری از داروها ماهیت و فرمولاسیون‌های خاصی دارند و به گونه‌ای هستند که در مجاورت با اکسیژن دچار تغییراتی خواهند شد و یا اثر خود را از دست خواهند داد و یا به گونه‌ای دیگر عمل خواهند کرد. پس با توجه به این مسئله بسته بندی داروهای خاص باید با دقت و به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. استفاده از دستگاه‌های بلیستر این شرایط را فراهم خواهد کرد و بسته بندی به شکلی خواهد بود که هیچ گونه آلودگی و هوای اضافه وارد بسته بندی نخواهد شد. به بیان ساده به واسطه استفاده از دستگاه بلیستر بسته بندی قرص و کپسول به گونه‌ای صورت خواهد گرفت که هر گونه اثر سوء بر دارو خنثی خواهد شد. 

نکته مهمی که در رابطه با بسته بندی قرص و کپسول به واسطه دستگاه بلیستر وجود دارد این است که این دستگاه تمامی مراحل را به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد و نیازی به دخالت دست نخواهد بود. از این رو در حال حاضر بسته بندی داروهای صادراتی به کمک دستگاه بلیستر انجام خواهد شد و سلامت دارو به خوبی حفظ خواهد شد. زیرا همان طور که می‌دانید داروهای صادراتی مدت زمان زیادی را در کشتی‌ها و یا بنادر باقی خواهند ماند و در صورتی که بسته بندی آنان مناسب نباشد، یا اثر خود را از دست خواهند داد و یا این که جان مصرف کننده را تهدید خواهند کرد. 

دستگاه بلیستر دارو

مراحل عملکرد دستگاه بلیستر دارو دارای مراحل مختلفی است که عبارتند از: ساخت حباب، قراردادن محصول داخل حباب، ایجاد درب پوشش روی محصول، برش و جداسازی بسته بندی‌ها از یکدیگر؛ حال برای درک بهتر هر یک از این مراحل در ادامه به صورت مفصل‌تر اشاره خواهیم کرد.

1. قراردادن مواد اولیه:

برای این که بتوان پوشش مناسب برای بسته بندی قرص و کپسول تولید کرد باید از مواد اولیه استفاده کرد. از این رو در مرحله اول مواد اولیه به مانند پلاستیک را در دستگاه قرار خواهند داد تا مرحله حباب سازی بر روی آن انجام گیرد. بر روی دستگاه‌های بلیستر پلاک‌هایی وجود دارد که راهنمایی‌هایی را جهت نحوه ورود و عبور ورقه‌ها نشان خواهد داد. 

2. گرم کردن ورقه پلیمری:

در این مرحله ورقه مورد نظر جهت بسته بندی قرص و کپسول به حرارت مناسب جهت انعطاف مناسب خواهد رسید و آماده مرحله بعد یعنی ایجاد حباب خواهد شد. 

3. فرم دهی:

در این مرحله ورقه حرارت دیده تحت فشار هوا دارای حباب‌هایی با شکل‌های ظاهری متفاوت خواهد شد و در اصل مرحله بلیسترینگ در اینجا انجام خواهد شد و حفره مورد نظر جهت قرارگیری دارو داخل بسته بندی شکل خواهد گرفت. 

4. پر کردن حباب:

در مرحله بعد پس از این که حباب مورد نظر شکل گرفت، نوبت به شکل دهی به حباب‌های مورد نظر برای قرار گیری دارو خواهد بود. لازم به ذکر است که با توجه به ضروریات بسته بندی دارو این مرحله بسیار حساس خواهد بود و پر کردن حباب‌ها باید به گونه‌ای انجام گیرد که فضای خالی برای قرارگیری اکسیژن در آن وجود نداشته باشد؛ زیرا در صورت وجود فضای خالی امکان فاسد شدن و بی اثر شدن دارو وجود دارد.

آشنایی با دستگاه بسته بندی بلیستر برای قرص و کپسول

5. ایجاد درب:

در مرحله آخر بسته بندی قرص و کپسول نیز بر روی حباب‌های ایجاد شده که قرص در داخل آن قرار خواهد گرفت یک پوشش آلومینیومی قرار خواهد گرفت که ارتباط فضای داخل بسته بندی دارو را با محیط بیرون قطع خواهد کرد. در نهایت نیز برش صورت خواهد گرفت و قرص‌ها و داروها با قطعاتی یکسان برش داده خواهند شد و از دستگاه خارج خواهند شد. در انتها نیز تولید کنندگان می‌توانند بر روی بسته بندی با دستگاه چاپ اطلاعات مورد نظر را بر روی آن درج نمایند. 

در اینجا جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان برای درج اطلاعات بر روی بسته بندی قرص و کپسول از چاپ افست در صنعت بسته بندی استفاده می‌کنند و دلیل آن نیز صرفه جویی در هزینه‌ها و سرعت عمل بالا به واسطه این روش چاپ می‌باشد؛ اما به واسطه استفاده از دستگاه بلیستر دیگر نیازی به استفاده از چاپ افست نخواهد بود و می‌توان به کمک خود دستگاه این را انجام دهید و از چاپ افست برای لیبل زدن بر روی جعبه دارو استفاده کنید.

مزایای دستگاه بسته بندی بلیستر

دستگاه بلیستر با توجه به خصوصیاتی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته بندی قرص و کپسول به شمار می‌رود. حال در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خصوصیات بارز و مهم این دستگاه را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

1. عملکرد اتوماتیک:

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم این دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک کار می‌کند و بسته بندی قرص و کپسول بدون دخالت دست انجام خواهد شد. این خصوصیت به کیفیت و سلامت بسته بندی دارو کمک بسیاری خواهد کرد و صرفه جویی در زمان را نیز به همراه خواهد داشت. البته برخی از مراحل در روش بلیسترینگ به کمک نیروی انسانی انجام خواهد شد که اپراتور باید اقدامات مختصری را برای تامین نیروی انجام دهد.

2. بهداشت و استریل بودن:

از آنجایی که بسته بندی قرص و کپسول با این دستگاه بدون دخالت دست انجام خواهد شد و قرص‌ها کمترین تماس را با نیروی انسانی دارند، از این رو احتمال آلودگی داروها بسیار کاهش خواهد یافت. از این رو بسیاری از تولید کنندگان از این دستگاه برای بسته بندی داروهای خود استفاده می‌کنند تا که محصول خود را با سلامت کامل به بازار عرضه کنند. 

3. سرعت عمل بالا و کاربرد آسان:

عمکلرد این دستگاه در بسته بندی قرص و کپسول بسیار بالا است و تعداد زیادی قرص و دارو را در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به سایر روش‎‌های بسته بندی قرص و کپسول بسته بند انجام خواهد شد. به واسطه این خصوصیت صرفه جویی در زمان را شاهد خواهیم بود. از طرفی نیز لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه برای بسته بدی دارو بسیار آسان خواهد بود و دیگر نیازی به نیروهای اضافه نخواهد بود. به عنوان مثال در حال حاضر تنظیمات این دستگاه به کمک یک صفحه نمایش لمسی انجام خواهد شد و این موضوع کار با این دستگاه را بسیار راحت کرده است.

4. امکان استفاده از قالب‌های ثابت و متغیر:

به واسطه استفاده از دستگاه بلیستر می‌توانید بسته بندی‌ قرص و کپسول را بسته به نیاز به صورت یک قالب مشخص و یا قالب‌هایی متفاوت با یکدیگر انجام دهید. به بیان ساده به واسطه استفاده از دستگاه بلیستر برای بسته بندی دارو، می‌توانید به صورت سفارشی این کار را انجام دهید.  

5. عملکرد یکپارچه و کاهش هزینه‌ها:

از آنجایی که تمامی مراحل از صفر تا صد بسته بندی جعبه دارویی به کمک این دستگاه انجام خواهد شد، دیگر نیازی به تهیه دستگاه‌های مختلف برای سایر مراحل بسته بندی قرص و کپسول نخواهید داشت و در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. 

آشنایی با دستگاه بسته بندی قرص و کپسول
 دستگاه بسته بندی قرص و کپسول

6. سیستم اعلام هشدار:

سیستم‌های هشدار از جمله مهمترین بخش‌های دستگاه بلیستر به شمار می‌روند که در صورت وجود مشکل سریعا اپراتور را در جریان قرار خواهند داد و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.
با توجه به خصوصیاتی که تا به اینجا در مورد بلیستر اشاره کردیم، حال به خوبی به این موضوع واقف هستید که دستگاه بلیستر یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته بندی قرص و کپسول می‌باشد. زیرا همان طور که می‌دانید مهمترین موارد در بسته بندی قرص و کپسول این است که بسته بندی مورد نظر به خوبی اثرات سوء را از دارو دور نگه دارد و دوام بالایی داشته باشد. از این رو اگر به دنبال یک بسته بندی استاندارد برای دارو هستید؛ می‌توانید با خیالی راحت از دستگاه بلیستر استفاده کنید و در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به نحوه بسته بندی قرص و کپسول به واسطه روش بلیستر بپردازیم و این روش را به صورت کامل خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که اشاره کردیم، دستگاه بلیستر تمامی مراحل بسته بندی قرص و کپسول را از صفر تا صد به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد و همین مسئله منجر به این شده است که سلامت و کیفیت بسته بندی صورت گرفته به واسطه این دستگاه در بالاترین سطح ممکن باشد. از طرفی نیز با توجه به مزیت‌هایی که این دستگاه نسبت به رقبای خود دارد، میزان هزینه را بسیار کاهش خواهد داد و بسیاری از شرکت‌های دارویی از این روش برای بسته بندی قرص و کپسول خود استفاده می‌کنند.
در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که بسته بندی جعبه دارویی باید به شکلی کامل استاندارد انجام شود، زیرا جعبه دارو یکی از مهمترین موارد در جذب مشتری و اعتماد مشتریان خواهد بود. پس با توجه به این موضوع شرکت‌های دارویی در چاپ جعبه دارویی باید وسواس بسیاری را به خرج دهند تا که بتوانند محصول با کیفیت خود را به شکلی قابل اطمینان و جذاب به مشتری معرفی کنند.  

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر