انواع بسته بندی و جعبه دستمال کاغذی


یکی از عوامل موثر در فروش دستمال ‌کاغذی چاپ جعبه دستمال ‌کاغذی است. دستما‌ل کاغذی کالایی است که مورد استفاده روزانه هر شخصی است. استفاده از دستمال کاغذی محدود به مکان یا شرایط خاص نیست. با توجه به افزایش آگاهی عمومی در خصوص اهمیت بهداشتٍ، استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف افزایش یافته است. میزان مصرف دستمال کاغذی در کشور‌های خاورمیانه کمتر از کشور‌های جهان است. نوسانات قیمت در بازار دستمال کاغذی زیاد است. اما افزایش قیمت باعث استفاده نکردن آن توسط مردم در زندگی روزانه نمی‌شود. در این مقاله به موضوع انواع بسته ‌بندی و جعبه دستمال کاغذی پرداخته شده است.

فهرست مقالات:(با کلیک برروی هر عنوان به مطالب بیشتر هدایت شوید)

مراحل تولید دستمال کاغذی

قبل از تولید دستمال کاغذی، از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کردند.در تاریخ 14 اوت سال 1894، صاحب کارخانه کاغذ‌سازی به نام گوت لوب کروم، کاغذ نازک نرم و لطیف و آغشته به گلیسیرین تولید شد. گوت لوب کروم باور داشت که استفاده از دستمال کاغذی باعث افزایش بهداشت و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر‌دار است. اختراع دستمال کاغذی در منطقه شوابن‌ها به وسیله مردمی تولید شد که بیشترین اختراع در آلمان به اسم آنها ثبت شد. در سال 1924شرکت آمریکایی کیمبرلی، دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار نمود که این دستمال کاغذی از سلولوز پنبه تولید شده است.

دستمال کاغذی

دستمال کاغذی از لحاظ بهداشتی  دارای کاربردهای زیادی است. جعبه دستمال کاغذی در قیمت آن موثر است. مردم در خرید دستمال کاغذی به جعبه آن توجه‌ای زیادی دارند و طرح جعبه را هماهنگ با محیطی که در آن قرار می‌گیرند، انتخاب می‌کنند. در طراحی جعبه، فرم، طراحی و رنگ آن اهمیت دارد. اشکال مختلف این محصول بسته به کاربرد آن متفاوت است.

بسته بندی دستمال کاغذی

هر محصول ارزش بسته بندی خاصی دارد. مشتری بر طبق جذابیت‌های بصری و رنگی بسته ‌بندی جعبه را انتخاب می‌کند. میزان فروش محصول به کارایی بسته بندی نیز بستگی دارد. بسته‌بندی، نشان و پیام‌رسان تولید‌کننده کالا است. هویت و تولید کالا در نوع بسته ‍بندی آن  نهفته است و خصوصیات داخلی کالا را نشان می‌دهد. استفاده از جعبه اصلی‌ترین فاکتور صنایع بسته‌بندی است. عامل موفقیت محصول، شامل بازاریابی ، کیفیت محصول و نوع بسته‌بندی است. بسياري از محصولاتي که به بازار عرضه ميشوند، بايد داراي بسته بندي باشند. بسته‌بندی در بازاریابی محصول بعد از عواملی مانند محصول، قیمت و فروش محصول اهمیت زیادی دارد. بسته بندی یعنی یک ظرف یا پوشش برای محصولی طراحی و تولید شود. نوع بسته‌بندی محصول را توصیف می‌کند و با شکل و طراحی خود اعتماد مشتری برای خرید محصول جلب کند.

انواع جعبه دستمال کاغذی

-جعبه دستمال کاغذی ۱۰۰ برگ
-جعبه دستمال کاغذی ۲۰۰ برگ
-جعبه دستمال کاغذی ۳۰۰ برگ
-جعبه دستمال کاغذی مکعبی
-جعبه دستمال کاغذی کوکتلی
-جعبه دستمال کاغذی هندسی  هرمی، مخروطی، شش ضلعی
انواع کاغذ در بسته ‌بندی
-مقوای گلاسه
-مقوای پشت طوسی و پشت سفید
-کاغذ صنعتی کرافت
-کاغذ روزنامه
-کاغذ کتان
-مقوای کارتی
-کاغذ کاربن لس
-مقوای ایندل بورد
تبلیغات در جعبه های دستمال کاغذی
از دستمال کاغذی علاوه بر مصارف روزانه در منزل و محل کار برای تبلیغات محصولات دیگر بر روی بسته‌بندی آن استفاده می‌شود. نوع رنگ، طرح و لوگو باعث جذب مخاطب می‌شود. بسته‌بندی روح محصول است.

جعبه و دستمال کاغذی مقوایی تبلیغاتی

جعبه ی مقوایی دستمال کاغذی

دستمال کاغذی‌های تبلیغاتی با توجه به نوع طرح مختلف عمومی و اختصاصی در اندازه‌های متفاوت تولید می‌شود. هتل‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به عنوان هدیه تبلیغاتی از دستمال کاغذی تبلیغاتی استفاده می‌کنند. دستمال کاغذی‌ها در شکل‌های مستطیلی، ماشینی، هرمی و اشکال دیگر تولید می‌شوند.
تاثیر بسته بندی در جذب مخاطب
 نوع بسته‌بندی دستمال کاغذی باید باعث جذب مشتری شود و برای همه سنین و سلیقه‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرند. بسیاری از فرم‌های جعبه بسته‌بندی ساده است، اما طراحی آن باعث جذب مشتری می‌شود. برای تولید بعضی از فرم‌های جعبه بسته‌بندی هزینه زیادی لازم است.
طرح جعبه دستمال کاغذی
برخی از طرح‌های جعبه دستمال کاغذی فقط عده خاصی از مردم را جذب می‌کند. مثال، استفاده از طرح شاد و کارتونی، انیمیشنی در بسته ‌بندی این محصول باعث جذب کودکان می‌شود و با علاقه بیشتر آن را خریداری می‌کنند.

انواع بسته بندی و جعبه دستمال کاغذی

دستمال کاغذی یکی از محصولات مفید در جهان است که مردم در زندگی روزانه خود از آن استفاده می‌کنند. در زمستان زمانی که سرماخوردگی داشته باشید. در زمان تماشای فیلم غم‌انگیز، در هر موقعیتی به دستمال کاغذی نیاز است. جعبه‌ای که برای دستمال کاغذی استفاده می‌شود، باید به اندازه دستمال کاغذی مفید و قابل بازیافت باشد. همچنین دارای طرح جذاب برای مشتری باشد. بعضی از جعبه‌های دستمال کاغذی تولید برند‌های معروف، برای کلکسیون نیز قابل استفاده هستند. مقوا بهترین مواد برای تولید بسته‌بندی جعبه دستمال کاغذی است. زیرا مقوا قابل بازیافت است و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌شود.

بسته بندی ساده مستطیلی و مربعی

سالیان زیاد مردم از جعبه‌های دستمال کاغذی به شکل مستطیل و مربع استفاده می‌کنند. این جعبه‌ها کاربرد زیادی دارند و دارای رنگ‌های مختلفی هستند. در این جعبه‌ها دستمال کاغذی در اندازه‌های 100، 200 و 300 برگی تهیه می‌شود. بسته‌بندی جعبه دستمال کاغذی مقوایی باید برای هر مشتری جذاب باشد. از دو نوع مقوا پشت سفید و پشت طوسی برای طراحی و تولید جعبه بسته‌بندی این محصول استفاده می‌شود. دستمال کاغذی محصولی بهداشتی است و در چاپ و بسته‌بندی آن نیز باید اصول بهداشتی رعایت شود .

طراحی و تولید جعبه دستمال کاغذی

استفاده از مقوا برای طراحی و تولید جعبه دستمال کاغذی اولین مرحله است. از مقوای پشت سفید و پشت طوسی در تولید جعبه استفاده می‌شود. مرحله دوم، طراحی بر طبق ساختار جعبه است. از تصویر‌سازی ذهنی برای ایده اولیه کمک گرفته و طرح روی کاغذ رسم می‌شود. بعد از طراحی، چاپ جعبه و طرح گرافیکی انجام می‌شود. نام برند، لوگو ترکیب می‌شود و در مرحله آخر طرح نهایی جعبه دستمال کاغذی کامل می‌شود. امروزه مردم برای انتخاب جعبه دستمال کاغذی اهمیت خاصی قرار داده‌اند و  نوع طرح جعبه را با محیطی که در آن قرار دارند ست می‌کنند. در طراحی جعبه دستمال کاغذی طراحی‎، رنگ و فرم جعبه اهمیت دارد. دستمال کاغذی  در شکل‌های مختلف براساس نوع کاربرد آن تولید می‌شود. این نوع مقوا بازیافتی است و در دو نوع سفید و طوسی تولید می‌شوند. مقوای پشت طوسی از ورقه‌های دولایه و به وسیله لایه مرطوب به یکدیگر چسبیده می‌شوند. یکی از ویژگی این مقوا‌ها قابلیت چاپ بالای آن است و قابل استفاده در صنایع شوینده و بهداشتی، جعبه کفش، انواع پودر، دستمال کاغذی ، جعبه شیرینی،جعبه کبریت، جعبه خمیر دندان است.
مزایای مقوا در تولید جعبه بسته‌بندی دستمال کاغذی
-انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری مقوا
-مقوا و کاغذ منبع قابل بازیافت هستند.
- تجزیه در محیط و آسیب کمتر به محیط وارد می‌کنند.
-از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
-از لحاظ انبار‌داری شرایط مناسبی دارد.
-بسته‌بندی مقوایی باعث حفظ لوازم آسیب‌پذیر و شکستنی می‌شود.
-چاپ و گرافیک بر روی مقوا راحت است.
-باز وبسته نمودن بسته‌بندی مقوایی راحت است.
- قابل استفاده برای نگهداری انواع مواد
معایب استفاده از کاغذ و مقوا در صنایع بسته بندی دستمال کاغذی
·       مقاومت کم در برابر رطوبت و آب
·       نفوذ گاز از طریق مقوا و کاغذ
·       قابلیت دوخت خوبی ندارد.
قیمت جعبه دستمال کاغذی ارزان
برای تهیه و تولید جعبه دستمال کاغذی از مقوای پشت طوسی و پشت سفید استفاده می‌شود. زیرا بهداشتی است وقیمت آن به‌صرفه است. همچنین کیفیت چاپ بر روی آن قابل قبول است.

تنوع هزینه چاپ و طراحی

یکی از عوامل مهم در انتخاب دستمال کاغذی و جذب مشتری کیفیت دستمال کاغذی است. همچنین تنوع قیمت‌ نیز اهمیت دارد.
متغیر بودن ابعاد
قاعده و قانون خاصی برای طراحی جعبه‌های بسته‌بندی دستمال کاغذی وجود ندارد. انتخاب ابعاد آن بستگی به محل و مکانی که قرار است از آن استفاده شود، مشخص می‌شود. مثال، جعبه‌های این محصول برای استفاده در ماشین در ابعاد کوچکتر از ابعادی که برای منزل استفاده می‌شود، تولید می‌شود. برای بسته‌بندی دستمال کاغذی در هر اندازه‌ای نیاز به پک ‌شدن در بسته‌بندی بزرگ‌تر است. بسته‌بندی دستمال کاغذی مقوایی، شیشه‌ای و چوبی است.

انواع طراحی بسته بندی دستمال کاغذی

انواع بسته بندی های جعبه ی دستمال کاغذی

 -شاد و فانتزی برای کودکان و نوجوانان
- رسمی و سنگین برای شرکت ها و ادارات
-شیک و رنگ های سلطنتی برای استفاده در  تالارها و مکان‌های لوکس
-ساده برای مکان های عمومی
-معمولی چاپی با رنگ پس زمینه و طرح رویه برای استفاده خانگی
-استفاده درون ماشین جعبه های مربعی

عوامل موثر در کیفیت برگ های دستمال کاغذی

عامل مهم در تولید محصول تولیدی، مواد اولیه است. استفاده از مواد اولیه و درجه یک در تولید دستمال کاغذی، کیفیت محصول را افزایش می‌دهد. دستمال کاغذی محصول بهداشتی است و نباید از مواد بازیافتی در تولید آن استفاده کرد. نوع دستگاه مناسب در تهیه این محصول نیز اهمیت دارد. نشان استاندارد باید روی محصول وجود داشته باشد که مرغوبیت و کیفیت بالای کالا را نشان دهد. برگ دستمال کاغذی باید سفید و بدون بوی بد باشد. زمانیکه برگ دستمال کاغذی در نور قرار می‌دهیم، سطح آن باید کاملا یکنواخت باشد. اگر روی برگ این محصول نقاط تیره وجود داشته باشند، نشان‌دهنده بی کیفیتی آن است.  هدف اصلی استفاده از دستمال کاغذی جذب مایعات و رطوبت است. دستمال کاغذی با کیفیت، رطوبت را در سطح بالا جذب می‌کند. بعد از استفاده نباید تکه تکه و گلوله گلوله  شود. دستمال توالتی که برای خشک کردن رطوبت در شست و شو استفاده می‌شود، باید کیفیت بالا داشته باشد. این دستمال توالت‌ها دارای 4 لایه هستند. دستمال توالت نیز که خشک کردن رطوبت حاصل از شست و شو کاربرد دارد، باید همانند دستمال حوله ای از کیفیت بالا برخوردار باشد. 4 لایه بودن این دستمال نیز به جذب آب بالا و ضخامت دستمال کمک می کند. همچنین مواد اولیه مرغوب نیز از خورد شدن آن جلوگیری می کند. در نتیجه دستمال کاغذی با کیفیت دارای ویژگی جذب بالا، ضخامت بالا و 4 لایه بودن است.

لوله های دستمال کاغذی

یکی از مواردی که کیفیت دستمال کاغذی را نشام می‌دهد، اطلاعات و راهنمای درست در مورد محصول است. در روی محصول باید نشان استاندارد، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و تعداد برگ‌های دستمال کاغذی درج شود. همچنین چگونگی استفاده از محصول و کاربرد آن نیز باید بر روی بسته‌بندی قید شود. در بسته‌بندی باید تنوع تعداد محصول در آن مشخص شود. برای هر مشتری باید براساس میزان مصرف، محصول مورد نیاز تولید شود. برای این هدف از بسته‌بندی دستمال کاغذی در برگ‌های 100 الی 350 برگ استفاده می‌شود.
کاربرد انواع دستمال کاغذی
 نوع دستمال کاغذی بر طبق نیاز هر شخص متفاوت است. از دستمال کاغذی بهداشتی برای تمیز کردن صورت، سفره، دستمال توالت و حوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستمال صورت، نرم، دارای جذب بالای رطوبت و یکبار مصرف هستند و برای تمیزکردن صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستمال‌ها برای پاک نمودن ترشحات بینی مناسب است. دستمال کاغذی در جلوگیری از پیشرفت عفونت‎ها مانند ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. درانگلیس کمپینی وجود دارد که مردم را تشویق به استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه می‌کنند و بعد دستمال را داخل سطل زباله می اندازند. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت دستمال کاغذی در این خصوص کمبود آن در بعضی کشورها احساس می‌شود.
دستمال حوله ای
یکی ازکاربردی‌ترین نوع دستمال کاغذی، نوع حوله‌ای آن است. وزن این دستمال‌ها 20 الی 24 گرم است. این دستمال‌ها دارای دو لایه هستند. مواد تشکیل‌دهنده این محصول خمیر شیمیایی، فیبر بازیافتی یا ترکیبی از این دو نوع ماده است.
دستمال بسته بندی
جنس این دستمال‌ها نازک و نیمه شفاف است.
دستمال توالت
این نوع دستمال کاغذی رولی است و در اواخر قرن 19 استفاده شد. از دستمال توالت در بیشتر کشور‌ها استفاده می‌شود. ایتالیا بیشترین مصرف دستمال توالت را در بین کشور‌های جهان دارد.
دستمال سفره
این دستمال‌ها از جنس دستمال کاغذی هستند. اندازه این دستمال‌ها در اندازه، کیفیت، ضخامت و ابعاد مختلف است. مواد این دستمال‌ها متفاوت است. دستمال سفره رنگی در بعضی موارد به دلیل تخریب ترکیبات آزو در رنگ آن منبع آمین‌های عطری سرطان‌زا است.
دستمال عایق صدا ( آکوستیک)
این دستمال برای انعکاس و عبور امواج صوتی، به عنوان نوعی فیلتر استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد دستمال کاغذی مرطوب در صنعت تبلیغاتی و پاک کردن آرایش است.
نتیجه
استفاده از تبلیغات در جعبه‌های دستمال کاغذی یکی از روش‌های تبلیغاتی است که براساس نوع مصرف، طرح آن متفاوت است. چاپ جعبه تبلیغاتی در این محصول مانند جعبه‌های عمومی است. این جعبه‌ها در اندازه های استاندارد تولید می‌شود. استفاده از طراحی حرفه‌ای در تولید جعبه دستمال کاغذی مهمترین قسمت تولید این محصول است. یکی از عواملی که مشتری را ترغیب به خرید دستمال کاغذی می ‌کند، طرح روی جعبه آن است. به طراحی و ایده ‌پردازی در تولید بسته بندی دستمال کاغذی نیاز است. بیشتر بسته ‌بندی‌های دستمال کاغذی دارای جنس پشت طوسی و ایندبرد است.

 

سوالات متداول:

  • مراحل تولید دستمال کاغذی چیست؟
    قبل از تولید دستمال کاغذی، از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کردند.در تاریخ 14 اوت سال 1894، صاحب کارخانه کاغذ‌سازی به نام گوت لوب کروم، کاغذ نازک نرم و لطیف و آغشته به گلیسیرین تولید شد. گوت لوب کروم باور داشت که استفاده از دستمال کاغذی باعث افزایش بهداشت و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر‌دار است
  • انواع بسته بندی دستمال کاغذی به چه شکل است؟
    دستمال کاغذی یکی از محصولات مفید در جهان است که مردم در زندگی روزانه خود از آن استفاده می‌کنند. در زمستان زمانی که سرماخوردگی داشته باشید. در زمان تماشای فیلم غم‌انگیز، در هر موقعیتی به دستمال کاغذی نیاز است. جعبه‌ای که برای دستمال کاغذی استفاده می‌شود، باید به اندازه دستمال کاغذی مفید و قابل بازیافت باشد.
  • عوامل موثر برکیفیت دستمال کاغذی چه مواردی هستند؟
    عامل مهم در تولید محصول تولیدی، مواد اولیه است. استفاده از مواد اولیه و درجه یک در تولید دستمال کاغذی، کیفیت محصول را افزایش می‌دهد. دستمال کاغذی محصول بهداشتی است و نباید از مواد بازیافتی در تولید آن استفاده کرد. نوع دستگاه مناسب در تهیه این محصول نیز اهمیت دارد. نشان استاندارد باید روی محصول وجود داشته باشد که مرغوبیت و کیفیت بالای کالا را نشان دهد. برگ دستمال کاغذی باید سفید و بدون بوی بد باشد. زمانیکه برگ دستمال کاغذی در نور قرار می‌دهیم، سطح آن باید کاملا یکنواخت باشد.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی کیان مهر