انواع چاپ در بسته بندی

انواع چاپ در بسته بندی

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع چاپ در بسته بندی بپردازیم و هر یک را به صورت کامل خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که می‌دانید در حال حاضر با توجه به تاثیری که بسته بندی در کیفیت و حفظ محصول دارد؛ از این رو به صنعت بسیار بزرگ مبدل شده است. علاوه بر تاثیری که بسته بندی بر روی مواردی که به آنان اشاره کردیم دارد، از آن برای درج و چاپ اطلاعات مربوط استفاده خواهد شد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با انواع چاپ در بسته بندی آشنا کنیم.

تاریخچه چاپ

مفهوم کلی چاپ در بسته بندی، به معنی منتقل کردن اطلاعات در قالب تصاویر، نوشته و اعداد است که تمامی این موارد در فرمت‌های مختلفی در بسته بندی استفاده خواهند شد. خود کلمه چاپ بر گرفته شده از یک کلمه بسیار قدیمی‌تر می‌باشد که چهاپ می‌باشد. معنی این کلمه فشردن یک سطح بر سطح دیگر می‌باشد. برای همین نیز در حال حاضر بسیاری از افراد معنی خود کلمه چاپ را نیز نقش و اثری می‌دانند که بر روی سطح درج شده است. در حال حاضر صنعت چاپ به یکی از امور ضروری در کشورها تبدیل شده است. اگر بخواهیم تاریخچه چاپ را از ابتدا مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که اولین نشانه‌های آن در 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح دیده شده است. در آن زمان افراد برای ارتباط با یکدیگر از خطوط میخی و یا حکاکی کردن تصاویر بر روی سنگ بهره می‌بردند.
جالب است بدانید که در قرن دوم بعد از میلاد مسیح، تسای لون یک دانشمند چینی برای اولین بار موفق به تولید کاغذ در جهان شد. در قرن هفتم کتاب کوچکی که در آن نوشته‌های انجیل یوحنا در آن وجود داشت در داخل تابوتی قرار داده شد. پیشرفت همچنان ادامه دار شد تا زمانی که در قرن 13 میلادی یک دانشمند چینی به نام بی شنگ دستگاه ابتدایی چاپ را خلق کرد. این توسعه همچنان ادامه دار شد تا جایی که امروزه از تکنولوژی‌های بسیار بروز برای چاپ در بسته بندی استفاده می‌شود. 

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه صنعت چاپ در داخل ایران به 5 قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن زمان پادشاهان هخامنشی و مهره‌های حکومتی برای قانون گذاری و تایید احکام از آن استفاده می‌کردند. اما واژه چاپ در اواخر قرن هفتم هجری و زمان سلطنت گیخاتون یعنی سال 690 قمری بازمی‌گردد. اولین چاپخانه در زمان صفویان تاسیس شد و در دوره حکومت نادرشاه افشار بود که برای اولین بار جزوه‌هایی به واسطه این چاپخانه در ایران چاپ و پخش شد. اما چاپ رسمی در ایران زمان قاجار شکل گرفت و برای اولین بار چاپ به زبان فارسی در چاپخانه‌های ایران آغاز شد که از نوع چاپ سربی برای آن استفاده شد. 

چاپ و بسته بندی کیان مهر
نمونه چاپ و بسته بندی کیان مهر

چاپ در ایران از سال 1357 به بعد به صورت کلی به دلیل چند عامل مختلف شروع به رشد کرد؛ این دلایل عبارتند از افزایش عناوین کتاب و نشریه، برداشته شدن محدودیت‌ها، گسترش آموزش چاپ و تقویت صنعت چاپ. هر یک از این موارد تاثیرات بسزایی را بر روی صنعت چاپ گذاشتند. جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که روزنامه همشهری نیز اولین روزنامه رنگی در این می‌باشد. حال که تا حدودی با تاریخچه صنعت چاپ در ایران و جهان آشنایی پیدا کردید، در ادامه با مما باشید تا به بررسی انواع مختلف چاپ در بسته بندی بپردازیم.

انواع روش‌های چاپ 

1. چاپ افست

چاپ افست یا چاپ لیتوگرافی روشی است که بیشتر برای بسته بندی‌های انبوه از آن استفاده می‌شود. در این نوع چاپ، تصاویر و رنگ‌ها به واسطه غلتک‌های مشخص شده بر روی صفحات حرکت خواهند کرد و چاپ در بسته بندی با کیفیتی را به ارمغان خواهند آورد. در حال حاضر این روش از چاپ به صرفه ترین و بهترین نوع چاپ شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که اولین دستگاه چاپ افست در سال 1875 ساخته شد و سپس در سال 1903 برای اولین بار از آن برای چاپ روزنامه استفاده شد. چاپ افست مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد که به آنان اشاره خواهیم کرد.
یکی از مزیت‌های مهمی که چاپ افست به همراه دارد، کیفیت بالای تصویر و تثبیت رنگ‌ها می‌باشد. به واسطه استفاده از این روش برای چاپ، اپراتور قادر به تنظیم کردن جریان جوهر خواهد بود و می‌توان بر روی طرح ایجاد شده تصاویر واضح و شفافی را نظاره کرد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این روش به همراه دارد، امکان چاپ در تیراژ بالای این روش می‌باشد و در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه به نسبت کمتری را نیز به همراه خواهد داشت؛ از این رو بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که این روش بهترین نوع چاپ در بسته بندی از نظر صرفه اقتصادی می‌باشد. لازم به ذکر است که هم اکنون این نوع چاپ بیش از 65 درصد بازار را نیز به خود اختصاص داده است. از آنجایی نیز که اهمیت رنگ در بسته بندی دارو بالا است، از این روش می‌توان برای رنگ کردن استفاده کرد. 

2. چاپ دیجیتال

به فرآیند تبدیل تصاویر دیجیتال به سطوح چاپی، چاپ دیجیتال گفته می‌شود. در این نوع از چاپ می‌توان نحوه تماس مستقیم جوهر بر روی یک سطح و یا بستر را مشخص کرد. این نوع از چاپ امکان کار در تیراژ بالا را در اختیار اپراتور خواهد گذاشت. نکته بسیار مهمی که در مورد این روش از چاپ وجود دارد این است که در حال حاضر هزینه چاپ هر صفحه به کمک این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ها از جمله چاپ افست می‌باشد. این نوع از چاپ دارای انواع مختلفی است که عبارتند از فرمت متوسط، فرمت بزرگ و فرمت عریض که هر یک در شرایط خاصی استفاده خواهند شد. 
از جمله مزیت‌های چاپ دیجیتال می‌توان به بروز بودن و همواره در حال پیشرفت بودن این تکنولوژی اشاره کرد که تاثیر بسزایی را بر روی کیفیت و هزینه آن خواهد داشت. به واسطه بروز بودن این روش، چاپ دیجیتال کاربرد بسیار زیادی را در صنعت دارد. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، به واسطه پرینت داده‌های متغییری که در این دستگاه قرار دارد، می‌توان متن‌ها و تصاویر را از یکدیگر جدا کرد و به همین دلیل نیز در شخصی سازی کاربرد بالایی دارد. در حال حاضر از این نوع چاپ برای چاپ بنر و بیلبورد و تبلیغات استفاده می‌شود. 

چاپ در بسته بندی دارو

3. چاپ لترپرس

از این نوع چاپ در بسته بندی‌های مختلف از جمله تجاری استفاده خواهد شد و به آن تایپوگرافیکی نیز گفته می‌شود. به واسطه استفاده از این نوع چاپ در بسته بندی، حروف به صورت برجسته بر روی سطوح قرار خواهند گرفت. این کار به کمک حروف فلزی و یا چوبی که در بسیاری از موارد با دست ساخته می‌شوند صورت خواهد گرفت. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که حروف به جوهر آغشته خواهند شد و در دستگاه قرار خواهند گرفت و سپس در دستگاه پرس قرار خواهند می‌گیرند و با اعمال فشار حروف برجسته بر روی کاغذ شکل خواهد گرفت. این نوع چاپ در بسته بندی را در صورتی که با دست لمس کنید، برجستگی آن را به خوبی حس خواهید کرد. از این روش برای چاپ جعبه دارویی نیز استفاده می‌شود.
چاپ لترپرس دارای قدمت بسیار زیادی است و ظهور آن به قرن 15 میلادی بازمی‌گردد. یکی از مزیت‌های اصلی که این روش چاپ دارد این است که بر روی کاغذهای مختلف به خوبی کار خواهند کرد و نیازی نیست که برای استفاده همیشه از کاغذی که از چوب درخت تولید شده است استفاده کنید. البته این روش معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به هزینه بالا و نیز زمان بر بودن چاپ آن اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که برای جلوگیری از اشتباهات رایج در بسته بندی دارو بهتر است که در صورتی که تخصص لازم را در این زمینه دارید اقدام به بسته بندی داروها کنید.

4. چاپ سیلک اسکرین

این نوع چاپ یکی از روش‌های نوین برای استفاده در صنعت چاپ می‌باشد و مدل‌های خاصی را خلق خواهد کرد. یکی از مهمترین مواردی که به واسطه این نوع از چاپ امکان پذیر خواهد بود، چاپ بر روی پارچه می‌باشد که به صنعت نساجی کمک بسیاری کرده است. در این روش چاپ به کمک یک توری با منافذ فراوان انجام خواهد شد. این توری در داخل یک کلیشه به صورت ثابت قرار خواهد گرفت و سپس جهت چاپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بخش‌هایی از توری مورد نظر که قابلیت انتشار را ندارد به کمک یک امولوسیون پوشیده شده‌اند. از این توری‌ها برای رنگ آمیزی و چاپ بر روی لباس‌ها استفاده خواهد شد. 
از این نوع چاپ برای بسته بندی در صنایع مختلف استفاده خواهد شد که از جمله آنان می‌توان به پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، قطعات الکترونیکی و نیز چاپ در بسته بندی تولید مواد غذایی اشاره کرد.امروزه این روش از چاپ در متنوع کردن بسته بندی‌های هدیه نیز کاربرد بسیاری دارد. از نظر کیفیت نیز این روش دارای کیفیت نسبتا خوبی است ولی از نظر هزینه، با توجه به جنسی که برای چاپ استفاده خواهد شد، هزینه متفاوت خواهد بود؛ زیرا به کمک این روش از چاپ در بسته بندی می‌توانید چاپ تصاویر ساده بر روی بادکنک و نیز چاپ حرفه‌ای را بر روی خودرو‌ها انجام دهید.

5. چاپ فلکسو

این نوع از چاپ به دلیل استفاده از کلیشه‎‌های فتوپلیمر و لاستیکی دارای انعطاف بالا به نام فلکسو شناخته می‌شوند. در این نوع از چاپ سرعت بالایی را شاهد هستیم و چاپ به شکل رول بر روی مواد متنوع در تیراژ بالا و با هزینه کم انجام خواهد شد. در چاپ فلکسو با استفاده از گرما می‌توان میزان جوهر را تنظیم کرد. در حال حاضر چاپ فلکسو به عنوان بهترین روش چاپ برجسته نشاخته می‌شود و از رقیب خود یعنی چاپ لترپرس پیشی گرفته است. در صورتی که قصد استقاده در صنعت دارویی را دارید بهتر است که جنس مناسب بسته بندی دارو را برای این کار انتخاب کنید. 
چاپ در بسته بندی به کمک فلکسو نسبت به لترپرس دارای مزیت‌هایی می‌باشد که مهمترین آنان عبارتند از کاهش هزینه‌های چاپ و نیز مصرف کمتر برق. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم دوام دستگاه چاپ فلسو در مقایسه با دستگاه چاپ لترپرس بیشتر است و هزینه سرویس و نگهداری آن به همین دلیل کمتر می‌باشد.
این نوع از چاپ برای اولین بار در سال 1950 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون در موارد متعددی از جمله چاپ انواع پاکت پلاستیکی و کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه مزیت‌هایی را به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به چاپ در بسته بندی با سرعت بالا اشاره کرد. با توجه به استفاده از غلتک در این نوع از چاپ، سرعت چاپ بالایی را در آن شاهد هستیم. از طرفی نیز دستگاه چاپ فلسکو دارای دوام بالایی است و صفحات آن اغلب قابلیت تولید بیش از یک میلیون تبلیغ و پاکت را دارد. این روش از چاپ به مانند چاپ و بسته بندی نانو طرفداران بسیاری را دارد.

6. چاپ تامپو

چاپ تامپو با توجه به هزینه تولید پایین و نیز امکانات بسیار بالایی که دارد یکی از بهترین انواع چاپ در بسته بندی به شمار می‌رود و در چاپ هدایای تبلیغاتی بیشترین استفاده را دارد. این نوع چاپ برای کالاهای دارای اشکال مختلف به مانند گرد و محدب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتقال چاپ در این روش به واسطه لاستیکی صورت خواهد گرفت که به آن در اصطلاح پد گفته می‌شود. از این روش برای موارد متعددی استفاده خواهد شد که از جمله آنان می‌توان به چاپ در بسته بندی قطعات صنعتی، چاپ بر روی خودکار و محصولات لوازم آرایشی بهداشتی اشاره کرد. 
شاید برای برخی از شما این سوال پیش آید که پد تامپو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پد تامپو در حقیقت جزو اجزا اصلی چاپ در بسته بندی تامپو می‌باشد و به نوعی انتقال دهنده چاپ به محصول مورد نظر خواهد بود. پدها دارای جنس‌های مختلفی هستند که عمده آنان از جنس سیلیکون می‌باشند. این پدها دارای اندازه‌های مختلفی نیز هستند که بسته به سایز بندی می‌توان از هر یک از پدها استفاده کرد. پدها به صورت کلی به سه دسته: پد نرم، پد معمولی و پد سخت تقسیم بندی می‌شوند. از بین این سه نوع پد، پد سخت از مقاومت و دوام بیشتری در مقایسه با سایر موارد برخوردار است.
امروزه چاپ تامپو به مانند چاپ سیلک در دنیا کاربرد زیادی دارد و در بسیاری از کارخانه جات و تولیدی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاهد تاثیر چاپ تامپو هستیم قابلیت‌های این نوع از چاپ نیز به دو دسته بندی تقسیم خواهد شد که عبارتند از چاپ هدایای تبلیغاتی و چاپ قطعات صنعتی. در این جا لازم به ذکر است که از این نوع چاپ برای طراحی بروشور دارویی نیز استفاده خواهد شد.

انواع چاپ در بسته بندی
چاپ در بسته بندی

7. چاپ لیتوگرافی

لیتوگرافی یا چاپ سنگی گونه‌ای از چاپ مکانیکی است که شامل استفاده از صفحه‌های عکاسی و سایر صفحه‌های مشابه می‌باشد که در سطح آنان ناحیه‌ای به صورت ضد آب و یا روغن دوست و ناحیه‌ای به صورت آب دوست وجود دارد. این نوع چاپ بر روی سطوح کاملا صاف انجام خواهد شد و اصل کار آن این است که آب و روغن با یکدیگر اختلاط نداشته باشند. لازم به ذکر است که این دستگاه از جنس سنگ آهک خالص می‌باشد. نکته جالب توجه این است که از این نوع چاپ در روش چاپ افست نیز استفاده خواهد شد. 
نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که یک دستگاه پرس مخصوص روی صفحه قرار خواهد گرفت و سپس با غلتک‌های چرمی که بر روی آن نصب شده است شروع به چرخش خواهد کرد. در مرحله بعد نیز کاغذ بر روی دستگاه چاپ قرار خواهد گرفت و فرآیند چاپ به صورت غیر اتوماتیک انجام خواهد شد. یکی از معایبی که این روش از چاپ در بسته بندی دارد، این است که دارای محدودیت استفاده از رنگ می‌باشد و در طول روز تنها می‌توان از یک رنگ برای چاپ استفاده کرد. لیتوگرافی به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد و قدمت بالایی که از آن شاهد هستیم به عنوان مادر صنعت چاپ از آن یاد می‌شود. از این نوع چاپ در موارد متعددی استفاده خواهد شد که از جمله آنان می‌توان به چاپ کتاب اشاره کرد. 

8. چاپ هلیو گراور

چاپ هیلیو گراور به مانند دو مورد از انواع چاپی که به آنان اشاره کردیم برای چاپ به صورت برجسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. چاپ در بسته بندی هلیوگراور به کمک کلیشه فلزی استوانه‌ای شکل انجام خواهد شد و طرح مورد نظر به تفکیک رنگ بر روی آن حکاکی خواهد شد. این روش از چاپ برای تیراژهای بالا مناسب است و برای تیراژهای پایین توصیه نمی‌شود. همچنین لازم به ذکر است که شدت رنگ در این روش از چاپ به عمق گودی ایجاد شده بر روی بسیلندر بستگی خواهد داشت. 
چاپ در بسته بندی به کمک روش هلیو گراور طی چند مرحله صورت خواهد گرفت که اولین مرحله آن فرو بردن سیلندر به داخل مخزن مرکب و پر کردن آن با مرکب روان و رقیق می‌باشد. در مرحله بعد سیلندر باید در تماس با تیغه‌ای استیلی به نام داکتر بلید قرار گیرد تا مرکب اضافی تخلیه گردد. در مرحله آخر نیز سطح چاپ شونده میان سیلندر فشار دهنده و گراور قرار خواهد گرفت و مرکب از دورن حفره‌ها عمل چاپ را به صورت مستقیم انجام خواهند داد.
از این روش برای چاپ موارد بسیاری استفاده خواهد شد که از جمله آنان می‌توان به چاپ جعبه و مجلات، بسته بندی‌های دیوار پوش و کف پوش، چاپ و بسته بندی محصولات روشنایی و نیز پرده‌های زینتی اشاره کرد. از جمله مزیت‌های این روش از چاپ می‌توان به سرعت بالا در چاپ، کیفیت بالا و نیز صرفه اقتصادی در تیراژ بالا اشاره کرد. البته این روش نیز به مانند سایر روش‌هایی که به آنان اشاره کردیم معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به چاپ شدن حروف به صورت نقاط سایه و استفاده از مرکب‌های وابسته به حلال اشاره کرد.

9. چاپ پارچه

چاپ پارچه نوعی از چاپ است که در آن اعمال رنگ بر روی پارچه‌ها با شکل‌ها و الگوهای مختلف شکل خواهد گرفت. در صورتی که چاپ به درستی انجام شده باشد، رنگ با الیاف پارچه پیوند خواهد خورد و در برابر شستشو و اصطکاک مقاوم خواهد شد. هزینه استفاده از این روش چاپی بسته به اندازه چاپ و رنگ پارچه‌ای که انتخاب خواهید کرد متفاوت خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که در چاپ پارچه می‌توان از بلوک‌های چوبی ، شابلون‌ها و صفحات حکاکی نیز استفاده کرد. 
این روش از چاپ مزیت‌هایی را به همراه خواهد داشت که از جمله آنان می‌توان به مقاومت بالا در برابر رنگرزی و نیز چاپ به صورت دلخواه و امکان شخصی سازی چاپ بر روی پارچه به کمک این روش اشاره کرد. 

10. چاپ طلاکوب یا نقره کوب

برخی از افراد بر این باور هستند که چاپ طلاکوب یا نقره کوب یک روش قدیمی است و به راحتی از این روش برای چاپ در بسته بندی خود گذر خواهند کرد. اما جالب است بدانید که افرادی که از این چاپ در بسته بندی خود استفاده می‌کنند؛ رسمیت خاصی را به محصول خود خواهند بخشید و جلوه خاصی را به مخاطبان خود نشان خواهند داد. در این نوع از چاپ از ورق‌های متالیز شده که اصطلاحا به آن ورق طلا گفته می‌شود استفاده می‌شود. این موضوع کاملا درست است که برای چاپ در بسته بندی به این شیوه از روش‌های مختلفی استفاده خواهد شد؛ اما در پایان تمامی این روش‌ها طرحی یکسان را به نمایش در خواهند آورد.  
از این روش در چاپ‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله چاپ تقویم، چاپ چرم و چاپ جلد مدارک اشاره کرد. چاپ طلاکوب به دو دسته تقسیم بندی خواهد شد که عبارتند از چاپ طلاکوب سرد و چاپ طلاکوب گرم که در ادامه به هر یک از آنان اشاره خواهیم کرد. چاپ طلاکوب سرد با استفاده از چسب انجام خواهد شد و چسب دقیقا به همان اندازه که قرار است چاپ شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سپس بعد از رنگ شدن، فقط قسمت‌هایی که دارای چسب هستند رنگ را به خود خواهند گرفت. دستگاه‌هایی که عموما برای طلاکوبی سرد استفاده می‌شوند روتاری هستند. 
طلاکوبی گرم به کمک فشار و حرارت از روی فیلم پلی استر بر روی سطحی که قرار است چاپ بر روی آن صورت گیرد منتقل خواهد شد. فشار به روش‌های گوناگون اعمال خواهد شد. با توجه به این موضوع که فشار به صورت موضوعی وارد خواهد شد، سطوح چاپ شده کمی برجسته‌تر از سایر سطوح خواهند بود. دستگاه‌هایی که برای طلاکوبی گرم مورد استفاده قرار خواهند گرفت، عمدتا دستگاه‌های تخصصی می‌باشند.

انواع چاپ در بسته بندی

11. چاپ متالیک

در این نوع چاپ در بسته بندی، تصاویر براق و خیره کننده‌ای را شاهد خواهید بود و همین مسئله منجر به تمایز این روش از سایر روش‌های چاپ شده است. چاپ در این روش بسیار با دوام است و ظاهری شیک و جذاب را خلق خواهد کرد. در صورتی که می‌خواهید نسبت به چاپ تصاویر خود اقدام کنید، توصیه ما این است که از چاپ متالیک استفاده کنید، زیرا وضوح رنگ‌ها را به خوبی حفظ خواهد کرد و تصویر را به خوبی چاپ خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که این روش از چاپ زمانی استفاده خواهد شد که از نقره، طلا و یا مس در چاپ استفاده شود. 
برای این که کارهای شما حس و حال چاپ متالیک داشته باشند، بهتر است که در چاپ خود از بیش از 5 رنگ استفاده کنید. چاپ متالیک به گونه‌ای طراحی خواهد شد که در صورت برخورد نور با آن شاهد بازتاب و درخشندگی آن باشید. البته انواع کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی متفاوت است و هر کی از این موارد خواص و ویژگی‌های مختلفی را دارند و می‌توانید بسته به نیاز خود از هر یک از این موارد استفاده کنید.

12. چاپ طلقی

چاپ طلقی به روشی از چاپ گفته می‌شود که نوشتار و یا تصاویر مورد نظر بر روی یک طلق شیشه‌ای و بی رنگ قرار خواهند گرفت. روش چاپ طلقی در موارد تخصصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از این روش بیشتر برای زیبایی و شیک‌تر شدن چاپ در بسته بندی استفاده خواهد شد. از این روش برای چاپ در بسته بندی قطعات صنعتی و ریخته گری استفاده می‌شود و از طرفی نیز چاپ در بسته بندی محصولات ایران خودرو نیز به واسطه آن انجام خواهد شد. 

13. چاپ متالایز

چاپ متالایز یکی از روش‌های چاپ در بسته بندی است که نسبت به سایر روش‌ها خاص‌تر و نفیس‌تر می‌باشد. چاپ در بسته بندی بسیار شیک و جذاب است و بیشتر برای موارد از جمله ادکلن و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. چاپ متالایز به واسطه استفاده از کاغذ متالایز صورت خواهد گرفت و علاوه بر لایه هماتلیک، یک لایه کوتینگ نیز بر روی آن کشیده شده است که به نشست جوهر بر روی سطح کمک خواهد کرد. از مواد و رنگ‌های متفاوتی برای استفاده در این روش چاپی می‌توان استفاده کرد و به دلیل کیفیت بالایی که دارد، برای چاپ در بسته بندی مواد خوراکی به مانند دلستر، چیپس و پفک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
چاپ متالایز دارای دو نوع می‌باشد که عبارتند از متالایز ساده و متالایز پشت برچسب دار که در ادامه به توضیح آنان خواهیم پرداخت. چاپ در بسته بندی متالایز ساده، کیفیت فوق العاده‌ای را به همراه خواهد داشت و از طرفی نیز در صورت استفاده در تیراژ بالا هزینه به نسبت کمتری را به همراه خواهد داشت. این نوع از رویه براق و جذابی برخوردار است و در برابر عوامل محیطی مقاوم می‌باشد. 
متالایز پشت برچسب دار در موارد متعددی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که جمله مهمترین آنان می‌توان چاپ در بسته بندی دارویی و آرایشی بهداشتی را نام برد. این نوع از چاپ دارای مقاومت بالایی در برابر کشش، سایش و مواد شیمیایی می‌باشد. این نوع چاپ در بسته بندی موارد مختلف از آنجایی مشخص هستند که به واسطه یک برچسب بر روی محصول مورد نظر نصب خواهند شد. چاپ متالایز کاربردهای بسیاری دارد که از جمله این موارد می‌توان به چاپ به صورت شفاف و با کیفیت تصاویر، به ارمغان آوردن ظاهری شیک و جذاب و نیز مقاومت در برابر خش و آسیب‌های احتمالی اشاره کرد. البته این نوع چاپ به مانند سایر انواع چاپ در بسته بندی دارای معایبی نیز می‌باشد که مهمترین آنان هزینه بالا استفاده از این روش چاپی می‌باشد.
حال که با تمامی روش‌ها و دستگاه‌های چاپ در بسته بندی اقلام مختلف آشنا شدید می‌توانید بهترین گزینه را برای بسته بندی محصول خود انتخاب کنید؛ و همچنین در صورتی که قصد ورود به بازار کار این صنعت را داشته باشید آشنایی مختصری را با هر یک از این روش‌ها پیدا کرده‌اید. البته برای کسب درآمد به واسطه چاپ‌های پردرآمد به مانند چاپ در بسته بندی دارویی، شما عزیزان باید اطلاعات کامل و جامعی را در این زمینه داشته باشید، زیرا بسته بندی دارویی حساس‌ترین نوع بسته بندی می‌باشد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با چاپ در بسته بندی انواع مختلفی از محصولات آشنا کنیم و هر یک از انواع چاپ در بسته بندی را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که اشاره کردیم، چاپ و بسته بندی یکی از مهمترین موارد در حفاظت از محصول به شمار می‌رود و از این رو به یک صنعت بزرگ در داخل کشور و جهان تبدیل شده‌اند. برای بسته بندی محصول ابتدا باید انواع چاپ در بسته بندی را به خوبی بشناسید و سپس با توجه به نیازی که دارید اقدام به استفاده از هر یک از این روش‌ها کنید.
هر یک از موارد چاپ در بسته بندی‌های مختلفی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اما برخی از این روش‌های چاپ کاربرد مشابهی را با یکدیگر دارند. از این رو توصیه ما این است که در صورتی که قصد چاپ بر روی محصول خود را دارید، ابتدا تمامی گزینه‌های موجود را بررسی کنید و سپس با در نظر گرفتن معیارهای مهم به مانند هزینه و سرعت بالا در چاپ، اقدام به استفاده از یکی از روش‌های چاپ در بسته بندی کنید. 
در پایان نیز جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که در صورتی که قصد بسته بندی اقلام دارویی را دارید با توجه به ضروریات بسته بندی دارو و اهمیتی که این موضوع دارد؛ جانب احتیاط را رعایت کنید و با آگاهی کامل نسبت به بسته بندی آنان اقدام کنید. در غیر این صورت از انجام بسته بندی دارو خودداری کنید؛ زیرا در صورت بروز هر گونه اشتباه، عواقبت جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.
 

واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر